dikke buik en witte wormpjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

dikke buik en witte wormpjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-15 16:51

Hoi
Vandaag zag mijn paard eruit alsof hij op springen staat.
Zijn buik is erg bol.
In zijn verse mest kon ik 2 zeer kleine (1cm lang) witte wormpjes zien.

Rond zijn anus is niks te zien dus aardworm is het al niet denk ik dan.
De paarden zouden deze maand sowieso ontwormd worden.
Tot nu toe is mijn paard de enige met een bolle buik.

Ik ken rode bloedwormen maar deze witte leken er ook wel op.

Leef en laat leven.


Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-15 19:11

Bij aarsmaden heb je toch geen opgezette buik omdat die beestjes niet in de buik zitten maar in het einde van de endeldarm? Allé Ddat denk ik hé.

Maar aangezien ik hier Verneem dat de larve van de bloedwormen lichter van kleur zijn zou het dit wel kunnen zijn aangezien de wormpjes op dezelfde manier bewogen en ook hetzelfde eruit zagen.

Heb net tegen mijn kennis gezegd dat Harley wormen heeft (ze is net terug van Duitsland). Zij gaat morgen meteen naar de DA. Had het haar broer al gezegd maar die neemt niks serieus. Dus aan hem had ik niks want hij wil ook nooit naar mij luisteren als ik zeg dat het NU ontwormf moet worden en niet ergens deze maan.

Leef en laat leven.


Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-15 19:37

Harley heb ik sinds januari en toen om de paar weken moeten ontwormen. Laatste x was in maart dacht ik. En een groen doosje van Equest als ik het me goed herinner.

Ik ben deze week niet naar Harley kunnen gaan door nieuw werk en veel papieren in orde maken daardoor.
Maar hij was ook al dikker door het gras. (Grasbuik). En mijn betrouwbare kennis was tot zojuist in Duitsland en kon dus ook niks zien.
En haar broer is al helemaal stom, enige wat bij doet is zorgen voor hooi en water. Verder kent hij geen symptomen van wormen of ziekte.
Daarom ook dat ik verleden week merkte dat de fjord ziek was en te vaak ging liggen. Hij had het niet opgemerkt terwijl hij wel de waterkuip net bijgevuld had.

Tja kweet het ik zou Harley ergens kunnen zetten waar ze sneller zulke dingen opmerken maar dat wil ik nu ook weer niet veranderen. Harley staat hier goed op het land. Enige nadeel is dus de onkunde van die ene man.

Vorige week schuurde hij zijn staart maar zag ik geen wormpjes. De fjord schuurt ook maar heeft zomer eczeem. Ik kijk bij elk paard naar de mest als die toevallig mest wanneer ik het zie.

Leef en laat leven.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-15 19:50

Waarom ik niet zelf ga? Omdat ik een werkend mens ben en mijn kennissen niet en de DA dicht bij hen woont. Ik woon op 30min rijden van de paarden en op 45min rijden van de DA.
Harley had weer gemest maar hierin zag ik niks dus kon ik geen wormpjes in een potje doen.
Morgen ben ik toevallig wel op de wei. Zal Harley dan laten mesteN door hem te laten lopen en dan met de mest meegaan naar de DA.

Hij doet het wel tegen zijn zin en "vergeet" vaak om hooi te geven. Hij slaat de paarden (vooral de haflinger waardoor deze naar hem stampt) en dan is hij verbaasd dat ik elk paard aan kan. Zelfs de fjord die ik vandaag netjes van een wei naar een andere kon zetten. Iets wat hem niet lukt want dan trekt de fjord zich los.

Leef en laat leven.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-15 19:59

Wat denk je dat ik morgen ga doen?

Hij is wel dom (heeft ook helemaal geen gemiddeld IQ) en ook nog eens een bedrieger en een dief en onbetrouwbaar waardoor ik steeds de deur sluit als ik me omkleed op stal. Ma bon jullie kennen hem niet en ik wel dus kan ik wel oordelen over hem.

Leef en laat leven.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-15 20:07

@safina. Bij aankoop had hij een fikse bloedwormbesmetting. Heb toen daarvoor moeten behandelen. Maar daarna is eigenlijk geen controle uitgevoerd en heb ook geen advies gekregen.

De wei uitmesten doe ik wel maar is veel werk van 4 paarden op 1 week. Normaal moet die man dat ook doen maar doet hij dus ook gewoon niet. Hij zit er dagelijks uren aan een stuk maar doet gewoon niks nuttig. Ook de eigenaar van de merrie helpt niet bij het uitmesten.
Ben eens een week elke dag gaan uitmesten in 1 wei. Had er werkelijk de hele week over gedaan. Bedenk dan ook dat ze 5 weides hebben. Als ze ontwormf zijn gaan ze na een week of twee wel weer op een andere wei die nu mestvrij is en vorige maand bespoten met bofix tegen onkruid.

Leef en laat leven.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-15 20:14

Ik sta gratis bij hen. Ik kan nu wel de maandelijkse kost aan stalgeld uit besparen en investeren in het spaarpot voor DA/kliniek.

Verder heb ik geen zin om mijn paard weer te verhuizen en hem zondags dan niet kunnen zien aangezien ik elke zondag smorgens tot 'S avonds bij mijn kennissen ben en me met hun paarden ook bezig hou.

Maar bon zij ontwormen 4x per jaar hun paarden en 1x per jaar bloedtest en mest onderzoek. Als er iets vreemd is word de DA gebeld voor advies en soms bellen ze naar een 2e DA om te horen wat die zegt.

Daarnaast is het idd verstandiger om bij te houden met welk ontwormingsmiddel en wanneer ze ontwormf zijn.
Die tip neel ik van harte.

Leef en laat leven.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-15 20:58

Bon ik wacht af wat de DA morgen zegt. Hij is wel pas beschikbaar vanaf 10u.

Leef en laat leven.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-15 21:12

genja schreef:
Als je daar gratis staat kan je toch best als tegen prestatie iedere week de mest uit de wei halen? Van 4 paarden is dat als je het 2x per week doet is dat nu ook niet zo heel veel en dat moet vast lukken naast Eem fullltime baan .
Als je namelijk ergens gratis staat kan je ook geen Eisen stellen hoe jij de verzorging wil.
het is alsnog veel vooral de merrie mest echt veel.
Ik ben vaak wel 2x per week bij hen maar dan voer ik de paarden, rij ik de haflinger, doe ik onkruid weg uit de weides. Dan kom ik soms niet aan het uitmesten. En dat alleen doen is ook best zwaar werk.
De wei waar ze in stonden moet nu wel sowieso gedaan worden maarja ik ben zowat de enige die dat werk ook doet.

Daar gaat dit topic trouwens ook niet over. En eigenlijk mag hier ook een slotje omdat ik morgen toch naar de DA ga.
En ja die is pas vanaf 10u bereikbaar. Bij echte nood vroeger maar dan neemt die zijn GSM ook niet altijd op en moet je dus iets inspreken.

Daarnaast schuurt mijn paardje zijn staart niet. Heb hem vandaag goed kunnen bekijken terwijl ik met de haflinger bezig was. Want had hel in de wei van de piste gezet.

Leef en laat leven.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-15 21:16

Als ik het goed begrepen heb, zijn de andere paarden in april/mei nog ontwormf maar Harley niet omdat die de laatste kuur in maart had gehad.

Leef en laat leven.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-15 21:17

Kermis schreef:
Ik moet ook in mijn eentje de weide mesten voor 2 paarden. Ik ben met 1 kruiwagen per 2 dagen klaar. Ben een half uurtje bezig en het ziet er weer keurig uit.

Is niet vergelijkbaar met 4 paarden waarvan 1 echt veel mest. Maar da is niet ons paard.

Leef en laat leven.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-15 21:26

Maar heb niet de mogelijkheid om elke 2 dagen naar de wei te gaan. Als ik de auto niet nodig heb voor mijn werk heeft mijn vriend die mee naar zijn werk. En om dan met de bus te gaan is het 1 uur enkele reis. En ik moet ook thuis zijn om 19u voor mijn vriend. En werk bijna dagelijks tot 16u30

Zoals het er nu uitziet in mijn planning zou ik wel 2dagen per week kunnen aanhouden maar dat is telkens zaterdag en zondag omdat ik die dagen niet werk.
Heb naast de paarden en het werk zelf ook nog ze huishouden. Wassen, strijken koken etc. Moet ook ergens tussenin gebeuren.

Dat deed hij enkel toen hij in de stal stond. Op de wei niet.

Leef en laat leven.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-15 21:31

Euhm een paard in de opfok wordt soms maar 4x pe r maand bekeken door de eigenaar. Is nog zieliger. En er zijn bokkers die nu al klagen dat ik te veel met mij twenter doe. Snap het nu ook niet meer hoor.

Leef en laat leven.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-15 21:43

Mag ik er even op wijzen dat het gaat om weides van minstens 0,5ha zelfs 1 van 0,8ha? Die heb je niet zomaar op een kwartier per wei uitgemest hoor. Tenminste als je het goed wil doen toch zeker niet.
Totaal grond is +-3ha.
En met 4 paarden zou je eigenlijk kunnen bezig blijven met uitmesten. Zou voor een goed resultaat dagelijks moeten wat dus niet wordt gedaan.
Kan ik ook niet over beslissen gezien het niet mijn grond is. En soms wil ik dat wel beginnen maar dan houd mijn kennis me tegen en zegt ze dat haar broer da maar moet doen.

Harley wordt niet geslagen, en moest dat wel zo zijn sla ik die man bont en blauw m t een riek want ik kan hem makkelijk aan op dat vlak. Het is vooral de haflinger die hij slaat omdat deze opdringerig kan zijn en die man ook geen geduld heeft om dat paard aan D kant te laten gaan. Het gaat voor hem niet snel genoeg dus slaat hij ze. De paarden hebben voor hem ook geen respect (wat ergens ook logisch is) maar ik heb Harley geleerd om op een handgebaar opzij te gaan en dat werkt prima.

Leef en laat leven.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-15 21:50

Dan moet er wel palen en draad beschikbaar zijn wat er dus niet is.
En nee ze poepen over het hele land. Ze verplaatsen zich veel. En zijn helaas niet zindelijk dat ze op 1 plaats mesten. Hoewel dat in 1 wei (de kleinste) wel gebeurt (meeste mest ligt dan in het midden van de wei) maar in de andere weides niet.

Leef en laat leven.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-15 21:55

Ze staan ook niet altijd zij aan zij. Soms staan ze echt verspreid over de wei te grazen. En vooral Harley en de haflinger zijn zwervers in de wei. In een half uur leggen zij meer meters af dan de merrie en de fjord.

Hm zal ma niet vertellen hoe vaak die man ruzie krijgt met zijn zussen en andere broer over de klusjes die hij niet doet? Wat hij niet moet doen doet hij en andersom.

Leef en laat leven.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-15 22:03

Ik heb 5 weides ter beschikking. Ze staan max 2 maanden in 1 wei en dan worden ze verplaatst. Dus de eerste wei waar ze stonden blijft dan 8 maanden ongebruikt. Voldoende toch?

Er zijn plannen om de grootste wei, een L vormige, in 3 te splitsen. Maar we zijn er nog niet uit of we vaste palen gaan nemen of prikpalen die makkelijk op te ruimen zijn. Ik kan niet alles alleen bepalen gezien het niet mijn grond is.

Ik zie ook wat ik zie. De paarden mesten gewoon waar ze op dat moment grazen en stappen dan 3 passen vooruit om verderop te grazen. Heb ze vaak genoeg staan toekijken hoe ze zich in de wei gedragen.

Leef en laat leven.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-15 22:09

Toen Harley die besmetting had heb ik niks anders gedaan dan de wei uitmesten als ik op de wei was.

@zwerte, dat wist ik dus niet. Heb nu weer iets bij geleerd. Thnx

Tevens is de betrouwbare kennis wel terug en gaat zij dagelijks naar de paarden. Uitmesten kan ze helaas niet ivm slecht kunnen lopen.

Leef en laat leven.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-15 22:16

Hoe zit dat dan eigenlijk met grond vorst en die eitjes/larven? Want Harley had dat in januari en kort erna sneeuwde het hier.

Ik doe in ieder geval wat ik kan op de wei. En ik probeer er zo vaak als mogelijk heen te gaan maar dat gaat niet altijd.

Leef en laat leven.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: dikke buik en witte wormpjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-15 22:59

En geiten? Die vind mijn kennis ook erg leuk haha.
Schapen heb je wel weer dat ze geschoren moeten worden in de lente.

Leef en laat leven.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: dikke buik en witte wormpjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-15 09:17

We zijn nu bijna bij de DA.
Safina, normaal hebben ze elke zomer kalveren die ze een jaar lang vetmesten. De laatste van vorig jaar zijn in mei verkocht. En er is beslist geen koeien meer te houden omdat die broer er toch niet goed voor zorgde. Koeien waren ook van hem en is dus eigenlijk een straf voor hem dat die er geen meer krijgt.

Leef en laat leven.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-15 12:42

De DA vroeg meteen of het kleine witte wormpjes waren. Denk dat die dus nog meer klanten heeft gehad met die wormsoort?

We hebben voor alle paarden tubes gekregen.
De fjord en haflinger een ander soort dan Harley en Dante. Want de haf en fjord hadden de laatste keer het product van Harley en Dante al gehad.
Harley en Dante hebben Equest gekregen.
Haflinger en fjord hebben strongid-P gekregen.

Ben intussen al een uur bezig geweest met uitmesten van de wei waar ze sinds gisterenavond in staan. Veel mest ligt aan de rand van de wei waar het gras hoger staat. Maar in het midden ligt de mest meer verspreid. Verbaas mij ook dat er al zoveel mest ligt op nog geen 20u tijd.
Heb al 1 volle kruiwagen maar heb ook nog oude mest gevonden tussen dat lang gras aan de randen.

Nu nog 1 zeer belangrijke vraag. Ik wil een mest onderzoek om zeker te zijn dat Harley geen besmetting meer heeft. Wanneer kan ik dat het beste doen nade laatste ontworming? Over 3 weken moet ik de laatste helft van zijn tube geven omdat bij hem al wormen zichtbaar waren in de mest.

Leef en laat leven.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: dikke buik en witte wormpjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-15 13:13

Ok thnx

Leef en laat leven.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: dikke buik en witte wormpjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-15 13:15

Wat ik niet begrijp in de bijsluiter van de Equest die Harley kreeg is het volgende.
"De werkzame duur voor kleine strongyliden is 2 weken. De uitscheiding van eitjes van de kleine strongyliden wordt 90 dagen onderdrukt."

Blijven de eitjes dan alsnog in zijn darmen? Of leggen de volwassen wormen dan gedurende 90 dagen geen eitjes meer?

Leef en laat leven.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-15 15:35

Nope halve tube dus idd 350kg. Maar heb wel voor 400kg geven.
Daarnaast lijkt hij niet smal maar dat komt omdat de buik wel al langer bol staat (van 20/6 al maar dacht dus eerst grasbuik)
Hij is ook niet erg groot 1m35 ongeveer.

Dik is hij toch niet?
(Ja weet het een bit en halstertouw erdoor maar doe dat voorlopig niet meer)
Afbeelding

Leef en laat leven.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, hagelslag en 53 bezoekers