Harde nek spier pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
plovesb
Berichten: 1467
Geregistreerd: 30-03-10

Harde nek spier pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-13 17:06

Hoi,

Sinds ongeveer twee weken merk ik dat mijn pony een enorm harde nek spier heeft (bovenkant bij de manen kam) heb al enig onderzoek gedaan en heb gelezen dat dit vaak voor komt bij hoefbevangen paarden. Mijn pony is absoluut niet dik, beweegt optimaal en is ontzettend flexibel.

Hij krijgt 3x per dag hooi
2x per dag een halve schep biks
1x per dag slobber

Tevens staat hij van smorgens uur of 8 tot savonds +/- 6u buiten met de stal open. Hij heeft hele sterke en goede hoeven waardoor hij maar twee keer per jaar naar de smid gaat.

Wel krijgt hij sinds twee weken foenegriek ivm gevoelige luchtwegen.

Heeft iemand enig idee waardoor dit kan komen? Is het slim om de DA in te schakelen?

Groet

Zinzi_jewel

Berichten: 8799
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Harde nek spier pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 23:23

Is het echt een spier? Bovenkant manen kam wordt vaak hard bij lever problemen. Maar dan zou hij ook hardere plekken hebben naast net boven de staart implant.
Althans dit zie je vaak samen.
Het kan zijn dat hij te veel suikers binnenkrijgt door zijn voer.
En dat dus ophoopt in manen Kam

xxsalinaxx

Berichten: 1537
Geregistreerd: 10-07-12
Woonplaats: Goudswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 23:27

Het kan ook gewoon de nekband zijn. Mijn pony had precies hetzelfde en heb er een DA bij gehaald. Kan geirriteert zijn of overbelast. (Dit was bij die van mij het geval die nekband)

Zinzi_jewel

Berichten: 8799
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Harde nek spier pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 00:06

Wordt even onpasselijk van de reclame blokken hier. Pelsland..
Bleeegh.
Sorry off topic.
Kan idd ook de nekband zijn, maar waardoor irritatie.
Kan mogelijk suikers en zetmeel zijn.
Verkeerd lichaam gebruik..

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Harde nek spier pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 00:12

(wat dikkere) pony's bouwen vaak een vetlaag op bovenop de manenkam, deze kan hard worden en dat is vaak een teken dat ze teveel gevoerd krijgen. Bij een van mijn pony's een teken dat er opgepast moet worden. Vaak krijg je dan ook vetophopingen net naast de staart bovenaan.

btw de nekband is nog iets anders, dat is een pezige band die de wervels onderling verbindt tot aan de schoft, maar heeft niets te maken met vervetting. Als er teveel spanning op je nekband komt kan dit irritatie en pijn geven, maar daar wordt de nek niet hard van, of tenminste niet de vetlaag erboven.

plovesb
Berichten: 1467
Geregistreerd: 30-03-10

Re: Harde nek spier pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 10:51

Bedankt voor jullie reacties!

Zal ik voorlopig even wat minder voeren, geen appeltjes meer etc?

Ik merk trouwens wel dat z'n hele huid best strak staat, het is niet droog.

Hij heeft geen vetophoping naast z'n staart

mariekemeul
Berichten: 23
Geregistreerd: 14-06-12

Re: Harde nek spier pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 10:57

beestje heeft gewoon verzuurde spieren... lekker los maken en masseren des noods ff een fysio of masseur erbij daarna is je probleem waarschijnlijk opgelosd en is je pony weer blij.

succes~~~~!!!!

plovesb
Berichten: 1467
Geregistreerd: 30-03-10

Re: Harde nek spier pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 12:23

Osteopaat staat in het nieuwe jaar indd weer op de planning :)

BigOne
Berichten: 38213
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Harde nek spier pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 12:30

Wat krijgt je pony naast weidegang voor beweging?

plovesb
Berichten: 1467
Geregistreerd: 30-03-10

Re: Harde nek spier pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 13:05

Natuurlijk overdag loopt hij buiten.

Daarnaast doe ik zo'n 3x per week buitenrijden 3x per week wandelen afgewisseld met grondwerk. Dit kan de ene week minder zijn als de ene week

BigOne
Berichten: 38213
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 13:09

Welke pony uit je profiel is het,?. Met drie keer rijden en drie keer wandelen heeft hij aan alleen slobber en goed hooi genoeg, eventueel wat vitamine brokjes erbij maar een kilo biks is echt niet nodig, geef hem een klein handje of alleen een halve schep per dag zonder de slobber.

plovesb
Berichten: 1467
Geregistreerd: 30-03-10

Re: Harde nek spier pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 13:28

Blitz, als ik het zo lees krijgt ie inderdaad wel wat te veel. Heeft ie ook niet een beetje brok nodig, hij verbruikt namelijk ook wel wat om zichzelf warm te houden. Hij staat in een buitenstal en zonder deken.

pien_2010

Berichten: 43219
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 13:45

plovesb schreef:
Hoi,

Sinds ongeveer twee weken merk ik dat mijn pony een enorm harde nek spier heeft (bovenkant bij de manen kam) heb al enig onderzoek gedaan en heb gelezen dat dit vaak voor komt bij hoefbevangen paarden. Mijn pony is absoluut niet dik, beweegt optimaal en is ontzettend flexibel.

Hij krijgt 3x per dag hooi
2x per dag een halve schep biks
1x per dag slobber

Tevens staat hij van smorgens uur of 8 tot savonds +/- 6u buiten met de stal open. Hij heeft hele sterke en goede hoeven waardoor hij maar twee keer per jaar naar de smid gaat.

Wel krijgt hij sinds twee weken foenegriek ivm gevoelige luchtwegen.

Heeft iemand enig idee waardoor dit kan komen? Is het slim om de DA in te schakelen?

Groet


Vind dat hij wel veel krijgt. Mijn pony's die 7 x 24 uur buiten staan (wel deken op) hebben onbeperkt hooi van 15.00 u - 8.30 uur dat ze uit de ruif kunnen pakken, weiland (lage voedingswaarden gras) van 8.30 uur tot 15.00 uur en maar 1/4 muesli per dag. Mijn advies is dus hooi eventueel opschroeven, biks drastisch terug schroeven en slobber eventueel mee stoppen. Ik denk inderdaad dat de manenkam je een waarschuwing geeft.

BigOne
Berichten: 38213
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Harde nek spier pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 14:58

Dat is dus de C pony, een sober ras en als er een goede wintervacht is dan houd die je pony warm, geen biks meer geven en alleen een beetje slobber s'avonds. samen met goede kwaliteit hooi is dat meer dan genoeg. Onze pony's liepen vroeger hoog in de sport op hooi, gras en een halfje sportbrok en nog waren ze aan de dikke kant ondanks zes keer intensief trainen in de week en wedstrijden.

plovesb
Berichten: 1467
Geregistreerd: 30-03-10

Re: Harde nek spier pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 15:08

Bedankt voor de reacties, we gaan inderdaad het voer maar is drastisch aanpassen.
Wil na de ergste winter wel beginnen met beleren voor de wagen, dan ook geen biks geven?

BigOne
Berichten: 38213
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 15:09

Als ze niet zeer intensief hoeft te werken kan ze normale arbeid prima aan met slobber of een kwart/half biks aangevuld met goed ruwvoer.
Let ook op met appels/wortels , zit veel suiker in.

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 15:14

plovesb schreef:
Blitz, als ik het zo lees krijgt ie inderdaad wel wat te veel. Heeft ie ook niet een beetje brok nodig, hij verbruikt namelijk ook wel wat om zichzelf warm te houden. Hij staat in een buitenstal en zonder deken.


Dan zou ik juist veel hooi voeren en geen biks. Door hooi gaat zijn kacheltje goed werken en houdt hij zichzelf lekker warm! Biks is eigenlijk "snelle energie", dat is dus zo op en daar heeft hij niet zoveel aan hij zich de hele dag warm moet houden.

pien_2010

Berichten: 43219
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 16:51

plovesb schreef:
Bedankt voor de reacties, we gaan inderdaad het voer maar is drastisch aanpassen.
Wil na de ergste winter wel beginnen met beleren voor de wagen, dan ook geen biks geven?


Eerst moet de nek weer zo zacht zijn "als vrouwenborsten" :+ . Zelf ben ik bij pony's niet zo enthousiast over biks. Ze zijn sober en kunnen veel op weinig. Wij geven onze paarden van Garvo fyto gold elk 1x 1/4 schep. Mochten ze te schraal worden omdat we toch wel veel met ze doen of omdat het erg koud zou worden, dan kunnen we dit altijd nog opvoeren. Dus voer met je "oog" en gevoel waarmee ik bedoel blijf je pony god in de gaten houden (te dik?, te dun? en voel hoe de pony is met rijden en pas daar je voerbeleid op aan.

plovesb
Berichten: 1467
Geregistreerd: 30-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 18:20

pien_2010 schreef:
plovesb schreef:
Bedankt voor de reacties, we gaan inderdaad het voer maar is drastisch aanpassen.
Wil na de ergste winter wel beginnen met beleren voor de wagen, dan ook geen biks geven?


Eerst moet de nek weer zo zacht zijn "als vrouwenborsten" :+ . Zelf ben ik bij pony's niet zo enthousiast over biks. Ze zijn sober en kunnen veel op weinig. Wij geven onze paarden van Garvo fyto gold elk 1x 1/4 schep. Mochten ze te schraal worden omdat we toch wel veel met ze doen of omdat het erg koud zou worden, dan kunnen we dit altijd nog opvoeren. Dus voer met je "oog" en gevoel waarmee ik bedoel blijf je pony god in de gaten houden (te dik?, te dun? en voel hoe de pony is met rijden en pas daar je voerbeleid op aan.


Bedankt dat is indd een hele goede :)

Nu moet ik ook wel heel eerlijk bekennen dat mijn pony ongeveer 2 jaar geleden in de winter erg vermagerd was. Dit wil ik natuurlijk zo veel mogelijk weer volkomen waardoor ik hem indd gewoon te veel eten geef, nu ik dit zo lees gaan me ogen wel open

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Harde nek spier pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 21:17

Hier krijgen mijn pony s een schep pavo nature s best per dag en hooi van onbemest land. Daar wel flink van. Eentje stond 2 jaar geleden op een andere stal maar werd daar echt vetgemest dus haar daar net op tijd weggehaald. Sindsdien eigenlijk geen probleem meer gehad.

ktje01
Berichten: 59
Geregistreerd: 18-08-12

Re: Harde nek spier pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 21:19

misschien de dierenarts erbij halen

Janneke2

Berichten: 22740
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 21:36

YellowGray schreef:
plovesb schreef:
Blitz, als ik het zo lees krijgt ie inderdaad wel wat te veel. Heeft ie ook niet een beetje brok nodig, hij verbruikt namelijk ook wel wat om zichzelf warm te houden. Hij staat in een buitenstal en zonder deken.


Dan zou ik juist veel hooi voeren en geen biks. Door hooi gaat zijn kacheltje goed werken en houdt hij zichzelf lekker warm! Biks is eigenlijk "snelle energie", dat is dus zo op en daar heeft hij niet zoveel aan hij zich de hele dag warm moet houden.

Precies, mijn Knollie staat ook 'swinters buiten, met of zonder deken, dat varieert (vandaag is het relatief warm) en ze heeft een vrij korte wintervacht. Ze heeft dus een goede mix van zichzelf warm houden dmv. spijsvertering en bewegen (en dan hoeft die vacht niet super dik te zijn).

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 21:38

Dat heeft meestal met overgewicht of te veel eten te maken.
Mijn paard had dit ook toen hij op zijn dikste was, ondertussen krijgt hij veeeeel minder eten en is zijn conditie weer top en nu merk ik er niets meer van.

plovesb
Berichten: 1467
Geregistreerd: 30-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 22:11

ktje01 schreef:
misschien de dierenarts erbij halen


Ik denk dat dit prima te verhelpen is zonder DA, ik ga hem sws op veel minder brok zetten (desnoods stoppen). En de osteopaat laat ik ook in het nieuwe jaar komen :)

Thanks voor alle reacties!