stijfe shetlander

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
pien_2010

Berichten: 43125
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 18:54

Hoefbevangenheid (‘laminitus’) is een ontsteking van de plaatjes op de lederhuid in de hoef ook wel de ‘lamina’ genoemd. Doordat de lederhuid zwelt en tegen de harde hoefwand drukt wordt het lopen pijnlijk wat kan leiden tot kreupelheid. Laminitus onstaat als er een grote hoeveelheid afval- of gifstoffen in de bloedbaan komt.
Hiervan is sprake als:
de koolhydraten in de maag en de dunne darm onvolledig verteerd zijn. Oorzaken van deze onvolledige vertering zijn het eten van jong gras in het voor- of najaar, de opname van teveel koolhydraatrijke krachtvoeders en granen en tenslotte het eten van bevroren gras in de winter. De onverteerde koolhydraten worden vervolgens alsnog verteerd in de blindedarm en het begin van de dikke darm. De bacteriën aldaar groeien in korte tijd zeer explosief. Hun afvalstoffen passeren de darmwand, komen in de bloedbaan terecht en veroorzaken de ontsteking van de lamina met kreupelheid van het paard als gevolg.
Onmiddellijke actie is vereist namelijk 1. Bel de dierenarts. Deze kan het paardje iets geven dat de pijn doet minderen en de juiste diagnose stellen. ERg belangrijk.
2. Haal paardje van gras af, stop onmiddellijk met voeren (geef hooguit klein handje van iets vanwege voorkomen jalouzie); 3. Geef zo schraal mogelijk hooi in kleine porties verdeeld over de avond en de nacht want niets te eten geven is ook niet goed.
wij geven daarnaast ook altijd phytodolor druppels van Steigerwald 2 ml per keer elke twee uur als het acuut is. Dan worden de afvalstoffen spoedig afgevoerd. Als de druppels aanslaan dan bouwen we af naar 1x per drie uur en dan 3 x per dag naar 2 x per dag.
Maar belangrijkste is dat de dierenarts juiste diagnose stelt en medicatie gaat geven. HB is gewoon erg pijnlijk voor je paardje en als je dit niet met spoed aanpakt kan het zijn dat je paardje afgemaakt moet worden. Succes TS.


pien_2010

Berichten: 43125
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 20:13

TS wij stappen ook (voorzichtig) met het paardje toen het raak was, want inderdaad ook al is het pijnlijk laten liggen is helemaal slecht. Natuurlijk is het beter om helemaal te stoppen met voeren maar omdat je dat zo'n punt vond dacht ik nou ja laat ik dan maar pleiten voor een piep klein handje. Maar niets is gewoon veel beter. Zeker niet onbeperkt hooi geven maar ook vaak een klein beetje want in hooi zitten ook voedingsstoffen die in deze situatie teveel kan zijn. Je moet als het ware zorgen dat de darmen wel beetjes hooi kunnen verwerken zonder dat de pony te veel krijgt. Geen hooi is ook slechtivm risico op koliek.
Goed dat je overlegd hebt met de dierenarts en dat die morgen even komt kijken en nu al medicijnen heeft gegeven. Het protocol is blijkbaar bekend bij deze pony.
Voor in de toekomst, let altijd of pony ietwat stijf gaat ogen (kan beginnend teken zijn dat het fout gaat), houd altijd manenkam / nek in de gaten want als die te vet wordt of te strak is niet goed die moet zacht blijven aanvoelen, dit soort pony's nooit langer als een uur per dag op het voorjaar gras en verder wat hooi en laag in het voer houden en veel bewegen. In de zomer is het beter als ze op laag gras staan hooguit paar uurtjes en als het gras te hoog is niet langer dan een uurtje. Beter om gras van te voren te maaien, een uurtje op het hoge gras en dan gelijk naar het lage gras. Zo doen wij het ook met onze sobere paarden die ook gauw teveel hebben.
Succes TS nu en in de toekomst.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 13-12-13 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Berichten: 43125
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 19:19

Aukelizzy hoefbevangenheid komt niet alleen van hoog fructaan gehalte. Wij hebben hier onbemest land en in het verleden ook eens gehad. Duidelijk is dat onze HB gevoelige paard het daar toch stukken beter op doet evenals op wintergras. Waakzaamheid blijft altijd maar hierin ben ik het met TS eens.


pien_2010

Berichten: 43125
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 22:46

ilikex schreef:
Maar kan ik dit nu wel of niet voeren?

Nu NIET voeren. Alleen klein beetjes hooi. Als HB helemaal over is dan kun je voorzichtig weer eens gaan nadenken over brokjes, muesli, vitamines enz. of wat dan ook. Dat dan in overleg met de dierenarts.
Kijk je paard heeft HB. Dus gewoon veel te veel van alles gehad. Dus moet eerst helemaal ontgiften enz. Dus hooi voor vulling in de maag geven. Want nu helemaal niets voeren is natuurlijk ook niet goed vanwege risico op koliek.
O ja, onze paarden die ook sober gevoerd moeten worden doen het goed op fyto gold van Garvo. Jij zou dan voor de fyto kunnen gaan. Wij doen de gold want paarden worden veel gereden. In de zomer geven wij maar een bodempje schep (naast weidegang twee uur en beetje hooi) en in de winter zitten ze op halve schep fyto gold, onbeperkt hooi die moeilijk te pakken is en zes uur op kale wei met gras.

pien_2010

Berichten: 43125
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 18:21

Fijn dat de pony al weer stukken beter gaat. Goed gedaan TS! Wat vreemd die dikke bult en knie. Had je andere paardje gestoeid of zo?

pien_2010

Berichten: 43125
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:33

TS je doet het goed. Blijkbaar is de druk af aan het nemen in de hoeven van je pony. Want geloof me als de druk te groot is dan loopt geen één pony en zeker een shetlander niet. Als lopen mogelijk is dat is inderdaad juist goed om het afvoeren van de afvalstoffen te bevorderen dat de pony beweegt en loopt. Een pony die vrolijk en blij is gaat galopperen. Een pony die pijn heeft in de hoefjes zal dat zeker niet doen.
Dus wederom "goed gedaan TS"! Enne niet boos worden meiske, dat is het niet waard. Leg die reacties maar gewoon naast je neer. Je instructrice ziet de pony en haar adviezen net als die van de dierenarts die de pony goed kent zijn gewoon het aller belangrijkste.

pien_2010

Berichten: 43125
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 22:34

ohjajoh6 ik ken HB helaas ook van te dichtbij. Bij ons is het nu 5 jaar geleden dat het toen de derde keer gebeurde bij ons paard (twee keer bij mij en de laatste keer toen hij uit logeren was en alle goede raadgevingen van te voren gegeven in de wind geslagen zijn). Wij zitten er hier elke dag bovenop want met voorkomen van HB moet je om kunnen gaan en hier gaat dat nu inmiddels erg goed (afkloppen). Het is heel naar HB en de kans is reëel dat het paard het niet overleeft. Wij werken hier, in de huisapotheek altijd op voorraad, met phytodolor van Steigerwald het geen een natuur medicijn is. Ik zweer erbij en met mij inmiddels veel meer mensen die ervaring hebben hiermee.
Ik vind de nuance erg belangrijk ohjajoh6. Dus gelukkig zijn er veel instructrices die wel degelijk het verschil zien tussen rad en niet rad zijn.

pien_2010

Berichten: 43125
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 17:39

Goed gedaan TS. Daar heb je inderdaad mee te maken dat op jouw leeftijd je inderdaad gewoon moet neerleggen bij dit soort besluiten van ouders ook al vind je dat vervelend. Laten we hopen dat je moeder inziet dat het heel belangrijk is en morgen de dierenarts laat komen. Bespreek je dan gelijk of er sprake kan zijn van Cushing met de dierenarts? Het woord is namelijk nu toch gevallen (iets waar ik niet voor koos) maar ik heb er ook aan gedacht temeer daar pony zo moeilijk op gewicht blijft.
Herken je iets van de kenmerken van Cushing?

pien_2010

Berichten: 43125
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 14:42

Sterkte TS!

pien_2010

Berichten: 43125
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 18:18

ilikex schreef:
Da zei dat ze dat niet heeft, dus dat neem ik dan maar aan..


Heeft ze ook gezegd waarom paardje op stal moet staan?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: mystery3434 en 129 bezoekers