Regelmatig stijf/kreupel paard, ander voer o.i.d.?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jinte

Berichten: 4834
Geregistreerd: 08-10-06

Regelmatig stijf/kreupel paard, ander voer o.i.d.?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 13:17

Sinds 1 augustus heb ik een kruising quarter x tinker merrie van 3,5 in mijn bezit. Nu sinds enkele weken valt het mij op dat ze veel stijf loopt en af en toe, zoals gisteravond, ook stokkreupel wanneer ik haar uit haar stal haal. Als ze dan even heeft gelopen is het wel weer beter/bijna goed maar van de staleigenaar heb ik ook te horen gekregen dat ze veel stijf en soms onregelmatig loopt als ze haar stal uit komt om naar buiten te gaan. Wegens de slechte grond hier staan de paarden in de winter op de paddock in groepjes. Ze staat met 3 andere merries maar beweegt zelf liever niet dan wel.

Als ze kreupel loopt zoals gisteravond is het op het harde heel extreem. Wanneer ze dan op het zachte loopt is het al een stuk beter en als ze daarna weer het harde op gaat zie je ook niet veel verschil meer, niet dat ze dan nog stokkreupel loopt in ieder geval. In korte wendingen zie je wel dat ze moeite heeft.

Qua voer krijgt ze nu:
- 2 maal daags een mengeling van Pavo Cerevit (2 handjes) en Hartog Lucerne (1 handje) met lijnzaadolie.
- 3 maal daags een flinke portie hooi

Qua buiten staan:
- Dagelijks in zandpaddock
- Met 3 maatjes
- 3 tot 5 uur per dag

Qua beweging:
Ze is nu sinds 5 a 6 weken onder het zadel. Ik rijd haar maximaal 3 keer in de week en dan maximaal 20 minuten. Verder 1 keer per week longeren met pessoa en dan nog grondwerk afhankelijk van hoe vaak ik heb gereden. Ze krijgt ook regelmatig rustdagen omdat ik haar nog niet teveel wil belasten.

Kan het aan het voer liggen dat ze zo vaak stijf of kreupel is? Bijv. lichte hoefbevangenheid? Of iets anders?
Van gisteravond heb ik enkele filmpjes:
Op het harde, nog kreupel:




Op het zachte linksom:


Op het zachte draven rechtsom:


Op het harde nadat ze op het zachte heeft gelopen:

ManonGrr

Berichten: 1448
Geregistreerd: 20-07-10
Woonplaats: Zuid holland

Re: Regelmatig stijf/kreupel paard, ander voer o.i.d.?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 17:56

ik heb er niet zoveel verstand van (ik zie het stokkreupele ook niet, maar dat ligt aan de manier van het filmen denk ik), maar ik zou het niet zoeken in het voer maar eerder de dierenarts inschakelen. Wellicht een OCD oid?

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 19:19

Ik zou stoppen met het voeren van Pavo, daar zit toch vrij veel suikers in en dat kan zeker stijfheid veroorzaken. Een voeding zonder suiker is dan beter.
Verder kan training ook de oorzaak zijn, misschien toch te intensief/te veel voor hem nog?

Ik vind hem op de filmpjes inderdaad vrij beroerd lopen. Is er al een smid geweest om een hoefzweer uit te sluiten?

Ik zou voer en manier van trainen aanpassen(of iniedergeval eens goed onder de loep nemen) en anders de dierenarts inderdaad inschakelen.

Jinte

Berichten: 4834
Geregistreerd: 08-10-06

Re: Regelmatig stijf/kreupel paard, ander voer o.i.d.?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-13 23:55

Al zo'n 1,5 week geleden dat ik dit topic heb geopend, dus even update ondanks dat ik maar 2 reacties had.
ManonGrr: Kan idd aan de manier van filmen liggen, want ze liep toen echt heel slecht.
De staleigenaar ziet haar vaker lopen als ze net uit stal komt, die heeft mij aangegeven dat hij dacht aan hoefbevangenheid door teveel suikers. Heb dus direct het voer aangepast, lucerne weggelaten want daar blijken wel veel suikers in te zitten. Verder niks bijvoeren qua snoep, wortels etc. Ook gaat ze nu in de stapmolen zodat ze nog wat vaker uit komt, omdat het in de winter toch minder is.

Qua training, rijden heb ik even stil gelegd. Wellicht iets teveel belast inderdaad, dus dat laat ik nu even zo totdat er een osteopaat is geweest. Wel merk ik dat wanneer ik haar met pessoa longeer ze veel beter loopt, eigenlijk perfect. Dit doe ik nu dus 3 keer per week zodat ze wat bespiering kan opbouwen, want wellicht dat dat er ook mee te maken heeft..

gaucho

Berichten: 9523
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 09:53

Hoefbevangenheid / spierbevangenheid wordt niet beter met beweging, artrose wel. Ik zou dat eerder uitsluiten voordat ik het in het voer ging zoeken.

Lucerne zonder toegevoegde melasse bevat niet veel suikers.

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 09:58

Goed dat je zoveel mogelijk zonder melasse voert, dat is sowieso wel goed voor de paarden.
Word je paard nou ook nog nagekeken door een dierenarts? Of puur alleen de osteo?

Eef2711
Berichten: 13
Geregistreerd: 01-02-11

Re: Regelmatig stijf/kreupel paard, ander voer o.i.d.?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 12:44

Ik heb ooit op n stal gestaan waar ook een quarter stond en die had last van enorme spierpijnen! Schijnt iets erfelijks te zijn bij quarters. Daar heeft de dierenart een biopsie genomen van de spieren op zijn bil en hij mocht van alles niet meer hebben, vooral niet op de wei. Ik wil je niet bang maken, maar met dat paardje is t nooit meer helemaal goed gekomen. Rijden was uit den boze omdat al zijn spieren verzuurde.
Ook bij licht werk. Misschien een dierenarts even na laten kijken. Aangezien jou paardje ook Quarterbloed heeft.

gaucho

Berichten: 9523
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 12:46

Je bedoeld PSSM. Maar dat wordt zeker niet beter bij beweging, zijn meer vergelijkbare klachten als spierbevangenheid.

Eef2711
Berichten: 13
Geregistreerd: 01-02-11

Re: Regelmatig stijf/kreupel paard, ander voer o.i.d.?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 12:48

Nee, bewegen alleen geeft al verzuring in de spieren en is echt een "no go"

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 12:50

Gewoon naar een kliniek gaan voor een kreupelheids onderzoek en alles uitsluiten en dan met voer aan de gang gaan. Voor hetzelfde geld heeft ze een zware blessure die je alleen maar ernstiger kan maken met al dat gegis, omdat je denk dat het aan het voer ligt.

lady62
Berichten: 1392
Geregistreerd: 17-02-10

Re: Regelmatig stijf/kreupel paard, ander voer o.i.d.?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 13:07

Als ik het goed begrepen heb is dit paardje pas 3 jaar oud,maar ze beweegt als een 20 jarige.
Dit is echt niet normaal en dat betekent dat er serieus iets aan de hand is.
Ik heb nog niet gehoord of er al een dierenarts bij is geweest als ik jou was dan zou ik daar echt eens over denken.
Ook het bloed laten controleren zou ik zeker laten doen als het mijn paardje zou zijn.
Ik raad je aan dit serieus te nemen en het niet te lang aan te kijken.

Jinte

Berichten: 4834
Geregistreerd: 08-10-06

Re: Regelmatig stijf/kreupel paard, ander voer o.i.d.?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-13 22:34

Het is niet dat ze altijd zo slecht loopt, en na even beweging loopt ze juist als een zonnetje. Wellicht heeft het ermee te maken dat ze eerst meer buiten stond dan nu. Voer heb ik sowieso wel aangepast ivm suikers, zaterdag komt de osteopaat en dan hoor ik even wat zij zegt. Zij is wel zo eerlijk om me door te verwijzen naar de DA indien nodig, heeft ze met mijn vorige paard namelijk ook gedaan.
Zal straks of morgen even filmpjes uploaden van hoe ze nu meestal loopt nadat ze een rondje heeft gelopen.