*ontwormen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-01 22:43

De een ontwormt zijn paard om de 6 weken, de ander om de 8 weken en nog een ander om de 3 maanden, maar de meesten zijn er van overtuigd dat een paard volgens een vaste regelmaat wordt ontwormd.
Mijn dierenarts is ervan overtuigd dat dat verkeerd is. Hij heeft zelf paarden en hij ontwormt ze 1 of 2 keer in het voorjaar en 1 of 2 keer in het najaar.

Zijn theorie? Een paard met een beetje wormen is beter af als een paard zonder wormen. Wanneer er en plotse woekering van wormen in het weiland optreedt, is het paard met de wormen beveiligd omdat de wormen die hij heeft de andere (nieuwe) 'aanvallen'. Daarmee beschermen zij het paard eigenlijk tegen de over'bevolking' die slechte gevolgen kan hebben. (eigenlijk een beetje symbiose)
Het paard dat als 'wormvrij' wordt beschouwd (dat dus veel regelmatiger wordt ontwormd) kan tegen zo'n 'wormenaanval' niet op, omdat er geen wormen zijn die de andere aanvallen.
Daarom is het te regelmatig uitroeien van de wormen eigenlijk gevaarlijker dan bewust het paard continu een deel wormen te laten hebben.

Het klinkt eigenlijk heel begrijpelijk, volgens mij. Hebben jullie deze theorie ook al gehoord en volgen jullie ze?

Femke

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: visje op 2001-07-26 18:32 ]</font>

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-01 23:04

Volgens mijn dierenarts is een paard nooit wormenvrij. Het enige wat je doet met een wormenspuit is het aantal wormen beperken.
Als ik mijn dierenarts geloof gaat de theorie van jouw DA niet op.... Verward

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-01 23:12

Tja, ik kan hier natuurlijk ook niet veel op zeggen, maar blijkbaar is onze dierenarts er wel van overtuigd dat wanneer je je paard ontwormt, bijna alle wormen weg zijn. Natuurlijk is een paard nooit helemaal wormvrij, maar hij zal wel meer wormen bedoelen dan bij een paard dat zeer regelmatig wordt ontwormd. Dus eigenlijk zijn de paarden het vatbaarst vlak nadat ze zijn ontwormd.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-01 23:59

Ik snap het wel. Op puur natuurlijke wijze je paard resistent laten worden voor wormen.
opzich wel slim...

Groetjes Kim

Caballo

Berichten: 1160
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Texas, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-01 05:34

Ik ontworm mijn paarden ook maar 1 of 2 keer per jaar. Ik denk dat er best wel wat waarheid inzit van wat die DA van jou zegt. Als je die 2 knollen van mij ziet dan zou je denken dat ik ze iedere 6 weken ontworm. Ze zijn zo vet als bagger (helemaal na het eten van al dat jonge lentegras waar de meeste voeding inzit *LOL* ) Ik moet er echt om denken om ze te ontwormen. Ik zorg wel dat ik ze vaak spray tegen de vliegen. Helemaal met die paardenvliegen die enorm bijten (heb ik ervaring mee). Dat scheelt ook voor wormen.
groetjes, Caballo

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-01 09:33

Die verozrgpaarden van mij worden oom maar 1 of 2 keer per jaar ontwormd...en ze staan er al 10 jaar in dat weiland...ik weet het ook niet meer hoor.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-01 13:16

Ja, het is wel beter voor je paarden als je ze van weide kunt veranderen. Wij hebben 3 kleine weides en daardoor staan ze ongeveer om de 3 maanden een maand op één van die weides. In de winter staan ze leeg.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-01 18:16

Ook ik ontworm 2x per jaar. Dit doe ik met equest, maar niet om de reden die jouw DA aangeeft. Mijn DA zegt dat Equest dudanig effect heeft dat 2x in het jaar volstaat.
Equest schijnt ook na het geven nog 2 weken door te werken. Vandaar dat Udinde ook niet een wormspuit hoefde, die krijgt pas 1 na 4 maanden.

Ook zegt mijn DA dat ieder paard wel wat wormen heeft en dat dat niet zo erg is. Het wordt pas erg als er zoveel wormen zijn, dat het paard er niet meer tegen op kan. Ik meende zelfs eens ergens gehoord te hebben dat een paar wormen zouden helpen in de spijsvertering ed. Maar dat laatste is maar een verhaaltje van horen van. Weet dus niet dat het waar is, klinkt ergens wel logisch.

Maar goed, ik heb 100 % vertrouwen in mijn DA en zijn assistent. Wat zij zeggen geloof ik. En na zoveel jaren is het altijd heel goed gegaan!

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-01 15:42

JAAAA, Meurens vindt dat een paard gerust wat wormen mag hebben, zeker pony's, dan worden ze minder snel dik Haha!

Wij ontwormen ze een keer in het najaar en een keer in het begin van de zomer.


En volgens hem is dat voldoende, je ziet dat ook wel in hun 'mest'...

ciao

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-01 16:07

En voor de zomer... is dat nu ongeveer, of moet ik het nu al niet meer doen?

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-01 16:09

dan is tegen het einde van de zomer beter

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-01 09:19

oké, ik zal het aan de pony's zeggen Knipoog

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-01 19:28

he.. je paard 1 of 2 keer in het jaar doen is niet echt goed, als je de ribben kan zien en een dikke buik heeft, dan moet je hem echt laten ontwormen.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-01 09:24

Hèhè, kon ik de ribben maar zien Knipoog . Ze zijn van tijd tot tijd zo dik, dat ze niet meer door de achterdeur kunnen. Mira krijgt zi soms wat vetribbeltjes boven op haar rug, het zou dus wel eens tijd worden dat ze op vermageringskuur gaat (maar dat is zo zielig hé Knipoog )
Maar, thanx, zal eraan denken *LOL*

_________________
English ponies are the best!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: visje op 2001-07-01 09:26 ]</font>

marijke*

Berichten: 886
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Lubbeek, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-01 19:45

Ontwormen doe je best in het voorjaar voordat de pony's op de wei gaan, of desnoods als ze er al op staan. De beste maanden zijn maart/april met een sterk ontwormingsmiddel zoals eqvalan. In deze maanden komen de wormen immers in grote getale uit hun eitjes. In het najaar/de winter, namelijk wanneer het eens hard gevoren heeft zodat alle horzels dood zijn, kan je ze best nog eens goed ontwormen.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-01 10:22

Kijk uit met het gevel van Equest aan veulens, ik heb daar nare verhalen over gehoord: sterfgevallen. Vooral in de eerste maanden van hun leven beter ontwormen met een ander middel.

De theorie van die DA heb ik nog nooit gehoord, ben benieuwd wat dr. Offereins hiervan vindt. Je paard wormen laten houden zodat hij niet zo dik wordt???? Is volgens mij de omgekeerde wereld! Wormen richten enorm veel schade aan in een paardenlichaam, alleen als je erg veel weiland hebt, zodat ze niet te vaak of te lang op hetzelfde stuk gras staan loop je minder gevaar.

Ik ontworm nu 1 x per drie maanden met Equest en mest ook nog dagelijks het land uit. Ik wil geen wormen in mijn paard, heb paarden gekend die gestorven zijn door wormen, letterlijk opgevreten vanbinnen. Gruwelijk.

Groetjes Mieke

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-01 23:05

Als je je merrie vlak voor de geboorte ontwormt met equest, dan hoef je je veulen niet eerder te ontwormen dan na 4 maand.
En dan kan je met equest ontwormen, dan is het niet meer gevaarlijk, alleen moet je eraan denken niet een overdosis te geven.
Equest is zo sterk middel dat het ook langer doorwerkt, mijis verteld 2 weken ongeveer.
En doordat het zo krachtig is, wordt het ook door gegeven aan het veulen en is die de eerste levensmaanden ook beschermt.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-01 17:59

Wij ontwormen de paarden in mei met Equest, in augustus een Equest, in november een Eqvalan/Flurexel, in jan/feb een goedkopere. Du wij ontwormen 4 keer per jaar.
In november is een Eqvalan of een Flurexel het beste, deze dode horzellarven de andere wormenkuren niet. Eqvalan en Flurexel zijn precies het zelfde alleen de prijs is anders. Verward

Cowgirl

Berichten: 23741
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-01 19:33

Equest doodt toch ook horzellarven enzo.
MM moet nou toch maar eens de beschrijving gaan lezen.
Er wordt immers gezegd dat je Equest altijd kan geven en dat ze er ook niet resistent voor worden.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-01 19:16

Ik ontworm 2x per jaar, in april voor hij het land in gaat en in okt/nov als hij er uit komt. Dit doe ik al jaren en het bevalt prima.

wendy1

Berichten: 1006
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: hoogvliet/rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-01 19:28

ik ontworm om de 2 maanden
de ene maand met eqavalan/flurexel en de ander maand een goedkopere Haha!

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-01 21:06

je kan het ook zien aan hun mest dus je ziet wanneer je het weer moet deon

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-01 21:54

Eqvalan en Flurexel zijn de enigste wormenkuren tegen horzellarven. Equest heeft een vel mindere werking op horzellarven.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-01 22:08

volgens een DA van een artikel van in de strengen van een jaar terug geeft equest(werkzame stof = moxidectine) een werking voor 12 weken(dus na 12 weken weer ontwormen)dit middel helpt óók tegen horzellarven!!.
eqvalan/furexell(werkzame stof=ivermectine)werkt 8 weken(dus na 8 weken ontwormen) en de goedkopere equi worm -p(=pyrantel de werkzame stof) 6 weken.
alle andere middelen met andere bestandelen als deze bovengenoemde zijn paarden in nederland inmiddels resistent tegen en werken dus niet(merk bijv. van mira,of de equi worm -F)

_________________
zorgen zijn voor later,genieten is voor nu

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: sanderijn op 2001-07-16 08:42 ]</font>

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-01 18:33

Ik ben benieuwd naar Dr Offereins zijn mening!! Verward