stijfe shetlander

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 17:38

Stappen met een hoefbevangen pony is niet goed. Bovendien moet ze worden behandeld tegen de pijn, als ze het zo te pakken heeft.
Hoefbevangenheid is een zeer pijnlijke ziekte. Hij dient geen gras en geen brok te krijgen, maar wel grof ruwvoer.
Zoek info op en bel een andere d.a. die daadwerkelijk komt kijken, je goede raad geeft omtrent de aanpak en de pony iets tegen de pijn geeft


liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 17:44

Ik vind het ook erg vreemd dat het op die wijze wordt afgedaan door een d.a. gezien hoefbevangenheid inderdaad niet alleen verschrikkelijk pijnlijk is voor een paard, maar ook fataal kan worden.

*raakt wat geirriteerd door dit soort topics*

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 09:56

De zakjes zijn wrs pijnstillers.
TS, itt tot wat ik hier las, is kort gras zeker niet beter dan lang gras.

Maar een pony als deze is helaas beter af zonder gras (bevangenheid komt graag terug), dus misschien een mogelijkheid om hem in een ruime paddock te houden, uiteraard samen met een andere pony (wellicht ook eentje met gevoeligheid voor bevangenheid) en alleen hooi te voeren van de tweede oogst, liefst met slowfeeder, zodat hij langzaam eet.

Ik hoop dat je engels redelijk is? Dit is een goede serie (6 filmpjes) over hoefbevangenheid, zodat je het de volgende keer onmiddellijk herkent en stappen kunt nemen, of nog beter... het kunt voorkomen.
http://www.youtube.com/watch?v=IiDT77U7 ... 6CAA227B76

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 09:58

ilikex schreef:
DA is net geweest, hij heeft haar een prik gegeven, verder moet ik elke dag 2x een zakje poeder doen, dan moet ik een boterham met appelstroop & dan dat poeder erop doen, 2 maal dags. verder mag ze nu geen krachtvoer meer, elke dag 3x haar benen afkoelen, ze staat nu in een natte paddock, & verder moet het hooi geweekt worden, & dan maar hopen dat het beter word..

ik houd jullie zeker op de hoogte!


Natte grond is prima, idd, maar zorg ook voor een droog ligplekje. Met pijn aan de voeten, is het voor de pony prettig om ook af en toe even te liggen

Ik hoop dat hij snel opknapt.


liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 19:27

ilikex schreef:
Ik heb nu nieuwe brokken gehaald, met lage suiker & lage eiwit gehalte, maar hoeveel kan ze daar van hebben, want ik durf haar eigenlijk niet veel te geven..

Ze moet wel wat brokken krijgen, want toen ze net van mij was, was ze hartstikke mager.. door de brokken is ze wat meer aangekomen, maar zodra de brokken weg zijn, word ze magerder..


Het is dan echt beter om onbeperkt hooi te geven; grof 'arm' hooi en/of geweekt.

Kijk de filmpjes eens die ik in de link heb gegeven, Kleine moeite en je wordt er echt veel wijzer van.

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 07:26

ohjajoh6 schreef:
zou ze geen cushing hebben?


Daar dacht ik dus ook meteen aan, gezien de leeftijd en herhaald HB. Niet zeker natuurlijk, maar zeker ook niet onwaarschijnlijk, te meer ze blijkbaar moeilijk op gewicht te houden is

Als ze cushing heeft en daar niet voor wordt behandeld, is het dweilen met de kraan open. *helaas ook ervaringsdeskundige*

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 07:50

Ja, de mensen met ervaring met cushing, herkennen het vaak wel (maar niet altijd)

Symptomen die voor kunnen komen bij de ziekte van Cushing zijn



Lang, dik, krullend haar (hypertrichosis) [3]
Verhaart niet of slecht in het voorjaar [3]
Veel drinken en plassen (PU/PD)[3]
Vermageren ondanks goed eten en veel voeren
Terugvallen in de bespiering, vooral op de rug (hangrug)
Vetophoping onder de buik (hangbuik) en op de manenkam[3]
Vetbultjes boven de ogen[3]
Hoefabcessen
Hoefbevangenheid[3]
Tandproblemen
Hart- en bloedsomloopproblemen (soms kunnnen ze omvallen)
Hardnekkige infecties
Diarree
Gewrichtproblemen, Osteoporose
Niet (goed) willen eten, door maagzweren of verdunnen van het maagslijmvlies
Zweten zonder oorzaak
Last van parasieten
Schuren
Zweren in de mond
Insuline resistentie[3]
Algehele malaise[3]; paard ziet er depressief uit, doffe vacht en ogen
Verminderd immuunsysteem
Verdikte klieren bij de kaak
Vruchtbaarheidsproblemen, bij merries: moeilijk drachtig worden.



Een paard met de ziekte van Cushing hoeft dus niet per definitie al deze symptomen te hebben.


De dierenarts kan dat wel testen, mits hij daar ervaring in heeft (vergt wel wat kennis, die nog niet bij iedere dierenarts aanwezig is)

In geval van cushing, kun je hb wel behandelen (moet zelfs) maar blijft het dweilen met de kraan open als de cushing niet wordt behandeld. Die is dan nl de oorzaak van de HB. Als cushing wordt behandeld (zijn goedwerkende medicijnen voor) kan je paard volledig opknappen en hb-vrij worden en een normaal leven lijden. Hij zal dan wel levenslang medicatie moeten blijven gebruiken

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 12:59

Dat kan ik mij voorstellen... vond ook al dat je snel aan het wandelen was, eigenlijk. En ik bedoel dan niet dat je bewust iets verkeerd deed, maar ik weet dat pijnstillers een vertekend beeld geven en dat het dan goed kan lijken, terwijl het dat niet is.

Heb je gevraagd om op cushing te controleren? Als je pony cushing heeft, gaat een behandeling voor alleen HB niets opleveren. Dat is dan dweilen met de kraan open, zoals ik eerder noemde

Balen dat je andere pony artrose heeft. Tandarts is niet erg... doe ik jaarlijks met mijn paarden. Maar artrose is definitief (al kun je ook met artrose vaak nog leuk recreatief bezig zijn... ligt aan de ernst ervan)

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 15:43

ilikex schreef:
Geen cushing..

Nee ze moet 10 dagen op stal blijven..


Maar daar kan ze toch niet op zijn getest? :?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bronsveen, Googlebot, Jeska2, M_Vainqueur, Solmyrkvi en 29 bezoekers