Lang verkouden of iets anders?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Lang verkouden of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-13 14:18

Mijn merrie is 3 a 4 weken geleden verkouden geworden. Eerst een paar dagen aangezien, maar ze was echt niet fit.
Grote neusgaten na rondje relaxt te longeren, niet vooruit te krijgen.
DA erbij en ventepulmin gekregen. Na ongeveer 5 dagen gestopt. Al die tijd wel licht aan het werk gehouden (paar rondjes longeren of stappen onder het zadel)
DA vond het niet erg alarmerend, maar hoorde wel ietsjes reuteltje, heel minimaal.

Vorige week zondag groen snot, neus vol en ze wilde niks (en dat voor een redelijk hete merrie) Ik herken mijn eigen paard niet.

Toen gestart met trimethosulfmix 50/50. 2x per dag. Snot is minder maar vandaag na 1 rondje longeren weer grote neusgaten, niet vooruit te branden en nog steeds niet fit.

Lekker buiten gezet in het zonnetje, maar ik vind het al met al wel erg lang duren.

Ben ik te ongeduldig of is er nog iets anders waar ik naar kan (laten) kijken. Ze heeft geen koorts, eet gewoon en gaat ook lekker paar uurtjes per dag de paddock in.

Het is dus geen bloedspoed, maar ik ben wellicht beetje overbezorgd wat het haar aan gaat.

Iemand ervaring met een paard wat zolang nodig heeft om te herstellen van verkoudheid? Die mij gerust kan stellen?

Thx!

Op zoek naar de zon!!!


Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-13 11:49

Bedankt voor jullie reacties. Ze oogt weer wat monterder, maar nog steeds niet de oude.

Ook haar vacht was wat vreemd, mottig of hoe zeg je dat. Anders dan anders.

Droes, tja..... ze heeft geen zwellingen. En ik neem aan dat de DA dat anders ook wel had gezien.

Ik zal inderdaad rustig aan doen met rijden, tot nu toe vooral veel gewandeld en buiten gestaan. Bedankt voor de tip. :j

Op zoek naar de zon!!!

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-13 13:08

Dat is vandaag alweer 2 weken geleden.

Ze is nog steeds niet fit. Na 2 rondjes draven (sukkel sukkel drafje) neusgaten wijd open etc.
Ik stop haar dan meteen, maar zo kan ik wel goed zien hoe ze zich voelt.

Donderdag kan ik in de kliniek terecht en gaan ze haar verder onderzoeken.

Een vriendin is natuurgeneeskunde en vond haar paard ook niet fit, ze heeft getest met Bicom (bioresonantie) en deze geeft aan dat haard paard Lyme heeft.
Onze paarden staan samen.......gaan ook veel samen op pad naar buiten etc.

Dus zij gaat mijn paard ook testen. Ben benieuwd.

Afspraak bij kliniek blijft gewoon staan. Ze gaan haar even uitgebreid controleren.

Op zoek naar de zon!!!

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-13 18:47

Succes morgen met je merrie.
Het is een hele zorg hoor!

Ik heb ook al langere tijd het gevoel dat ze qua voeding niet goed zit maar ik de vinger niet op de zere plek kan leggen.
Pianissimo geeft rust in haar hoofd, maar of ze alles binnen krijgt? Het is meer een gevoel dan wat anders.......

Laat je weten hoe het morgen is gegaan?

Op zoek naar de zon!!!

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-13 13:42

Tancreda, al nieuws? Hoe ging het vandaag in de kliniek?

Ga ik morgen op pad..........wordt er een westerstorm verwacht. Gelukkig mag ik om 10.00 uur en hoop ik terug te zijn als de pleures los barst hier. :=

Op zoek naar de zon!!!

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-13 18:33

Ik heb er zelf wel zeker aan gedacht.

Morgen weten we meer. Ik laat zeker even bloed trekken.

Tancreda, ben benieuwd hoe het voor je merrie gaat uitpakken. Stalgenoot gaat standaard ook altijd naar Laarakkers.

Maar is het niet zo dat hij eigenlijk altijd wel iets vindt?? Omdat ze alles kunnen meten?

Op zoek naar de zon!!!

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-13 11:14

Jullie snappen............ik ben maar niet op pad gegaan met de trailer.
Krijg net melding van code rood binnen, blij dat paard even buiten staat uit te waaien en zo naar binnen kan.

Overigens is het snot ineens verdwenen! Ben ik dan toch te ongeduldig geweest?
En een stukje wandelen leverde een aantal mooie zij -en verzamelde gangen op die ik onder het zadel nooit te zien krijg :))

Zaterdag maar weer eens kijken of ze nog zadelmak is _O-

En anders maandag alsnog naar de kliniek, dat zeker.

Op zoek naar de zon!!!

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-13 16:21

Gister aan de longe tammetjes, maar wel een paar bokken.
Vandaag er op geklommen en het was niks.
Wel even gedraafd om te zien of ze op gang moest komen, maar het ging niet van harte.

Geen slijm/snot meer, wel grote neusgaten na paar rondjes draven........duidelijk nul conditie.

Maar wat nu?? Ik ga morgen meteen de DA weer bellen om te laten controleren en bloed af te nemen.

Maar wat zou het kunnen zijn? Rustig is fijn (zeker omdat ze normaal vrij heet is) maar dit herken ik gewoon helemaal niet.

Wat zou het kunnen veroorzaken dat ze zo mat is en vreselijk slecht in conditie?

Op zoek naar de zon!!!

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-13 19:10

Ze strekt ook meteen haar hals (neus naar voren) zodra ze gaat bewegen, neusje kriebelt, die beweegt op en neer en is ze mee aan het klooien.

Denk inderdaad dat er iets moet gebeuren om haar er even doorheen te helpen.

Spoeling ken ik niet, ga ik eens opzoeken.

Thx!!

Op zoek naar de zon!!!

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-13 19:18

En dan jouw paard dus ook niet fit na verkoudheid? Blijven kwakkelen?

Ze hoest nl niet meer op dit moment, maar gewoon echt niet fit, ze rommelt ook wat met de ademhaling als ze even moet draven.

Hoe gaat het met jouw paard nu?

Op zoek naar de zon!!!

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-13 21:34

Er zijn bij ons ook veel paarden die verkouden zijn (geweest)

Stalgenootje haar paard staat met lyme. Ook lusteloos, ietsie verkouden en niet vooruit te branden.

Droes is ook niet niks zeg! Hoelang ben je nu al met haar bezig? En hoe voelt ze zich verder?
Ben benieuwd wat de DA morgen zegt hoor!

Ze moeten maar even langs komen. Ze wilde graag dat ik die kant op kwam, maar dat is lastig met de school van de kinderen. Moet maar eens kijken.........als ik naar hun toe ga kunnen ze meteen een gedegen onderzoek doen.

Op zoek naar de zon!!!

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-13 11:28

En de snotneuzen zijn weer terug -O-

DA komt vanmiddag checken en bloed afnemen. Heb een ziek kind dus op het moment niet makkelijk om naar de kliniek te gaan.
Mocht het alsnog nodig zijn dan moet ik wat gaan regelen en ga ik alsnog. Maar gelukkig wilde ze eerst even langs komen.

Op zoek naar de zon!!!


Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-13 11:46

De DA heeft gezegd dat ik haar wel lichtjes mocht longeren om te zien of er door de beweging wat los komt.
Ze raakt absoluut niet bezweet! Het zijn maar max 10 rondjes om te zien hoe ze zich gedraagt. ;)

Maar ik hou het zeker in de gaten! ;)

Op zoek naar de zon!!!

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-13 13:57

Vriendin heeft haar getest adhv pluk manen (b.ioresonan.tie) en daar komt uit dat ze een longvirus heeft.

Ik laat ter controle de DA vanmiddag wel komen. Ik vind het niet netjes nu nog af te zeggen terwijl ze al op de route is.

Op zoek naar de zon!!!

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-13 16:46

DA vond het nog niet alarmerend. Wel bloed afgenomen om te zien of ze ergens last van heeft.
Uitslag einde van de week. Ben benieuwd!

Op zoek naar de zon!!!

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-13 20:00

Zit herpes op de longen dan?

Ik zal de DA morgen eens bellen. Maar echt schudden doet ze niet, het is meer strekken van haar hals en hoofd op een bepaalde hoogte brengen. Om adem te krijgen of zo.

Bedankt voor de tip!

Op zoek naar de zon!!!

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-13 13:45

Ik heb mijn verhaal ook al gepost bij het topic over bloeduitslagen, maar hier ook nog even:

Exacte uitslag heb ik niet maar de DA heeft net gebeld met de bloeduitslag van mijn merrie.

Duidelijk verhoogde eosinofielen. Ze gaf aan dat het geen parasitaire reactie kon zijn omdat de rest van de ontstekingswaardes niet verhoogd waren (als ik het goed heb begrepen)

Waar ze wel aan zit te denken is dus allergie. Merrie loopt al 5 weken lusteloos rond, ene x meer snot dan de andere x, wil niet bewegen (normaal een hete merrie) en snel grote neusgaten.

Longen waren nagenoeg schoon, ventipulmin al gehad, deed weinig.

Overigens was de zink iets aan de lage kant, maar niet alarmerend. (447 en normaal is 500)

Zegt dit 1 van jullie iets??

Op zoek naar de zon!!!

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-13 11:34

De DA heeft een super breed bloedonderzoek gedaan.

Door de natuurgeneeskundige weet ik niet waarop hij getest heeft, om eerlijk te zijn. :o

Hij gaf aan dat de DA dat virus niet zou vinden in het bloed (maar dat hoor ik eigenlijk altijd wel)

Ik kan het wel navragen uiteraard.

Vandaag de hele stal overhoop gehaald (ze stond naast een lekkende waterbak) en nu in een stal die lekker droog is.

Op zoek naar de zon!!!

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-13 13:39

Nee, hooi ziet er echt super uit.
Zien ze schimmel dan gaat het weg. Idem met stro etc.

De stallen zijn hoog, deuren altijd open, frisse stallen. Uiteraard hangt er wel stof, maar ik zie niet iets wat echt niet door de beugel kan.

Ik ga haar morgen aan de longe aan het werk zetten en kijk of ze al wat opknapt.

Van de DA mag ik starten met prednison, maar dat vind ik ook weer zo heftig. Dus eerst morgen even checken hoe het gaat.

Iemand op stal zei al dat ik maar gewoon moest rijden. Daar heb ik ook aan gedacht, maar het voelt zo tegenstrijdig........

Op zoek naar de zon!!!

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-13 13:57

Ja, maar of ik alles begrijp %)

Het hangt met heel veel dingen samen, maar wat het in praktijk betekent.........

HELP!!!

Op zoek naar de zon!!!

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-13 15:56

Maar is het zink tekort dan zo ontzettend laag? 447 terwijl 500 normaal is?

Het is laag, maar echt alarmerend is het ook niet toch?
Al zal ieder paard op zijn eigen manier reageren.

Ik heb haar maandag een vitaminespuit gegeven, hoop dat ze daar van opknapt.

En anders een supplement met zink? Iemand een tip? Ik heb dit nog niet eerder bij de hand gehad.

Het beeld van lusteloos, vermoeid lijf en spieren herken ik zeker bij mijn merrie. Ze lijkt moeite de ene been voor de andere te zetten.

Op zoek naar de zon!!!

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-13 19:23

Jouw paard geeft het zelf aan hoeveel hij wil? Hoe doet hij dat? Test jij hem ook?

Ik ga de link even bekijken en hoeveel zou ik mijn merrie van 500 a 550 kilo moeten geven?
En waar is het beste te verkrijgen als ik er morgen nog mee wil starten?

Blijven nog die hoge eosinofielen over..........

Op zoek naar de zon!!!

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-13 12:13

Ik ga vandaag even langs de natuurwinkel etc om te kijken voor die zinktabletten, anders bestel ik ze online bij de link die jij gaf.

Ze is getest met bio-r en nu 2x behandeld. Ze gaf aan een longvirus die tegen een virale longontsteking aan zit. Ik heb vandaag gekeken naar de naam, maar uiteraard weer vergeten toen ik thuis kwam. Geheugen........ %)

Vandaag gelongeerd, tenminste..........gestapt. Binnen 3 rondjes grote neusgaten. En dan stapt ze met een slakkengangetje. Ik vind het zo sneu voor d'r.

Er werd geschoten( (gejaagd) op het land en ze kijkt een beetje op, normaal was ze me zeker voorbij gevlogen.

Ik weet dus niet zo goed wat ik moet doen. Stalgenoot haar paard (getest met bio-r) bleek lyme te hebben. Wij gaan veel samen op pad dus misschien dat dat in het geval van mijn paard ook het geval kan zijn.

Ik zal de DA even mailen en de vraag voorleggen. Bedankt voor de tip!

Op zoek naar de zon!!!

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-13 12:30

De leverwaarden waren allemaal goed volgens bloedonderzoek. Kan het dan nog steeds leverbot zijn?

Ze komt 2x per dag 1,5 tot 2 uur buiten in de paddock. Dit is de winterperiode. Vanaf maart/half maart tot november staat ze op het land. Hier grazen alleen paarden op! Al jarenlang.

Ze staat sinds kort op koolzaadstro en daarvoor op zaagsel ivm leeg eten van de stal.

Op zoek naar de zon!!!

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-13 16:54

Geen idee met welke termen je gooit DL :o

Meer buiten kan helaas nu niet, buitenstal hebben we ook niet. Het is nog even afzien en dan gaan ze weer hele dagen het land op.

Neemt niet weg dat ik het zelf ook graag zou willen, maar dat kan niet op deze stal op het moment.
Heb al wel gekeken naar andere stallen maar daar mankeren ook weer (andere) dingen. -O-

Op zoek naar de zon!!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Balou_k, germie, GrapeshotBot, Jossie, willemijn_T en 22 bezoekers