stijfe shetlander

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 20:47

Je moet alleen maar droog hooi geven; GEEN krachtvoer en GEEN voorverpakt hooi. Als je het hebt graszaadhooi, daar zit het minste in en weidehooi zul je moeten weken in water zodat het 30% van de suikers verliest. Helaas staan de voeten van je pony in een helse brand en terwijl jij staat te trutten met het geven van krachtvoer, scheurt zo ongeveer bij elke hap van der brok die ze neemt, de binnenkant van hoef simpelweg steeds verder van der hoefwand af, stel je zelf eens voor hoe dat voelen zal; denk zo ongeveer als het nemen van die krokodil drugs, die ook het vlees van de botten af doet scheuren als je dat gebruikt.
Het is heel simpel zelf goed te constateren; leg je vingers om der koot heen en als je daar dus duidelijk haar hartslag voelt kloppen, is het op zeker raak. Ik zou totdat je DA morgen dan toch eens een keertje komen gaat, die voetjes koelen, dus ja spuit of spons of zet ze voor mijn part in 4 emmers met laag water, je wilt niet weten hoe dankbaar ze je zal zijn, want het feit dat ze niet meer lopen wilt en gaat liggen, is een teken dat het eigenlijk al veel te ver is, paard die gaat liggen als die ziek is, is in het wild ten dode opgeschreven en zal dit dus pas doen als het niet anders meer kan...

Oh ja; dan heb ik zeker de 1e shet van nl die toch echt spierbevangen is geweest, tegelijkertijd met hoefbevangen trouwens, was zo zielig...

Edit; ABSOLUUT vuurneon haar advies opvolgen! Als het te veel pijn doet en je dwingt tot lopen, maak je nog veel meer kapot van binnen...


Anoniem

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 21:25

Ik vermoed dat die zakjes er voor bedoeld zijn om het bloed dun te houden ofzo, iets met trombose? Ik weet dat die kleine van mij iets soortgelijks heeft gehad toen ze hoefbevangen was...

Anoniem

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 10:16

laat het ons weten als DA is geweest etc.? Want uiteindelijk zijn we allemaal bezorgd om het het beestje...

Anoniem

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 11:40

minstens een uur. En dat is echt onderdompelen en erna goed laten uitlekken voor je het geeft. Vooral met een zandpaddock is een hooinet die je ergens vlak boven de grond kunt ophangen wel erg belangrijk, anders heeft ze straks nog zandkoliek erbij!
Enne, geef je geen hele boterham met appelstroop? Is natuurlijk ook heel erg slecht, liever op een kwart boterham en beetje appelstroop hoor, is namelijk ook 1 grote suikerbom.

Anoniem

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 11:49

Als die andere veel te dik is, zal hb vast om de hoek gluren, dus ik zou ze lekker allebei geweekt hooi geven, kwaad kan het niet iig. 1 hele boterham is toch best veel voor zon kleintje? Je moet er echt zo min mogelijk aan suikers en voedigswaardes ingooien, houd dit in je achterhoofd, is zo verschrikkelijk belangrijk!!
En een hooinet , maakt dat ze langer over hun eten moeten doen, kunnen ze zelf beslissen wanneer ze honger krijgen en houd het maagzuur ook op peil, want 2 of 3x per dag alles naar binnen moeten schrokken is ook echt niet goed hoor...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 12:14

YW, sterkte ermee

Anoniem

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 20:49

GEEN brok geven! Eigenwijssie! Het is banketstaaf maar je pony moet echt op water en hooi leven totdat op zijn minst de pijn uit die voeten weg is... Geloof mij nou maar , beter te mager en zonder die gruwelijke pijnen, als te zwaar en moeten laten inslapen omdat pony niet meer kan, HB is geen geintje!!


Anoniem

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 21:02

Ja klopt; is 1 van de ergste en pijnlijkste ziektes bij paarden en als je maar wat aanvogelt met voer, redden ze het nooit niet...
Het is trouwens toch al een ouwetje of niet? zou ze geen cushing hebben?

Anoniem

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 21:41

Nou sorry hoor, maar je geeft geen brok bij accuut HB, vind dit best erg eigenlijk en trek mij dan ook maar terug...

Anoniem

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 23:39

ik zou eerst wel eens willen zien dat die pony de boel weer afbreekt omdat ze overgeslagen word, dan is ze tenminste aan de beterende hand... Je moet vooral de 1e weken helemaal niets aan krachtvoer geven, dus geen biks, muesli of andere onzin en ik weet zeker dat je DA ook heeft gezegd enkelt geweekt hooi, dus begrijp echt niet waarom je haar perse dood wilt voeren, want dat gebeurt er op zeker als je nu doorgaat met krachtvoer...

Anoniem

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 23:45

nou... zeggen we allebei als lachende boeren met kiespijn...

Anoniem

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 19:26

Staat ze nu nog steeds in het weiland dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:29

mijn instructrice zei dat het wel belangrijk was dat onze shet ging wandelen enzo, dus hebben we na het rijden nog even in het bos uitgestapt + de shetlander mee genomen, & wat klaarde ze op :) niet normaal, hoofdje ging omhoog, oortjes naar voren & ze werd helemaal druk :) toen we weer thuis waren, heb ik haar weer lekker in het land gezet & toen ging ze zelf galopperen , dus dat wandelen heeft haar echt wel geholpen

Dit zeg je zelf , dus over wie had je het dan, dat die op het land ging galopperen? Ik dacht eigenlijk de shet met hb...

En IMJ heeft geiljk! Je bent wel eigenwijs hoor, sorry dat ik het zeg, maar als ze een sinker krijgt (het bot dus door onderzijde hoef heenkomt) ben je ook klaar he!

Anoniem

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:17

Natuurlijk doe je dat wel! Je dwingt haar tot lopen in het bos en daarna zet je haar doodleuk op de wei! Galoppie of niet, paar happen gras zijn er op zeker weer ingegaan, zo dom dit, echt hoor...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:56

Weet je wel hoe vreselijk erg het is om te moeten aanzien als je pony hb heeft, lollywood?

Gelukkig TS! Ik schrok echt toen je wei schreef, want daar ging het mij hoofdzakelijk om , dat er weer gras in zou gaan en gras is op moment net zo funest als krachtvoer.
Het is heerlijk dat ze zo snel al verbeterd, maar dit zal vast ook te maken hebben met de pijnstillers die ze krijgt, wat overbelasting in de hand kan werken; als jij je pijn niet voelt, loop je er ook doorheen, met vaak nog ergere blessure's tot gevolg, zo werkt het precies bij hb!
Daarom hameren de meeste hier zo op "eigen" beweging, als het goed voelt voor de pony, loopt ze zelf wel weer en dan ga je met een dag of 4,5 de pijnstilling afbouwen en het regelmatig wandelen/aan de hand stappen opbouwen, zolang pony op pijnstilling staat gun je haar "eigen beweging" en forceer je niets, ook al ziet het er nog zo prettig uit...

En sorry hoor pien, maar de meeste instructrices weten het verschil niet tussen rad en kreupel lopen, laat staan ervaring met hb...

DA is een ander verhaal, maar die zegt dan ook exact hetzelfde als degenen die je juist proberen te helpen, omdat ze ervaring met hb pony's hebben...
Is echt hel hoor, om je geliefde pony zo te zien kreperen van de pijn, en doe nou gewoon rustig aan, want die van mij heeft in een periode van 3 mnd. wel 6x een flinke terugval gehad, geloof mij, dan ben je ziek van jezelf hoor...

Anoniem

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 22:57

Ik weet dat jij helaas minstens net zo veel ervaring hebt met hb als ikzelf @pien_2010.
Maar als er nou door de DA en alle "ervaringsdeskundigen" hier keer op keer word gezegd; in accuute fase van hb , alleen eigen beweging en dat is dit tenslotte toch ook; het is dag 2 hooguit 3? Waarom dan toch dat gelijk luisteren als er 1 iemand zegt; "gelijk mee gaan lopen" of, "krachtvoer kan geen kwaad hoor".

Even zonder dollen; ik vind het super van je ts, dat je jezelf zo openstelt hier en blijft reageren, echt hoor, _/-\o_ .
Maar wij bedoelen het ook allemaal goed en zelfs ik schrik mijzelf compleet de tandjes als ik dat dan lees over laten lopen en op wei zetten, dus sorry meiss als ik wat oververhit reageerde, maar luister in godsnaam naar je DA en voor mijn part niemand anders, maar het is geen geintje dat het met 1 hap gras of net die ene stap te veel, het het einde van je pony kan betekenen, daarom hamer ik er zo op, hopelijk begrijp je dit...

Anoniem

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 23:22

Succes morgen!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie