eruit zweren van sequester - sekwester ( botfragmentje)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lynn_Nikita

Berichten: 25458
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

eruit zweren van sequester - sekwester ( botfragmentje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 18:15

Wie heeft hier ervaring mee?

Mijn paard heeft door een trauma ( 30-12-2013) [MD] ervaring diepe snee kroonrand een reactie op het bot gekregen. Waarschijnlijk gaat dit loskomen
Er zijn dan 2 opties, een dure operatie in de kliniek, deze optie valt af om meerdere redenen
optie 2 is eruit zweren
Dit gaat we dus proberen

Hoelang heeft dit geduurd Heeft het paard er veel last van gehad?
Ik heb een foto bijgevoegd van het been

Afbeelding

Elco
Berichten: 2071
Geregistreerd: 20-08-06

Re: eruit zweren van sequester - sekwester ( botfragmentje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 18:28

Ik ben bang dat uitzweren niet werkt aangezien het nog niet los zit.
Ik heb mijn toen jonge paard laten opereren en de kosten vielen reuze mee plus dat hij ook verzekerd was, hij heeft er nooit meer een stap kreupel opgelopen.

Lynn_Nikita

Berichten: 25458
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 19:36

Operatie geen optie paard kan niet vervoerd worden. Daarbij is ze 19 niet verzekerd en ging het mknimaal 1500 euro kosten. Ik heb nu al rekening van meer als 1000 liggen. Dat zijn minimaal 2500 euro voor 19 jarig paard waar ik verzorgster voor heb waar io niks meet mee doe

Lynn_Nikita

Berichten: 25458
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: eruit zweren van sequester - sekwester ( botfragmentje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 19:37

Hoe had jouw paard het opgelopen en wat waren de kosten dan bij jou

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 19:42

als ze te vervoeren was had je naar belgie kunnen gaan uit ervaring is t daar goedkoper dan in nederland. en minimaal 1500 haalden we dan niet . maar de 1000 wel. snap wel dat het een groot bedrag is. de vraag is hoeveel last ze er van heeft. ik vraag me af of het uitzweert..
Laatst bijgewerkt door kiwiwitje op 20-02-14 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: eruit zweren van sequester - sekwester ( botfragmentje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 19:45

Als het los zit en er zit een wond dan is de kans groot dat het eruit komt. In andere gevallen kan het zich oplossen of inkapselen.

Elco
Berichten: 2071
Geregistreerd: 20-08-06

Re: eruit zweren van sequester - sekwester ( botfragmentje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 21:13

Maar loopt ze er kreupel op.? Of alleen op de wond wat ze heeft dat is moeilijk om in te schatten..Ik zou denk gewoon even afwachten tot de wond mooi geheeld is.

Lynn_Nikita

Berichten: 25458
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: eruit zweren van sequester - sekwester ( botfragmentje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-14 13:44

Ze loopt kreupel vanaf 3 weken na het ongeluk, liep eerst goed met 3 weken stalrust en tijdens het in en uit stal halen om te verbinden. Erna is ze terug naar huis gekomen en ben ik een week niet geweest aangezien ik bevallen was en op 20-1 stond ze op 3 benen.
Afgelopen maandag heb ik heb ik de foto´s laten maken omdat het been dik bleef en de wond onrustig werd en ze nog steeds slecht liep. Waren teveel dingen die het konden veroorzaken vandaar de foto ( hoefzweer, scheurtje in bot, ontsteking of dit wat het nu is)
Hierop was dus deze reactie te zien

Ze eet goed maar ze heeft er wel last van, ligt meer als normaal en ontlast het been, maar verder gaat ze wel de hele wei door en komt meteen aangelopen als er iemand aankomt om te voeren.
Ik vraag me wel af als het loskomt, hoelang het gaat duren voor het eruit komt, is dit een maand of een jaar? Op de wond heeft ze de eerste 3 weken goed gelopen, erna werd het pas zo
Ze heeft nu 2 dagen een nat verband omgehad, deze is er vanmorgen afgehaald en ga ik vanavond opnieuw aanbrengen
ga nu wel onderleglappen en bandages halen ipv het dure verband ( Gambee en zelfklevend flex verband) Die kan ik namelijk wassen en hergebruiken.

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: eruit zweren van sequester - sekwester ( botfragmentje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 14:04

Bij mijn paard is een botsplinter uitgezweerd na een operatie.
Er zat een los stukje bot, dat was na 3 maanden nog niet uitgezweert en liep het paard dus steeds weer met een dikke ontsteking op het been. Dat heb ik weg laten halen maar blijkbaar zat er nog een splinter. Die is er na enkele weken uitgekomen.

Lynn_Nikita

Berichten: 25458
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: eruit zweren van sequester - sekwester ( botfragmentje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-14 14:26

bedankt voor de reactie, dan heb ik een beetje een idee

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Re: eruit zweren van sequester - sekwester ( botfragmentje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 14:35

Hoe lang het gaat duren is niks over te zeggen, dat kan een week zijn of een paar maanden. Wat je nu doet met natte verbanden is heel slim! Eventueel kan trekzalf ook helpen. Zorg wel dat de kroonrand niet te week wordt, want dan rol je van het ene in het andere probleem.. Zoals al gezegd hoeft het niet uit te zweren, het kan ook inkapselen en tot rust komen of blijven zweren zonder dat het eruit komt, bijvoorbeeld als het nog met een klein stukje aan het bot vast zit.

Is het een optie om je paard in de tussentijd wel iets van pijnstilling te geven, buut bvb? Dat is niet zo duur maar vind ik wel zo vriendelijk voor je paard.

Succes!

Lynn_Nikita

Berichten: 25458
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-14 15:22

Ze heeft nu 4 weken buut gehad samen met tmps ( antibiotica)poeder maar daar moest ze nu vanaf aangezien dat Buut ook ontstekingsremmen is en als het los zit moet dat juist eruit kunnen. Kosten zijn idd niet duur ( verschilt per dierenarts trouwens wel veel, van 1,25 tot 2,- per zakje)
Ik hoop dat het er snel uitkomt zodat ze er geen last van heeft of dat het inkapselt
Over 4 of 6 weken maken we weer een foto om te kijken wat gebeurd is.
Ik hoop alleen dat ze niet teveel last heeft in die tussentijd