Twenter flink snot, benauwd maar verder wel fit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
caroline_max
Berichten: 1039
Geregistreerd: 16-05-10

Twenter flink snot, benauwd maar verder wel fit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 13:28

Mijn KWPN merrie (geb juni 2011, dus net 2,5 jaar) vonden we gisterochtend met enorm veel snot in de paddock. Snot uit beide neusgaten dus, en het is geelachtig en vrij 'taai' . Nu is ze sinds ongeveer 3 weken weer thuis, na een zomer in een kudde te hebben gelopen. We hebben haar bewust toen al een vitaminespuit gegeven, en haar ontwormd.

Ze is ook wat benauwd, en je hoort de ademhaling (maar ze hoest dan weer niet). Ze eet verder wel (hooi en bietenpulp met brokken). Ze heeft ook geen koorts, en is ook wel actief.

Vanmorgen nog steeds heel veel snot, en ik merkte dat ze ook heel erg stinkt bij de neus (gister stonk het niet) . Ze heeft bij de snuit zelf ook wat verdikkingen, maar dat zou ook van schuren kunnen komen. Er zijn geen verdikkingen in de hals, bij de kaak te voelen. We mogen ook gewoon aan haar hoofd komen, en ze wil ook wel een halster om.

Nu is ze 2,5 en ik vroeg me af of het dan al zin heeft om een tandarts te laten komen voor het geval er een ontstoken kies zit?

Zelf dachten we aan droes, maar ze heeft geen koorts en eet goed dus dat is dan vreemd.

Iemand een idee wat handig is? De dierenarts komt eind van de middag voor de zekerheid.

lyanne_sanne
Berichten: 702
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Twenter flink snot, benauwd maar verder wel fit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 13:43

Tandarts heeft nog geen zin :) toevallig van de week laten kijken naar 2.5 jarige bij mij omdat hij er toch was.
Hij zei toen dat ze op die leeftijd net beginnen met wisselen en dat dat een aantal maanden kan duren voor de kiezen er helemaal uit zijn. Soms komt er zelfs een bult op de kaak maar allemaal niets om je zorgen over te maken.

Misschien dat ze gewoon flink verkouden is? Inpakken, temperatuur en gedrag even in de gaten houden misschien?

marietje1000

Berichten: 781
Geregistreerd: 31-01-12

Re: Twenter flink snot, benauwd maar verder wel fit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 14:47

Je paard heeft onlangs stress gehad en dat vermindert de weerstand. Het is dus simpel te verklaren.
Het is een jong paard en heeft dus nog geen volledig opgebouwd immuunsysteem. Laat je paard dat aub opbouwen en stop er niet meteen antibiotica in. Het is vergelijkbaar met jonge kinderen, die snotteren ook vaak heel veel en bouwen daarmee weerstand op.

caroline_max
Berichten: 1039
Geregistreerd: 16-05-10

Re: Twenter flink snot, benauwd maar verder wel fit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 16:17

Verminderde weerstand klopt. Maar ze heeft het echt benauwd, dus niets doen is niet echt een optie. We gaan haar nu een deken op doen en wat extra vitamines geven in ieder geval.

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Twenter flink snot, benauwd maar verder wel fit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 16:20

Ik zou zeker even de DA bellen. Ontstekingen aan het longweefsel (als dat het is natuurlijk dat kan ik niet zien via internet) kunnen schade aanrichten. Beter voorkomen dan genezen.

Mujannah
Berichten: 77
Geregistreerd: 04-09-13
Woonplaats: Heerde

Re: Twenter flink snot, benauwd maar verder wel fit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 16:37

Bij Droes hoe je niet perse echt ziektebeelden te hebben zoals koorts, hoor. Mijn Engels volbloed heeft een paar jaar terug ook droes gehad en in eerste instantie was er niks te merken... Hij leek iets verkouden, af en dronk normaal, geen koorts, enz. Ineens had hij een abces midden onder zijn keel tussen de kaken waarvan we eerst dachten dat het een wond was van de keelriem van het halster... Er liep echt drabberige pus uit wat een week of 2 heeft geduurd... Hoop dat het mee valt, maar zou toch de dierenarts laten komen.

_Ashii_

Berichten: 1168
Geregistreerd: 24-08-11
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 16:47

klinkt ook als een flinke verkoudheid. Geef haar anders wat fenegriek of H.M.P Horse van Excellent bij de brokken. H.M.P Horse zitten kruiden in dat net wat sterker is dan Fenegriek. Wat je eventueel ook kan geven is Fenegriek-Knoflook mixje. Zit vol vitamines en werkt ook nog eens slijmoplossend.
Of gewoon inderdaad zoals eerder aangegeven als je het niet vertrouwt gewoon even de DA bellen :) Beterschap met der! Xx

caroline_max
Berichten: 1039
Geregistreerd: 16-05-10

Re: Twenter flink snot, benauwd maar verder wel fit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 18:18

De DA is inmiddels geweest en gaat uit van droes. Omdat ik op dat moment niet thuis was gaan we morgen even overleggen wat we verder nog kunnen doen. Ze staat in ieder geval stofvrij (24/7 buiten met schuilstal). De andere paarden gaan we nu elke dag ook temperaturen om te kijken of die niet ziek worden.

Zal morgen sowieso even langs de paardendrogist voor dat fenegriek spul. Dat kreeg ik al van meerdere mensen geadviseerd.

Mujannah
Berichten: 77
Geregistreerd: 04-09-13
Woonplaats: Heerde

Re: Twenter flink snot, benauwd maar verder wel fit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 19:12

Meningen over behandelen van droes zijn wisselend... Afhankelijk van hoe snel je erbij bent wordt er wel eens antibiotica gegeven, maar soms ook moet het paard het zelf uitzieken... Dan wel belangrijk om in de gaten te houden of het abces naar buiten uitbreekt of niet... Naar buiten is gunstig, maar naar binnen kan er meer infectie optreden... Heeft de dierenarts nu niet behandeld dan?

caroline_max
Berichten: 1039
Geregistreerd: 16-05-10

Re: Twenter flink snot, benauwd maar verder wel fit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 20:56

Nee, ze is nu verder niet behandeld. Wel heeft ze dus een (regen) deken op nu, en krijgt ze extra vitamines. We kijken het een paar dagen aan en kunnen dan voor het weekend alsnog beslissen antibiotica te geven. Volgens de DA kan het ook verkeerd gaan door de antibiotica, en kun je daarom beter eerst even afwachten. Ook omdat ze geen koorts heeft en goed eet/drinkt/mest/plast.

Mujannah
Berichten: 77
Geregistreerd: 04-09-13
Woonplaats: Heerde

Re: Twenter flink snot, benauwd maar verder wel fit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 21:21

Je dierenarts heeft idd gelijk, hoor... Dat is ook wat ik bedoelde dat de meningen verschillend zijn over wel/niet behandelen... Hoop dat het mee valt!

uryanne
Berichten: 1026
Geregistreerd: 08-10-06

Re: Twenter flink snot, benauwd maar verder wel fit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 21:24

Ik heb het weleens eerder gepost maar een oude wijsheid;
Met medicijnen duurt droes 2 weken en zonder medicijnen 14 dagen....

_Ashii_

Berichten: 1168
Geregistreerd: 24-08-11
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 23:32

uryanne schreef:
Ik heb het weleens eerder gepost maar een oude wijsheid;
Met medicijnen duurt droes 2 weken en zonder medicijnen 14 dagen....


ik snap hem niet haha maar blijft dan toch hetzelfde?

uryanne
Berichten: 1026
Geregistreerd: 08-10-06

Re: Twenter flink snot, benauwd maar verder wel fit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 23:34

Daarom juist;) droes is weinig anders aan te doen dan uitzieken en goed verzorgen. Geen medicatie.

_Ashii_

Berichten: 1168
Geregistreerd: 24-08-11
Woonplaats: Limburg

Re: Twenter flink snot, benauwd maar verder wel fit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 23:46

ohw.. dacht al haha *kwartje valt* vond inderdaad al raar haha :P

Matheno

Berichten: 7941
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 13:15

De jaarling hier was ook flink verkouden, wilden het eerst aankijken maar bleek longontsteking te zijn.
Kans dat die van jou het ook heeft, maar kan ook beginnend droes zijn.

caroline_max
Berichten: 1039
Geregistreerd: 16-05-10

Re: Twenter flink snot, benauwd maar verder wel fit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 18:55

De DA is vanmorgen nog een keer geweest omdat ze zo benauwd bleef. We gaan nu toch ook Velpulmin geven voor de zekerheid. Deze DA was nog niet echt overtuigd van de diagnose droes en hij denkt dat het een erge verkoudheid is.

Ondertussen vliegen de snotflodders wel rond, dus het ziet er aardig vies uit. Maar ze zou nu met een paar dagen/ een week wel op moeten knappen