2 rotte kiezen trekken dmv kijkoperatie of stempelen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

A_J
Berichten: 213
Geregistreerd: 19-02-09
Woonplaats: Noord Brabant

2 rotte kiezen trekken dmv kijkoperatie of stempelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-16 14:06

Hi all :)

Mijn merrie van bijna 14 heeft al een maand of 2 een snotneus aan 1 neusgat. Na een weekje een dierenarts bijgehaald en 3 weken antibiotica voorgeschreven gekregen. Helaas ging de snotneus niet weg, waardoor er foto's zijn gemaakt.

Uit de foto's is gebleken dat ze 2 rotte kiezen heeft (4de bovenkies (109/209). Aan beide zijden is de kies afgebroken/gerot door de pulpaholte heen. Aan 1 kant van de kaak bloedt het tandvlees soms spontaan.

Merrie eet goed, drinkt goed, neemt aanleuning aan, schud niet, maar zit duidelijk niet lekker in haar vel. Met de tandarts en kliniek zijn een drietal opties geboden;
1. verwijderen van beide rotte kiezen dmv staande orale extractie. Er wordt een schroef in de tand gedraaid en op die wijze naar beneden getrokken
2. verwijderen van beide rotte kiezen dmv kijkoperatie door de wang (staande orale extractie)
3. Algemene anesthesie met trepanatie (doorkloppen van de kiezen) is laatste redmiddel vanwege risico's en complicaties + lange revalidatie.

Alternatief kan endodontische behandeling zijn (wortelkanaalbehandeling) maar de kliniek gaf aan dat er op dit moment weinig wetenschappelijke info en erg beperkte ervaring met deze techniek in de benelux is.

Mijn vraag aan jullie;
Hebben jullie ervaringen met het verwijderen van een of meerdere rotte kiezen op een van bovenstaande manieren? Ik ben met name benieuwd naar ervaringen, nazorg traject, eventueel complicaties en uiteraard het kostenplaatje.

Eventuele foto's heb ik in mijn bezit en kan ik delen mocht hier interesse in zijn.
Ik hoor het graag! :)

Zolang mensen denken dat dieren niet kunnen voelen, zullen dieren voelen dat mensen niet kunnen denken.


A_J
Berichten: 213
Geregistreerd: 19-02-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-16 17:38

Hoi CKR,

Bedankt voor je antwoord! :)

Weet je nog welke kies het betrof? Ik weet namelijk dat de eerste drie kiezen goed te trekken zijn, maar bij mijn paard is het de vierde kies. Wel goed om te horen dat de kies er vrij gemakkelijk uit kwam. De kiezen bij mijn paard zijn ook dusdanig toegetakeld dat ik niet hoop dat de klus inderdaad 3 uur in beslag neemt.

De oorzaak is inderdaad bij mijn paard ook lastig te achterhalen, ook gezien de goede staat van haar overige gebit. De tandarts gokte op een harde steen of tak. Pure pech dus!

Zolang mensen denken dat dieren niet kunnen voelen, zullen dieren voelen dat mensen niet kunnen denken.

A_J
Berichten: 213
Geregistreerd: 19-02-09
Woonplaats: Noord Brabant

Re: 2 rotte kiezen trekken dmv kijkoperatie of stempelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-16 18:33

@Rina, thanks voor je berichtje!
Poeh dat afknellen klinkt ook heel heftig inderdaad. Ik vind dat net zoals stempelen eigenlijk geen optie voor mijn paard gezien de pijn en heftige ingreep. Mijn tandarts heeft nog een tussenoplossing lijkt, de kijkoperatie. Dat is geen volledige narcose en kan gewoon staand dus dat vind ik zeker ook een goede oplossing mocht dat lukken.

Weet je nog ongeveer hoeveel je in totaal kwijt was voor het staand trekken in 3 uur? Alvast bedankt! :)

Zolang mensen denken dat dieren niet kunnen voelen, zullen dieren voelen dat mensen niet kunnen denken.

A_J
Berichten: 213
Geregistreerd: 19-02-09
Woonplaats: Noord Brabant

Re: 2 rotte kiezen trekken dmv kijkoperatie of stempelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-16 18:35

@klumpertje bedankt voor je reactie!
Ik lees op verschillende fora dat de eerste kiezen makkelijker te trekken zijn dan degene achter in de mond. Klinkt ook vrij logisch overigens. Hoelang is jouw tandarts destijds bezig geweest met het trekken? En is dat door middel van een schroef gebeurd? En via de mond of toch een gaatje in de wang?

Alvast bedankt! :)

Zolang mensen denken dat dieren niet kunnen voelen, zullen dieren voelen dat mensen niet kunnen denken.

A_J
Berichten: 213
Geregistreerd: 19-02-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-16 19:45

Prisjee91 schreef:
Bij mijn paard is 1,5 maand terug ook een kies getrokken (bovenkies, volgens mij de 4de - 109), deze was helemaal gespleten en rot. Dit is op de kliniek gebeurd, wel "gewoon" staand. Hij is 2 tot 4 uur bezig geweest. Paard mocht na een paar uur mee naar huis met een plug in het gat. Na een aantal dagen is de dierenarts weer langs geweest voor het spoelen en heeft hij de plug bijgesneden en terug geplaatst. 2 weken daarna is hij weer langs geweest om de plug er definitief uit te halen.


Ah dat klinkt inderdaad bekend; zelfde kies, zelfde 'rotheid'.
Was bij jou ook de optie stempelen gegeven? Of konden ze vooraf met zekerheid zeggen dat de kies er gewoon uitgetrokken kon worden? En mag ik vragen wat het jou ongeveer gekost heeft?

Alvast bedankt! :)

Zolang mensen denken dat dieren niet kunnen voelen, zullen dieren voelen dat mensen niet kunnen denken.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 75 bezoekers