Ineens bulten, iemand enig idee wat dit is??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Paint_Lover

Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Ineens bulten, iemand enig idee wat dit is??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-13 17:15

Vandaag trek ik de dekens van mijn paard af en wat zie ik tot mijn schrik?

Zijn hele schouder zit hiermee vol:
Afbeelding
*de bovenste bult hoort er te zitten, deze heeft hij al zolang ik hem heb (VA heeftdeze al behandeld want hij was 3x zo groot als hij nu is) dat is een oude ontsteking en die zal ook nooit meer weg gaan.*
Afbeelding


Nu heeft hij al eerder iets soortgelijks gehad maar aangezien het toen zomer was dachten we dat hij overgevoelig was voor dazen en andere steekbeesten.

Vorig jaar winter heeft hij bulten gehad over zijn gehele lichaam waardoor ik hem van krachtvoer af heb gehaald en m op muesli/luzerne en hooi heb gezet, volgens de VA waren die bulten nl een allergische reatie op zetmeel/suiker.

Nu is mijn paard behoorlijk gevoelig en heeft hij een dun huidje maar dit KAN niet van n beest zijn!

Er is NIETS veranderd aan het voer, niets veranderd aan het hooi en ook is het niet omdat ik mss mn dekens of shabrakken (overigens gaat die vlieger niet eens op omdat het op zijn schouder is!) met ander wasmiddel gewassen heb waardoor hij dit ineens kan krijgen.
Hij is geschoren maar dit is alweer 2 maanden terug dus daar is het ook niet van. Hij staat buiten in n paddock en daar is ook niets raars wat hij kan eten.

Ik heb nog geen contact opgenomen met de VA aangezien mn paard GEEN jeuk heeft en het ook niet erg vind als je eraan komt of erop duwt. Mocht het morgen/dinsdag nog niet weg zijn dan ga ik wel even contact opnemen met de VA want dit is gewoonweg niet normaal en ik zou dan graag willen weten wat het is.

Is er hier iemand die enig idee heeft wat dit zou kunnen zijn?

FLASHY GOLD ON BLACK aka Frosty 06/05/2019


Paint_Lover

Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-13 17:27

@marietje1000: Is een oude ontsteking, zit geen ontstekingsvocht oid meer in en dus kan hij geen kwaad (volgens de VA).

Waarom denk je aan galbulten als ik vragen mag?
Edit: Ik ben zelf een natuurgeneeskundige maar ik ga toch eerst voor de reguliere geneeskunde en als dat niet werkt ga ik over op alternatief.

@anoukwendy: Dit voer krijgt hij al ruim 1 jaar, geen veranderingen erin en ik denk dus niet dat t van het voer af komt (weet je natuurlijk nooit zeker tenzij je ze volledig er vanaf haalt (wat ik niet ga doen ivm sport prestaties)). Er zitten punten op de bulten (dus zit er oedeem naast) maar dit zijn geen korsten. Schimmel is het imo niet want dat ziet er anders uit (ook al vaak zat meegemaakt en verschillende varianten).

Heb vandaag onze staleigenaresse meteen mee laten kijken (die kent mijn paard al zijn hele leven) en we denken aan een allergie maar waarop? Geen idee...

Maar thanks voor het meedenken!

FLASHY GOLD ON BLACK aka Frosty 06/05/2019


Paint_Lover

Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Re: Ineens bulten, iemand enig idee wat dit is??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-13 17:46

@wortelsussie: 3 maal nee..... hij kan in de paddock wel bij gras maar dit staat daar altijd al en hij heeft daar nog nooit eerder op gereageerd, staan wel struiken naast de paddock maar ook hiervan eet hij niet (en als hij dat al wel doet (stiekum) heeft dat ook nog nooit zo'n reactie erop gegeven).

@marietje1000: Ik doe sowieso eerst regulier en daarna pas alternatief, niet alles is met alternatieve middelen op te lossen en oa homeopathie heeft zijn tijd nodig om te gaan werken. Maar daar gaat dit topic niet over ;)
Als het een allergie is zou ik toch graag willen weten wat de oorzaak is, dus mijn volgende stappen gaan zijn:

nog even afwachten of het wegtrekt
zo niet, VA erbij
evt geheel van het voer af halen om te zien of hij dan nog steeds deze reacties gaat krijgen.
rantsoen van alleen hooi (en dan nieuwe baal)

Als dan zijn reactie niet terugkeert kunnen we gaan kijken of hij het weer gaat krijgen als hij terug op voer gaat, is dat niet het geval dan ligt het niet aan het voer en moet ik verder gaan kijken.

Overigens lijkt het wel idd op galbulten of urticarial.

FLASHY GOLD ON BLACK aka Frosty 06/05/2019

Paint_Lover

Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-13 18:07

@bigone: met 2 dekens op en n borstbeschermer ) lijkt t me niet dat n steekbeest er zomaar onder kan komen maar goed, kan natuurlijk altijd nog. Alleen wel raar dat hij dan geen reacties heeft op zijn benen of buik....

@tita: Deze bulten voelen niet hard aan, ik kan er ook gewoon op duwen. Zijn iig geen wratjes

@russel: De aders die opgezet zijn lopen van de bulten naar buiten (zoals ik ze zie).

De ontsteking zit er al vanaf dat hij een veulen is (fokker weet niet beter of hij heeft dit altijd al gehad), toen ik hem kocht heb ik de VA erbij gehaald omdat ik dit wel een rare bult vond. Deze heeft een hoop ontstekingsvocht eruit gehaald (bijna 1 hele spuit vol) waardoor de bult meer dan half verminderd is. Hij heeft toendertijd wel gezegd hoe ze dit soort bult/ontsteking noemen maar aangezien dat al ruim 3 jaar geleden is weet ik dat niet meer. Heb de al bestaande bult in het voorjaar nog na laten kijken maar toen zat er geen vocht meer in en was alles dus goed.

Overigens valt t me wel ineens op dat hij dit ook alleen maar op deze schouder heeft en nergens anders..... >;)

FLASHY GOLD ON BLACK aka Frosty 06/05/2019

Paint_Lover

Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-13 18:21

Momenteel staat hij maar onder 1 deken (en zn borstbeschermer omdat hij anders kale plekken krijgt op zijn borst) maar als het kouder is/word onder 2, ik wissel vaak om ivm de wisselende temperaturen. Hij staat normaal gesproken elke winter onder 2 dekens en nog nooit problemen gehad.

@Zimbabwe: Drukkingen? waarvan? van mn borstbeschermer en deken(s)? Ook dan had hij dat al veel eerder moeten hebben.....

FLASHY GOLD ON BLACK aka Frosty 06/05/2019

Paint_Lover

Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Re: Ineens bulten, iemand enig idee wat dit is??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-13 21:18

Hij heeft nog geen kale plekken en dit wil ik dus ook voorkomen... de kale plekken heeft bijna elk geschoren paard, dekens liggen nu eenmaal nooit helemaal stil.

Heb iig besloten om morgenochtend zo snel mogelijk te gaan kijken en dan in overleg te gaan met de VA.
Extreme reactie ergens op ben ik het mee eens maar ik wil ook graag n oorzaak weten waarom hij zo extreem reageerd. Die ga ik natuurlijk niet krijgen als ik er allerlei middeltjes in ga stoppen... dus voorlopig komt er nog geen medicatie bij m in de buurt.

Heb nog niets geprobeerd en dus ook nog niets gegeven voor de acite verschijnselen, paard lijkt er ook geen last van te hebben dus ook dat scheelt.
Ik schrok me alleen n hoedje toen ik zn deken afdeed en dit zag.


Ik zal jullie op de hoogte houden en wil iedereen bedanken voor het meedenken iig!

FLASHY GOLD ON BLACK aka Frosty 06/05/2019

Paint_Lover

Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Re: Ineens bulten, iemand enig idee wat dit is??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-13 09:31

Hoe het nu is.... Bulten zijn weggetrokken, hoogstwaarschijnlijk zijn die bulten ontstaan door een volle lymfeknoop. En nadat ik die donderdag gemasseerd(lymfeknoop drainage/massage) heb zodat de knoop weer open kwam te staan waren de bulten gisteren volledig weg.

FLASHY GOLD ON BLACK aka Frosty 06/05/2019


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, kreekie, Maaarleeen en 43 bezoekers