geen vertrouwen in mensen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bovanuitert

Berichten: 108
Geregistreerd: 03-07-12
Woonplaats: Arkel

geen vertrouwen in mensen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 20:17

Ik heb een pony gekocht en ze is nergens bang voor, ze is verkeersmak en ik heb haar binnen 3 weken in gereden. Ze heeft 5 jaar lang ergens op een weiland gestaan en soms op stal. Ze zag weel mensen en werd wel eens geborsteld enzo. Als je haar te pakken en hebt is er niet heel veel aan de hand alleen als je haar dan wilt aaien dan schrikt ze en wil ze weg.

Het vangen haar is echt een probleem, ze is nieuwsgierig wat een plus punt is want ze komt wel steeds naar je toen maar zodra je je hand maar naar haar toe reikt is ze weg. ik heb alles geprobeerd, eten... met de longeerlijn vangen... met zn 2e.... insluiten..... lokken.... gewoon wachten tot ze kwam maar niets help en uiteindelijk krijg ik wel te pakken en dat is het probleem nu niet echt meer want ze staat op stal. Het probleem is dat ze als er iemand aan komt gelijk weg spring en als je haar wil aaien ze naar achteren springt en tegenwoordig steigert ze als je haar wilt pakken. Ik ben bang dat als ik echt niets meer kan doen dat ze verwilderd.

heeft iemand tips? heb echt al heel veel geprobeerd!

YellaD

Berichten: 336
Geregistreerd: 03-06-12
Woonplaats: belgie

Re: geen vertrouwen in mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:22

Veeeel grondwerk om het vertrouwen te winnen! En zeker niet opsluiten... Wat je best doet, is een paar maal een join up in een iets kleinere wei of piste... Sommige me,se, hebben hier hun gedacht over, maar het werkt echt! Toen ik mijn merrie in augustus kocht, zat ik in dezelfde knoop als jij. Maar door enkele keren een join up te doen in de weide en piste, had mijn paard na enkele keren door dat ie geen schrik moest hebben van me en dat IK de baas was! En grondwerk helpt ook een stuk vooruit, al zijn het maar leidoefeningen (aan het koord stappen).

YellaD

Berichten: 336
Geregistreerd: 03-06-12
Woonplaats: belgie

Re: geen vertrouwen in mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:25

En zet je pony eens op de piste en leer haar dat het oke is dat je haar aait. Ke houdt haar vast aan het koord, en streelt op een bepaalde plaats, telkens als ze zich terugtrekt, blijf je strelen. Tot ze het oke vind, dan stop je even, eventueel een snoepje en dan weer opnieuw. Eigenlijk moet je alles opnieuw en opnieuw en opnieuw doen bij een paard, dit kan lang of niet lang duren voor ze iets doorhebben. Dat hangt af van jouw geduld ook :) succes ermee!

bovanuitert

Berichten: 108
Geregistreerd: 03-07-12
Woonplaats: Arkel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 20:35

@YellaD dankje!! alleen heb ik geen weiland in mn bezit want we zijn een bak aan het maken dus moet ik het nu met alleen de stal doen en een stuk land verder op maar daar staat geen hek om heen. Maar super bedankt ik ga het proberen, ook dat met het aaien aan een lijn!

sallandval
Berichten: 6056
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:50

Ik had hetzelfde probleem met mijn merrie in het begin. Join up met zo een bang paard vind ik geen goed idee, als ze door de omheining gaan ben je nog verder van huis.

Met mijn merrie ben ik begonnen met haar voeren waar ik bij stond. Eerst stond ik een paar meter van haar af en toen ze dan toch ging eten (want dat vond ze ook al eng) ging ik meteen weg. Vervolgens stapje voor stapje elke dag een stukje dichterbij. Tot ik naast de bak kun staan en ze gewoon at. Vervolgens kon ik de bak vasthouden en uiteindelijk at ze uit mijn hand (dit duurde wel even hoor).

Toen ik haar eenmaal uit de hand kon voeren ging ik haar aaien tijdens het eten. Eerst liep ze weg maar uiteindelijk liet ze het toe, eerst op de hals en schoft, toen steeds meer richting hoofd.

Uiteindelijk kon ik ook met voer het land in en kwam ze gewoon naar me toe om een hapje te halen. Daarna liet ik haar met rust, haar ophalen ging ik later doen (maar niet elke keer).

De volgende stappen waren om meer te bewegen als ze at, en daarna om met dingen te bewegen. Inmiddels schrikt ze véél minder en kan ik haar veel makkelijker handelen. Het kost even maar dan heb je ook wat :)

bovanuitert

Berichten: 108
Geregistreerd: 03-07-12
Woonplaats: Arkel

Re: geen vertrouwen in mensen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 20:55

@sallandval bedankt! ze durft wel te eten uit mijn hand maar dat meer bewegen enzo ga ik zeker proberen!

sallandval
Berichten: 6056
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:57

bovanuitert schreef:
@sallandval bedankt! ze durft wel te eten uit mijn hand maar dat meer bewegen enzo ga ik zeker proberen!


Nog één tip dan. Als je gaat bewegen en ze schrikt; niet stoppen! Doorgaan met de beweging en zodra ze rustig wordt stop je. Dan leert ze namelijk: "door rustig te zijn stopt de enge beweging".

succes!

bovanuitert

Berichten: 108
Geregistreerd: 03-07-12
Woonplaats: Arkel

Re: geen vertrouwen in mensen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 21:10

@sallandval Dankje!!!