hoe lang herstel na zandkoliek?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dragon16
Berichten: 205
Geregistreerd: 18-10-09

hoe lang herstel na zandkoliek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 13:51

Beste bokkers,

Ik heb al even rond gezocht op bokt maa te krijg niet echt een duidelijk antwoord.
Mijn paard heeft afgelopen donderdag heftige zandkoliek gehad. DA erbij en 2 spuiten gekregen. Een voor de pijnstilling en een om de darmactiviteit op gang te houden. Ook heeft ze een zandkuur gehad de afgelopen dagen.
Donderdag avond kwam er mest uit die bijna volledig uit zand bestond. Die nacht en vrijdags kwam er ook nog zand mee.
Daarna had ze weer schone ontlasting. Nou is ze nog niet in orde. Ik loop elke dag met haar door de bak maar na een paar rondjes wil ze al weer na binnen en is ze moe en gaat ze liggen.
Ze is ook erg afgevallen. Ze was altijd vrij stevig en nou steekt haar buik niet meer zo ver uit.
Ze heeft nooit eerder zand gegeten. Ze heeft wel een keer eerder koliek gehad maar dat was in haar wisselperiode van de kiezen. Maar toen was ze ook na een dag weer helemaal opgeknapt.
Ik zou graag willen weten of hier mensen zijn die hier ervaring mee hebben gehad. En of het normaal is dat zon herstel wat langer duurt.
Want ik maak me best zorgen. Ik hoop dat iemand hier antwoord op heeft.

Roos1610

Berichten: 76
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: Wijchen

Re: hoe lang herstel na zandkoliek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 13:54

Hou het maar goed in de gaten. En zodra je het niet vertrouwd gewoon de DA bellen!
Herstel kan lang duren weet ik uit ervaring.

paardjes123

Berichten: 2883
Geregistreerd: 16-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 13:59

Klinkt als een flinke koliek, het herstel scheelt natuurlijk per paard en per situatie. Maar zou wel rekenen op minimaal 2 weken.
Die van had laatst ook zand in de mest, heeft nu een korf buiten om, om te voorkomen dat ze weer zand binnen krijgt. Daarnaast krijgt ze nu psylliumvezels 1 week per maand door haar eten en krijgt ze dagelijks zeewier door haar eten om eventueel een te kort aan mineralen aan te vullen

tienus63

Berichten: 12067
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 14:01

Als ze echt zware koliek hebben gehad, duurt het wel een paar weken of langer voordat ze weer de oude zijn.

Zie hier mijn ervaring van een 8 jaar geleden:
[MD] Koliek, weet iemand nog een paardenmiddel

Soms heeft ze nog weleens een keer koliek, maar dan is het een kwestie van colosan geven en ze is er weer bij. Afgelopen jaar twee keer een aanval gehad.
Toevallig twee weken geleden preventief een kuur sandclear gegeven.

cashlee

Berichten: 472
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 14:01

Herstel duurt inderdaad lang. Charlie heeft vorig jaar een week op de kliniek gestaan met zandkoliek, daarna thuis ook nog een behoorlijke tijd moeten herstellen. Het duurt heel lang voordat al het zand uit de darmen is hoor! Liggen deed Charlie overigens niet na thuis komst.. (Behalve zijn gewone dutjes) hou je paard alsjeblieft nog even in de gaten, zandkoliek is echt een sluipmoordenaar!! Bij ons ging het met UPS en downs.

Dragon16
Berichten: 205
Geregistreerd: 18-10-09

Re: hoe lang herstel na zandkoliek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 14:22

Ze word goed in de gaten gehouden. Ze heeft soms nog wel wat krampen denk ik want gister ging ze liggen en flemen. Ook vandaag trapte ze een paar keer naar haar buik onder het lopen. Ik heb het zo erg nog nooit meegemaakt. Ze krijgt ook gekookte lijnzaad. Maar zo te lezen kan het herstel dus nog wel wat tijd in beslag nemen. Het was donderdag wel angstig ook omdat haar darm iets was verschoven door de koliek. De DA had haar darm een stukje leeggehaald en voelde dat. Vandaar dat ik ook een beetje angstig ben of die darm al weer goed is gaan liggen. Want ik heb hier totaal geen ervaringen mee. Gaat zon darm weer gelijk goed liggen als er weer normale ontlasting door komt of duurt dat ook een paar dagen?

tienus63

Berichten: 12067
Geregistreerd: 09-08-05

Re: hoe lang herstel na zandkoliek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 14:27

Darmen hebben zeker ook weer tijd nodig om te herstellen ook al is de verstopping opgelost.
De doorbloeding en voeding van de darmen heeft (bijna) stil gelegen, ook zonder operatie kost alles tijd.