RER of PSSM. Advies en prognose

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Luckystory
Berichten: 3462
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 16:56

Kijk hier eens naar:
http://www.dodsonandhorrell.com/our-feeds/racing/tying-up-gastric-ulcers/tying-up-gastric-ulcers/ers-pellets.html
Dit is speciaal voor PSSM paarden, heel laag in zetmeel, hoog in olie, extra calcium, vit E en selenium voor de spieren etc...

(Mijn paard, met een leverprobleem (en daardoor ook spieren die soms gek doen) eet trouwens al jaren de Equine sensitive, van hetzelfde merk. Dat is een beetje de afgezwakte vorm van bovenstaand voer (gelijkaardig idee) maar dan eerder voor paarden met een voedselallergie. En dat was het enige waar ik haar bloedwaarden weer ok mee kreeg. (Ze had al jaren chronisch verhoogde leverwaarden, en licht verhoogde spierwaarden.) T'is heel goed voer! ;) )
Laatst bijgewerkt door Luckystory op 28-12-13 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt



Luckystory
Berichten: 3462
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 19:05

Vooral een laag zetmeel gehalte is belangrijk. (Eiwit is minder een probleem.)
In de links staat dat de ERS pellets 7% zetmeel hebben. (en suiker staat er niet apart op, geloof ik, omdat het er apart niet inzit.) Dat is wel ff een verschil met die 31%...
Met veel soorten "dieet"-voer moet je trouwens ook wel oppassen dat je niet net tekorten gaan creëren.
Want het gaat niet alleen om dingen weglaten natuurlijk. Zeker bij een paard met spierproblemen, blijft het wel belangrijk dat je alles voert om een goede werking van de spieren toe te laten.
Zeker als het paard dan ook nog eens geen gras te eten heeft bijvoorbeeld (uit schrik voor teveel eiwit en suiker?) lijkt het mij wel aangewezen om genoeg Vit E en selenium in het voedsel te voorzien.
En genoeg olie om het zetmeel als energiebron te vervangen. (En bij extra olie heb je ook weer extra Vit E nodig trouwens.)

Ik geraak wel makkelijk aan D&H voer trouwens. Dus het zal wel een beetje regio-afhankelijk zijn. ;)
TS is Belg, zie ik. (net als ik) dus misschien is het voor haar dan ook wel haalbaar?

Luckystory
Berichten: 3462
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 19:23

ChocoBesnier schreef:
Even om mezelf op geen complete blunders te betrappen.
Op de samenstelling staat er dat er 310gram per kg voer suiker/zetmeel in zit.
Dan is dat toch 31%?
Hier in de buurt is d&h goed te verkrijgen. Maar de uitdaging zal zijn aan de staleigenaresse om een aanpassing van voer te vragen... Ze hebben een bepaalde ideologie.
De staleigenaresse gelooft ook niet dat het spierbevangenheid is, omdat ze het zogezegde voer geven die laag in alles is.
Jammergenoeg heb ik zelf al ervaring met spierbevangenheid en is het echt wel dat. En ook de da bevestigde dat.


Dikke kans dat ze nét spierbevangen wordt omdat het "laag in alles is".
Was bij mijn paard ook zo. Weglaten loste niks op. Met haar is het pas beter gegaan met net dingen toe te voegen. ;)
Een paard met een spierprobleem voer je niet hetzelfde als eentje met IR, of die gevoelig is voor hoefbevangenheid ofzo... Daar zou mijn Quarter het ook niet op trekken, ook al heeft ze voedselallergiën en kan ze niet tegen suiker en zetmeel.
Als ik jouw kennis was, zou ik het toch echt gaan proberen met een volledig uitgebalanceerd voer dat specifiek samengesteld is voor zulke problemen.

Luckystory
Berichten: 3462
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 19:44

Wat voert ze trouwens precies TS?
(En welke regio zit ze?)

Luckystory
Berichten: 3462
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 13:40

Dat het om ander voer zou gaan, verandert niets aan wat we eerder al schreven.
Zonder een waarde-oordeel te willen vellen over de kwaliteit van het voer dat het paard nu gevoerd krijgt.
Dit blijft voer op maat van IR-paarden, recreatie paarden met overgewicht, paarden die gevoelig zijn aan HB etc. Dit heeft helemaal niets met spieren te maken.
Als je het paard verdenkt van iets als PSSM etc. dan is het zetmeelgehalte van belang, en ook al zou het suikergehalte wel laag zijn in dit voer. Het zetmeelgehalte blijft behoorlijk hoog.
Ook lees ik helemaal niets over extra vit E, selenium en een hoger vet/olie-gehalte.

Luckystory
Berichten: 3462
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 17:55

ChocoBesnier schreef:
Zetmeel is een meervoudige suiker. Dus ik neem suiker en zetmeel samen. Omdat er vaak maar 1 van de 2 aangegeven wordt.


Ik vind dat een beetje een valkuil.
Vaak wordt gezegd: Het is safe want er zit weinig suiker in. En dat kan dan wel zo zijn, maar men gaat dan compleet voorbij aan het zetmeel gehalte. Wat evengoed behoorlijk hoog kan zijn in dergelijke voeders.
Mijn Quarter doet het bijvoorbeeld absoluut niet goed op al die low-maintenance voeders voor IR en HB paarden etc. Zit oa. teveel zetmeel in voor haar.
Die doet het veel beter op hoog gesupplementeerd voer op olie-basis.

Als je zelf dingen gaat toevoegen heb je natuurlijk altijd het risico dat je de verhoudingen overhoop haalt.

Luckystory
Berichten: 3462
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 18:06

Nee, ik geef de Equine sensitive.
(En bij mij paard was die voerovergang dus ook echt in het bloed waar te nemen. Opeens waren die spier en leverwaarden perfect tussen de normaalwaarden terwijl ze al jaren verhoogd waren.
Mijn paard was ook niet echt spierbevangen, maar had een leverprobleem. Spieren waren bij haar het gevolg van de lever die de soep in liep. ;) )

Waarom die spelt behouden? Dat is graan en dus puur zetmeel.
Dat is net één van de dingen die ik er zeker uit zou gooien.

Ik bedacht mij ook net: zijn ze al eens het vit E gehalte in het bloed nagegaan?
T'is er namelijk het seizoen wel voor...

Luckystory
Berichten: 3462
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:48

Ja, kan meestal wel besteld worden.
Ik zit nu bijvoorbeeld op de Sales Prep van D&H te wachten voor mijn magere jaarling.
Die was niet standaard in stock bij de importeur, dus ik moet weer enkele weken wachten voor ze dat geïmporteerd hebben en met de volgende levering kunnen opsturen.
Maar als je wat nodig hebt dat er niet is, bestellen ze dat gewoon hoor.

Luckystory
Berichten: 3462
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 11:24

Waarom die kilo wortels?
En dat die DA vindt dat er teveel zetmeel zit in de ERS-pellets kan ik ook niet plaatsen.
Ik denk dat je weinig kan vinden dat zo laag zit qua zetmeel...

Als het mijn paard was, zou ik inderdaad ook wel van DA veranderen. Eventueel terug regulier.
En verder overstappen op alleen die ERS-pellets, zonder allerhande andere dingen. En dat minstens enkele maanden de tijd geven. Telkens die voerwijzigingen wordt de spijsvertering ook niet gelukkig van...

Luckystory
Berichten: 3462
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 11:42

Bloedonderzoek lijkt mij toch een beetje een begin punt met zo'n geval?

Trouwens ergens wel herkenbaar voor mezelf.
Eén van mijn paarden heeft ooit een behoorlijk leverprobleem gehad en qua symptomen toonde zij soms ook spierbevangen en stijf. En vooral in het werk werd ze lastiger. (leverprobleem geeft namelijk pijn in de rug) Moeilijk in de overgangen. (niet willen aandraven, bokken bij het aanspringen in galop, stijver etc.)
Maar lever, spieren etc... het heeft allemaal wel wat met elkaar te maken...
Mijn paard heb ik toen in orde gekregen door oa. haar voer te veranderen. (net zoals hier beschreven. Laag in zetmeel en suiker, hoog in olie en vit E.)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers