Blaasprobleem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
raket

Berichten: 4077
Geregistreerd: 07-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 19:24

Bij mensen worden veel blaasontsekingen door de E-coli veroorzaakt, omdat de plasbuis kort is en de uitgang dichtbij de anus zit. Ik vraag me af of het bij paarden een ziekteverwekker is.

Is er urine weg op kweek???
Als ze toch een catheter inbrengen kunnen ze een steriele kweek afnemen toch? Misschien dat je daar wijzer van wordt.

...


raket

Berichten: 4077
Geregistreerd: 07-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 19:52

Liefst neem je een kweek af voordat er antibiotica gestart wordt. Als er steeds gruis/ troep blijft zitten is de kans op infectie wel groter. Ik weet niet of er bekend is wat de substantie precies is? Ik weet dat ze bijv bij nierstenen bij mensen onderzoeken waar de steen van gemaakt is. Zo kun je advies geven over bijvoorbeeld voeding en behandeling. Ik weet eigenlijk niet hoe dit voor paarden werkt, maar het is te overleggen misschien.

Als de dierenarts regelmatig komt spoelen zou je het misschien een keer een week na stoppen antibiotica kunnen laten kweken, dan kunnen ze meteen kijken of het wel gevoelig is voor trimetroprim wat je nu wrs gekregen hebt.

...

raket

Berichten: 4077
Geregistreerd: 07-03-06

Re: Blaasprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 16:08

Bijna hetzelfde. In trimazin zit nog iets extra's.

...

raket

Berichten: 4077
Geregistreerd: 07-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 10:06

Maar als het een hypotone blaas is waarom dan alleen in de winter, wat ik het allervreemdste vindt is dat het seizoensgebonden is. Er moet iets zijn wat een bestaand symptoom uitlokt, maar wat...

Ik vind wel dat je veel doorzettingsvermogen hebt hoor.

...

raket

Berichten: 4077
Geregistreerd: 07-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 10:21

Erg lastig inderdaad...
Het lijkt ook niet iets progressiefs te zijn toch? Dit heeft ze elke winter en in de zomer is het over. Blijft het dan ook hetzelfde of wordt het per jaar erger?
Als het echt iets ernstigs is zou ze er niet meer zijn even cru gezegd.
Een blaassteen zou in de zomer net zo lastig moeten zijn als in de winter. En zelfs aangroeien en dan zou het steeds erger moeten worden.

Misschien kun je terug kijken wanneer het vorig jaar begon en dat vergelijken met dit jaar, misschien dat er dan iets van een verandering van winter ten opzichte van de zomer uitkomt....
Ik kan me tenminste een topic van jou vorig jaar herinneren.

...

raket

Berichten: 4077
Geregistreerd: 07-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 10:33

Als het met het bewegen samenhangt zou ze dan een vorm van ataxie kunnen hebben? Kan me voorstellen dat dat in speciale gevallen ook op de blaas werkt. En dat als ze meer loopt omdat ze op een grotere wei staat die klachten ook wat verbeterd.

Misschien kun je een tijdlijn maken, wanneer voer veranderen, wanneer welke wei etc..

Bloedonderzoek lijkt me een goed idee. Vooral als de waardes kunnen vergeleken worden.

...

raket

Berichten: 4077
Geregistreerd: 07-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 16:39

Heb je de bloeduitslagen al terug?

...

raket

Berichten: 4077
Geregistreerd: 07-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 16:55

Ik ben benieuwd naar de nierfuncties en ontstekingswaardes, als het bloed is van een ontsteking zouden die waardes verhoogd moeten zijn.
Bovendien zegt een algemeen bloedbeeld ook wel iets over de andere waarden, dat je zeker weet dat er verder niet iets ontzettend mis is.

Bloed in de urine bij een mens kan de volgende oorzaken hebben:
+nierproblemen bijv niersteen
+blaasontsteking
+catheterisatie, dat er per ongeluk toch iets aangeprikt wordt.
+poliep/tumor in de blaas


Ik vind een algemeen bloedonderzoek niet belastend voor het paard, niet duur en het zegt vaak wel het een en ander.
Zijn de kweekuitslagen al we bekend van de urine?
Wat vind Gent er van?

De dierenarts die hier reageerde had het volgens mij ook over een bloedbeeld.
Ik ben natuurlijk geen dierenarts maar een ex-urologisch verpleegkundige.
En als jij tevreden bent met je dierenarts en de opties moet je daar gewoon bij blijven hoor.

Mijn dierenarts prikt ook regelmatig als er iets is. Gewoon voor een beeld ervan.
Nou ja, hij trekt bloed, het is een Belg. ;)

...


raket

Berichten: 4077
Geregistreerd: 07-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 17:12

Als de bacterien niet gevoelig zijn voor de gegeven antibiotica kan dat, maar dat zou uit de urinekweek moeten blijken. Cystitis is een blaasontsteking, de term die ervoor staat ken ik niet en Google ook niet en mijn medische zakwoordenboek ook niet.
Misschien is het een blaasontsteking die niet door bacterien wordt veroorzaakt, weet niet of dat mogelijk is bij een paard....

Ik heb Dries van de Perbeemd in Loenhout, al jaren erg tevreden over.

Als de kweekuitslagen bekend zijn dan zal de nieuwe medicatie wel daar op gericht zijn, dat lijkt me goed. Dan hebben die ontstekingswaarden prikken niet zoveel zin.
Die kweek is toch ook pas afgenomen terwijl ze al antibiotica kreeg?

Als je weet welke bacterie (als er al 1 is gevonden) de ontsteking veroorzaakt dan kun je eens zoeken of je er wat op kan vinden.

...

raket

Berichten: 4077
Geregistreerd: 07-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 18:12

Als ik het bloed zie lijken het stolsels en niet echt vermengd met de urine? dat zou dan ook kunnen zijn van het catheteriseren.

Lang leve pubmed, ik had er al eerder opgezocht, maar niks gevonden.

Ik weet trouwens wel dat bij mensen, in sommige landen ook gespoeld wordt met antibiotica ipv de kuur die we hier gebruiken.

...

raket

Berichten: 4077
Geregistreerd: 07-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 18:18

Ja dat kan op zich wel, als er een wondje op de blaaswand zit en het stolsel laat los kan het terug open gaan. Plast ze nu nog steeds bloed dan? Want dan is het onwaarschijnlijker.
Ik spreek wel vanuit mensen, dus pin me nergens op vast...

...

raket

Berichten: 4077
Geregistreerd: 07-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 16:33

Ik zou geen cranberry gaan geven. Cranberry werkt alleen bij infecties veroorzaakt door de ecoli en verandert het epitheel aan de binnenkant van de blaas. Daardoor kan de e coli zich niet aan de blaaswand hechten en kunnen ze niet zo snel een infectie veroorzaken.
Cranberry doet niets met de zuurgraad.
Ph kun je met elke strip voor ph meten. De conclusie die je trekt zou verschillend kunnen zijn. Dat weet ik niet.

...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ALiuvv, Flowerhorse7, friezenfan2, MarinkeB, willemijn_T en 36 bezoekers