Tekenwerende paardenspullen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Zou jij tekenwerende paarden spullen kopen? (bijv. beenbescherming, vliegenmaskers of evt. dekens?)

Ja
14 (73%)
Nee
5 (26%)

Totaal aantal stemmen: 19


Gydja

Berichten: 3010
Geregistreerd: 12-06-09
Woonplaats: Drenthe

Tekenwerende paardenspullen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-15 19:11

Bij mijn vader op het werk zijn ze bezig met het maken/ontwikkelen van tekenwerende kleding. Nu weten sommige mensen al wel dat er al kleding voor mensen bestaat. Kleding zo als Jassen, broeken en sokken. In die kleding zit de stof permetrine geboden met een aantal middelen waardoor de stof langzaam vrij komt. Als de teek over het kledingstuk loopt word hij als ware dronken en valt hij zo van de kleding af. Er zijn ook gevallen gemeld dat als de teek onder de stof zit, op de huid, de teek dood is. Ik heb zelf 2 paarden en ik dacht dus hoe zou dit zijn voor paarden?! Ik lees regelmatig verhalen op het internet met het voorkomen van teken bij paarden maar dat hier eigenlijk nog geen echte goede oplossing voor is. Nu kwam ik met het idee om ook paarden artikelen te ontwikkelen met die stof er in. Maar voor dat dit daadwerkelijk gerealiseerd kan worden zou ik eerst moeten kijken hoeveel mensen hier belangstelling bij hebben.

Zelf zat ik te denken aan beenbescherming, vliegenmaskers en eventueel zelfs eczeem dekens. Mochten jullie nog artikelen hebben waar ik niet aan heb gedacht maar die ook van toe passing kunnen zijn om teken te weren hoor ik dit graag! :D Teken leven voornamelijk vlak bij de grond. Ze zullen niet uit een boom komen vallen. Daarom denk ik dat een dekje met permetrine niet van toepassing is. Maar beenbescherming, bijvoorbeeld bandages juist weer wel. Want teken laten zich op de gastheer vallen en kruipen de weg omhoog tot ze een geschikte plek hebben gevonden. Als ze dan langs de bandages moeten zullen ze doormiddel van die stof er vanzelf af vallen en zullen ze de rest van het paard niet bereiken. De stof zal alleen werken op de plekken waar het zit. Het werkt niet verder dan de stof/bescherming zelf. Dus het wil niet zeggen dat als je bijvoorbeeld een halster neemt met permetrine er in dat de teek niet voorbij het halster komt. Het halster is in dit geval te klein om het goed zijn werk te laten doen. Daar in tegen zou een vliegenmasker wel kunnen helpen. Denk dan niet aan de vliegenmaskers met die leuke ogen er op of de vliegenmaskers met sliertjes maar eerder aan de eczeem vliegenmaskers. Die komen meer in contact met de huid en zitten dichter op de neus waar de teek zich in dat geval op laat vallen.

Mijn vraag is nu, is hier interesse voor?
Zo ja, Welke artikelen?
Extra aanvulling is altijd welkom :j

Dit topic maak ik aan om duidelijkheid te krijgen of er daadwerkelijk interesse en markt voor is. Er word daarna pas gekeken of dit ook gerealiseerd gaat worden.

Mieske200
Berichten: 210
Geregistreerd: 21-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 19:13

Dit lijkt me in eerste instantie wel een goed idee! Maar is het niet zo dat het stofje na een bepaalde tijd uitgewerkt is?

Fearlien

Berichten: 1696
Geregistreerd: 26-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 19:14

Zou hier interesse voor hebben! Deken met hals, vliegenmaskertje en een sjabrakje.
We gebruiken nu een deken met hals met zebrastrepen (ook met deze warmte maar is enorm dun, ze hebben niet meer of minder last van warmte) en een vliegenmasker met zebrastreepies. Het werkt een beetje, maar niet enorm.

Gydja

Berichten: 3010
Geregistreerd: 12-06-09
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-15 19:18

Mieske200 schreef:
Dit lijkt me in eerste instantie wel een goed idee! Maar is het niet zo dat het stofje na een bepaalde tijd uitgewerkt is?


Na een bepaald aantal wasbeurten. Voor kleding voor mensen zit nu op ongeveer 100x wassen.

Veulen84

Berichten: 10877
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 19:19

Ik spray mijn spullen gewoon met permetrine als dat nodig is. Dat kan iedereen nu al zelf doen. Bovendien heb je ook al gewone sprays voor op het paard met permetrine als bestanddeel.

Dus nee.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 19:20


2a54z6e45r6r

Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 19:23

Mijn vliegendeken heeft Insectshield en dat is op basis van permetrine. Dus zou niet weten wat het verschil dan maakt?

Gydja

Berichten: 3010
Geregistreerd: 12-06-09
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-15 21:10

Veulen84 schreef:
Ik spray mijn spullen gewoon met permetrine als dat nodig is. Dat kan iedereen nu al zelf doen. Bovendien heb je ook al gewone sprays voor op het paard met permetrine als bestanddeel.

Dus nee.


Bedankt voor je reactie :)
Je weet dus nooit hoeveel permetrine je op je paard spuit en dit kan gevaarlijk zijn voor mens en dier. En je weet niet hoe lang het werkt. Als het in de stof zit gebonden weet je precies hoeveel en hoelang het werkt. Dus je hebt geen na behandeling nodig.

xChantal94

Berichten: 4451
Geregistreerd: 16-03-08
Woonplaats: Brabant

Re: Tekenwerende paardenspullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 21:13

Ik heb wel is producten voorbij zien komen met permethrin erin. Ik weet alleen niet meer waar haha. Was wel voor paarden :)

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 21:22

Hier gebruiken we 1x per 8 weken Tectonik pour-on. Je meet het precies af en giet het over de ruggegraat.

Suusie22

Berichten: 6297
Geregistreerd: 06-09-10

Re: Tekenwerende paardenspullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 21:25

Voor de hond hebben wij een hondendeken met permethrin, werkt uitstekend tegen teken in de bosrijke omgeving :)

paard84
Berichten: 2
Geregistreerd: 09-07-15

Re: Tekenwerende paardenspullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 18:46

Vraagje;hebben jullie wel eens bijwerkingen gezien bij de paarden door het gebruik van tectonik?heb het gisteren voor het eerst gekregen vd dierenarts ivm erge last van de beesten en ik kwam vandaag en overal waar het is opgedaan is de huid opgezet....vroeg me af of meer mensen dit herkennen?

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 19:20

Heb je het in de avond gebruikt paard84 of als je paard op stal staat? Ik heb namelijk begrepen dat ze er een uur of 12 niet mee de zon in mogen.
Kan je paard er echt niet tegen, dan zou je Butox kunnen proberen. Dat werkt ook goed en heeft een iets andere werkzame stof.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 19:46

paard84 schreef:
Vraagje;hebben jullie wel eens bijwerkingen gezien bij de paarden door het gebruik van tectonik?heb het gisteren voor het eerst gekregen vd dierenarts ivm erge last van de beesten en ik kwam vandaag en overal waar het is opgedaan is de huid opgezet....vroeg me af of meer mensen dit herkennen?

Ik gebruik butox, maar altijd pas eind van de dag opbrengen en liefst smeer ik het onder de manen. Niet gebruiken als het gaat regenen en niet in de volle zon opsmeren. Liefst dus 's avonds als de zon minder kracht heeft of paard op stal staat of als het bewolkt is. En niet waar het tuig komt te liggen, maar dat is ook ivm poetsen, want dat zorgt wel dat het minder lang werkt.

paard84
Berichten: 2
Geregistreerd: 09-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 13:55

Horseware schreef:
Heb je het in de avond gebruikt paard84 of als je paard op stal staat? Ik heb namelijk begrepen dat ze er een uur of 12 niet mee de zon in mogen.
Kan je paard er echt niet tegen, dan zou je Butox kunnen proberen. Dat werkt ook goed en heeft een iets andere werkzame stof.



Ik heb het idd pas tegen 1800 uur opgedaan...en daarna heeft hij op stal gestaan..schrok gewn een beetje van de reactie vd huid...ben op dit moment hoogzwanger dus ook niet de mogelijkheid om iedere dag te kijken hoe het met hem is.. (hoewel ik dat toch probeer;))
ik ben trouwens niet bekend met hier wat posten..eerste keer dus sorry als ik iets niet goed doe....

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Tekenwerende paardenspullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 23:28

Al eens gehoord van Horse Armor of Dog Armor?
Dit zijn dekens, beenbeschermers, maskers, honden deken/jas, slaap kussen tegen muggen, vliegen, dazen en teken.
Heeft een ingebouwde knockdown shield wat tot 70 wasbeurten meegaat.

sunny43
Berichten: 1060
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Tekenwerende paardenspullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 16:22

Ja ik ben benieuwd naar Horse Armor knockdown mask - dat zou heel goed tegen insecten op het hoofd moeten werken, maar hoe zit dat masker, iemand ervaring?