* Onverklaarbare ziekte bij paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
mgjdb
Berichten: 6
Geregistreerd: 07-10-02

* Onverklaarbare ziekte bij paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-02 16:11

Hallo,

Mijn paard is ernstig ziek, maar ze kunnen niet vinden wat hij heeft.

Sinds woensdag 25 september was hij wat sloom en achter onregelmatig. Rust gegeven.
Donderdagavond stopte hij met eten.
Vrijdagochtend had hij 39,8. De dieranarts gebeld. Vrijdagmiddag had hij 40,5. Dierenarts heeft hem antibiotica en koortsverlagende middelen ingespoten. Hierop begon hij na 20 minuten te zweten over zijn hele lijf (echt van top tot teen) te pompen en te trillen. Zijn achterhand werd zeer slap. Dierenarts nog een keer gebeld. (Bang voor Rhino) Meer koortsverlagende middelen, waarschijnlijk geen Rhino.
Zaterdag ondanks koorsverlagende middelen toch nog 38,9. Dierenarts zei afwachten. Koortsverlagende en pijnstillende pasta. Zondag stopt hij ook met drinken en plassen.
Maandag: Vitamine spuit en weer koorsverlagend middel + antibiotica. Weer die vreemde reactie. Diernarts durft hem niet meer te spuiten in het bloed. Bloed wel afgenomen naar het lab. Opgevoeld, niks afwijkends
Dinsdag: Antibiotica gespoten in de spier: toch weer die reactie, nu naar 1,5 uur. Spuiten wordt nu onmogelijk. (De reactie daarop is te zwaar voor het paard)
Woensdag: Nog steeds koorts, en vochtbulten onder zijn buik.
Donderdag: Uitslag bloed, toch een parasitaire infectie, maar paard werd iedere 2 maanden ontwormpt met wisselende wormspuiten en geen wormen in de ontlasting. Ontwormpt met Equimax. Hierop zou hij moeten verbeteren.
Zaterdag: Zwarte urine, hij houdt zich staande via de wand van de stal. Met het opvoelen worden vreemde bulten gevoeld. We hebben hem daarop in de trailer gezet en naar de kliniek vervoerd. Aan het infuus. 10 liter gehad.
Zondag: eigen dierenarts vrij, andere dierenarts vond hem er redelijk uitzien en wilde geen infuus geven. Ondanks uitdrogingverschijnselen. Zou een bloedtest doen niet gedaan.
Maandag: eigen dierenarts hem weer aan het infuus gezet 20 liter. Hij eet nog steeds niet.
Vandaag: Eigen dierenarts altijd vrij op dinsdag. Hij had het steenkoud. Dekens opgelegd. Heeft 1 grote vochtbult onder zijn buik van 9 cm dik over de volledige lengte en breedte. Zijn koker is 4 keer de dikte van normaal. Hij eet en drinkt nog steeds niet zelf.

Oordeel van de dienstdoende dierenarts. Aan niet eten of drinken kunnen wij niks doen. Waarschijnlijk beste als hij inslaapt, maar ik laat mij paard toch niet inslapen als ik niet weet waarvoor??

Wie herkent deze klachten en kan ze thuisbrengen?

Mij paard is 22 jaar, een KWPN ruin van Oracle en in een top conditie. (Echt hij zag eruit als een jaar of 10 een week of 3 geleden, nu lijkt hij wel 30) Ik snap dat hij al wat ouder is, maar er moet toch te vinden zijn wat hij heeft? Organen zijn niet aangetast door wormen (is onderzocht).

Wie weet of heeft een idee wat dit kan zijn?

Met vriendelijke groet


mgjdb
Berichten: 6
Geregistreerd: 07-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-02 18:42

De dierenarts had binnen de praktijk besproken wat hij. Niemand die het wist. Hij zou ook overlegd hebben met Utrecht om te kijken of zij deze verschijnselen herkennen. Niet dus.
Het punt is dat mijn paard op het moment weer zo slecht is dat ik hem niet durf te vervoeren.

Zannekin, ik heb je ge PB't. Bedankt.

mgjdb
Berichten: 6
Geregistreerd: 07-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-02 10:50

Ik laat hem ook zeker niet zomaar inslapen. Hij staat nog steeds op de kliniek. Zijn eigen dierenarts was er gelukkig weer. Die is toch positiever als zijn collega's. Vandaag was het bloedbeeld binnen. Alles duidt toch op wormen. De organen, zelfs zijn nieren werken volgens het bloedbeeld nog steeds voorbeeldig. Alleen de wormfracties waren nog hoger als de vorige keer. Tevens had hij een veel te laag eiwitgehalte, ze denken dat hij daardoor zo vreemd op de medicijnen heeft gereageerd. Hij heeft nu een ontwormingsmiddel ingespoten wat normaal niet voor paarden wordt gebruikt. Dit gaat rechtstreeks in het bloed. En zou moeten helpen. Hij is ook weer opgevoeld en die rare bulten zitten er nog steeds (net achter de darmen). De dierenarts denkt dat dit een wormenanurisma is.

Het blijft afwachten of de fracties in zin bloed omlaag gaan. En of hij sterk genoeg wordt voor de trailerreis.



Hij mag nu iedere dag even naar buiten. Ze hebben daar een weiland met gras tot aan zijn knieƫn en hij eet er zelfs een beetje van. Oke er zit wel niet veel in maar hij krijgt in ieders geval iets binnen en is buiten veel vrolijker. Zolang de zon schijnt, de wind niet te hard waait en het vooral niet gaat regenen mag hij met zijn dekens op naar buiten. Hij had altijd een hoestprobleem en dat stak met het lange binnen staan ook weer de kop op, maar dat is nu niet mijn grootste zorg.

Hij lijkt iets sterker te worden. Ik hoop dat hij zich er toch doorheen sleept.

Eric Laarakker is bij mij bekend en daar heb ik ook contact mee opgenomen. (Hij heeft de pony van mijn zusje behandeld gehad voor scheve bekken en wervelkolom) Hij vind het erg belangrijk dat hij eerst stabiliseerd voor hij iets gaat/kan doen. Aangezien de afstand erg groot is. Hij heeft wel medicijnen opgestuurt om zijn weerstand een oppepper te geven. Deze moeten gespoten worden voor in zijn borst. En hij heeft een poeder die eigenlijk door het voer moet, maar nu opgelost wordt en achter in zijn mond gespoten (als een wormspuit).


mgjdb
Berichten: 6
Geregistreerd: 07-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-02 14:44

De wormen willen er niet uit! Sinds gisterenavond zijn de ontwormingsmiddelen die in Nederland voorhanden zijn op. Ze zijn op diverse manieren toegediend zonder ook maar het minste resultaat. Zelfs ontwormingsmiddelen die nog expirementeel zijn zijn toegediend. De dierenarts kan niks meer verzinnen. Naar Utrecht gebeld, daar weten ze ook geen andere middelen als die al zijn gebruikt. Ze snappen niet waarom ze er niet uit komen. Naar Eric Laarakker gebeld. Ook hij wist geen andere middelen als die al zijn gebruikt. Ook hij gebreep niet waarom de wormen in zijn lijf blijven zitten.

Dit weekend houden we hem op de pijnstillers, koortremmers etc. Zodat hij geen pijn heeft en niet onnodig hoeft te lijden, maar als er geen wonder gaat gebeuren komen de wormen er niet uit en slaapt hij maandag in..............

mgjdb
Berichten: 6
Geregistreerd: 07-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-02 15:35

Het zijn een kleine rode larven, ze weten nog niet van welke wormensoort, maar lintworm was het niet. Jammergenoeg niet wil ik eigenlijk zeggen, die hadden ze er namenlijk wel uit kunnen krijgen.

mgjdb
Berichten: 6
Geregistreerd: 07-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-02 18:54

Gisteren (zondag) om 13:00 is Willem ingeslapen. Het is heel rustig en waardig gegaan. Op het moment dat hij dood ging, ging de zon over hem schijnen. Voor hem was dit het beste.......

Hij kon niet meer lopen. Hij had een onsteking in zijn buik, rechts van zijn linkernier ter grootte van een ballon. De witte bloedlichaampjes waren torenhoog. De wormen groeide nog steeds. Dat het daadwerkelijk wormen waren heeft de dierenarts ook kunnen voelen. Hij had diverse wormenanurisma's. De echo's die gemaakt zijn zijn ook beoordeeld door Utrecht. Zijn gegegens van het bloed zijn ook doorfaxed en beoordeeld. Er was niks meer aan te doen. Hij heeft gevochten, maar de strijd was niet eerlijk en hij heeft verloren. Zijn koorts kon niet meer onderdrukt worden en hij leed veel pijn. Zaterdagavond hebben we besloten dat het voor Willem niet eerlijk was dat hij nog langer moest lijden, hij was helemaal op. Zondag hebben we hem nog gepoetst, hij blonk nog steeds. Het was voor hem echt het beste zo.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: abbie_h, Batlow, Hobbyhorse, Jacksie, Luca1968, nadcha en 42 bezoekers