Fries met ernstige CPL hoe behandelen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Fries met ernstige CPL hoe behandelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 13:03

Onze "opknap fries" heeft helaas geen mok maar flink CPL in stadium met ballen in haar sokken.

Ze is happy en niet kreupel en gaat graag mee rijden.

Maar hoe kunnen we dit het beste zo houden?

Nu wordt het been verschillende keren per week schoon gehouden met stoomcleaner ( soort hoge drukspuit maar dan met warm water en we zetten de straal zachter) en we hebben lang gesmeerd met antibiotica mokzalf.

Wil wel weer met iets gaan smeren maar het liefst iets betaalbaarder als 56 euro per pot

Was het been ook nog wel met betadinescrub

donnar

Berichten: 2195
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Provincie Utrecht

Re: Fries met ernstige CPL hoe behandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:05

Waar zitten de ballen in de sokken? Ik heb er helaas geen ervaring mee verder en kan je niet helpen, ik lees wel graag even mee! ;)

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 13:10

donnar schreef:
Waar zitten de ballen in de sokken? Ik heb er helaas geen ervaring mee verder en kan je niet helpen, ik lees wel graag even mee! ;)


Rondom hele achterbeen vooral net boven de kootholte. Ballen eraf halen is geen optie zijn zo groot als een pingpongbal en operatief willen we niet aan beginnen, paard was slachtpaard en mag nu blijven als 1x per week bosritje paard zo lang ze dragelijk leven heeft.

Sok eraf ook niet, is niet meer te scheren zonder haar te verwonden en ze kan nu nog lekker mee op buitenrit zonder dat we mogen door onwetende de dierenbescherming op de stoep hebben.

donnar

Berichten: 2195
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Provincie Utrecht

Re: Fries met ernstige CPL hoe behandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:17

Jeetje balen zeg! Ik vroeg het mij af omdat die van mij dikke kootholtes heeft en een beetje plooien. (1/2 per been) Volgens de veearts hebben weinig sokkenpaarden gladde kootholtes en verder heeft hij eigenlijk nooit jeuk er aan. (Nu weer even wel dus weer in de weer met Sebacil, eerste keer in de tijd dat ik hem heb dat hij echt jeuk heeft)

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: Fries met ernstige CPL hoe behandelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 13:24

Plooien heeft deze dus niet, benen zijn wel vergroeid maar nooit kreupel, grootste probleem is maden in de zomer maar daar hebben we nu iets van de veearts voor en opmerkingen van anderen..
Moet wel zeggen in de droge maanden ziet het er beter uit dan nu.

Durf niet echt te wassen met hele agresieve middelen omdat er altijd wel open plekjes zijn.

donnar

Berichten: 2195
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Provincie Utrecht

Re: Fries met ernstige CPL hoe behandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:28

Nee je mag het ook niet gebruiken bij wondjes, zeewater kan helpen voor huidproblemen.. Misschien als je naar de zee kunt dat 1 keer in de week doen of misschien op een andere manier aan zeewater komen

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 13:30

donnar schreef:
Nee je mag het ook niet gebruiken bij wondjes, zeewater kan helpen voor huidproblemen.. Misschien als je naar de zee kunt dat 1 keer in de week doen of misschien op een andere manier aan zeewater komen


Weinig zee in zuid-oost brabant -O-

8nnemiek

Berichten: 43392
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:32

Wat krijgt het paard te eten?
Ik heb er zelf ook een lopen met CPL, en dat heb ik nu zo goed als onder controle :)
Ik zou eens thee gaan voeren die afvalstoffen en vocht afvoert. Ik geef zelf chevadonyll van cavalcare.
Verder inderdaad wassen met betadine om te ontsmetten en dat droogt ook uit. Ik gebruik daar voor een rugschrobber zodat je goed tussen de plooien in komt.
Zie je hem ook wel eens knagen aan de sokken? In dat geval zou ik ook een aantal behandelingen met sebacil doen. Mijten kunnen de wondjes van cpl flink verergeren.

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: Fries met ernstige CPL hoe behandelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 13:37

Ja ze knaagt af en toe maar hoe kom ik aan sebacil? Ze schuurt ook wel wat plekjes op haar hoofd enz

Ze krijgt te eten:
Onbeperkt voordroog ( was erg mager)
0,5 kg basisbrok

8nnemiek

Berichten: 43392
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:42

Sebacil krijg je bij veel dierenartsen, even een paar bellen.
Ik denk dat het probleem bij het voer ligt. CPL ontstaat door afvalstoffen die niet door de lymfeklieren verwerkt kunnen worden, dus zul je zo veel mogelijk suikers uit het voer moeten halen. Krachtvoer is echt heel slecht, en voordroog daar werd het bij mijn paard ook vele malen erger door. Je kan beter overstappen op onbeperkt hooi, en een andere dikmaker zoeken. Paarden met CPL kunnen beter te dun dan te dik zijn. Misschien dat er minder suiker in maismeel oid zit, dat zou je even moeten opzoeken. Maar probeer echt zo weinig mogelijk te voeren naast het hooi.

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 13:57

8nnemiek schreef:
Sebacil krijg je bij veel dierenartsen, even een paar bellen.
Ik denk dat het probleem bij het voer ligt. CPL ontstaat door afvalstoffen die niet door de lymfeklieren verwerkt kunnen worden, dus zul je zo veel mogelijk suikers uit het voer moeten halen. Krachtvoer is echt heel slecht, en voordroog daar werd het bij mijn paard ook vele malen erger door. Je kan beter overstappen op onbeperkt hooi, en een andere dikmaker zoeken. Paarden met CPL kunnen beter te dun dan te dik zijn. Misschien dat er minder suiker in maismeel oid zit, dat zou je even moeten opzoeken. Maar probeer echt zo weinig mogelijk te voeren naast het hooi.



Helaas heb ik niet voor het kiezen wat ze krijgt mijn schoonvader is van de oude stempel zeg maar, vind alles onzin en het is gewoon mok.

Maar gelukkig is het voordroog meer gewikkeld hooi van goede droge stofvrije kwaliteit.

Ze is ook niet dik maar we hebben haar gekocht met een bijna 2 jarige hengstveulen dat nog dronk. Om een beetje een beeld te geven hoe ze eruitzag. Met 4 andere magere Friezen. Die waren gekocht voor de slacht maar hengstveulen is goed verkocht en deze merrie is zo ontzettend lief en braaf en als je er een beetje door heen kijkt ook een prachtige grote fries.

Omdat onze andere fries een veulen aan de voet had hebben we haar gezadeld ( lekker onverantwoord) en mee naar het bos genomen. Ze was wel goed betuigd.

En toen...tja klik die ik niet wil hebben met de handelspaarden van mijn schoonpa. En toen je mag haar wel hebben. :o

Dat van die brokken wordt ook lastig, ze heeft wel wat vitaminen en mineralen nodig denk ik en hij vind dat de Friezen halve schep moeten hebben ( andere heeft zomer exceem dus ook niet zo best)

Ik kan wel de brokken vervangen door een ander merk :o

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Fries met ernstige CPL hoe behandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:02

eenmaal CPL krijg je het niet meer weg.Wel kun je er voor zorgen dat het rustig en stabiel word.
Stampen en wondjes =mijten...behandelen dus.Met sebacil en na 9 dagen weer,niet vergeten de stal helemaal leeg te halen.
Ik knip bij mijn fries de kootholtes kaal,dan zie ik beter wat er gebeurt.Mocht het onrustig zijn dan spuit ik er van die blauwe spray op.
Verder geen krachtvoer.Wel vitamine en mineralen supplement.

marjotje82
Berichten: 776
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Goudswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:05

Sebacil heet tegenwoordig bye mite.
Op open plekjes kun je nadat je met betadine scrub hebt gewassen droogzetters voor koeien op doen. Ook bij de dierenarts te verkrijgen. Avoluxil of delvomast. Helpt echt super.
Voor kloven kun je helosan gebruiken vd Boerenbond en of welkoop.
En idd de koot holtes uit knippen.
Ik zou zelf niet voor kiezen om continu te blijven wassen. Ti's ook van belang dat droog blijft.

Ik Lees gelijk ook ff mee bij 8nnemiek over de thee. Goede tip om zeker te proberen

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 14:06

Moeten morgen toch langs de DA vraag gelijk of die dat heeft en dan zaterdag stal een grote poetsbeurt en paard behandelen.

Ik weet dat het niet meer weg gaat, het is meer haar leven zo dragelijk mogelijk maken als 1x per week bosrit recreatiepaad.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Fries met ernstige CPL hoe behandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:08

het is wel gif hoor.Buiten doen,met handschoenen aan.Heeft ze veel sok?
Misschien iets er afhalen?Zodat het spul goed de huid bereikt.En na 9 dagen weer.

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: Fries met ernstige CPL hoe behandelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 14:10

Ze heeft lange sokken ( die het mooi verhullen) maar geen dikke sokken meer door de bulten. Kan goed op de huid wassen en smeren.

Stal uitmesten en uitwassen met iets ontsmettends? Detol of zo?

En de box ernaast ( stal van 2 boxen) staat ook een fries. Moet die box dan ook?

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:12

hoeft niet hoor ontsmetten...de mijten zitten voornamelijk in het stro.Als je dat er allemaal uithaalt en goed veegt is dat voldoende.Die andere box hoeft niet. ;)

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: Fries met ernstige CPL hoe behandelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 14:24

Heb dierenarts net gebeld krijg de vervangen van sebacil, neo... Ik weet het niet meer.

kan het morgen halen.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Fries met ernstige CPL hoe behandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:29

neocidol...hetzelfde.Werkzame stof is meen ik dimpylate.Doorzichtig spul wat wit uitslaat als je het mengt met water.Puur gif,vergeet dat niet.

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: Fries met ernstige CPL hoe behandelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 14:33

Blond... dat heb ik staan. Heb daar deze zomer haar maden mee weggekregen

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Fries met ernstige CPL hoe behandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:36

was het erg toen die maden?Mocht je niets in huis hebben en je ziet maden,een anti vliegenspuitbus op basis van pyrethrum krijg je de maden ook mee dood.

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 14:37

geerke schreef:
was het erg toen die maden?Mocht je niets in huis hebben en je ziet maden,een anti vliegenspuitbus op basis van pyrethrum krijg je de maden ook mee dood.


Heb er zo'n 20 gezien in 1 been. Was na 1x wassen weg. Heb ze ook nog met een stokje er allemaal uitgepulkt totdat ik er geen meer kon vinden :Y)

santie

Berichten: 1387
Geregistreerd: 27-03-05
Woonplaats: Hippolytushoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:42

Mijn Tinker heeft ook erg last van CPL, zij is er echt lusteloos van. Vanaf vandaag gaat zij aan de AB en vanaf morgen krijgt zij daar Pretnisolon bij. Het zou dan met een week "rustiger" moeten zijn.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:45

santie schreef:
Mijn Tinker heeft ook erg last van CPL, zij is er echt lusteloos van. Vanaf vandaag gaat zij aan de AB en vanaf morgen krijgt zij daar Pretnisolon bij. Het zou dan met een week "rustiger" moeten zijn.



zijn de plekken ontstoken dan?Dan moet het wel vrij ernstig zijn.Prednison en AB.Is ze behandelt tegen mijt?

Dagele

Berichten: 342
Geregistreerd: 04-07-09

Re: Fries met ernstige CPL hoe behandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:58

Heb je niet een kleine tondeuse met fijne tanden?
Ik zou echt gaan scheren als ik jou was.
hoe dikker de vacht bij de benen des te meer kan op maden en wonden.
Zo kun je het goed wassen en hebben maden minder kans.
Neocidol werkt heel goed. Dus je hebt goed spul als ze inderdaad weer maden mocht krijgen.