vraagje over opeens heel nodig plassen na het rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
frodo77
Berichten: 101
Geregistreerd: 25-09-09

vraagje over opeens heel nodig plassen na het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-13 21:16

Hallo,

Ik heb een 7 jarige Friese ruin waarmee ik z1 start.
En waar ik mee spring en minimaal 1 keer per week een bosrit maak.
Hij word 5 dagen in de week gereden, waarvan eentje een buitenrit is.

Maar nu valt mij iets op de laatste tijd.

Het is bekend dat hij liever niet ergens anders wilt plassen.
Hij houd het op tot op stal. Maar dit was altijd soms na het het rijden enz.

Nu is het zo dat hij iedere keer na het rijden heel nodig moet plassen, hij staat nog niet eens helemaal in zijn stal en plast al.
Op zich niet erg, maar het begint nu tegen te werken met rijden. Hij word slomer en wilt minder buigen enz.
Elke keer nu ook met wedstrijden. Na de proeven moet hij zo nodig plassen. Dus plast hij nu dus zelfs soms na de proeven..... ( helaas na de proeven)

Ik geef hem onder het rijden steeds pauzes om te kunnen plassen maar toch houd hij het op tot op stal of als het echt niet kan met uitstappen.

Maar dit was dus nooit zo, wel dat hij hey ophield maar niet dat hij nu steeds na het rijden zo nodig moeten plassen en tijdens het rijden er dus last van heeft en ik ook.

Is nu de laatse 2 maanden ongeveer zo. En train nu zo'n 3 maanden op z niveau.

Is dit raar gedrag? Want is best vervelend soms voor ons beide....

Xjosee

Berichten: 1625
Geregistreerd: 14-03-09

Re: vraagje over opeens heel nodig plassen na het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 21:17

Waar staat hij voor het rijden? Ook in zijn stal of in het weiland? Anders zou je hem misschien eerst even in zijn stal kunnen zetten zodat hij zijn plas kan doen.

Science90
Berichten: 2861
Geregistreerd: 19-07-09

Re: vraagje over opeens heel nodig plassen na het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 21:23

Ik zou er niet teveel aan willen doen als ik jou was. Gewoon mogelijkheden geven tijdens het rijden (stilstaan en staan in de beugels), maar niet terug naar stal. Op wedstrijd kan dat ook niet en als je daaraan toegeeft heb je binnenkort op wedstrijden écht een groot probleem.

Als dit iets nieuws is zou je misschien wel eens aan de dierenarts kunnen vragen of er een medische oorzaak kan zijn?

loisbr96

Berichten: 1133
Geregistreerd: 28-11-10

Re: vraagje over opeens heel nodig plassen na het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 21:25

Misschien helpt het om tijdens de "plaspauze" even de singel los te maken. Sommige paarden kunnen niet plassen door de singel.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: vraagje over opeens heel nodig plassen na het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 21:30

Is de ligging van het zadel niet veranderd, waardoor het op de nieren drukt?

Flower86
Berichten: 179
Geregistreerd: 13-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 21:31

Het paard van een stalgenootje plast tijdens een lange rit als je even afstapt misschien na het inrijden even proberen?

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 21:34

Ik zou van de nood een deugd maken. Je weet dus nu wanneer hij moet ppasen. Zodra hij plast, fluiten (of een ander geluidje maken wat je altijd koppelt aan het plassen. Kost tijd, maar op een gegeven moment kun je hem daarmee 'op commando' laten plassen en dus zorgen dat hij vóór het rijden geplast heeft en er dus tijdens het rijden geen last meer van heeft.

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: vraagje over opeens heel nodig plassen na het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 21:07

Mijn pony had het ook toen ik hem pas had, na het rijden wist hij niet hoe snel hij in de berm kon gaan plassen, het weiland haalden we niet eens. Nog 5 min stapmolen na het rijden resulteerde in natte knieen van de urine die hij niet kon ophouden. Ik had ondertussen al een afspraak gemaakt met de osteopaat. Hij had hier en daar een blokkade en zn heiligbeen stond niet goed, was iets gekanteld, en gedraaid. Hij is gemanipuleerd en behandeld, en sindsdien heeft hij het niet weer gehad. Een blokkade in de rug/bekken kan dus wel een flink effect hebben op de blaas zo blijkt. Misschien ook een keertje laten nakijken, want dit verhaal klinkt mij heel bekend in de oren.