wanneer is het klaar? oude dame kreupel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
magicmist

Berichten: 3336
Geregistreerd: 10-09-05

wanneer is het klaar? oude dame kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-13 14:17

mijn oude haflinger van 28 is helaas sinds afgelopen weekend kreupel.
het is haar slechte been, waar ze al vaker last van heeft gehad.
dat is artrose.

echter afgelopen weekend is de kudde waarin zij staat over de flos gegaan door jongeren die vuurwerk aan hebben gestoken.

mijn oudje kwam stokkreupel naar binnen.

na overleg met de dierenarts is ze gestart met metacam.
echter brengt dit tot nu toe weinig verbetering.
ze oogt wel vrolijk sinds gisteren, daarvoor merkte je dat ze pijn had.

de dierenarts komt maandag langs om te kijken hoe of wat.

ik heb besloten dat ik als ze nog kreupel is wel op de foto gaat, maar ik weet niet of het nut heeft.
wat komt eruit.. ze is al oud. medisch al meerdere gebreken. oa een tumor in haar hoofd, waardoor ze vijf jaar geleden al was opgegeven.

heeft het nog nut?
wat een dilemma.. ik wil haar niet kwijt, maar wil de juiste keuze maken voor haar.
als het iets onschuldigs is dan vergeef ik het mijzelf niet als ik zonder foto of iets haar laat inslapen. vandaar dat ik dus wel foto's wil laten maken.
maar wanneer maak je de keuze?

misschien kunnen jullie mij helpen met dit dilemma. en hebben jullie tips etc..?

RianneH

Berichten: 28233
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: wanneer is het klaar? oude dame kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 14:30

Ik zou denk ik eerder in overleg gaan met de da of het mogelijk is dat het een peesblessure is, waarop je kan scannen, dan een foto maken. Wat verwacht je van de foto?

Koper

Berichten: 30256
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 14:32

Mijn paard heeft dit ook, ineens op 3 benen. Tweede dag nog steeds erg kreupel en na 3 a 4 dagen loopt hij of er niks aan de hand is (in stap althans, in hogere versnellingen zie je het wel degelijk)

Oorzaak: hoefbeen kapot.

Zéker als je paardje al artrose had in dat been zou ik het op de foto laten zetten :j Dan kun je in elk geval uitsluitsel krijgen of het een breuk of barst in een bot is. Als dat het is weet je het, en als dat het niet is kun je eventueel nog kijken voor een echo, voor het geval het iets met een pees is.

Waar zit de pijn, waar in het been? Geeft ze dat aan? Mijn paard hapte steeds naar zijn voet (koot) toen hij erge pijn had, en daar zat vlak boven de kroonrand ook een warm plekje.

Sterkte!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23420
Geregistreerd: 09-04-01

Re: wanneer is het klaar? oude dame kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 15:24

Ik heb zelf een oudje staan met ook meerdere gebreken (epilepsie, verleden met bevangenheid) en zolang ze staat staat ze maar als er nog iets aan gaat mankeren denk ik wel dat ik knopen moet gaan doorhakken.
Ze word verder niet meer gereden, loopt alleen in de winter voor de slee en verder is het knuffel en poetspony. Ik zou er zelf geen meerwaarde meer in zien om haar op de trailer te zetten en op de kliniek foto's te gaan maken, zelfde met een mogelijke peesblessure, ik doe haar echt geen plezier met eindeloos boxrust en dan weer opbouwen met stappen etc. Zelfde als met andere blessures, "revalideren" is geen optie meer denk ik, beestje word daar echt niet happy van, die geniet nu van alles wat er om haar heen gebeurd en van haar pensioen.

Hoe jij dat voor jouw paardje ziet kan ik niet beoordelen voor je maar dit is hoe ik het zelf met mijn pony in gedachte heb.

Koper

Berichten: 30256
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 15:28

Voor een foto of scan hoeft je paard niet persé naar een kliniek hoor. Er zijn ook veeartsen die mobiele apparatuur hebben.

Boxrust is ook niet verplicht, en naar mijn mening niet eens wenselijk. Zeker niet bij een paard wat al artrose heeft.

Mijn ruin loopt nu gewoon rond, weliswaar in een klein weitje ipv op het pad + wei. Het is namelijk wel de bedoeling dat het botweefsel wat nu moet gaan groeien ook stevig en sterk is, en dat bereik je beter met beweging dan met opsluiten in een box.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: wanneer is het klaar? oude dame kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 15:31

ik zou in iedergeval een foto laten maken,misschien dat er toch iets gebroken is?En aan de hand daarvan een beslissing nemen.Sterkte!

onley

Berichten: 9274
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: waldfeucht-bocket(duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 15:34

ik zou ook uitzoeken wat het is en vandaar op een beslissing nemen
houden van is ook soms loslaten al is dat o zo moeilijk.

maar ik zou niet zo egoïstisch zijn om me oudje daar mee verder te laten lopen als ze constant pijn zou hebben.

aandreaa
Berichten: 43
Geregistreerd: 07-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 17:22

Mijn oude heer is bij vlagen kreupel. Voor mezelf heb ik de grens gelegd bij goed kunnen gaan liggen en opstaan. Zolang hij er goed uitziet en goed eet is af en toe een beetje stijf/kreupel van de arthrose en spat geen reden om ....je weet wel wat. Sterkte met je oude dame :(:) . Hopelijk heeft ze zich alleen verstapt tijdens de vuurwerkshow en is het snel over.

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Re: wanneer is het klaar? oude dame kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 17:28

ik zou dat soort onderzoeken helemaal niet eens doen. Dier is 28 jaar en medisch.

natuurlijk kijk je het een paar dagen aan met een pijnstiller en als het beter gaat is het OK, gaat het niet beter dan zou het voor mij einde oefening zijn.

TS let wel op, paard is oud, heeft artrose en we gaan de winter in, dat betekend dat ze niet in de vooruit zal gaan qua bewegingsapparaat.

BigOne
Berichten: 38209
Geregistreerd: 03-08-09

Re: wanneer is het klaar? oude dame kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 17:33

Alleen jij kent het paard, je geeft al aan dat het er niet zo geweldig voorstaat. Als je merkt dat ze zonder pijnstilling niet het vrolijke paard is dat ze was voel je dan niet schuldig als je er wel een eind aan maakt. Dat is het voordeel van de mens, je kunt beslissingen nemen voor het welzijn van je dier. Maar het is zo verdomd moeilijk en meestal zijn we hier te laat mee, ik wil je heel veel sterkte wensen, of het goed of niet goed gaat, het blijft rot.

DeTjoeter
Berichten: 330
Geregistreerd: 12-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 20:20

Mijn merrie met artrose heeft zich een keer wat verstapt en is daar 2 maand (licht)kreupel/onregelmatig aan geweest. De veearts legde mij uit dat wanneer een normaal paard zich verstapt, die 2 dagen kreupel is. Een paard met artrose dat zich verstapt kan 2/3 maand kreupel blijven. Aangezien jouw paardje zich toch flink verstapt/verdraaid heeft aan haar artrosebeen moet je er denk ik rekening mee houden dat ze er langdurig last van kan blijven hebben. Daarnaast zijn paarden met artrose in de winter sowieso vaak wat stijver. Ik denk dat je voor jezelf moet gaan nadenken of je dit wil voor je paardje of niet. Ik wil je in elk geval veel sterkte wensen.

*edit: typfoutje

magicmist

Berichten: 3336
Geregistreerd: 10-09-05

Re: wanneer is het klaar? oude dame kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 17:54

even een update.

dierenarts adviseerde geen foto's meer te laten maken.
ze heeft nu andere pijnmedicatie. zaterdag mee begonnen. deze slaan echter niet aan.
ik moet van de dierenarts deze medicatie twee weken proberen.
ze oogt redelijk vrolijk, maar is nog flink kreupel.

vandaag heb ik naar utrecht gebeld over evt mogelijkheden.
de dierenarts daar adviseerde om er niet aan te beginnen, gezien haar leeftijd, karakter en andere medische problemen.

ik ga de twee weken af wachten, maar indien ik de komende periode geen verbetering zie dan laat ik haar inslapen.