Draaiing dikke darm rasgerelateerd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Welk ras was jouw paard met draai in de dikke darm

KWPN/Gelderlander
15 (31%)
BWP/Duits sportpaard
2 (4%)
Ander warmbloed-sportpaard
3 (6%)
Haflinger
3 (6%)
Fjord
2 (4%)
Fries/Groninger
8 (17%)
IJslander
3 (6%)
Andalusier
Geen stemmen
Ander warmbloed-robuust paard
1 (2%)
Arabisch Volbloed
4 (8%)
Engels Volbloed
Geen stemmen
Draver (alle landen)
2 (4%)
Shetlander
3 (6%)
Nederlands/Belgisch Trekpaard
Geen stemmen
Koudbloed overige rassen
1 (2%)

Totaal aantal stemmen: 47



damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: Draaiing dikke darm rasgerelateerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 21:21

Waarom bel je niet met een paardenkliniek? Daar hebben ze die gegevens zo voor je liggen. Daar konden ze mij vertellen dat entrapments vaker voorkwamen bij grote langelijnde paarden.


damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: Draaiing dikke darm rasgerelateerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 08:04

Een draaiing ontstaat doordat de darmen gaan zweven door gassen. Vaak hebben paarden met een draaiing eerst gaskoliek. Net als bij een entrapment. Het begint met gaskoliek waardoor de darmen opzwellen en over het milt-nierbandje. En hoe ontstaat gaskoliek en hebben bepaalde type paarden meer kans op een draaiing bij gaskoliek?

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 10:52

Brainless schreef:
damian23 schreef:
Een draaiing ontstaat doordat de darmen gaan zweven door gassen. Vaak hebben paarden met een draaiing eerst gaskoliek. Net als bij een entrapment. Het begint met gaskoliek waardoor de darmen opzwellen en over het milt-nierbandje. En hoe ontstaat gaskoliek en hebben bepaalde type paarden meer kans op een draaiing bij gaskoliek?

Kan ook komen door zand en ook door een rare draaiing van het paard.
Vooral lang gebouwde paarden hebben meer ruimte waardoor een draaiing sneller mogelijk is.

Klopt. Dat is mij toen ook verteld op de kliniek toen mijn paard een entrapment had. Hij is lang gelijnd en daarom is er meer ruimte voor de darmen om te gaan zwerven, zeg maar. Ik ben zelf heel lang op zoek geweest naar antwoorden toen mijn paard ingeslapen was. Hadden we niet zus of zo kunnen doen. Ik ben dan ook erg benieuwd naar de uitkomst van je onderzoek. Houd je ons op de hoogte?

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: Draaiing dikke darm rasgerelateerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 11:46

ik heb hem ook ingevuld. Geen ervaring met een draaiing maar wel met krampkoliek, gaskoliek, verstoppingskoliek, entrapment, operatie. Koliek is gewoon echt iets heel naars.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Babootje, esther_ess, herous, Jolynne, Karintich, M_Vainqueur, Miss_Mii21, Varekaj, Whizz, willemijn_T en 18 bezoekers