Ervaring na trekken voorste kiezen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Ervaring na trekken voorste kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 20:40

Bij mijn paard van 15 zijn 2 kiezen getrokken, zijn 2 voorste kiezen.
De twee kiezen zaten lost, hij had last van en ze waren ook versleten. Het verwijderen viel erg mee doordat ze al zo los zaten.

Is anderhalve week geleden gebeurt. Hij maakt op moment erge goede, hij eet goed, maar wel erg voorzichtig, en hij stinkt niet uit de mond. Over halve week mag weer een bit er in, maar ik weet niet. Ben bang dat misschien toch last van heeft.

Maar zijn mensen die hier ervaring mee hebben en nog wat tips en advies kunnen geven? En wanneer hun weer bit in hebben gehangen?

Anoniem

Re: Ervaring na trekken voorste kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 11:48

Iemand?

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Ervaring na trekken voorste kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 11:53

Bij mijn paard zijn de wolfskiezen verwijderd, ik denk dat jij het hier ook over de wolfskiezen hebt?

Ik mocht toen ook een week geen bit gebruiken, ik heb daar twee weken van gemaakt, omdat haar kiezen zo moeilijk te verwijderen waren dat ze 3 kwartier in het bot hebben zitten hakken... Toen ik het bit er in deed, en contact zocht nam ze dat mooi op, dus dat was een teken voor mij dat ze er geen last meer van had.

Dus ik zou inderdaad die week wachten, en met de eerste ritten kritisch zijn in de reactie op het bit. Als je denk dat ze er toch nog wel last van heeft zou ik nog even wachten met het rijden met bit.

Anoniem

Re: Ervaring na trekken voorste kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 11:58

Bedoel niet wolfskiezen, maar grote kiezen. De eerstkies links boven en de eerste kies links onder is getrokken.
Maar toch dank voor delen van jou ervaring.

Albert

Berichten: 5731
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 12:33

Wanneer je weer kunt beginnen met een bit in de mond is natuurlijk erg afhankelijk van de wond. Heeft de DA hier niets over gezegd?
Misschien is het handig om na pakweg twee weken even te laten kijken, om te zien of het goed geneest.
Als je weer aan het rijden gaat met trens, zal je wel altijd verschil blijven voelen tussen linker en rechter aanleuning.

3 kwartier hakken is belachelijk, zowieso is hakken in de alveole om een wolfskies los te werken niet nodig. Voorzichtig losdrukken is, voor mij althans, altijd voldoende.

Anoniem

Re: Ervaring na trekken voorste kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 12:45

Tandarts heeft 2 weken gezegt. Als op google kies getrokken dan vind je veel horror verhalen.
Vandaar dat erg benieuwd ben naar ervaring van ander.
Tandarts komt nog wel keer voor paard van stalgenoot, ik zal hem vragen om nog even naar te kijken. En volgend jaar zit er in dat mogelijk kiezen iets moet inkorten waar nu geen kies tegenover staat.

Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 12:52

Bij één van mijn merries is afgelopen voorjaar de 209 (eerste linksboven) verwijderd, die was in 2 ongelijke delen gespleten. Potje AB meegekregen voor de eerste week na de operatie en 2 weken lang dagelijks na het eten van haar SP-papje (dat ze tijdelijk kreeg als ruwvoervervanging) met de tuinslang de mond schoon gespoeld. Is zonder complicaties mooi genezen en nu, ruim een half jaar later, heeft ze er helemaal geen last meer van. Ze wordt overigens in principe niet gereden (bijna 21 en met pensioen) maar de enkele keer dat er iemand op zit, doen rem en stuur het prima.
Laatst bijgewerkt door Eirikur op 15-12-13 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Albert

Berichten: 5731
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 12:53

Dat zal een jaarlijks terugkomend ding worden helaas. Een geluk; de tandarts kan er makkelijk bij.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70531
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Ervaring na trekken voorste kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 15:48

VSW -> MD

Caira
Berichten: 26065
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Ervaring na trekken voorste kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 15:50

je kunt toch zelf even kijken hoe het eruit ziet?

Anoniem

Re: Ervaring na trekken voorste kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 23:49

Dat doe ik natuurlijk ook.
Maar bij een gebit waar kiezen ontbreken zit er niet anders is dan 1 keer per jaar de boel te laten balanceren.
Voor rest ben nog steeds erg benieuwd of mensen zijn met ervaring na trekken van kiezen en hoe bij hun is gegaan.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 02:11

De voorste niet, maar mijn pleegpoownie, Quarter ruin van 21 heeft begin dit jaar 2 naast elkaar getrokken gekregen. Weet eerlijk zo uit mijn hoofd niet welke het precies waren, maar geloof de 2e en 3e. Die beide moesten eruit omdat ze los zaten en hij er last van had.
Is idd een gebit wat je goed in de gaten moet houden. Hij propt ook nog steeds behoorlijk. Omdat ze los zaten kwamen ze er nog betrekkelijk makkelijk uit.
Ik heb zelf nog langer gewacht met weer iets van een trens te gebruiken, maar hij is op sidepull of hackemore ook net zo makkelijk te rijden. Hij liet, en dat doet hij nog steeds, wel erg merken dat hij liever niks meer in zijn mond wilde. En omdat ik met hem alleen maar buitenrij was het niet zon probleem om ipv een mondstuk een hackemore te gebruiken. Pas zeker een half jaar later heeft hij voor het eerst weer een bit in gehad.

En mijn 10 jarige merrie heeft 3 jaar geleden door een kaakbreuk 2 kiezen ontstoken gehad. Die heb ik toen ook zeker een half jaar met alleen maar een lage neusriem gereden. Bij haar ging zelfs een hackemore of sidepull niet omdat die precies over die 2 kiezen zouden zitten. Nu is er in september 1 van die 2 kiezen door midden gebroken. Losse stuk is eruit gehaald, maar ook hier moeten de beide er nog uit. Alleen vanwege haar leeftijd kan dat dus niet zomaar getrokken worden. We wachten er nu op tot die beide weer goed gaan ontsteken en dan worden ze er met een nieuwe methode uit gehaald. Ik wil voor haar niet nog een operatie. Ben ook bang voor een nieuwe kaakbreuk omdat ze nogal moeten hameren op die kiezen om ze eruit te krijgen.
Bij haar zijn het zeker 2 en 3 linksonder.

Mijn ervaring, ze laten het je wel merken of ze wel of niet een bit willen :+ De ruin is nog steeds afwijzend als ik met een trens kom. De merrie is wat harder, die neemt em vrij makkelijk aan.

Anoniem

Re: Ervaring na trekken voorste kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 13:35

Vervelend van kaakbreuk.

Tobbe had al halfjaar last van kiezen. Maar is paard die niet echt laat merken als hij ergens last van heeft (konden ze maar praten).
Wel merk ik duidelijk dat hij nu veel makkelijker in de omgang is sinds ik niet meer met bit rij en hem slobber geef.
Ik denk dat naar aanleiding van jou bericht maar eventjes wacht tot januarie en dat dan eerst goed ga kijken hoe hij op bit reageerd.

Het rijden op bitlose hackemore gaat zeer goed op moment. Is dat ik voor de dressuur liever met een bit rij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 18:08

Toch even update van mij (mocht iemand wat aan hebben).

Het gaat erg goed met mijn Fjord.
Buiten gaat hij niet meer vandoor, hij eet goed, en tijdens rijden met een bit merk ik ook niks slechts in de aanleuning. Ben heel blij mee merk duidelijk dat het hem erg goed doet nu hij van de pijn af is.