Paard houdt hoofd scheef tijdens vrij bewegen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Leslie_

Berichten: 448
Geregistreerd: 14-07-06
Woonplaats: Groningen

Paard houdt hoofd scheef tijdens vrij bewegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 21:51

Hallo,

De laatste twee maanden loop ik met mijn paard steeds tegen veel protest aan. De ene dag loopt ze super goed (mooi nagevelijk, loopt oefeningen goed en goede buiging) en de andere dag staakt ze enorm, waarbij ze de laatste tijd steeds gaat steigeren. Het slechte gedrag is niet altijd na de goede dagen, maar ook wel als ze een dag niet heeft gewerkt. Als ze protesteert is het gedrag enorm heftig. Met longeren zijn er geen problemen en met poetsen is er geen gevoeligheid te vinden in de rug.
Wel viel het ons op dat als ze in de stapmolen loopt ze haar hoofd op de rechterhand scheef naar links houdt. Het ligt niet aan het gebit, want deze is net behandeld door de dierenarts (twee maanden geleden). Voor de behandeling van de DA kantelde ze weleens onder het zadel nu niet meer. Zou dit probleem misschien in de rug/hals kunnen liggen?


Groetjes,

Leslie

Liesje89

Berichten: 9925
Geregistreerd: 01-12-03

Re: Paard houdt hoofd scheef tijdens vrij bewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 12:11

Hoe is haar zicht? Zijn de ogen in orde?

Leslie_

Berichten: 448
Geregistreerd: 14-07-06
Woonplaats: Groningen

Re: Paard houdt hoofd scheef tijdens vrij bewegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-13 12:21

Zover ik weet wel, nooit wat aan gezien en ze doet het ook nooit op stal, maar ik ga vandaag even bellen naar de dierenarts. Toch eerst even zien of het probleem niet medisch is.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 12:23

Dat kan heel goed zelfs.

Die gevoeligheid laat zich niet altijd zien wanneer je borstelt of drukt.
Je paard kan vastgelegen hebben op stal, of een glijer hebben gemaakt. Een blokkade in hals, rug, heiligbeen is dan niet ondenkbaar.
Kantelen kan goed voortkomen uit een kwetsuur die 'achter' zit.
Zoiets kunnen ze heel lang compenseren, en dus zelfs op den duur gaan kantelen. Wanneer zo'n scheve belasting maar lang genoeg duurt gaat de boel verzuren en krijg je (logisch) verzet...

Het klinkt alsof je haar maar even goed moet laten checken. Kan uiteindelijk iets relatief eenvoudigs zijn.
Ik zou haar verzet wel serieus nemen en even een stapje terug doen totdat ze nagekeken is.

In welke omgeving zit je? Denk dat het goed is dat je een 'breed opgeleid' iemand zoekt.
Dus DA/ Chiropractor/ Osteo.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 12:25

Misschien is het nog handig op te schrijven hoe oud ze is, hoeveel dagen je traint en hoe lang, hoeveel ze buiten komt, en wat ze te eten krijgt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 12:26

Ik denk dat je er vanuit kunt gaan dat het medisch is. Heftig protest doen paarden niet zomaar :) Het kan van alles zijn dus een check up van de da is geen verkeerd idee. Een kreupelheidsonderzoek kost de wereld nog niet :)

Leslie_

Berichten: 448
Geregistreerd: 14-07-06
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-13 12:31

Ja klopt, dat dacht ik ook. Ik ga vandaag even bellen met dierenkliniek in Wolvega even zien wat zij te zeggen hebben. Dank jullie wel voor jullie reacties! (edit typfout)

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Paard houdt hoofd scheef tijdens vrij bewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 12:43

En denk ook vooral aan je zadel voordat je na de d.a er weer op stapt.