artrose..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Quir

Berichten: 17354
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: artrose..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 10:59

Ja artrose wordt sowieso altijd erger (en zal ook nooit meer genezen of minder worden), maar dat kan heel snel maar ook heel langzaam gaan.

Wat bij artrose heel belangrijk is, is het langzaam op warmen. Met artrose heb je namelijk opstart pijn, de eerste minuten lopen/bewegen is dus absoluut niet tof. Dus neem gerust een tijd om lekker los te stappen en ga pas aan het werk op het moment dat je voelt dat ze lekker vlot loopt, niet meer stijf is en zelf echt wil gaan lopen.

Supplementen met glucosamine werken erg goed, maar niets gaat boven beweging. Vooral in de winter paard niet op stal zetten, maar lekker naar buiten! Het liefst dag en nacht naar buiten.

Ik heb zelf zware artrose in mijn knieën, ene knie door trauma andere knie door overbelasting. De winter is altijd een hel, maar rustig op startten (dus echt de pijn en stijfheid er uit lopen) doet erg goed. Ik merk ook direct wanneer ik een dag binnen gezeten heb. Dat is voor een paard niet anders natuurlijk.



Quir

Berichten: 17354
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 18:22

Nee artrose is niet te genezen, wordt ook nooit meer beter. Wel kan er met een goed milieu (dus de omgeving, juiste beweging, juiste voeding, etc) zodanig mee omgegaan worden dat het dier er zo min mogelijk last van heeft, tot zelfs niet. Dat is weer afhankelijk van hoe erg de artrose is.

De pijn went overigens ook, waardoor je er makkelijker en sneller door heen loopt. Dit is voor mij zo, maar ik kan het relativeren wat het is of een dier dat ook doet/kan... Daar heb ik geen flauw idee van.

Ik kan er maar op één manier vanaf komen, wachten tot ik oud genoeg ben voor een knieprothese. ;)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 76 bezoekers