schouderblad breuk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Djayra
Berichten: 18
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: ergens in nl

schouderblad breuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-13 08:49

Ongeveer 4 maanden mijn veulen van nu 1 1/2 niet meer kunnen lopen van het land gehaalt.
Hij kon alleen nog bewegen als een konijn half stijgerend voorwaards.
Mijn da dacht eerst een zenuw kapot of beschadiging.
Hij kreeg 1/2week box rust en mog naar na als hij rustig bleef wel naar buiten.
Hij heeft ongeveer 1/2 week op de navocam gestaan
Het ging langzaam maar er was verbetering.
Tot ongeveer 2 maanden geleden.
1 van de dames van stal haalde haar trailer weg die naast zijn paddock stond.
En meneer ging door de draden en sinds dien is het berg afwaards gegaan.
De spieren rond zijn schouder vielen langzaam aan weg.
En hij ging weer terug naar zijn konijnen hupsje.
Nu ongeveer een maand geleden een echo laten maken en blijkt hij heeft een scheur in zijn schouderblad !
Staat al sinds dien op boxrust en op de novacam en in die periode 2x 2dagen zijn been gebruikt en voor de rest niet meer.
Het blijkt helaas niet opereerbaar ivm dat als ze een plaat er tegen aan willen plaatsen ze de spieren die nu nog de boel bij elkaar houden moeten los maken.
Dus dat is geen optie
Hij heeft 3 maanden dus tot februari om zijn breuk te laten heelen.
De kans dat als hij geneest hij geen rijpaard kan zijn is het minste waar ik me druk om maak.
Hij is vanaf dag 1 dat hij geboren is mijn beste vriendje mijn alles.

Kan helaas bijna niks vinden op internet over schouderbreuken en vroeg me af of misschien hier iemand er ervaaring mee heeft.

Hevonen

Berichten: 5617
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: schouderblad breuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 09:35


Kirrr

Berichten: 6193
Geregistreerd: 30-07-07

Re: schouderblad breuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 10:18

Waarom wachten jullie zo lang voor een foto of echo als je veulen niet meer kan wandelen??

Ik heb alleen ervaring met schouderbreuken waarbij wel een operatie kon. Die zijn na maanden stalrust (mochten niet kunnen liggen etc) helemaal terug oke.

Bjarni
Berichten: 2220
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Leusden

Re: schouderblad breuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 10:27

Wat ontzettend vervelend zeg, naar om je veulen zo te moeten zien.
Ik heb geen ervaring met een dergelijke breuk, maar als ik jou was zou ik contact opnemen met Arja Noordhoek van www.magnacare.eu zij leveren en verhuren apparatuur voor magneetveldtherapie en dat kan heel goed helpen bij de genezing van een breuk.
Verder zou ik op zoek gaan naar een goede fysiotherapeut die je veulen kan ondersteunen. Nu nog door middel van massages van zijn goed kant, de kans is namelijk groot dat daar nu een overbelasting ontstaat. Na herstel is het fijn de spieropbouw van de geblesseerde kant op een goede manier weer op te bouwen.
Succes!

Djayra
Berichten: 18
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-13 11:37

Kirrr schreef:
Waarom wachten jullie zo lang voor een foto of echo als je veulen niet meer kan wandelen??

Ik heb alleen ervaring met schouderbreuken waarbij wel een operatie kon. Die zijn na maanden stalrust (mochten niet kunnen liggen etc) helemaal terug oke.



Omdat het in eerst instantie helemaal niet als breuk bij mijn da over kwam.
Hij vrij snel weel zijn been gebruikte verwachte hij dit ook totaal niet.

Verder vraag ik hier om advies niet om verwijten !

PrimaDonna_

Berichten: 3679
Geregistreerd: 10-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 11:43

Ik heb hier helaas ervaring mee, heb mijn ruin afgelopen april door een breuk in zijn schouder moeten laten inslapen. Kregen precies dezelfde operatie te horen, plaat en schroeven er tegenaan, 60% kans dat hij zou genezen, maar het zou na de narcose finaal mis kunnen gaan als hij zou willen opstaan, hele boel zou uit elkaar kunnen klappen (sorry voor zo heftig verwoorden maar is zo).
Wij hebben besloten om hem in te laten slapen omdat ALS hij zou genezen nooit meer zwaar werk zou mogen doen. Het was een fries x draver, 2 harde werkers in 1 paard. Hij zou een kasplantje worden en alleen nog maar op het land lopen, wilde wij hem niet aan doen, paard was 8 jaar, in de bloei van zijn leven.

Mijn ruin liep er ook helemaal niet meer op, hupste rond op 3 benen, DA had ook in eerste instantie gezegd, geen breuk! Ik vertrouwde het niet en zijn met hem naar de kliniek gegaan, op de trailer gegaan, je kan best met een paard die op 3 benen staat met de trailer weg, als je maar rustig rijd en eventueel, omdat jij een veulen hebt, erbij gaat zitten. En anders een mobiele fotowagen laten komen, zitten wel wat eisen aan, maar nu wachten en hij alleen maar slechter word is ook niet eerlijk tegenover het veulen toch?

Hoe hard het ook klinkt en je wilt het vast niet horen, maar je hebt als laatste staan: Hij is mijn beste maatje, mijn alles. Begrijp ik, was mijn ruin ook, ben door een hel gegaan, maar je MOET op dat moment NIET aan jezelf denken maar aan het dier! Dieren kunnen helaas niet zelf beslissen, zal jij altijd moeten doen, dat is het nadeel van dieren en daar moet je mee leren leven...

Ik wil je heel veel sterkte wensen met je besluit...
Laatst bijgewerkt door PrimaDonna_ op 30-11-13 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt

PrimaDonna_

Berichten: 3679
Geregistreerd: 10-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 11:46

Djayra schreef:
Kirrr schreef:
Waarom wachten jullie zo lang voor een foto of echo als je veulen niet meer kan wandelen??

Ik heb alleen ervaring met schouderbreuken waarbij wel een operatie kon. Die zijn na maanden stalrust (mochten niet kunnen liggen etc) helemaal terug oke.



Omdat het in eerst instantie helemaal niet als breuk bij mijn da over kwam.
Hij vrij snel weel zijn been gebruikte verwachte hij dit ook totaal niet.

Verder vraag ik hier om advies niet om verwijten !


Staat het veulen er gewoon helemaal op??

Djayra
Berichten: 18
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-13 18:04

PrimaDonna_ schreef:
Ik heb hier helaas ervaring mee, heb mijn ruin afgelopen april door een breuk in zijn schouder moeten laten inslapen. Kregen precies dezelfde operatie te horen, plaat en schroeven er tegenaan, 60% kans dat hij zou genezen, maar het zou na de narcose finaal mis kunnen gaan als hij zou willen opstaan, hele boel zou uit elkaar kunnen klappen (sorry voor zo heftig verwoorden maar is zo).
Wij hebben besloten om hem in te laten slapen omdat ALS hij zou genezen nooit meer zwaar werk zou mogen doen. Het was een fries x draver, 2 harde werkers in 1 paard. Hij zou een kasplantje worden en alleen nog maar op het land lopen, wilde wij hem niet aan doen, paard was 8 jaar, in de bloei van zijn leven.

Mijn ruin liep er ook helemaal niet meer op, hupste rond op 3 benen, DA had ook in eerste instantie gezegd, geen breuk! Ik vertrouwde het niet en zijn met hem naar de kliniek gegaan, op de trailer gegaan, je kan best met een paard die op 3 benen staat met de trailer weg, als je maar rustig rijd en eventueel, omdat jij een veulen hebt, erbij gaat zitten. En anders een mobiele fotowagen laten komen, zitten wel wat eisen aan, maar nu wachten en hij alleen maar slechter word is ook niet eerlijk tegenover het veulen toch?

Hoe hard het ook klinkt en je wilt het vast niet horen, maar je hebt als laatste staan: Hij is mijn beste maatje, mijn alles. Begrijp ik, was mijn ruin ook, ben door een hel gegaan, maar je MOET op dat moment NIET aan jezelf denken maar aan het dier! Dieren kunnen helaas niet zelf beslissen, zal jij altijd moeten doen, dat is het nadeel van dieren en daar moet je mee leren leven...

Ik wil je heel veel sterkte wensen met je besluit...



Tenx

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 21:00

Ook ik heb hier ervaring mee en bij ons is het wel goed gekomen. In 1992 heeft mijn verzorgpaard een veulentje gekregen en na drie dagen mochten moeder en kind voor het eerst naar het land. Bij de doorgang heeft moeders haar veulen opzij gedrukt, zodat het met de schouder tegen de paal opliep. De kleine begon toen meteen te kreupelen, maar het was dan ook een flinke klap. De volgende dag hebben we contact gezocht met de DA en die wist het niet. Hierop hebben we contact gezocht met Emmeloord en moeder/kind opgeladen.
In Emmeloord bleek de schouder te zijn gebroken en er was niets meer aan te doen. Omdat het hier een veulen betrof, zou het misschien zelf aan elkaar groeien, maar dat zou de tijd moeten uitwijzen. Ze is na het afspenen de opfok ingegaan en als 3-jarige ingereden. Ik heb er nooit iets van gemerkt, behalve dat ze een platvoet en een steile voet had aan haar voorbenen. We zijn uiteindelijk tot de M1 dressuur gekomen en hebben zelfs crossen gereden. Als je voor haar stond kon je duidelijk zien dat er een "gat" in haar schouder zat. Het bovenste deel is achter het onderste deel gezakt en daar aan elkaar gegroeid. Het zadel is op een aparte manier opgevuld en dat heeft ook nooit problemen gegeven.

Djayra
Berichten: 18
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-13 14:17

suffie schreef:
Ook ik heb hier ervaring mee en bij ons is het wel goed gekomen. In 1992 heeft mijn verzorgpaard een veulentje gekregen en na drie dagen mochten moeder en kind voor het eerst naar het land. Bij de doorgang heeft moeders haar veulen opzij gedrukt, zodat het met de schouder tegen de paal opliep. De kleine begon toen meteen te kreupelen, maar het was dan ook een flinke klap. De volgende dag hebben we contact gezocht met de DA en die wist het niet. Hierop hebben we contact gezocht met Emmeloord en moeder/kind opgeladen.
In Emmeloord bleek de schouder te zijn gebroken en er was niets meer aan te doen. Omdat het hier een veulen betrof, zou het misschien zelf aan elkaar groeien, maar dat zou de tijd moeten uitwijzen. Ze is na het afspenen de opfok ingegaan en als 3-jarige ingereden. Ik heb er nooit iets van gemerkt, behalve dat ze een platvoet en een steile voet had aan haar voorbenen. We zijn uiteindelijk tot de M1 dressuur gekomen en hebben zelfs crossen gereden. Als je voor haar stond kon je duidelijk zien dat er een "gat" in haar schouder zat. Het bovenste deel is achter het onderste deel gezakt en daar aan elkaar gegroeid. Het zadel is op een aparte manier opgevuld en dat heeft ook nooit problemen gegeven.



Heel fijn om dit te lezen doet me goed en geeft me hoop.

Djayra
Berichten: 18
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: ergens in nl

Re: schouderblad breuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-13 14:20

Na dat ik dit gepost heb was ik die avond op stal en gebruikte meneer zijn been weer.
Ik moet vanavond nog heen maar hij heeft de hele week zijn been gebruikt.
Dus ben zo happy en zelfs mijn da was erg blij dit te horen.
Ben onwijs blij dat ik eigenwijs ben geweest en naar me gevoel heb geluisterd en besloten had hem tijd te geven.


PrimaDonna_

Berichten: 3679
Geregistreerd: 10-03-07

Re: schouderblad breuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 14:36

Belast hij hem echt voor de hele 100%?
En ga je nog een foto of scan laten maken?

Djayra
Berichten: 18
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-13 13:00

PrimaDonna_ schreef:
Belast hij hem echt voor de hele 100%?
En ga je nog een foto of scan laten maken?



Ja gelukkig wel.
En ja dat is wel de planning.

PrimaDonna_

Berichten: 3679
Geregistreerd: 10-03-07

Re: schouderblad breuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 13:05

Nog steeds dus geen scan of foto laten maken?
Zou ik toch wel zo snel mogelijk laten maken...

ogidni
Berichten: 458
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 12:16

PrimaDonna_ schreef:
Nog steeds dus geen scan of foto laten maken?
Zou ik toch wel zo snel mogelijk laten maken...


Als je de beginpost leest heeft TS in oktober een scan laten maken. "Nu ongeveer een maand geleden een echo laten maken en blijkt hij heeft een scheur in zijn schouderblad!"

PrimaDonna_

Berichten: 3679
Geregistreerd: 10-03-07

Re: schouderblad breuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 14:24

@Ogidni: Ik weet dat, volg dit topic, heb hetzelfde mee gemaakt. Maar ik zou nu hij juist goed loopt en hem belast ook een foto laten maken zodat je zeker weet of het allemaal goed is ;)

ogidni
Berichten: 458
Geregistreerd: 16-10-13

Re: schouderblad breuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 14:48

@PrimaDonna: Dan heb ik niets gezegd :). Ik kan me wel voorstellen dat ze nu hij eindelijk het been weer gebruikt dit even een paar weken de tijd wil geven.

Ook ik heb in het verleden afscheid moeten nemen van mijn paard met een verbrijzelde schouder(kom).

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Re: schouderblad breuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 15:30

Mijn merrie had dit eind 2011 en na 13 weken boxrust ging ze weer naar buiten, ze kreeg bolle knieeën door het steeds op 1 been staan en dat trok uiteindelijk recht. Ze bleef lang kreupel, toen mank, toen niet helemaal rad in draf, ze gallopeerde liever dan dat ze draafde. Maar in 2012 (bijna een jaar erna) nam ik haar, met angst en beven, mee naar de show, en ze liep de sterren van de hemel :) ze is volledig genezen, al zou ik haar persoonlijk liever niet laten springen, maar ze kan gewoon bereden worden en de sport in etc. :) Hou minimaal 3 maanden boxrust aan en bouw daarna wat beweging aan de hand op. Mijn merrie was ouder al (ze is nu 8, bijna 9), die wist precies wat ze wel en niet kon doen, jouw veulen kan dat nog niet, die wil te veel en te snel, dus jij zult die beslissingen moeten nemen.

Djayra
Berichten: 18
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: ergens in nl

Re: schouderblad breuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-13 16:24

@ primadonn
Heb gisteren met mijn da overlegt en hij wil em nog tot begin februari op box rust houden.
Hij loopt inmiddels al weer 15 dagen im so happy.
En wil half januari een echo plannen en in overleg met mijn da een ostiopaat er rond eind januari bij halen om alle spieren die weggevallen zijn weer ff op te peppen.
En mijn da zegt op zijn beurt nu beter te lang op boxrust dan net te kort als vorige x want ja dit gaat hij en ik niet nog een x trekken.

@ogidni
Vind dat heel poedersuiker om te lezen voor je.
Moet er niet aan denken om het zelfde te moeten maken.
En ook van mening dat we in de paarden wereld nog steeds veel te weinig van de atonomi en genezing af weten.
Als je geld heb kan natuurlijk alles maar.
Vaak hebben die mensen toch die binding niet met hun paard zoals de gewoone paardenmeiden.

@shamal arabs
Dit doet me goed te lezen en ja het heeft voor en na delen dat hij jongbis merk wel dat hij voorzihtiger word met zichzelf gelukkig maja wat voor bommetje heb ik begin februari ??

Ben met de meeste van jullie reacties onwijs blij en geeft me hoop maar het doet me ook zeer te lezen dat sommige van jullie minder geluk hebben dan wij(me paardje en ik)
Wij zijn er nog lang niet maar we zijn wel op de goede weg.

ogidni
Berichten: 458
Geregistreerd: 16-10-13

Re: schouderblad breuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 20:18

@Djara, dit vind ik een heel mooi plan. Precies wat je zegt, liever te lang op rust dan 1 dag te kort. Zo te lezen heb jij geluk met je paardje en komt hij er weer helemaal bovenop. :)
Bij die van mij was het dikke pech dat er meerdere breuken zaten waarvan er 1tje dwars door de schouderkom liep.

Helaas hebben de paarden met dat soort dingen hun grootte en hun gewicht tegen. Voor die van jou dus mazzel dat ie nog jong en flexibel is. (Tuurlijk zijn hier ook weer uitzonderingen op zoals bij shamal arabs)
De merrie van mij zou de rest van haar leven bij iedere pas pijn hebben gehad. Dus ook als grasmaaier met eventueel veulentje was ook geen optie. Toch is de keuze dan niet moeilijk want je hebt geen keuze.

Voor het bommetje zou je nog wat geven op homeopatische basis. Heb ik bij mijn huidige paard ook gebruikt toen hij na een lange periode van boxrust in de opbouwfase met bordjes "ontploffingsgevaar" ging strooien. Hij bleef er wel goed wakker van maar hij kon geen spanning meer opbouwen. Als je wilt zal ik wel eens kijken of ik de naam nog kan vinden.

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Re: schouderblad breuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 20:21

Sowieso geen krachtvoer geven, dat is alleen maar pure energie. Mijn merrie ging ook uit haar plaat na die 13 weken, maar wel op 3 benen, ze belaste hem gewoon niet op dat moment uit zelfbescherming (slim ding hoor die). Je zou evt. met muisjes oid kunnen werken om het rustig aan op te bouwen.

Djayra
Berichten: 18
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-13 00:59

ShamalArabs schreef:
Sowieso geen krachtvoer geven, dat is alleen maar pure energie. Mijn merrie ging ook uit haar plaat na die 13 weken, maar wel op 3 benen, ze belaste hem gewoon niet op dat moment uit zelfbescherming (slim ding hoor die). Je zou evt. met muisjes oid kunnen werken om het rustig aan op te bouwen.




Misschien een stomme vraag maar wat bedoel je met muisjes ??

Djayra
Berichten: 18
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: ergens in nl

Re: schouderblad breuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-13 01:02

@ogidni

Dat is wel een idee ja en zou graag van je willen weten wat je gaf dan kan ik dat ook is bekijken of het een optie is.
of trangiegel ofzo.
Maja first things first.

moyra

Berichten: 9658
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 01:07


peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 01:15

Djayra schreef:
ShamalArabs schreef:
Sowieso geen krachtvoer geven, dat is alleen maar pure energie. Mijn merrie ging ook uit haar plaat na die 13 weken, maar wel op 3 benen, ze belaste hem gewoon niet op dat moment uit zelfbescherming (slim ding hoor die). Je zou evt. met muisjes oid kunnen werken om het rustig aan op te bouwen.




Misschien een stomme vraag maar wat bedoel je met muisjes ??


muisjes (vetranquil) is zowat hetzelfde als tranquigel (dezelfde werkzame stof).