stijfe shetlander

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ilikex
Berichten: 643
Geregistreerd: 06-02-13

stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-13 20:01

Hey,

Ik heb een shetland pony die heel erg stijf is, zelf denk ik aan spierbevangen maar dit weet ik niet zeker,

Als ik haar van stal haal, smorgens, duurd het 10 min voor dat ze buiten staat, als ze eenmaal in het land staat, loopt ze amper, en savonds als ik haar naar binnen haal, duurd Het ook weer 10 min..

Wie weet wat dit is? En wat ik hier aan kan doen?

I give my heart to my horse and she keep it like her own heart <3
"There is nothing you can't do if your horse becomes a part of you"



ilikex
Berichten: 643
Geregistreerd: 06-02-13

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-13 21:17

Da bellen we morgen ofzo even..

Masseren helpt niet.. doe ik nu ook al..

I give my heart to my horse and she keep it like her own heart <3
"There is nothing you can't do if your horse becomes a part of you"

ilikex
Berichten: 643
Geregistreerd: 06-02-13

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-13 05:41

Hoefbevangen zou ook kunnen.. da zal ik vandaag bellen!

I give my heart to my horse and she keep it like her own heart <3
"There is nothing you can't do if your horse becomes a part of you"

ilikex
Berichten: 643
Geregistreerd: 06-02-13

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-13 13:31

Ze staat al niet meer op het gras, ze heeft nu ook een deken op om haar warm te houden(las ik ergens op internet )

Ze krijgt nu heel weinig voer, & elke dag nu even 10 min wandelen..

I give my heart to my horse and she keep it like her own heart <3
"There is nothing you can't do if your horse becomes a part of you"

ilikex
Berichten: 643
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-13 13:41

Jaa, da zei dat ze al vaker hoefbevangen is geweest , hij is namelijk vaker geweest & ze moet gewoon van het gras af,..(tis pikke zwart dat gras maar goed) en heel weinig brokken, liever niks maar we hebben nog 3andere ponys die wel wat krijgen en dan zou het niet eerlijk zijn.. en elke dag een beetje stappen, dus hopen nu

I give my heart to my horse and she keep it like her own heart <3
"There is nothing you can't do if your horse becomes a part of you"

ilikex
Berichten: 643
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-13 18:26

KimD schreef:
Ik denk eerlijk gezegd dat TS niet eens contact heeft gehad met een DA, want hoefbevangenheid word echt niet zo makkelijk afgedaan. :n DA komt dan ten alle tijden even kijken in welke mate de pony er last van heeft.

TS ik zou me eens heel goed gaan verdiepen in hoefbevangenheid, want het kan je pony fataal worden.

Edit: Overigens is het een stijve Shetlander. :)


heb wel contact gehad met de DA, ze is vaker hoefbevangen geweest & hij kent haar persoonlijk ook. ik heb net medicijnen voor haar gehaald een soort poeder, die kregen we de vorige keren ook..

de DA kent haar persoonlijk, en het verhaal was net zo erg als de vorige keer, stappen heeft haar de vorige keer wel geholpen

overigens is de DA een goede vriend van ons & hij weet precies hoe het moet.. morgen komt hij kijken.
:+

I give my heart to my horse and she keep it like her own heart <3
"There is nothing you can't do if your horse becomes a part of you"

ilikex
Berichten: 643
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-13 18:31

ze heeft het vaker gehad, maar wij moeten stappen omdat ze anders helemaal niet beweegt net zoals de vorige keer.. toen ging ze alleen maar liggen en het werd er toen ook niet beter van.

we moeten ook niet 100derden km met haar lopen, gewoon een rondje door de bak stappen, anders loopt ze helemaal niet & dat is ook niet goed. vorige keer zat ze dan helemaal vast & lag ze 4 dagen achter elkaar op de zelfde plek.. lijkt me ook niet dat dat goed is..

I give my heart to my horse and she keep it like her own heart <3
"There is nothing you can't do if your horse becomes a part of you"

ilikex
Berichten: 643
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-13 18:32

Moniquex schreef:
Heel herkenbaar. ...hoefbevangen naar alle waarschijnlijkheid.

Ik heb bij mijn shets super ervaring met neutradex (25 euro bij de DA) in combinatie met magnesium (welkoop 14 euro) en msm (animal pharma 18 euro). Beweging is goed in combinatie met de juiste ondersteunde middelen die zorgen voor verwijding van de bloedvaten en een betere stofwisseling, door beweging stimuleer je vervolgens de lichaamsprocessen en de afbraak vd suikers waardoor het is ontstaan. Wellicht je shet ook laten checken op insuline resistentie.

Probeer het gebruik van buut te voorkomen hier los je niks mee op, is alleen pijnstillend.


inderdaad, ze krijg nu medicijnen & dit slaat aan.

ik kan haar toch ook niet 4 dagen achter elkaar laten liggen?

bewegen of laten liggen kies maar?!

I give my heart to my horse and she keep it like her own heart <3
"There is nothing you can't do if your horse becomes a part of you"

ilikex
Berichten: 643
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-13 18:37

quote]

*kuch* bullsh*t *kuch*
Met een hoefbevangen pony ga je niet stappen.. ik laat jou toch ook niet lopen als je twee ontstoken voeten hebt?

En als hij morgen komt kijken, hoe kun je dan nu al medicijnen hebben? Je verhaal klopt voor geen meter.. haal hulp voor deze pony!!
Dit is imho een vorm van mishandeling.. walgelijk..[/quote]

heb vanmorgen medicijnen gehaald bij de DA zelf. omdat hij geen tijd had. & ik niet langer kon wachten.

hoezo is dit nou weer een vorm van mishandeling? Ik vraag om hulp, niet om te vragen hoe slecht ik ben, dat ik een dieren mishandelaar ben..

wat moet ik dan? haar 4 dagen laten liggen net als de vorige keer?

maar sommige vinden dat blijkbaar moeilijk..

I give my heart to my horse and she keep it like her own heart <3
"There is nothing you can't do if your horse becomes a part of you"

ilikex
Berichten: 643
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-13 18:42

Aukelizzy schreef:
Wees wel voorzichtig met het stappen als je pony dat zelf helemaal niet wil. De pijn van hoefbevangenheid schijn je te kunnen vergelijken met een flinke klap met een hamer op je nagels. Enorm pijnlijk dus..
Ook zou ik haar helemaal geen krachtvoer meer geven. Ook geen handje omdat je het anders zielig vind wanneer de andere pony's wel krijgen. Probeer aan oud hooi voor haar te komen.Juist op een kale wei (met gestrest gras) is de kans op hoefbevangenheid vele malen groter. Ik denk dat het inderdaad verstandig is om veel te lezen over het ontstaan en voorkomen van hoefbevangenheid. Heel veel beterschap voor je pony. Hopelijk knapt ze snel weer op.


ik ben heel voorzichtig met het stappen, maar als ze een keer overeind is wil ze ook wel lopen.. ze sjokt mooi mee.

mmhh.. dan is het misschien wel verstandiger om te stoppen met het voeren van krachtvoer,

bedankt voor je tips! hier ga ik zeker wat mee doen..

I give my heart to my horse and she keep it like her own heart <3
"There is nothing you can't do if your horse becomes a part of you"

ilikex
Berichten: 643
Geregistreerd: 06-02-13

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-13 18:46

je hoeft toch zeker niet te vloeken doe normaal joh,

DA komt morgen, heb ik net ook al gezegd. misschien beter lezen?

ik vraag gewoon om tips, geen gevloek, want daar kan ik echt niet tegen..

I give my heart to my horse and she keep it like her own heart <3
"There is nothing you can't do if your horse becomes a part of you"

ilikex
Berichten: 643
Geregistreerd: 06-02-13

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-13 19:01

ik kan toch nu ook niks meer voor haar doen of wel dan ?

ik heb medicijnen voor haar gehaald, ze heeft een warme deken op, staat in de bak, veel water & geen gras & met krachtvoer stop ik nu ook.

meer kan ik nu ook niet doen, wat wil je dan? dat ik de hele wereld af bel voor een DA?

ga niet zeggen dat ik niet goed voor mijn paarden zorg want dat doe ik wel, als je hier zelf niet over kan ga dan lekker andere topics bekijken, ik vraag tips & geen gezeik van mensen. daar heb ik toch ook niks aan of wel dan?

ik weet zelf ook wel dat ik het eerder moest doen maarja, daar is het nu te laat voor..

snap niet waarom iemand van 26 zit te vloeken op bokt. daar heb ik toch niks aan of wel dan?

heb meer aan tips, dan aan dat gevloek van jou, dat ik nu een da er bij moet halen etc. afspraak voor morgen staat er . punt uit, kan je hier niet mee dealen, jammer dan, ga dan lekker andere topics bekijken

I give my heart to my horse and she keep it like her own heart <3
"There is nothing you can't do if your horse becomes a part of you"

ilikex
Berichten: 643
Geregistreerd: 06-02-13

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-13 19:09

bij de dierenartsenpraktijk zelf misschien.. ooit van gehoord.

ik heb mijn best gedaan, meer kan ik nu niet meer. zei de DA zelf ook. ze heeft van dat poeder. vorige keer heeft ze ook alleen dat poeder gekregen en verder helemaal niks aan medicijnen of wat dan ook.

I give my heart to my horse and she keep it like her own heart <3
"There is nothing you can't do if your horse becomes a part of you"

ilikex
Berichten: 643
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-13 19:17

nine1987 schreef:
Van dat poeder.. juist..
En bij de praktijk? Terwijl t hele dier nog niet gezien is?

Gel*l..


ik reageer hier niet meer op. misschien een idee om even dingen terug te lezen, deze shet is bekend bij de DA voor de honderd duizendste keer. misschien minder vloeken? houden mensen niet zo van :j

DA kent shetlander ook door en door, ze is vaker HB geweest & hij heeft haar vaker geholpen daarmee. hij kent haar als geen ander.

aaan het advies van @pien_2010 heb ik meer.

I give my heart to my horse and she keep it like her own heart <3
"There is nothing you can't do if your horse becomes a part of you"

ilikex
Berichten: 643
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-13 19:24

pien_2010 schreef:
TS wij stappen ook (voorzichtig) met het paardje toen het raak was, want inderdaad ook al is het pijnlijk laten liggen is helemaal slecht. Natuurlijk is het beter om helemaal te stoppen met voeren maar omdat je dat zo'n punt vond dacht ik nou ja laat ik dan maar pleiten voor een piep klein handje. Maar niets is gewoon veel beter. Zeker niet onbeperkt hooi geven maar ook vaak een klein beetje want in hooi zitten ook voedingsstoffen die in deze situatie teveel kan zijn. Je moet als het ware zorgen dat de darmen wel beetjes hooi kunnen verwerken zonder dat de pony te veel krijgt. Geen hooi is ook slechtivm risico op koliek.
Goed dat je overlegd hebt met de dierenarts en dat die morgen even komt kijken en nu al medicijnen heeft gegeven. Het protocol is blijkbaar bekend bij deze pony.
Voor in de toekomst, let altijd of pony ietwat stijf gaat ogen (kan beginnend teken zijn dat het fout gaat), houd altijd manenkam / nek in de gaten want als die te vet wordt of te strak is niet goed die moet zacht blijven aanvoelen, dit soort pony's nooit langer als een uur per dag op het voorjaar gras en verder wat hooi en laag in het voer houden en veel bewegen. In de zomer is het beter als ze op laag gras staan hooguit paar uurtjes en als het gras te hoog is niet langer dan een uurtje. Beter om gras van te voren te maaien, een uurtje op het hoge gras en dan gelijk naar het lage gras. Zo doen wij het ook met onze sobere paarden die ook gauw teveel hebben.
Succes TS nu en in de toekomst.



ik stop nu met krachtvoer voeren, dat merk ik hier ook wel uit op. ze krijgt 3x per dag hooi. niet teveel inderdaad.

Da kent haar persoonlijk heel goed, kent haar door & door, maar bij de DA praktijk was de helft van de mensen ziek, maar hij kent haar dus hij geeft poeder mee. hij zei dat het vandaag niet ging lukken, dus komt hij morgen vroeg meteen.

bedankt voor de tips over hoe ik kan merken dat ze weer HB gaat worden..

in het voorjaar gaat ze ook maar 1uur per dag het land in & voor de rest in de bak..
maar het land waar ze eerst in stond,, waardoor ze wss HB is geworden, is gewoon helemaal kort, de koeien hebben er in gestaan & daarna heeft mijn eigen pony samen met een shetlander hengst er nog in gestaan, dus het is echt ontzettend kort, bijna zwart, maar goed.. ze staat nu de hele dag met een andere shet in de bak..

bedankt voor je tips! hier heb ik zeker wat aan! :)

I give my heart to my horse and she keep it like her own heart <3
"There is nothing you can't do if your horse becomes a part of you"

ilikex
Berichten: 643
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-13 19:25

setteke schreef:
ilikex schreef:
DA kent shetlander ook door en door, ze is vaker HB geweest & hij heeft haar vaker geholpen daarmee. hij kent haar als geen ander

Waarom vraag je dan in je openingspost of je shet spierbevangen is?


omdat ik dat dacht.. omdat ze ook wel vaak last heeft van haar spieren
maar ik heb het verhaal bij de DA voor gelegd & hij zei meteen HB..

I give my heart to my horse and she keep it like her own heart <3
"There is nothing you can't do if your horse becomes a part of you"

ilikex
Berichten: 643
Geregistreerd: 06-02-13

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-13 19:51

krachtvoer stop ik nu mee.. nummer van mijn DA geef ik niet, doe ik niet zomaar.. hier.. het is poeder in een zakje. per keer een zakje. geen idee hoe het heet, ligt in de stal.. haar benen heb ik ook al gekoeld.

ik gaf haar krachtvoer omdat, de andere paarden dit ook kregen.. anders ging ze haar hele stal helemaal afbreken, omdat zei ook wou.. bij haar vorige baasje kreeg ze ook altijd brokken..

ik doe mijn best voor haar meer kan ik nu even niet doen..

wou dat ik meer voor haar kan doen..

I give my heart to my horse and she keep it like her own heart <3
"There is nothing you can't do if your horse becomes a part of you"

ilikex
Berichten: 643
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-13 21:15

ohjajoh6 schreef:
Ik vermoed dat die zakjes er voor bedoeld zijn om het bloed dun te houden ofzo, iets met trombose? Ik weet dat die kleine van mij iets soortgelijks heeft gehad toen ze hoefbevangen was...



Ja zoiets krijgt ze ..

I give my heart to my horse and she keep it like her own heart <3
"There is nothing you can't do if your horse becomes a part of you"

ilikex
Berichten: 643
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-13 21:18

sassefras schreef:
sjee, wat zijn jullie oververhit hier :o , TS heeft contact met de da heeft waarschijnlijk een pijnstiller gehad, staat op de paddock en ff aankijken. gaat vast goed komen met pony :+ , echt de DA zit niet altijd te wachten op histirische bokkers :D ( al kunnen ze de meesten centen verdienen op jullie advies )



Sorry maar er is echt iemand hier die haalt het bloed onder mn nagels vandaan!

Word er wel een beetje gek van.. die bokkers die histirisch doen..

I give my heart to my horse and she keep it like her own heart <3
"There is nothing you can't do if your horse becomes a part of you"

ilikex
Berichten: 643
Geregistreerd: 06-02-13

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-13 21:49

Hoeven worden om de 6 mnd bekapt, dit op aanraden van de hoefsmid..

Vorige keer was ze nog niet van mij, toen verzorgde ik haar, maar moest haar laten.

Ik doe mijn uiterste best voor haar..

De helft van de bak is nat de andere helft niet, de droge helft is afgezet. Ze is 21 jaar

Ze is niet dik, & mijn zusje werkt met haar, maar zei krijgt steeds minder tijd voor haar, dus ik ga haar vanaf nu 3x per week beweging geven..(als ze weer beter is, niet schrikken hoor)

I give my heart to my horse and she keep it like her own heart <3
"There is nothing you can't do if your horse becomes a part of you"

ilikex
Berichten: 643
Geregistreerd: 06-02-13

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-13 21:58

Foto plaats ik morgen even, want zit nu op mn mobiel& doe het liever even op pc..

Ik zal wel even kijken voor iets vervangend

I give my heart to my horse and she keep it like her own heart <3
"There is nothing you can't do if your horse becomes a part of you"

ilikex
Berichten: 643
Geregistreerd: 06-02-13

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-13 22:39

Jaa dat snap ik! Mn ouders betalen wel ^^ Mn zusje vertelde me net dat ze er mee stopt& ze dus helemaal geen tijd meer voor haar pony heeft, dus nu is ze van mij:) & ik ga haar helemaal opknappen, komt helemaal goed!

I give my heart to my horse and she keep it like her own heart <3
"There is nothing you can't do if your horse becomes a part of you"

ilikex
Berichten: 643
Geregistreerd: 06-02-13

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-13 07:00

Nee ik weet het, maar ik ga mijn uiterste best doen!

I give my heart to my horse and she keep it like her own heart <3
"There is nothing you can't do if your horse becomes a part of you"

ilikex
Berichten: 643
Geregistreerd: 06-02-13

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-13 09:56

DA is net geweest, hij heeft haar een prik gegeven, verder moet ik elke dag 2x een zakje poeder doen, dan moet ik een boterham met appelstroop & dan dat poeder erop doen, 2 maal dags. verder mag ze nu geen krachtvoer meer, elke dag 3x haar benen afkoelen, ze staat nu in een natte paddock, & verder moet het hooi geweekt worden, & dan maar hopen dat het beter word..

ik houd jullie zeker op de hoogte!

I give my heart to my horse and she keep it like her own heart <3
"There is nothing you can't do if your horse becomes a part of you"

ilikex
Berichten: 643
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-13 10:25

liljebo schreef:
ilikex schreef:
DA is net geweest, hij heeft haar een prik gegeven, verder moet ik elke dag 2x een zakje poeder doen, dan moet ik een boterham met appelstroop & dan dat poeder erop doen, 2 maal dags. verder mag ze nu geen krachtvoer meer, elke dag 3x haar benen afkoelen, ze staat nu in een natte paddock, & verder moet het hooi geweekt worden, & dan maar hopen dat het beter word..

ik houd jullie zeker op de hoogte!


Natte grond is prima, idd, maar zorg ook voor een droog ligplekje. Met pijn aan de voeten, is het voor de pony prettig om ook af en toe even te liggen

Ik hoop dat hij snel opknapt.


zij staat in een paddock van 20x30 M. de ene helft is nat door de regen omdat het daar wat lager ligt, de andere helft is kruk droog. dus daar kan ze dan lekker liggen! ik hoop het ook!

I give my heart to my horse and she keep it like her own heart <3
"There is nothing you can't do if your horse becomes a part of you"


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, GoogleAdsense, Kim_S en 22 bezoekers