scheve bekken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Perryx
Berichten: 2503
Geregistreerd: 11-02-13

scheve bekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 19:58

Hallo,
Sinds kort heb ik een eigen paard,
Wij hebben hem gekocht van de stal waar ik rijd, maar nu blijkt er van alles mis te zijn met het paard,
zo als dat zijn bekken scheef staan, hij word nu behandeld omdat hij ontezettend vast zit in zn rug, en kreupel is, is het erg dat zijn bekken scheef staan en kan hier wat aan worden gedaan ?! zo ja hoe ? door fysio of heeft hij er geen last van dat ze scheef staan tijdens het rijden?

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 21:23

Bekken is enkelvoud. Dus: scheef bekken, en zijn bekken staat scheef.

Wat je kunt doen doe je al. Chiropractor of osteopaat erbij, en erop voorbereid zijn dat het tijd gaat kosten. Afhankelijk van hoe scheef het bekken staat en hoe lang al (en dus hoe ongelijk de spieren zijn geworden) hoe langer het gaat duren. Daarna heb je goede begeleiding nodig in je rijden om de bespiering weer in orde te maken.

De osteopaat of chiropractor kan je ook vertellen wat je verder kunt/moet doen, misschien iets van oefeningen aan de hand, totdat je weer kunt rijden. Nu in elk geval niet rijden, het is niet onwaarschijnlijk dat je paard pijn heeft en met rijden maak je dit ook niet beter.

Succes!

Perryx
Berichten: 2503
Geregistreerd: 11-02-13

Re: scheve bekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 21:26

aii, dan gaat het een hele tijd duren ben ik bang ;o ..
de ostheo zei dat hij aan een kant veeeel meer spiermassa heeft

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 21:28

Kan een tijdje gaan duren ja. Weet je hoe lang hij al zo scheef is, en hoe scheef hij is?

Fijn dat er een osteopaat naar heeft gekeken, die kan ook een inschatting maken hoe lang het gaat duren.

Perryx
Berichten: 2503
Geregistreerd: 11-02-13

Re: scheve bekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 21:28

wss een halfjaar

Perryx
Berichten: 2503
Geregistreerd: 11-02-13

Re: scheve bekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 21:29

Maar kan niemand zeker zeggen,
hij komt uit polen

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 21:30

Het komt vast wel goed, als het goed is kun je na een paar behandelingen al verschil merken :)

Perryx
Berichten: 2503
Geregistreerd: 11-02-13

Re: scheve bekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 21:32

Ik hoop het van harte!!
anders moet hij weer weg :(
en het is mn eerste paard, wat een poedersuiker begin.. :(
hij is nu een keet behandeld een week terug, volgende week vrijdag komt ze weer

ulaantje

Berichten: 763
Geregistreerd: 17-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 21:32

Mijn paard heeft ook een scheef bekken (lees rechter kant staat hoger als linker kant).
Hij heeft dit al vanaf bijna een jaar oud (evt pb voor oorzaak) hier heeft hij geen last van.
Ik doe dan ook alles met hem zelfs spring en cross wedstrijden.
Het is wel belangrijk om te zorgen dat hij goed dressuurmatig getraind wordt zodat hij recht in bespiering blijft/wordt.
Ook laat ik 1 à 2 keer per jaar de fysio/osteopaat komen.
Het hoeft dus geen probleem te zijn.

Edit.
Ongelijk in bespiering is dan weer minder, dan kan het inderdaad lang gaan duren. Maar met de juiste hulp en training moet het goed komen

Perryx
Berichten: 2503
Geregistreerd: 11-02-13

Re: scheve bekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 21:37

Nou dat is dan flink balen.
er is bij mij op stal niemand die daar verstand van heeft, of mij daar goed bij kan helpen.. krijg wel les maar denk niet dat hij me kan helpen hier bij ?

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 21:38

Linnx schreef:
Ik hoop het van harte!!
anders moet hij weer weg :(
en het is mn eerste paard, wat een poedersuiker begin.. :(
hij is nu een keet behandeld een week terug, volgende week vrijdag komt ze weer

Met mijn eerste paard had ik ook een minder goed begin qua pijn en verkeerde bespiering. Die is een paar keer behandeld. Bij hem zat het probleem niet in zijn bekken maar in zijn ene achterbeen en in beide schouders. En daardoor ook in zijn rug. Na een maand of 3 aan behandelingen ging het al veel beter met 'm :)

Rijden zou ik voorlopig niet doen, daar maak je het probleem en de pijn niet minder mee, en mogelijk wel erger.

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 21:41

Als je stalgenoot er verstand van heeft, waarom niet?

Vergeet in ieder geval niet dat de osteo noodzakelijk is, maar dat het echt weg laten trekken van de scheefheid door de training komt. Je zult je paard moeten gaan rechtrichten. Probeer oefeningen als schouderbinnen en buitenwaarts mee te pakken, en dan het liefst op zijn moeilijke kant: Als je paard links meer spieren heeft, moet je de schouderbinnen naar rechts gaan doen. Pak ook zo nu en dan links mee, maar richt je meer op rechts! (in dit geval)

Edit: Ik zie Kopers reactie, en als het echt zo heftig is dat door het rijden het paard benadeeld wordt, probeer het dan eens aan de hand te gaan doen! Ik werk zelf heel veel aan de hand. Gewoon met twee teugels en dan naast de schouder. :)

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 21:43

Rechtrichten heeft pas zin als het paard daar ook fysiek toe in staat is. Een scheef bekken kun je niet rechter krijgen door het paard recht te richten. Hij moet eerst behandeld worden en daarna kun je met gerichte oefeningen de bespiering rechter maken.

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 21:43

Koper schreef:
Rechtrichten heeft pas zin als het paard daar ook fysiek toe in staat is. Een scheef bekken kun je niet rechter krijgen door het paard recht te richten. Hij moet eerst behandeld worden en daarna kun je met gerichte oefeningen de bespiering rechter maken.


Eens, maar de training daarna wordt vaak vergeten of niet goed uitgevoerd, waardoor het bekken door de bespiering weer scheef trekt. Het is een beetje een kip en ei verhaal..

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 21:46

Dat ben ik met je eens. Ik hoop dat TS een instructeur heeft die ook, in elk geval in het begin, het dressuurplaatje kan vergeten en even alleen aan een gelijkere bespiering gaat werken.

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Re: scheve bekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 21:51

En anders moet ze een andere instructeur nemen. :+

TS; leer kijken naar je paard. Leer te zien hoe ver je kunt gaan met je trainingen, wanneer het paard protesteert omdat het te moeilijk is en wanneer het paard protesteert omdat hij geen zin heeft. Leer per dag te kijken naar wat je paard aan kan en hoe veel je van hem vraagt. En wees geduldig. Dan komt het vast goed :)

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 21:53

Nirvana_ schreef:
En anders moet ze een andere instructeur nemen. :+

TS; leer kijken naar je paard. Leer te zien hoe ver je kunt gaan met je trainingen, wanneer het paard protesteert omdat het te moeilijk is en wanneer het paard protesteert omdat hij geen zin heeft. Leer per dag te kijken naar wat je paard aan kan en hoe veel je van hem vraagt. En wees geduldig. Dan komt het vast goed :)

:j en :j

ulaantje

Berichten: 763
Geregistreerd: 17-09-08

Re: scheve bekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 23:51

Maar ga asjeblieft niet alles doen om het bekken
recht te krijgen. Als het botwerk nanamelijk echt ongelijk/ scheef is moet je dit namelijk niet gaan forceren. Dan doe je namelijk meer kwaad dan goed.

Dressuurenzo

Berichten: 776
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Arnhem

Re: scheve bekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 23:55

Nog even als aanvulling, via FB.

Door Martine Burgers Osteopaat voor hond en paard:

Fragment uit een telefoongesprek dat ik afgelopen week met een nieuwe klant had:

- 'Via de tamtam hoorde ik dat u wervels rechtzet bij honden, klopt dat?'
* 'Euh, ik behandel inderdaad honden met rugklachten...'
- 'Heel fijn, want het bekken van mijn hond staat echt heel erg scheef. Hij heeft er pijn aan, dus dat moet even worden rechtgezet.'

Als iemand voor de eerste keer bij mij komt, leg ik altijd uit wat osteopathie is en wat ik doe, maar ditmaal zal ik mijn verhaal uitbreiden door uit te leggen dat wervels en bekkens niet scheef kunnen staan...

Heel veel eigenaren (en therapeuten ook helaas...) hebben het over scheef staande wervels en bekkens die rechtgezet moeten worden. In de praktijk is dit niet het geval: een wervel kan geblokkeerd zijn, vast zitten of zijn mobiliteit verloren hebben, maar de wervel zit wel gewoon op de plek waar hij hoort te zitten.

Zou een wervel echt scheef staan, dan betekent dat dat die wervel uit de kom geschoten is (gedisloceert). Als er een dislocatie van een wervel is, dan gaat ook het ruggenmerg wat door de wervels heen loopt beschadigd zijn. Je dier heeft dan een dwarslaesie of is zwaar atactisch. Gebeurt zoiets, dan klop je niet aan bij een therapeut voor een behandeling, maar sta je bij de dierenarts voor een operatie of in de meeste gevallen: euthanasie.

Idem voor scheef staande bekkens: het enige moment dat een bekken scheef kan staan, is als deze gebroken is...

Maar om dit verhaal toch nog een beetje ingewikkeld te maken: soms kan het wel líjken alsof een wervel of het bekken scheef staat. Hoe zit dat dan? Nou, op het moment dat je dier een blokkade heeft, zal hij op zoek gaan naar een houding waarin hij zo min mogelijk pijn en ongemak ervaart en als je paard of hond dan kiest voor een houding met een bolle rug of een zijwaartse buiging, is het net alsof er een wervel uitsteekt en kan het dus líjken alsof er iets scheef staat.

Maar waarom heeft iedereen het dan over scheef staande wervels en bekkens? Nou volgens mij gewoon omdat het voor de therapeut zo lekker simpel is uit te leggen: 'er zit iets scheef en ik zal het recht zetten.' Voila, in 1 zin klaar met je uitleg! En tja, zoals ik het uitleg heb ik iets meer zinnen nodig (maar dan krijg je wel een anatomisch correcte uitleg...)!

ulaantje

Berichten: 763
Geregistreerd: 17-09-08

Re: scheve bekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 16:40

@ dressuurenzo
Je uitleg is heel duidelijk, bedankt.

Mijn paard heeft toen hij nog geen jaar was inderdaad zijn bekken gebroken gehad en daardoor staat het nu scheef, hij is dus echter ook in heel zijn lichaam scheef. Maar zijn bekken kan je duidelijk zien als je achter hem staat.

Perryx
Berichten: 2503
Geregistreerd: 11-02-13

Re: scheve bekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 18:12

Ik weet niet of het ooit is gebroken
en kan hier ook niet achter komen, paard komt uit polen.
kan het ook scheef staan zonder dat het gebroken was?
en kan mijn fysio hier wat aan doen?

loveremerald
Berichten: 33
Geregistreerd: 09-12-13

Re: scheve bekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 20:51

hoe oud is het paard gaat deze nog groeien ?
een soort scoliose ?