paard met slokdarmverstopping --> 10 uur later.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Giolli
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!
Zeg maar Ber!

Berichten: 19220
Geregistreerd: 17-11-07

paard met slokdarmverstopping --> 10 uur later.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-13 08:02

Gisteravond heeft de pension merrie zich verslikt en uiteindelijk is de dierenarts gekomen en heeft ze buscopan en penicilline gegeven. Aangezien het niet verbeterde aan de sonde en ze zat 2 vuisten vanaf haar kaak al helemaal vol.

Vannacht moesten we blijven controleren, dus eigenaresse sliep hier.
Situatie niet verbeterd en als het na 8 uur niet verbeterde mag ik opnieuw buscopan spuiten.
Nu is het geval dat ik haar niet meer "ziek" genoeg vind om te spuiten.
Ze is niet echt aan het snotteren en geen slijm meer in haar neus en mond.
Wel is ze nog steeds aan het flemen, heeft ze geen stap gezet en zien we toch steeds nieuwe plassen slijm.
Ze is wel wat wakkerder als gisteren, maar toen mijn eigen merrie 2 jaar geleden een behoorlijk zware slokdarm verstopping had (3 x sonde) was dat de volgende dag al een wereld van verschil


Kortom, ik durf dus niet opnieuw te spuiten, maar ik durf haar ook niet zo te laten staan
Ze is duidelijk nog niet op haar gemak, zweet wat en fleemt continu. Ze ligt heel veel en geeft er niets om als ander paard eten krijgt.

Pfffff, wat een nacht. Zo ook de kliniek maar weer eens bellen.


Giolli
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!
Zeg maar Ber!

Berichten: 19220
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-13 08:12

simodi schreef:
Spannend hoor, inderdaad maar gelijk bellen naar de DA.

Waarom durf je niet opnieuw in te spuiten eigenlijk? Ze heeft toch nog steeds symptomen?


Klopt, maar ik vind het eng omdat ik haar niet ziek genoeg vind.
Ik denk dat de verstopping zelf over is, maar dat ze zich nog gewoon heel naar voelt.
De DA komt voor de middag nog even langs.

Giolli
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!
Zeg maar Ber!

Berichten: 19220
Geregistreerd: 17-11-07

Re: paard met slokdarmverstopping --> 10 uur later.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-13 08:14

Myca, de dierenarts vertelde ons dat ze sinds vorige week niet meer mochten spoelen. De kans dat dan iets in de longen komt is heel veel groter. Alleen in echte noodgevallen. Mijn eigen merrie is toen ook 2 keer gespoeld. Maar dat mag nu dus niet meer.
Kans op longontsteking is te groot... erg jammer, want het liefst wil je gewoon alles er uit hebben

Onderschrift


Giolli
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!
Zeg maar Ber!

Berichten: 19220
Geregistreerd: 17-11-07

Re: paard met slokdarmverstopping --> 10 uur later.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-13 08:23

Gekke is dat het niet van brok komt maar van geweekte pulp. (48 uur geweekt)
Veearts vertelde dat het hier niet van kon komen. Het was bijna poeder zo mooi.
Ze heeft zich dus echt gewoon verslikt.

Waar ik me ook zorgen om maak is als ze hoest er geen pulp uit komt (gisteravond)
Alleen maar heel veel slijm.

Onderschrift

Giolli
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!
Zeg maar Ber!

Berichten: 19220
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-13 08:30

chocobroodje schreef:
Zolang er slijm komt zit er voor 99% nog een verstopping.. DA bellen dus! Met alle respect maar ik zou de beslissing van wel/niet behandelen overlaten aan de DA die heeft er voor geleerd.


Zoals ik al zei is de DA gebeld en komt die.
Zoals ik ook al zei komt er geen slijm meer uit.

Giolli
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!
Zeg maar Ber!

Berichten: 19220
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-13 08:35

Myca schreef:
Toen mijn paard het had is de dierenarts met een sonde komen spoelen tot het spoelwater helder was.
De voedselprop was toen nog niet weg, maar spoelen lukte niet meer. Toen zijn we midden in de nacht naar de kliniek gereden, via hobbels en bobbels (dan schijnt zo'n prop door te kunnen schieten) en in de kliniek hadden ze een pomp. Daar was de prop binnen een paar minuten weg geduwd.
Omdat de slokdarm van het spoelen geïrriteerd was, moest het voer weer langzaam opgebouwd worden. Dat is bij ons prima gegaan.
Maar ik heb het beeld nog duidelijk voor ogen, het lijkt me niet prettig als je het gevoel hebt dat de prop niet weg is. Het moet eerst weg, anders raak je je paard kwijt. Als het te lang drukt krijg je necrose (weefselversterf) in de slokdarm.



Het probleem is dat ze vanaf boven aan helemaal vol zit. (Althans, gisteravond dan. Ik weet niet hoe het nu zit en of ze uberhaubt nog verstopt zit.)
Hij kwam niet verder dan 40 cm met de sonde dus hij kon het niet doordrukken. Dan kan je namelijk in de longen komen omdat ze zich ook hevig verzette. (in longen = kans op longontsteking)
Spoelen mag dus niet meer, en eigenlijk kan dat ook alleen als er slechts een prop ergens zit en dat er 'even uit moet' in dit geval zit het paard helemaal vol.
Maar zoals ik al zei weet ik niet hoe de situatie nu is, aangezien ze niet meer slijmt/hoest/kokhalst.

Onderschrift

Giolli
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!
Zeg maar Ber!

Berichten: 19220
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-13 08:36

chocobroodje schreef:
Hier zeg je toch echt zelf dat er steeds nieuwe plassen slijm liggen?

Giolli schreef:
Gisteravond heeft de pension merrie zich verslikt en uiteindelijk is de dierenarts gekomen en heeft ze buscopan en penicilline gegeven. Aangezien het niet verbeterde aan de sonde en ze zat 2 vuisten vanaf haar kaak al helemaal vol.

Vannacht moesten we blijven controleren, dus eigenaresse sliep hier.
Situatie niet verbeterd en als het na 8 uur niet verbeterde mag ik opnieuw buscopan spuiten.
Nu is het geval dat ik haar niet meer "ziek" genoeg vind om te spuiten.
Ze is niet echt aan het snotteren en geen slijm meer in haar neus en mond.
Wel is ze nog steeds aan het flemen, heeft ze geen stap gezet en zien we toch steeds nieuwe plassen slijm.

Ze is wel wat wakkerder als gisteren, maar toen mijn eigen merrie 2 jaar geleden een behoorlijk zware slokdarm verstopping had (3 x sonde) was dat de volgende dag al een wereld van verschil


Kortom, ik durf dus niet opnieuw te spuiten, maar ik durf haar ook niet zo te laten staan
Ze is duidelijk nog niet op haar gemak, zweet wat en fleemt continu. Ze ligt heel veel en geeft er niets om als ander paard eten krijgt.

Pfffff, wat een nacht. Zo ook de kliniek maar weer eens bellen.


Ah, zo bedoel je. :j
Dat was vannacht inderdaad. Maar gekke is dat haar neus helemaal schoon is en dat ik haar vanaf dat ik wakker ben (7:30) niet meer heb zien hoesten o.i.d

Onderschrift

Giolli
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!
Zeg maar Ber!

Berichten: 19220
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-13 08:40

chocobroodje schreef:
Voel je zelf nog een verdikking in de hals? Masseren wil soms wel eens helpen om de prop kleiner te maken waardoor ze het weg kan slikken. Ik heb zelf een paardje gehad met 2x slokdarm verstopping en een longonsteking als gevolg. Beestje heeft het wel overleefd hoor, maar ze leek ook niet heel ziek op het eerste gezicht maar had wel bijna 40 graden koorts.



Ik heb gister drie kwartier gemasseerd. :')
Is het verstandig om haar temp. op te meten? (kan ze koorts krijgen van zoiets?)
Ja. als vergelijkingsmateriaal heb ik mijn paard even gevoeld. :D Je merkt duidelijk een verdikking. En dan niet dat er ergens een prop zit, maar gewoon haar hele hals is opgezet en stijf gespannen.
Gister in het begin kon je duidelijk haar slokdarm voelen, nu lijkt het wel alsof alles is opgezet.
Ze heeft 1 keer gemest vannacht, maar dat is natuurlijk ook logisch omdat ze ook niet eet.

Hier het arme kind zelve, gisteravond nog op stro. Ze staat nu heel zielig op rubberen matten.
Afbeelding
Vlekken op de muur is allemaal slijm.

Onderschrift

Giolli
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!
Zeg maar Ber!

Berichten: 19220
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-13 08:46

chocobroodje schreef:
Ik zou er toch even een thermometer in duwen :j Het ging bij izzy destijds vrij snel... Ik denk een kleine 24 uur tussen de verstopping en de longonsteking symptomen.



He bah, wat naar. Ga ik toch even checken. :j

Onderschrift

Giolli
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!
Zeg maar Ber!

Berichten: 19220
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-13 08:49

Myca schreef:
Giolli schreef:
Het probleem is dat ze vanaf boven aan helemaal vol zit. (Althans, gisteravond dan. Ik weet niet hoe het nu zit en of ze uberhaubt nog verstopt zit.)
Hij kwam niet verder dan 40 cm met de sonde dus hij kon het niet doordrukken. Dan kan je namelijk in de longen komen omdat ze zich ook hevig verzette. (in longen = kans op longontsteking)

Spoelen mag dus niet meer, en eigenlijk kan dat ook alleen als er slechts een prop ergens zit en dat er 'even uit moet' in dit geval zit het paard helemaal vol.
Maar zoals ik al zei weet ik niet hoe de situatie nu is, aangezien ze niet meer slijmt/hoest/kokhalst.


Ik vind het toch wel een verontrustende situatie.
Die prop moet gewoon weg en snel ook. Het is vervelend dat het hoog zit, maar met een roesje en een praam moet je er toch bij kunnen zonder in de luchtpijp te belanden?
Het is wel lastig te beoordelen vanaf een afstand, maar ik zou geneigd zijn om het paard de trailer in te laden en direct naar een kliniek te rijden.


Nee, dat mag dus niet meer. Dierenartsen hebben nu zovaak paarden met uiteindelijk longontsteking dat een sonde ansich pas op het aller laatste moment mag als het echt niet anders kan. Onze veearts heeft er uiteindelijk een sonde in gedaan omdat hij toch wilde weten hoe ver het zat.
Hij kwam niet verder dan 40 cm. en na medicijnen en wat om te kalmeren is dit dus de situatie. Ik ben heel erg benieuwd of ze nog 'vol' zit, dus ik wacht op de dierenarts.

Trouwens, als de dierenarts mij verteld dat de kans op longontsteking bij spoelen heel groot is en ze dat eigenlijk alleen maar in echte noodgevallen mogen doen, dan vertrouw ik daar op. Ik vertrouw ook op de kunde van mijn DA en ik ben heel tevreden over hem. Ik ga haar dus niet zomaar naar de kliniek rijden als DA dat niet nodig vind.
Normaliter is het al 8 tot 10 uur afwachten en met 24 uur moet het helemaal beter zijn. Dus we hebben nog tijd om af te wachten. Dat is het nadeel van deze rotsituatie. Slokdarmverstopping is verschrikkelijk omdat je niets anders kunt dan wachten.

Onderschrift

Giolli
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!
Zeg maar Ber!

Berichten: 19220
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-13 08:58

Cerera schreef:
En iets anders? Kan het niet iets anders zijn? Een allergische reactie waardoor de keel opzet oid?
Ik vind het toch wel raar dat het alleen maar dikker lijkt te worden, ondanks dat het paard niets meer gegeten heeft... Zéker weten dat die pulp nat genoeg en maximaal uitgezet was?



48 uur. :') Ik zal er straks een foto van maken, maar dat is helemaal uitgesteld ja. Mijn eigen paard heeft die pulp ook gehad en bij dit paard was het met 3/4 happen gebeurd. Ze verslikte zich gewoon want was eerst ook hevig aan het hoesten.

Ik ga toch nog even bellen....

Onderschrift

Giolli
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!
Zeg maar Ber!

Berichten: 19220
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-13 09:01

Bassenqua schreef:
Waarom wil je die spuit Buscopan niet geven ? Even buiten het feit dat jij vind dat ze niet ziek genoeg is ? Is die ene spuit zo dramatisch om te geven ? Ik vind het absoluut nog niet klinken alsof je paard zich goed voelt. Ik zou persoonlijk niet zo moeilijk doen over een spuit Buscopan en het gewoon geven, DA geeft je niet voor niks dat advies.



Omdat ik dus niet weet of het schadelijk is om het te geven zonder de verstoppings syptomen.
Ik geef haar nu gewoon helemaal niks en ik bel de DA nog een keer om er een spoed van te maken.

Onderschrift

Giolli
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!
Zeg maar Ber!

Berichten: 19220
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-13 09:06

Cerera schreef:
Die 48 uur zegt niets als er niet genoeg water bijzat. Maar aangezien je eigen het ook heeft gehad en het bij deze na een paar happen zo was, lijkt me dat idd niet het probleem. Ik ben erg benieuwd wat de VA ervan denkt, waarom het ook alleen maar dikker lijkt te worden. Hoe zit het met drinken? Kan, mag en doet ze dat? En zo ja, gaat dat goed?



Nee, ze drinkt niet. De DA zei dat ze dat waarschijnlijk ook de komende uren (dus vanaf 22:00) niet zal drinken. Echter heeft ze dat nog steeds niet gedaan.
Dat heb ik aan de tel ook gezegd vanmorgen. Volgens DA was dit normaal maar moest er toch opnieuw na gekeken worden.

Ik heb de pulp gewoon geweekt volgens 'recept' dus met voldoende water en hoeveelheid brok. Dat is dus echt uitgesloten.

Onderschrift

Giolli
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!
Zeg maar Ber!

Berichten: 19220
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-13 09:07

Myca schreef:
Giolli schreef:
Trouwens, als de dierenarts mij verteld dat de kans op longontsteking bij spoelen heel groot is en ze dat eigenlijk alleen maar in echte noodgevallen mogen doen, dan vertrouw ik daar op. Ik vertrouw ook op de kunde van mijn DA en ik ben heel tevreden over hem. Ik ga haar dus niet zomaar naar de kliniek rijden als DA dat niet nodig vind.
Normaliter is het al 8 tot 10 uur afwachten en met 24 uur moet het helemaal beter zijn. Dus we hebben nog tijd om af te wachten. Dat is het nadeel van deze rotsituatie. Slokdarmverstopping is verschrikkelijk omdat je niets anders kunt dan wachten.


Het is jouw paard en jouw keuze, maar in dit geval was ik toch voor een second opinion naar een kliniek gegaan.
Je kan wél wat anders doen dan wachten.
Ondertussen hoop ik echt dat het goed komt met je paard.



Het is niét mijn paard en niét mijn keuze, zoals je ook in de OP had kunnen lezen.

Onderschrift

Giolli
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!
Zeg maar Ber!

Berichten: 19220
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-13 09:08

timokyana schreef:
Flemen duidde bij mijn merrie nog wel degelijk op een verstopping.
Vraag ook even een pijnstiller mocht het nodig zijn.
Sterkte!



Pijnstiller heb ik zelf nog wel staan. Helaas genoeg op voorraad.

Onderschrift

Giolli
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!
Zeg maar Ber!

Berichten: 19220
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-13 09:11

Myca schreef:
Ah niet goed gelezen, ik zie inderdaad dat het jouw paard niet is TS.
De keuzes liggen dus anders, maar de ernst van de situatie wordt er niet minder om.
Leest de eigenaresse ook mee op dit topic?



Helaas kon zij niets anders dan gewoon werken, dus ik pas nu op. Als het goed is leest ze mee. Ze maakt zich ontzettend veel zorgen.

Onderschrift

Giolli
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!
Zeg maar Ber!

Berichten: 19220
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-13 09:17

Cerera schreef:
Denk dat er nu wel genoeg commentaar op de sonde geweest is. Verhalen als: Mijn paard had toen en toen nog een sonde, helpen toch helemaal niets? TS heeft duidelijk aangegeven dat de VA zei dat sinds kort (vorige week) de sonde niet meteen meer gebruikt mag worden. Of ie dan vorige maand nog bij jou paard gebruikt is, tja dat kan. Nu mag het niet meer en zal de VA dat dus ook niet doen tenzij het echt niet anders kan. Dus daar moeten we het mee doen. :)



Het ligt iets anders, een sonde mogen ze volgens mij alleen nog maar doen als er als buscopan en peniciline is gegeven (dus als het echt niet anders kan)
en spoelen (dus met water) doen ze dus bijna niet meer.

Edit: Even snel bij de merrie wezen kijken en ze is alert, geen koorts of verhoging en fleemt niet meer. Staat nog wel steeds in dezelfde hoek als waar ze gisteravond is ingezet.

Onderschrift

Giolli
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!
Zeg maar Ber!

Berichten: 19220
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-13 09:21

Luca03 schreef:
Even ter info (bieten)pulp mag niet langer dan 24 uur weken. Dan gaat het gisten.
Ik zou even de eigenaar bellen en beschrijven hoe ze dr nu bij staat en vragen of je de spuit kan geven of niet



Als je even terug leest zie je dat DA de pulp heeft gecontroleerd. Hier was niets mis mee en het heeft daar niet aan gelegen.

Onderschrift

Giolli
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!
Zeg maar Ber!

Berichten: 19220
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-13 09:23

Myca schreef:
Het is jammer dat niets gezegd is over het tijdspad waarin necrose kan ontstaan. Als de DA langs komt zou ik daar zeker naar vragen. Een sonde gaat dus blijkbaar niet, maar een endoscopie wel. Dan heb je nog een werkkanaal waardoor je devices kunt voren om de bolus stuk te maken.



:j
ga ik naar vragen.

Onderschrift

Giolli
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!
Zeg maar Ber!

Berichten: 19220
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-13 09:26

Cerera schreef:
Zit even wat dingen te lezen. Je zegt dat het paard niet meer slijmt, maar er vannacht nog wel slijm lag. Is dat nu ook over? Drinken kunnen ze niet, omdat dat er gewoon ook niet langs kan. Daarom blijven ze ook slijmen, ook het speeksel kan er niet langs. Als ze dat niet meer doet, wil dat wellicht zeggen dat niet alles meer helemaal dicht zit. Hoe is jullie watervoorziening? Automatische drinkbakken? Of met emmers? Hou haar anders eens een emmer water voor, misschien dat ze dat wel wil proberen? Als ze anders uit een automatische drinkbak drinkt en nu een emmer aangeboden krijgt, wekt dat misschien wat interesse... En dan hopen dat er wat inkomt wat misschien het 1 en ander losweekt.
Overigens is het niet zo dat nu er geen sonde ingeweest is, ze geen longontsteking ervan kan krijgen.



Er is wel een sonde in geweest.
Ik heb een filmpje gemaakt van de merrie nu. Die is even aan het uploaden.
Ze slijmt nu inderdaad niet meer en haar neus is schoon.
We hebben inderdaad automatische drinkbakken, ga zo eens proberen haar een emmer voor te schotelen. Wellicht kun je dan ook beter in de gaten houden hoeveel ze drinkt.

Onderschrift

Giolli
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!
Zeg maar Ber!

Berichten: 19220
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-13 09:49

Cerera schreef:
Met de ademhaling zou niets mis zijn, aangezien de verstopping in de slokdarm zit en niet in de luchtweg of neusholte. Maar ik zou het persoonlijk ook vrij eng vinden om hem maar te laten lopen, hoewel het wel logisch is dat de boel los schiet door beweging.

Wanneer komt de VA nou TS? Kan ik tegen die tijd even inloggen om te kijken hoe het ervoor staat :)



De DA en eigenaresse hebben contact. Eigenaresse belt mij als DA onderweg is. Dus het is voor mij en paardlief ook afwachten. :\

Onderschrift

Giolli
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!
Zeg maar Ber!

Berichten: 19220
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-13 09:51

Afbeelding


Filmpje, even op klikken.

Onderschrift

Giolli
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!
Zeg maar Ber!

Berichten: 19220
Geregistreerd: 17-11-07

Re: paard met slokdarmverstopping --> 10 uur later.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-13 09:54

Cowgirl, paard mag helemaal niet eten, dus dat is ook niet aangeboden. Drinken mag ze wel, uit een emmer drinkt ze trouwens ook niet.

Onderschrift

Giolli
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!
Zeg maar Ber!

Berichten: 19220
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-13 14:52

Veearts geweest, was er zelf niet bij maar eigenaresse zei iets in de bloedbaan en antibiotica.
Ze heeft helaas koorts gekregen, 38,4 gr. dus vandaag afwachten en morgen moet het beter zijn.
Ze had geen verstopping meer, alles was schoon. maar ben nu toch wel bang voor longontsteking.

Onderschrift

Giolli
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!
Zeg maar Ber!

Berichten: 19220
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-13 15:03

chocobroodje schreef:
Hmm klinkt niet goed, maar het kan ook stress zijn. Heeft ze nu wel al gedronken? Strotje zal ook wel gevoelig zijn nu. Hoop dat het allemaal meevalt en dat ze geen longonsteking gaat ontwikkelen.



Héél weinig. Maargoed, het is wat.

Onderschrift


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Babootje, Bielsje, jugito, Rose_Sonny en 34 bezoekers