Regenrot, seborroe, wat is dit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jolindaa
Berichten: 1363
Geregistreerd: 12-06-07

Regenrot, seborroe, wat is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-13 00:54

Hallo allemaal,

Omdat ik nu toch niet kan slapen en ook al diverse da's heb laten kijken, wil ik graag jullie mening..

Afgelopen winter stond mijn paard 24/7 in een inloopconstructie. Onbeperkt ruwvoer, likstenen - alles was aanwezig. Ongeschoren, maar wel met deken (arabierenkoukleum).

Eind van de winter kreeg hij op de roze delen van zijn huid (hoofd - boven rechteroog, een plek op zijn dish en rond zijn mondhoeken) witte schilfers/korsten. Het was zacht en soepel, had er geen jeuk aan, dus heb t toen gelaten.
Met het mooiere weer verdween het.

Toen het herfst werd dit jaar begon het weer. Dit x zo vettig rond zijn oog dat ik wat ben gaan pulken en dan trek ik gewoon zijn haar eraf en zit er nieuwe, roze huid onder...
Da erbij - die zei mok op t hoofd... Korsten eraf halen en mokzalf erop.. Ik braaf doen, tis n tijd weg geweest, maar nu t weer meer en meer begint te regenen krijgt ie t weer.
Doordat t zo vet is (en hij een terk is) sordt het helemaal zwart en das gewoon een enorm smerig gezicht... Hij heeft er geen last van - geen jeuk of geen pijn. Het is echt een zeikerd, maar kan rustig die korstjes/schilfers eraf frunniken zonder n onvertogen woord.
Vorige week weer een da laten kijken, maar die zegt dat ie t niet weet en als ie er geen last van heeft, het beste dan is om het goed schoon (ontsmet met betadine) te houden en verder niets.

Mja, ik wil graag een oorzaak... Paard staat hele dagen buiten, in weer en wind. Erg gevoelig voor mok (4 hoge, witte benen), maar heb ik goed onder controle en nooit meer plekjes ondanks een soms zeiknatte wei/paddock. In de nachten tegenwoordig wel op stal.

Heeft iemand ervaring met regenrot / seborroe (vette vorm)? Wie wil zijn/haar inzichten met mij delen? Ik plaats morgen wat fotos.

Instagram: teamhadaya <3


Jolindaa
Berichten: 1363
Geregistreerd: 12-06-07

Re: Regenrot, seborroe, wat is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-13 01:07

Vreemde is hier dat het paard kerngezond is.. Geen snotneuzen, prutogen of andere tekenen die duiden op een verminderde weerstand.
Bloed is gecheckt en ook geen gekkigheid in te vinden. Lichtelijk vreemd, haha!

Instagram: teamhadaya <3

Jolindaa
Berichten: 1363
Geregistreerd: 12-06-07

Re: Regenrot, seborroe, wat is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-13 23:23

Bloed is gecheckt... Staat ook in een eerdere post :-) reinigingskuurtje heeft ie al gehad (drainage compositum staat steevast in de kast), maar mag niet baten.. Het heeft gejeukt, maar nu jeukt het niet meer..

Da zegt geen smeerseltjes, want je dekt het daarmee alleen maar af.... Super raar!

Instagram: teamhadaya <3


Jolindaa
Berichten: 1363
Geregistreerd: 12-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-13 23:25

senna21 schreef:
Voer je hooi of voordroog/kuil?


We voeren grofstengelig paardenhooi van eigen weide :-)

Instagram: teamhadaya <3

Jolindaa
Berichten: 1363
Geregistreerd: 12-06-07

Re: Regenrot, seborroe, wat is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-13 00:07

Moeten ze dat ook niet in het bloed zien dan?

Instagram: teamhadaya <3


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, GrapeshotBot, Trendiction en 86 bezoekers