Heel erg bang voor blessures aan de benen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
koetjeboe

Berichten: 4402
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Heel erg bang voor blessures aan de benen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-15 20:34

Mijn vorige paardje heb ik moeten laten inslapen voor een peesblessure die steeds terug kwam.
Ondertussen heb ik een nieuw paardje.
Maar ik begin beetje paranoia te worden.
Ik ben continu bang dat ze ook een blessure zal krijgen.
Iedere keer dat ik in de wei ben wil ik de benen afvoelen bekijken.
Als ze morgens ook maar beetje stalbenen heeft heb ik de neiging gelijk naar de kliniek te bellen voor een echo.
Als ik de benen maar lang genoeg blijf voelen denk ik dat ik voel dat ze warm zijn.
Ik ben elk dingetje wat mij opvalt te vergelijken met de benen van ons andere paard.

Wie herkent dit, ik hoop zo dat ik in de loop van de tijd dat niet meer zo zal hebben

[OV] [PG] Gez. Haflinger Daantje/Alie 11 jaar. Wie kent haflinger Alie van de lohofte of wel Daantje


koetjeboe

Berichten: 4402
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: Heel erg bang voor blessures aan de benen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-15 20:57

Nou mijn nieuwe paardje heeft iets stalbenen morgens vroeg. Ze loopt als een trein. En vocht is ook zo weg als ze in de wei staat. Maar ik ben echt in staat er na te laten kijken. De eerste nachten had ze het niet. Later wel. Waarschijnlijk omdat ze eerst 24/7 buiten stond. En nu zadelmak is en dus meer beweegt. En op stal staat nachts. Echt ik maak me helemaal gek

[OV] [PG] Gez. Haflinger Daantje/Alie 11 jaar. Wie kent haflinger Alie van de lohofte of wel Daantje


koetjeboe

Berichten: 4402
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: Heel erg bang voor blessures aan de benen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-15 22:03

24/7 buiten gaat niet ze staat wel heel veel buiten. Nu net naar binnen gehaald en morgen om half zes gaat ze weer naar buiten. In mei gaat ze wel weer 24/7 naar buiten tot sept.

[OV] [PG] Gez. Haflinger Daantje/Alie 11 jaar. Wie kent haflinger Alie van de lohofte of wel Daantje

koetjeboe

Berichten: 4402
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: Heel erg bang voor blessures aan de benen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-15 22:06

Misschien laat ik er ook nog wel naar kijken gewoon om mezelf gerust te stellen

[OV] [PG] Gez. Haflinger Daantje/Alie 11 jaar. Wie kent haflinger Alie van de lohofte of wel Daantje

koetjeboe

Berichten: 4402
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-15 22:26

Rossfechten schreef:
Als je zo bang bent voor peesblesures zou ik de pezen harden.
Heel voorzichtig opbouwend de pezen op harde ondergrond laten werken.
zoals over de weg hard draven.
En met genoeg tijd er tussen voor herstel.


ja dat doe ik idd al. Ik wil endurance met haar starten en daar is dat heel normaal om daar mee te beginnen.

[OV] [PG] Gez. Haflinger Daantje/Alie 11 jaar. Wie kent haflinger Alie van de lohofte of wel Daantje

koetjeboe

Berichten: 4402
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-15 09:32

Rossfechten schreef:
Hanteer dan gewoon een trainingsschema, maar paarden worden daar echt hard van, ik rij ook veel km over de weg, maar gelukkig hebben mijn paarden weinig last van peesproblemen. En ik merk het wel om me heen, paarden die gehard zijn hebben veel minder last van peesproblemen.


Ik heb nog geen traings schema ben nog bezig met de basis km te maken. Maar ga na die tijd wel volgens een schema rijden

[OV] [PG] Gez. Haflinger Daantje/Alie 11 jaar. Wie kent haflinger Alie van de lohofte of wel Daantje

koetjeboe

Berichten: 4402
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-15 09:32

Kala schreef:
ikkebenhier schreef:
Ik doe ook altijd bescherming om, peesbeschermers [...] op de weide

Daar krijg je dus juist blessures van. Dat wordt veel te warm om 24/7 iets om de pezen te hebben.



Dat doe ik idd ook niet. Wel met rijden want dan tikt ze zich aan.

[OV] [PG] Gez. Haflinger Daantje/Alie 11 jaar. Wie kent haflinger Alie van de lohofte of wel Daantje

koetjeboe

Berichten: 4402
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: Heel erg bang voor blessures aan de benen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-15 11:57

nou dit paardje heeft gelukkig nooit iets gehad dat was me vorige en daar was ik al hele dagen benen aan het voelen. maar bij deze doe ik dat nog steeds.

Ik rij normaal voor ff dressuren gewoon met neopreen beschermers dadelijk als ik echt endurance ga starten en gericht ga trainen wil ik goede ademende beschermers kopen

[OV] [PG] Gez. Haflinger Daantje/Alie 11 jaar. Wie kent haflinger Alie van de lohofte of wel Daantje

koetjeboe

Berichten: 4402
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: Heel erg bang voor blessures aan de benen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-15 14:41

Heb ook de da maar ff gebeld. En we denken dat het van de kuil komt. De eerste tijd at ze heel slecht zeg maar bijna niks. Toen had ze ook geen stalbenen. Na de eerste week op stal ging ze beter eten en begon ze ook langzaam aan stal benen te krijgen. Da denk door de eiwit in het kuil.
even afwachten of ze het blijft kouden als ik hooi voer. Anders ga ik er wel even na laten kijken

[OV] [PG] Gez. Haflinger Daantje/Alie 11 jaar. Wie kent haflinger Alie van de lohofte of wel Daantje

koetjeboe

Berichten: 4402
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: Heel erg bang voor blessures aan de benen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-15 12:25

Word er beetje moe van dat lezen zo moeilijk is. Die 15 km was absoluut niet gepland. We waren verdwaald. Ik rij tot max 10 km en dat voer ik nu per maand met 2,5 km op
Ik rij ongeveer drie keer per week en probeer dat zo veel mogelijk om de dag te doen

[OV] [PG] Gez. Haflinger Daantje/Alie 11 jaar. Wie kent haflinger Alie van de lohofte of wel Daantje

koetjeboe

Berichten: 4402
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: Heel erg bang voor blessures aan de benen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-15 12:32

Wat ik nu maak zijn de basis km. Hoe zie jij die anders voor je.

[OV] [PG] Gez. Haflinger Daantje/Alie 11 jaar. Wie kent haflinger Alie van de lohofte of wel Daantje

koetjeboe

Berichten: 4402
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: Heel erg bang voor blessures aan de benen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-15 13:34

http://www.endurancepeelrand.nl/trainingsschema.pdf

bedoel je dit schema misschien.

Ik hanteer nu nog geen schema, ook jou schema vind ik vrij pittig. ik stal nu vooral alles met paar keer toe stukje draf en soms een klein galopje.
Ik begreep toen uit de clinic van tonkie dat het vooral ook slow distance km zijn die basis km.

Ik rij nu dus vooral rustige km met zo nu en dan ff de andere versnelling.
Wil nog niet te veel bezig zijn met opbouwen van draf.
Heb liever dat ik eerst de benen wat harder maak in stap en dat ze goed loopt in stap en gehoorzaam in voor ik meer ga draven.

Ik dacht ook dat die schema's vooral waren bedoelt voor paarden die de basis afharding als hebben gehad. Of heb ik dat verkeerd begrepen.
IK zit eigenlijk ook heel hard te wachten op weer een clinic van tonkie dan kan ik alles weer ff opfrissen

[OV] [PG] Gez. Haflinger Daantje/Alie 11 jaar. Wie kent haflinger Alie van de lohofte of wel Daantje


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Annefleur200, Anomien, AstridJ, darkadia, GoogleAdsense, lrm, Maanon_, xSimonee en 40 bezoekers