Ataxie? Of toch gewoon vast in de rug?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wicky19
Berichten: 11
Geregistreerd: 03-12-13

Ataxie? Of toch gewoon vast in de rug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-13 13:10

Hallo,

Mijn verzorgpaard is 19 jaar en ik vermoed dat hij wel eens ataxie kan hebben.
Ik rijd hem nu een half jaar en hij had totaal geen bespiering en kwam te dun de winter uit.
Inmiddels is hij al een stuk dikker en heeft meer bespiering. Wel is hij vast in de rug en nek.
Instructrice heeft eigenaren gevraagd om een osteopaat er bij te halen maar dat is wat gedoe enzo en weet niet of dat gaat gebeuren.

Sinds ik mijn instructrice heb horen zeggen tegen iemand anders dat hij wel wat raar liep en of hij niet ataxie zou kunnen hebben ben ik hier op gaan letten. (instructrice heeft dit niet tegen mij en zover ik weet ook niet tegen de eigenaren gezegd.)

Nu valt mij op dat hij tijdens het hoeven uitkrabben problemen heeft met zijn rechterachterbeen. Zijn linkervoorbeen geeft hij makkelijk, maar soms laat hij deze wel vallen als ik hem los laat. Linksachter tilt hij al op voordat ik het hem vraag en kan zijn been dus zo oppakken. Als ik naar rechtsachter ga en ik vraag hem zijn voet op te tillen doet hij niks of hij tilt zijn linkerachterbeen op. Tegenwoordig vraag ik een stapje op zij zodat hij zijn gewicht op de andere kant heeft en makkelijker een voetje kan geven. Maar dan nog moet ik zijn hoef van de grond trekken en als ik hem vast heb, heeft hij moeite om zijn been rustig te houden.

Tijdens het rijden is nu enkele keren voor gekomen dat hij door modder iets uitglijd met zijn achterbenen en gegaloppeerd daarna een paar passen schreef doordat hij zijn benen niet op de goede volgorde neerzet en daarna galoppeert hij normaal verder.

Hij struikelt wel eens een keer, maar dat is zeker niet elke rit zo.

Ik rijd vooral buiten, en heb heel af en toe een keer dressuurlessen van de instructrice. Wel ben ik sinds kort begonnen om zelf eens te dressuren.

Wat denken jullie?

Alvast bedankt

jorretje

Berichten: 3992
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Blaricum

Re: Ataxie? Of toch gewoon vast in de rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 13:13

Hoe loop hij onbelast? Trek die dan ook soms een been op oid? Of loopt hij dan wel normaal?

Wicky19
Berichten: 11
Geregistreerd: 03-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-13 13:21

jorretje schreef:
Hoe loop hij onbelast? Trek die dan ook soms een been op oid? Of loopt hij dan wel normaal?


Aan de longe loopt hij gewoon normaal.
En onder het zadel ook gewoon. Toen de instructrice zij dat hij raar liep, reden we door het bos op een iets gladder zandpad.

jorretje

Berichten: 3992
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Blaricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 13:44

Dan zou ik toch een keer een osteopaat erbij halen om hem door te lichten. Baat het niet , dan schaadt het niet!
Laatst bijgewerkt door jorretje op 03-12-13 13:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Wicky19
Berichten: 11
Geregistreerd: 03-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-13 13:45

Niemand meer? Ik ga er zo heen, dus als iemand nog tips heeft? Ik ga zo kijken naar de staart en even kijken hoe hij loopt op een kleine volte als ik zijn staart vast heb.

Edit: En zijn achterbenen gekruist neer zetten om te kijken hoe hij reageerd
Laatst bijgewerkt door Wicky19 op 03-12-13 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Wicky19
Berichten: 11
Geregistreerd: 03-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-13 13:49

jorretje schreef:
Dan zou ik toch een keer een osteopaat erbij halen om hem door te lichten. Baat het niet , dan schaadt het niet!


1 van de eigenaren heeft al een paar keer aangegeven te willen bellen.
Maar dit vergeet hij steeds. Ik heb hem al een paar keer er aan herinnerd, maar omdat de instructrice tegen mij zei dat hij al een stuk beter liep dan eerder en dat het jammer was dat de andere eigenaar een osteopaat onzin vond en er niet in geloofde. Daarom vraag ik me af of die er wel bij gaat komen.. Ik ga er ook niet verder over 'zeuren'.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 13:50

Kon je niet de achterbenen gekruist neer zetten en dan weg laten stappen ? Dacht ooit zoiets gelezen te hebben, als het paard dan struikelt (dus niet in de gaten heeft dat het ene been voor het anders staat) zou dat wijzen op ataxie dacht ik...

Wicky19
Berichten: 11
Geregistreerd: 03-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-13 13:52

Dandy schreef:
Kon je niet de achterbenen gekruist neer zetten en dan weg laten stappen ? Dacht ooit zoiets gelezen te hebben, als het paard dan struikelt (dus niet in de gaten heeft dat het ene been voor het anders staat) zou dat wijzen op ataxie dacht ik...


Bedankt voor je reactie. Had net mijn vorige bericht gewijzigd met dat ik dit ook ga proberen vanmiddag :)

Heukeltje

Berichten: 565
Geregistreerd: 30-12-10
Woonplaats: Middelharnis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 13:56

Dat kruisen van de achterbenen zegt niets. Er zijn heel veel paarden die hun benen gekruist laten staan, daarom is dat ook officieel geen aandachtspunt meer bij klinische keuringen. Hoe is de staart druk? Ataxtie hebben ze ook onbelast en niet alleen onder het zadel. Mijn vorige Fries kon ik zo op zijn zijkant trekken wanneer ik onder het lopen zijn staart naar de zijkant trok en viel ook vaak in de wei.

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 14:00

Kan ook artrose zijn.
Mijn paard had ook moeite met het optillen van haar achterbenen, omdat ze dan haar volle gewicht op haar zere been moest verplaatsen.

liedje89
Berichten: 7156
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 14:02

Als je echt denkt dat het paard misschien ataxtie heeft kan je dan niet beter eerst een gewone dierenarts inschakelen ipv een osteopaat? Het lijkt me toch handig om ataxtie eerst uit te sluiten voor je een heleboel behandelingen zou beginnen om zijn rug los te maken of iemand die zowel als dierenarts als osteopaat is opgeleid?

Wicky19
Berichten: 11
Geregistreerd: 03-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-13 14:22

Heukeltje schreef:
Dat kruisen van de achterbenen zegt niets. Er zijn heel veel paarden die hun benen gekruist laten staan, daarom is dat ook officieel geen aandachtspunt meer bij klinische keuringen. Hoe is de staart druk? Ataxtie hebben ze ook onbelast en niet alleen onder het zadel. Mijn vorige Fries kon ik zo op zijn zijkant trekken wanneer ik onder het lopen zijn staart naar de zijkant trok en viel ook vaak in de wei.


Ik lees ook dat de staartdruk ook er niks mee te maken hoeft te hebben. Maar alles bij elkaar kan er dan toch wel op duiden?

Paard valt verder niet, rolt in de wei en rolt ook om en komt makkelijk omhoog.

Wicky19
Berichten: 11
Geregistreerd: 03-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-13 14:23

Brainless schreef:
Kan ook artrose zijn.
Mijn paard had ook moeite met het optillen van haar achterbenen, omdat ze dan haar volle gewicht op haar zere been moest verplaatsen.


Daar heb ik ook nog aangedacht. Maar ik weet er verder niet zoveel van. Ga dit straks of vanavond even opzoeken.

Wicky19
Berichten: 11
Geregistreerd: 03-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-13 14:37

liedje89 schreef:
Als je echt denkt dat het paard misschien ataxtie heeft kan je dan niet beter eerst een gewone dierenarts inschakelen ipv een osteopaat? Het lijkt me toch handig om ataxtie eerst uit te sluiten voor je een heleboel behandelingen zou beginnen om zijn rug los te maken of iemand die zowel als dierenarts als osteopaat is opgeleid?


Ik heb eigenlijk geen verstand hiervan en daarom vraag ik eerst meningen hier.
Ik ga het vanmiddag testen en dan als ik dan zeker ben ga ik vragen als ze een dierenarts die ook osteopaat is erbij willen halen. Want met ataxie is een behandeling van de rug ook vaak nodig heb ik gelezen.

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 14:49

Ataxie is een verzamelnaam voor bewegingsproblemen in de achterhand door een neurologische oorzaak (beknelde zenuw o.i.d.) Dit is soms onomkeerbaar, soms niet.
Problemen met de achterhand kunnen vele oorzaken hebben: naast neurologische kan het ook een oorzaak hebben in de bespiering, gewrichten en andere onderdelen van het bewegingsapparaat.
Ik zou er dus niet te snel een diagnose op loslaten. Ook DA of osteopaat kan niet altijd de oorzaak vinden. Meestal vergt dit meer onderzoek.

Een osteopaat kan ondersteunen, maar kan het paard niet meer 'jong' maken.
Een DA kan enkele oorzaken uitsluiten of onderkennen, maar alsnog zul je het paard naar vermogen moeten trainen.
Belangrijker in mijn ogen is om je training af te stemmen op de behoeften van je paard.
Een ouder paard is vaak wat stijver. Dus hij zal meer tijd nodig hebben om los te komen (kan artrose zijn, maar dat hoeft niet perce) Dus goed losrijden is stap 1.
Actief trainen van het bewegingsapparaat is ook belangrijk. Werken met balkjes, schijnovergangen, etc. om het lijf los te maken is ook belangrijk.
Stilstand is achteruitgang.... zeker bij een ouder paard.

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Ataxie? Of toch gewoon vast in de rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 15:03

Dit klinkt in elk geval niet als een typisch neurologisch probleem.

Wicky19
Berichten: 11
Geregistreerd: 03-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-13 15:46

senna21 schreef:
Ataxie is een verzamelnaam voor bewegingsproblemen in de achterhand door een neurologische oorzaak (beknelde zenuw o.i.d.) Dit is soms onomkeerbaar, soms niet.
Problemen met de achterhand kunnen vele oorzaken hebben: naast neurologische kan het ook een oorzaak hebben in de bespiering, gewrichten en andere onderdelen van het bewegingsapparaat.
Ik zou er dus niet te snel een diagnose op loslaten. Ook DA of osteopaat kan niet altijd de oorzaak vinden. Meestal vergt dit meer onderzoek.

Een osteopaat kan ondersteunen, maar kan het paard niet meer 'jong' maken.
Een DA kan enkele oorzaken uitsluiten of onderkennen, maar alsnog zul je het paard naar vermogen moeten trainen.
Belangrijker in mijn ogen is om je training af te stemmen op de behoeften van je paard.
Een ouder paard is vaak wat stijver. Dus hij zal meer tijd nodig hebben om los te komen (kan artrose zijn, maar dat hoeft niet perce) Dus goed losrijden is stap 1.
Actief trainen van het bewegingsapparaat is ook belangrijk. Werken met balkjes, schijnovergangen, etc. om het lijf los te maken is ook belangrijk.
Stilstand is achteruitgang.... zeker bij een ouder paard.


Daarom ben ik ook begonnen met dressuren.
Volgens mijn instructrice is het probleem niet te verhelpen met rijden, maar ik kan er natuurlijk wel veel aan verbeteren. Na zo'n 20 min rijden heb ik hem deels nageeflijk lopen en doe ik een paar rondjes de ene kant op en een paar rondjes de andere kant op en dan ga ik naar buiten. Dit probeer ik zeker 1x in de week te doen. Binnenkort heb ik een grotere bak beschikbaar en heb ik ook wat meer ruimte om te rijden. En dan wil ik het ook wat meer gaan opbouwen.

Hij heeft een goede conditie als ik buiten rijd, maar in de bak is hij niks gewend en aangezien ik ook niet zo'n dressuurmens ben, ligt ons niveau redelijk gelijk.

Zoals het nu gaat zijn er geen problemen en dat zien de eigenaren ook niet. Vandaar dat er niet zo snel iemand bij gehaald gaat worden.

Wicky19
Berichten: 11
Geregistreerd: 03-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 17:36

Gister was het niet gelukt om dit te testen, maar vandaag heb ik het wel getest.
De staart geeft tegendruk als ik hem omhoog haal. En als ik hem op een korte volte laten lopen en trek aan zijn staart dan raakt hij wel iets uit evenwicht, maar het lijkt totaal niet zoals op dit filmpje. Ik heb geen idee hoe het gaat als je dat bij andere paarden doet die het niet hebben, maar lijkt me dat die ook zo reageren?

Ik heb hem ook nog aan de longe gehad en hij liep prima. Dus ik denk dat het iets met de rug te maken heeft. De eigenaar heeft de voicemail van de fysio ingesproken, dus binnenkort staat er hopelijk een afspraak. Daarnaast kan ik zoals ik hierboven al schreef vanaf volgende week gebruik maken van een buitenbak en ga ik bezig met het dressuren.

Edit: dit filmpje: http://www.youtube.com/v/YiQanDonZQo

Wicky19
Berichten: 11
Geregistreerd: 03-12-13

Re: Ataxie? Of toch gewoon vast in de rug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 18:27

Niemand?