Castratie 4,5 jarige hengst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
talievlietie
Berichten: 525
Geregistreerd: 15-10-09

Castratie 4,5 jarige hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 13:46

Hallo!
Na 'lange' tijd toch besloten om mijn hengst te laten castreren.
Nu hoor ik dat bij ten kaate in balkbrug het aardig geregeld word, maar dit is staand.
Las ook verhalen dat je oudere paarden beter op de operatie tafel kan laten doen.
Mijn voorkeur gaat denk ik toch naar ten kaate en dus staand.
Maar mensen met meerdere ideeën of tips?

Even nog wat informatie :
Hij is dus 4,5
Haflinger
Nooit gedekt
Sinds kort pas hengsten gedrag en alleen als ik op pad ga, thuis gaat prima.


Liefs.
Laatst bijgewerkt door talievlietie op 26-11-13 14:16, in het totaal 2 keer bewerkt

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Castratie 4,5 jarige hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 13:48

Daar kan je de dierenarts eerst naar laten kijken, wat die bult dan is en stel er dan gelijk de vraag.

Hoe moeten we dat weten wat het is? we zien het dier zelf niet en wij zijn geen dierenartsen.

talievlietie
Berichten: 525
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Castratie 4,5 jarige hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 13:51

Het ging mij vooral om de castratie zelf ;)

caro29
Berichten: 8041
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Castratie 4,5 jarige hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 13:54

Ik laat de hengsten altijd staand doen. Ik heb die van mij bij A. Desch laten doen. Een officiële castreur. Is goedkoop en doet het rustig.

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 13:58

talievlietie schreef:
Het ging mij vooral om de castratie zelf ;)



Ja en je had een vraagje over die knobbel.

talievlietie
Berichten: 525
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 13:59

@caro29 is er misschien een site van hem? en welke omgeveing werkt hij?

talievlietie
Berichten: 525
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 14:00

Ragdollcat schreef:
talievlietie schreef:
Het ging mij vooral om de castratie zelf ;)



Ja en je had een vraagje over die knobbel.


Misschien een idee, of iemand die een paard heeft die dat ook heeft/had. Gewoon nieuwsgierig ;)

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Castratie 4,5 jarige hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 14:02

Dat kan echt van alles zijn, wat de ene dier heeft hoeft niet zo te zijn bij die van jou.

talievlietie
Berichten: 525
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 14:08

Ragdollcat schreef:
Dat kan echt van alles zijn, wat de ene dier heeft hoeft niet zo te zijn bij die van jou.


Stukje tekst weggehaald omdat ik liever reacties heb over de castratie en ervaringen

mylittlejoy

Berichten: 3291
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 14:16

Wij hebben onze hengst met 3 jaar laten castreren en toen werd ons al aangeraden om dit onder gehele narcose te laten doen. De reden die hiervoor gegeven werd, was dat bij oudere hengsten (ouder dan 3 jaar) de ballen toch al meer ontwikkeld en dus beter doorbloed zijn/dikkere zaadstrengen hebben. Hierdoor en mede door het slechte zicht op de wond is het risicovol om dit staand te doen en veel dierenartsen doen dit liever ook niet.

talievlietie
Berichten: 525
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Castratie 4,5 jarige hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 14:22

@mylittlejoy maar ik heb ook gelezen dat dierenartsen minder ervaring hebben dan een castreur, ligt het daar dan niet aan dat ze het niet aandurven ?

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Castratie 4,5 jarige hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 14:27

Ik weet niet of durven het goede woord is, bij een oudere hengst is de kans op complicaties veel groter. Vandaar de veiligere methode. Ik zou voor een paar centen niet zo'n risico willen nemen. Je weet dat een castreur geen medicijnen mag toedienen afgezien van de vrij verkrijgbare? Ik zou het niet durven hoor.

talievlietie
Berichten: 525
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Castratie 4,5 jarige hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 14:31

Ik heb ook nog geen idee, vandaar mn topic :j
Heeft iemand ervaring met de dierenkliniek in Balkbrug, heb eerder gelezen dat hun ook eventuele ontstekingen zelf bekostigen en dat de castratie zelf rond de 100,- is en een consult 30,-. Maar de kosten die daarna komen zoals AB hun zelf betalen.?!

CrazyCat

Berichten: 4710
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 14:38

Ik heb mijn hengst ook met 4 jaar laten castreren en die had zelfs gedekt. (en mega ballen)
Gewoon liggend in de wei door 2 ervaren dierenartsen. Deze dierenarts doet ook de wilde ponies in het duingebied castreren, dus ik had er alle vertrouwen in.

Was geloof ik niet goedkoop met 300 euro zo uit mijn hoofd (regio Noord-Holland in 2011), maar het ging mij om de kwaliteit.

talievlietie
Berichten: 525
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Castratie 4,5 jarige hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 14:40

Het gaat mij ook zeker om de kwaliteit, maar een laager prijsje is ook niet verkeerd, maar ga natuurlijk wel voor de kwaliteit en veiligheid.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 14:41

mylittlejoy schreef:
Wij hebben onze hengst met 3 jaar laten castreren en toen werd ons al aangeraden om dit onder gehele narcose te laten doen. De reden die hiervoor gegeven werd, was dat bij oudere hengsten (ouder dan 3 jaar) de ballen toch al meer ontwikkeld en dus beter doorbloed zijn/dikkere zaadstrengen hebben. Hierdoor en mede door het slechte zicht op de wond is het risicovol om dit staand te doen en veel dierenartsen doen dit liever ook niet.


Precies om die reden is mijn ex-hengst met 4 jaar ook gecastreerd onder narcose. Wel thuis, dus niet op de kliniek. DA zag duidelijk goed ontwikkelde zaadstrengen, staand was dat niet te doen geweest.

CrazyCat

Berichten: 4710
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 14:42

talievlietie schreef:
Het gaat mij ook zeker om de kwaliteit, maar een laager prijsje is ook niet verkeerd, maar ga natuurlijk wel voor de kwaliteit en veiligheid.

Ik wil natuurlijk niet zeggen dat als het goedkoper is het niet goed is hoor. Ik bedoel meer dat ik pas erachter kwam wat het kostte toen ik de rekening op de mat kreeg. Dat is iets waar ik vooraf niet naar gevraagd heb zeg maar.

talievlietie
Berichten: 525
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Castratie 4,5 jarige hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 14:44

aaah zo. Ik denk dat ik gewoon maar klinieken bij mij in de buurt (en mn eigen DA) maar even ga bellen hoe hun dat willen. Aan alle soorten castreren zitten gewoon risico's en voor en nadelen. Wel lastig hoor...

CrazyCat

Berichten: 4710
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Oostenrijk

Re: Castratie 4,5 jarige hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 14:48

Liggend in de wei is mij in ieder geval prima bevallen. Geen stress en gedoe lekker op de eigen stal in een schone weide en dus weinig besmettingsgevaar. 3 daagjes antibiotica en verder lekker veel vrij bewegen op de wei om zwellen te voorkomen.
Er werd me afgeraden om er iets aan te doen anders dan controleren dus niet afspuiten en dergelijke.
Hij is zonder enige bijzonderheden vlot genezen.

talievlietie
Berichten: 525
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Castratie 4,5 jarige hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 14:51

Ik wil het ook graag deze winter laten doen, zodat er minder kans is op ontstekingen (warmte vliegen etc) ook staat hij gewoon in de wei en nacht op stal in de winter. Staat samen met mijn shet hengst. IS dat juist goed of moet ik ze dan apart zetten. Moet hij dan op de wei blijven inderdaad? of op stal en soms stappen?

caro29
Berichten: 8041
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Castratie 4,5 jarige hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 14:55

Nee ik heb geen site. Zoek op Ardesch Lemele. De opfok geeft het geregeld. Kostte mij €50.

CrazyCat

Berichten: 4710
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 14:56

talievlietie schreef:
Ik wil het ook graag deze winter laten doen, zodat er minder kans is op ontstekingen (warmte vliegen etc) ook staat hij gewoon in de wei en nacht op stal in de winter. Staat samen met mijn shet hengst. IS dat juist goed of moet ik ze dan apart zetten. Moet hij dan op de wei blijven inderdaad? of op stal en soms stappen?

Mijne stond ook gewoon met een andere hengst en een ruintje. Geen probleem dan houden ze elkaar juist lekker in beweging.
Ik zou als je de mogelijkheid hebt zorgen dat hij in ieder geval de eerste dagen dag dag en nacht op de wei kan zijn. Kan dat niet dan zo kort mogelijk op stal en eventueel nog een keertje laat op de avond een rondje stappen.

talievlietie
Berichten: 525
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Castratie 4,5 jarige hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 14:57

Hij kan in principe gewoon dag en nacht buiten. Eigen land en stal :) ze staan winter binnen gewoon vanwege de kou.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Castratie 4,5 jarige hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 15:13

Ik zou ze inderdaad de eerste dagen dag en nacht buiten houden, daar is de schoonste omgeving. Na de castratie even een paar uur uit elkaar houden, tot het gecastreerde paard weer helemaal bij is. Daarna samen zetten en zo ook laten staan.

CharmFaith

Berichten: 894
Geregistreerd: 30-12-07
Woonplaats: Castricum

Re: Castratie 4,5 jarige hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 20:28

bij dierenkliniek enterbrook kan het staand en liggend wat je zelf wilt. prijs weet ik zo net niet moet je even bellen anders.