Hoe lang kan zand in darmen zitten voor er klachten ontstaan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
shetjeIris

Berichten: 378
Geregistreerd: 06-04-13

Hoe lang kan zand in darmen zitten voor er klachten ontstaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 22:50

Heeft iemand enig idee hoe lang zand in darmen gezeten kan hebben voor een pony er last van krijgt?
Is zoiets een kwestie van maanden of kan het ook al jaren aan het stapelen zijn?

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Re: Hoe lang kan zand in darmen zitten voor er klachten ontstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 22:54

Ben ook wel benieuwd. Denk dat je eerder aan weken/dagen moet denken ipv maanden/jaren.

shetjeIris

Berichten: 378
Geregistreerd: 06-04-13

Re: Hoe lang kan zand in darmen zitten voor er klachten ontstaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 23:06

Reden van mijn vraag is trouwens een meningsverschil over de oorzaak van zandkoliek.

polleman
Berichten: 1628
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: Braamt

Re: Hoe lang kan zand in darmen zitten voor er klachten ontstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 15:14

Denk dat dat verschild aan de hoeveelheid zand,
Wil je het 100% zeker weten bek je kliniek die kunnen het vast beantwoorden,

loveremerald
Berichten: 33
Geregistreerd: 09-12-13

Re: Hoe lang kan zand in darmen zitten voor er klachten ontstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 20:37

het hangt er vanaf hoeveel zand er in de darmen zit.
en hoe gevoelig het paard of pony is voor koliek dat kan je zo niet zeggen denk ik.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 00:25

Mijn vorige paard heeft een zandkoliekoperatie gehad en het zand dat ze had was van jaren opgebouwd. Ze was zo'n jaar of 7-8 toen ze voor het eerst op zand stond in de winter ( met "lekkere" houtschillen erdoor) en toen is ze begonnen met zand eten, schilletje hout, zand erbij... Toen ze 12 wa klreeg ze die winter twee keer een lichte koliek, toen ze 13 was nog twee keer in de winter. Die zomer ging het mis. Ze was zo van het kale modderige winterstuk op een kaal weiland terecht gekomen, waas ze door de droogte de grasjes met wortel en al opat. Mij was nooit verteld dat die vorige kolieken konden duiden op zandkoliek, dus ze is daar nooit op getest. Totdat het begin juni 2008 een erge koliek werd en ze uiteindelijk in Wolvega terecht is gekomen, waar ze binnen een uur aan zandkoliek is geopereerd. Zez heeft het allemaal wel overleefd, maar de tijden daarna als ze in een paddock kwam te staan, kreeg ze een dichte kap op, zodat ze bijna geen zand meer binnen kon krijgen via het snoepen, ik ben van stal vernaderd naar een stal waar voldoende gras was en ze kreeg zo'n vijf keer per week 100 ml., lijnzaadolie door haar krachtvoer. Ze heeft daarna nooit meer koliek gehad.

Ik hoop het nooit meer mee te maken, mijn huidige paard krijgt nu regelmatig lijnzaadolie door haar krachtvoer en ik ga binnenkort haar mest een paar dagen testen op zand.

shetjeIris

Berichten: 378
Geregistreerd: 06-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 15:21

Mijn shetlandpony heeft nu zandkoliek. Ze staat sinds 3 jaar op haar huidige plek. In theorie kan het zand in haar darmen dus best uit de tijd van haar vorige plek zijn?
Ik hoop het maar. Dan hoef ik (behalve regelmatig een kuur tegen het zand) geen extra maatregelen te nemen.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 16:03

Als ze nu zandkoliek heeft, vermoed ik dat ze toch de laatste jaren ook zand heeft binnengekregen. Het kan zijn dat het al eerder is begonnen, het eten van zand, maar als dat drie jaar geleden gestopt zou zijn, zou ze daar nu geen last meer van moeten hebben. Het gaat ook best makkelijk hoor, zand binnenkrijgen. Doe je hooi of voordroog maar eens in een emmer water, vaak komt daar al zand ( of klei) vanaf. Verder trekken ze als het gras nat is, het er al makkelijker met wortel en al uit, of als het kort en heel droog is. Dat wrodt ook wel gegeten. Als je buiten ruwvoer bijvoert, kunnen ze met het eten daarvan ook weer zand binnenkrijgen, eigenlijk is het altijd oppassen geblazen.
Blijf maar regelmatig testen op zand, drie dagen achter elkaar, want zand wordt niet steeds met de mest mee naar buiten gevoerd. 3-4 bollen mest goe oplossen in water, als er meer dan een theelepel zand in zit, is het eigenlijk al teveel.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 17:13

shetjeIris schreef:
Mijn shetlandpony heeft nu zandkoliek. Ze staat sinds 3 jaar op haar huidige plek. In theorie kan het zand in haar darmen dus best uit de tijd van haar vorige plek zijn?
Ik hoop het maar. Dan hoef ik (behalve regelmatig een kuur tegen het zand) geen extra maatregelen te nemen.



Dat lijkt me heel erg sterk.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 17:15

Jet schreef:
Als ze nu zandkoliek heeft, vermoed ik dat ze toch de laatste jaren ook zand heeft binnengekregen. Het kan zijn dat het al eerder is begonnen, het eten van zand, maar als dat drie jaar geleden gestopt zou zijn, zou ze daar nu geen last meer van moeten hebben. Het gaat ook best makkelijk hoor, zand binnenkrijgen. Doe je hooi of voordroog maar eens in een emmer water, vaak komt daar al zand ( of klei) vanaf. Verder trekken ze als het gras nat is, het er al makkelijker met wortel en al uit, of als het kort en heel droog is. Dat wrodt ook wel gegeten. Als je buiten ruwvoer bijvoert, kunnen ze met het eten daarvan ook weer zand binnenkrijgen, eigenlijk is het altijd oppassen geblazen.
Blijf maar regelmatig testen op zand, drie dagen achter elkaar, want zand wordt niet steeds met de mest mee naar buiten gevoerd. 3-4 bollen mest goe oplossen in water, als er meer dan een theelepel zand in zit, is het eigenlijk al teveel.



Ik heb een paar dagen met onze dierenarts dit ook besproken. Die vertelde dat een theelepel zand op 1 mestbal eigenlijk al te veel is. In ieder geval het maximale.
Bij 1 TL zand op 1 MB moet je er al wat aan gaan doen.

TS: Als je het wilt controleren is het makkelijk om zo'n lange handschoen (die ze gebruiken voor opvoelen) te gebruiken. Je kunt dan de mestballen in de handschoen doen, water er bij en je ziet vanzelf hoeveel zand er in de vingers zit.

Shanedow

Berichten: 1491
Geregistreerd: 14-11-06
Woonplaats: Zekerwol ien Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 01:49

Een stal genoot had een paard die echt zand at. heeft daar toen een masker voor gekregen zodat hij niet kon eten. Wanneer gevoerd werd ging dit een uurtje af en vervolgens weer om.

Leek allemaal goed te zijn maar in de zomer leek het mis. Was een warme zomerdag dus dachten aan
oververhitting.. naar stal gebracht en langzaam laten koelen maar het leek niet beter. DA erbij en bleek
dus koliek. Uitiendelijk naar de kliniek gegaan en die zeiden dat er direct geopereerd moest worden aan
zandkoliek. Helaas is het paard tijdens de operatie overleden. en is er 8kg zang uit zijn darm gehaald.
Zand was al deels door de darmwand gaan schuren en was dus al best ernstig.

Paard heeft ongeveer jaar op deze stal gestaan waarvan het een klein half jaar zand gegeten heeft
en de laatste 2/3 maand voor de aanval bijna geen mogelijkheid meer had zand te eten ..

Ligt er dus maar net aan hoe ernstig de inname van zand is en hoe sterk de darmen e.d. van het paard zijn.