droge hoeven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-01 21:22

ik zag vandaag dat mijn paardje toch wel een beetje harde (ja ok, dat moet, maar ook) droge hoeven had, ik ben bang een beetje te droog (brokkelen ed op ten duur).
wat kan ik hier aan doen?
gelieve niet al te dure aanwijzingen aangezien ik weinig geld over heb, ach ja studentjes met een paardje.
bvd.

_________________
Je bereikt met je paard meer met liefde en geduld dan met een zweep en sporen ed.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Chrystal-gek op 2001-06-12 21:24 ]</font>

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-01 22:37

Tja weinig geld en toch een goed middel bij droge hoeven ...
Je kent de uitdrukking toch wel no feet no horse?
Ik kan je van harte RWL Textura aanbevelen.
Kijk op http://www.rwl-quality.nl

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-01 22:43

gewoon afspoelen met water, zand eraf schrobben, water erover, dan de nog een beetje natte hoeven invetten met simpele hoefvet.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-01 22:56

Helaas Laura ,simpel hoefvet voegt niks toe aan de hoeven.
Kun je net zo goed een pot vaseline kopen want daar bestaat hoefvet voornamelijk uit .Kan ook nie t anders voor die prijs...
Wil je echt iets goeds dan moet je toch betere produkten kopen.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-01 23:29

Nouja bij Iwaldo lijken ze ook wel eens te droog vooral als ie in het stoffige droge weiland staat. Toch is gewoon afspuiten de simpelste en goedkoopste oplossing, hoefvet houdt t gewoon wat langer vochtig. Smeer zelf ook nauwlijks met hoefvet hoor

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-01 23:42

heey jongens, bedankt voor jullie reacties, maar jullie begrijpen me een beetje verkeerd denk ik Bloos .
tuurlijk heb ik wat over voor mn paardje, anders had ik er jullie niet over na gevraagd wat ik het beste kan doen Schijnheilig .
maar het moet gewoon niet te duur worden, het mag wel wat kosten maar gewoon niet te veel.

ik gebruik soms ook wel eens hoefvet (tuurlijk eerst de hoef nat maken zoals het hoort), maar niet al te vaak en dat potje is bijna op, ze heeft ook nog niet eerder van die droge hoeven gehad, dus wil ik graag iets wat goed werkt en het liefst ook nog niet zo duur.
maarja, die 2 dingen bij elkaar, dat werkt niet, ik wil wel iets dat goed werkt dus als het wat duurder is dat het dan ook echt goed werkt (dat wil je altijd maar ok).
maar ja, als het niet anders is en ik ben alleen maar gebaat bij een duur ding dan komt dat dure ding er echt wel hoor.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-01 09:30

Heel belangrijk is goed het zand eraf spelen! En ik ben niet zo dol op hoefvet omdat het afsluit voor coht van buiten. In plaats daarvan gebruik ik hoevenvocht (van de paardendrogist) en wat ik het beste vindt werken is laurierzalf!

gillian

Berichten: 4415
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-01 16:21

gewoon iedere dag natmaken/afspuiten werkt al voldoende.
ik heb een (verzorg)fries met bikkelharde voeten,superdroog.
de smid heeft er al geregeld een paar kapmessen op kapotgeslagen, kun je nagaan.
maar sinds een paar weken maak ik ze iedere dag goed nat, boven en onderkant.
daarna olie ik ze in, boven en onderkant en de smid kan weer normaal zn voeten bekappen.
ze zijn al een stuk soepeler.
regelmatig(zo'n 1x per week) ff schoonschrobben met shampoo of zo.
dan ben je lekker ff met water op die voeten bezig, dan trekt er ook wel het nodige vocht in.
toedeledoki
gillian

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-01 17:09

volgens mij is dat wat laura voorstelde wel goed hoor, alleszins om brokkelhoef te vermijden.

ciao people

jaja1
Berichten: 8
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-01 19:20

Ik weet niet waar je woont, maar mocht je toevallig vlakbij de kust wonen, moet je proberen 1 keer in de week of zo even met zn hoeven door de zee te gaan. Zeewater helpt bij de meest paarden heel goed en je hebt meteen een leuk strand ritje. Lachen
Anders heb ik wel eens gehoord dat lijnzaadolie goed helpt tegen harde hoeven. Ik weet niet of en waar ze dat verkopen, maar dat kan ik wel even navragen voor je als je wil!

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-01 09:17

Ik maak er sinds kort een gewoon van om Rocky's hoeven (één voor één wel) in een emmer water te zetten tewijl ik hem borstel en opzadel. Hij vind dat prima en ook als ik na het rijden zijn benen in een vollere emmer zet (voor zijn pezen) klaagt hij niet, in tegendeel. Hij staat los in de paddock en hij soezelt in met zijn been in fris water. Het is altijd moeilijk om hem ervan te overtuigen dat de verfrissing gedaan is.

Ik ga nog steeds voor het eenvoudige in water zetten. Want hoevevet vind ik niet zo lekker. Tenzij het van die vloeibare olie is, die doe je er dan opnadat de hoeven hebben geweekt. Rocky zijn hoeven zagen er vanaf de eerste behandeling al véél beter uit. Misschien ga ik het binnenkort met 2 hoeven tegelijk doen, want hij heeft er zelf nog nooit een probleem van gemaak (heft zelf zijn hoefje op als ik met die emmer aankom Knipoog Haha! )

Oja, het hoefje moet er wel in geweekt zijn. Dan zijn ze het beste!

Veel succes!
Femke

gillian

Berichten: 4415
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-01 23:58

hee jaja1 das wel ff fout hoor!!
door het zoute water drogen ze nog meer uit en das niet zo heel goed voor droge brokkelhoeven!!
zout water helpt wel tegen rotstraal.
toedeledoki
gillian

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-01 00:28

Voedingssupplement
Hoef&Huid werkt ook wel goed.
Of hoefolie van Simicur, laurierzalf ook wel.
Rainmaker....

Zelf heb ik Textura van RWL.
En de Pro Ablutio die ik zo nu en dan eens gebruik. Voor de kroonrand gebruik ik hoefolie.

carina

Berichten: 2783
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-01 15:12

ik spoel de hoeven altijd eerst een kwartiertje af met stromend water en daarna olie ik ze in met laurier olie, het is hel vaag spul, stinkt als de nete maar werkt super!!!!!

met shampoo wassen??????? nog nooit van gehoord worden de hoeven daar uist niet droog van?

greetzz debbie

Lautje

Berichten: 989
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-01 16:58

Ik heb deze vraag vorige week net aan mijn hoefsmid gesteld. Mijn pony heeft hetzelfde probleem en volgens de hoefsmid komt het omdat het de laatste tijd heel droog weer is geweest. En dat ie in de wei loopt komt daar ook nog bij. Loopt jouw paard/pony in de wei?

Het beste is om de hoeven nat te maken en daarna in te smeren met hoefvet.(dit volgens de hoefsmid en die zal het toch wel weten)
Suc6 ermee!! Lachen

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-01 17:10

Citaat:
Op 2001-06-17 15:12, schreef carina:

met shampoo wassen??????? nog nooit van gehoord worden de hoeven daar juist niet droog van?

greetzz debbie



Hihi, en daarna conditioner erover hé Knipoog

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-01 20:18

heey visje, ik moest toch wel lachen om jouw opmerking van de conditioner erover, maar wat Carine denk ik bedoelt is dat je met de hoef en water bezig bent en de hoef meteen schoon is.

ja mijn paardje staat overdag in de wei en savonds op stal en nee, ik woon niet dicht bij de zee (ik heb daarover ook nog wat staan in mijn profiel dat ik graag nog eens naar de zee wil met mijn paardje voor de lol en dan lekker door het water en de manen en haren in de wind, hihi)

bedankt allemaal voor jullie reacties, als er nog meer zijn zijn die ook welkom.

ik denk dat ik maar eens de hoeven ga afspuiten (in een emmer water zetten bij de mijnes lijkt me gekkenwerk, want op afspuiten is ze al niet dol, en een kwartier lang afspuiten hetzelfde) en de hoeven daarna ga insmeren met het een of ander.
wat ben ik nog niet precies achter, vet of olie, of nog iets anders.

maar ok, ik heb water bij de hand net zoals hoefvet, dus daar doe ik het nog even mee, en als dat op ga ik wel eens een keer wel even winkelen bij de ruiterzaak (hihi, nu al zin aan, of eigenlijk juist niet, want daar zie je altijd van die dingen die je allemaal wel zou willen hebben en dat kan dus niet).
mijn hoefsmid is juist geweest, en daarna viel het me pas op, dus het zou nog ff duren als ik het aan hem zou moeten vragen, doe ik volgende keer in elk geval wel even voor de zekerheid maar dat duurt nog 3 maanden ongeveer of er moet in de tussentijd nog wat voorvallen.

maar wedden nu ik van plan ben dat ik toch wat anders ga kopen, dat hoefvet snel genoeg op is, en als mij dat te lang duurt, dat ik het gewoon ga kopen zonder dat dat andere op is, hihi of mijn keus moet toch op hoefvet vallen.

_________________
Je bereikt met je paard meer met liefde en geduld dan met een zweep en sporen ed.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Chrystal-gek op 2001-06-18 13:58 ]</font>

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-01 22:03

Rainmaker

jelly
Berichten: 7
Geregistreerd: 12-06-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-01 21:18

Ik gebruik al een aantal jaren Hoefvocht. hartstikke goedkoop!

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-01 22:17