Willow plots kreupel aan zijn andere voet : wat is dit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Memuska

Berichten: 5008
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Willow plots kreupel aan zijn andere voet : wat is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 16:14

Eind september liep Willow plotseling onregelmatig. Niet altijd, niet altijd even erg, maar wel altijd aan zijn linkervoorbeen. Foto's wezen niets uit, door systematische verdoving ontdekten we dat het probleem in zijn hoef zat. De DA vermoedde een blessure aan de collaterale ligamenten. Willow werd "veroordeeld" tot het nemen van medicatie en rust. Aangezien Willow op stal houden geen optie is en ik daar ook geen fan van ben, besprak ik met de DA dat hij in het paddockje zou mogen. Daar kan hij niet gek doen, maar wel rondstappen, zodat hij toch een frisse neus had en wat beweging. Willow bleef dan ook 12 weken lang 24/7 in zijn paddock met toegang tot zijn stal. Immers, als ik hem 's nachts binnen zet, gaat hij 's morgens bokkensprongen maken als hij weer buiten mag. Dat probleem was zo dus ook van de baan.

Eindelijk mocht ik begin december weer terug beginnen rijden. Heel rustig opbouwen en enkel langs de hoefslag. Zo gezegd zo gedaan, en op wat bokkensprongen na ging het prima en was er aan zijn linkervoorbeen niks te merken. Oef!!!

Tot maandag… Willow leek licht onregelmatig, of nog beter : onzuiver. Kreupel was het niet echt… Even gekeken aan de longe: als je enkel naar z'n benen keek was er niks te zien, maar hij "schudde" wat mee met zijn hoofd. De DA moest toch bij ons zijn owv een hoestje, dus maar meteen gebeld. 's Avonds zou ze komen. Diezelfde avond stond ik dus met vriendlief te wachten op de DA, toen het hem plots opviel dat Willow consequent zijn rechtervoorvoet ontlastte. Hij ging er mee in rust staan of zette hem wat naar voren. Heel raar… Toen de DA er was lieten we hem even lopen: plotseling enorm kreupel, zelfs in stap! Help!

Het eerste waar zowel ik als de DA aan dachten was een hoefzweer. Ze heeft dan ook heel de hoef afgeknepen, maar niks te vinden. Geen referentie, want Willow heeft dat nog eens gehad - een hele grote zelfs, de smid moest half de hoef wegsnijden - maar bij het afknijpen gaf hij geen kick. Hij heeft nogal een hoge pijngrens…
Willow is dus terug verbannen naar zijn mini-paddockje en ik week zijn voet 2x per dag in soda. Dat was wat de DA na overleg met de smid aanraadde, zodat het - als het een hoefzweer zou zijn - sneller zou openbarsten. Echter, intussen is er niks meer aan te zien en loopt hij terug rad (in de paddock, heb hem nog niet durven in de grote wei of piste laten). Ik moet het van de smid nog een aantal dagen aanzien en maandag komt hij langs.

Raar verhaal, toch? Iemand een idee?

Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Willow plots kreupel aan zijn andere voet : wat is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 20:45

Als ie weer rad loopt nu dan denk ik eerder aan overbelasting van zijn andere hoef...

Memuska

Berichten: 5008
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Re: Willow plots kreupel aan zijn andere voet : wat is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-13 15:04

Helaas, pindakaas, niet rad… Net nog eens even aan de longe gehad, in stap gaat het nu, in draf kreupelt hij… Maandag komt sowieso de smid langs (de oude merrie moet beslagen en dan kan ie gelijk naar Willow kijken) maar ik vrees dat het idd weer echo's, foto's, warmteonderzoeken wordt :( Boehoe!

Kirrr

Berichten: 6193
Geregistreerd: 30-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 15:11

Je paard kan zich toch gewoon verstapt hebben?
Zou nog even rustig afwachten en hem wat rust gunnen.

Hoefsmid laten kijken kan altijd.

Als hij eerst zelfs in stap mank was en nu vooral in draf, dan is verergerd het zeker niet hé..

Als hij binnen 2 weken nog mankt lijken foto's me de beste oplossing. Maar nu vind ik het wat snel.

Lees je verhaal nog even terug...
Heb je al een andere hoefsmid naar je beslag laten kijken?
Misschien staat je paard niet correct gekapt of beslagen.
Als er niks te zien is op de foto en je paard aan beide voorbenen mankt op korte termijn...

Memuska

Berichten: 5008
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Re: Willow plots kreupel aan zijn andere voet : wat is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 19:49

Ik heb sowieso mijn smid vandaag laten kijken. Die zag er helemaal niks verkeerd aan en hij liep toen ook goed, gewoon rechtdoor over een verhard paadje. Alles piccobello, dus ik helemaal happy… Paard toch maar apart in de paddock gehouden en toen ik 'm later op de dag binnenhaalde liep hij de eerste drie passen compleet kreupel en daarna stapte hij normaal…

Dierenarts gebeld en zij denkt dat hij zich dan allicht verstapt heeft of een beetje gegleden heeft in de modder en zich zo bezeerd. Hij krijgt nu een week extra ontstekingsremmers (vermits het geen hoefzweer is) en rust… en dan zien we weer :( Pfff!