Graasvoet veulen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Julia1980
Berichten: 29
Geregistreerd: 28-10-13

Graasvoet veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-13 12:48

Hallo Bokkers,

Ik ben al enige tijd meelezer op dit forum en waardeer de kennis en ervaring die er op dit forum aanwezig is.
Ik wil graag iets aan jullie voorleggen.

Ik heb een merrie veulen op het oog die op dit moment 6,5 maand oud is. Ze heeft lange benen en een korte hals waardoor ze nu aan 1 voetje een graasvoet heeft ontwikkeld, deze heeft ze dus niet vanaf haar geboorte. Ik heb begrepen dat het het beste is dat ze geopereerd wordt aan haar check ligament. Dit hebben de hoefsmid en dierenarts aangegeven.

Ik sta opzich positief tegenover zo'n operatie en zou dit risico best aandurven omdat ik gelezen heb dat de resultaten met zo'n operatie erg goed zijn en er in de toekomst geen belemmeringen zijn om zo'n paard in de (basis)sport te laten lopen.

Nu zullen jullie vast denken er staan genoeg "gezonde" veulens te koop dus waarom juist deze kopen. Ik vind het een mooie merrie en heb een klik met haar die ik met andere veulens niet heb gehad. Ik ben niet op zoek naar een paard wat de topsport in moet.

Ik ben dus vooral op zoek naar mensen die ervaring hebben met zo'n operatie. Ben je tevreden met het resultaat? Hoe is het operatietraject gegaan en de revalidatie? Heeft het veulen er lang last van gehad? Wanneer kon het veulen weer naar buiten?

Ik hoop op veel reacties zodat ik voor mezelf op kan maken of ik deze stap wil nemen. Ik kan uiteraard met de fokker afspraken maken over de prijs zodat de kosten voor de operatie niet (geheel) voor mijn rekening zullen komen als ik haar besluit te kopen.

P.S. Hoop dat het topic hier goed staat

Julia1980
Berichten: 29
Geregistreerd: 28-10-13

Re: Graasvoet veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-13 15:49

De dierenarts gaf trouwens aan dat het een veel voorkomende operatie is, dus ik hoop dat er hier op bokt ook mensen zijn die hier ervaring mee hebben. Op internet lees je veel info over de graasvoet en de operatie zelf maar vrij weinig tot niets over het natraject en de revalidatie.

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Graasvoet veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 17:48

Ik zou niet gelijk aan een operatie denken, gewoon eerst even een goede hoefsmid erbij.

MissDonna

Berichten: 8103
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Zuidschermer

Re: Graasvoet veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 20:15

mijn oude merrie had dit ook, niet geopereerd trouwens. ze is toen verkocht en op 2,5 jarige leeftijd had ze het nog. Als je kan zou ik ht opereren Helemaal omdat het een veel voorkomend iets is, en ze er wat aan kunnen doen :)

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Graasvoet veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 21:17

Hier ook wel eens een veulen gehad die richting een bokhoefje ging ivm de groei, maar geen haar aan mijn hoofd die eraan denkt om gelijk te gaan opereren. Alles is hier altijd netjes bijgehouden door de smid, vanaf het begin, en alles hoefjes zien er gewoon prima uit

Anoniem

Re: Graasvoet veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 21:20

Lukt het je niet om het 100 % gelijk te krijgen en die kans is redelijk aanwezig! heb je een veel grotere kans op blessures door de ongelijke belasting
Ik zou me dat verdriet besparen

Cyta

Berichten: 281
Geregistreerd: 25-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 21:35

Ik had ook een jaarling gekocht met een graasvoetje.
Geen operatie, maar wel een goeie smid die regelmatig opnieuw kwam vijlen.
Ondertussen is de mijne 5 jaar en je ziet er niks meer van!

Bij een operatie moet je ook rekening houden met het sluiten van de groeischijven/leeftijd veulen, want ik lees dat het veulen al 6,5 maand is:

De groeischijven sluiten bij het paard al op jonge leeftijd en als je de groei wilt beïnvloeden zul je dus tijdig moeten zijn. Bovendien verschilt de snelle groeifase van de groeischijf per gewricht alsmede de leeftijd waarop deze sluit. Daarmee verschilt dus ook per gewricht de leeftijd waarop je het beste kunt ingrijpen om de groei te corrigeren. De groeischijf van de kogels heeft een snelle groeifase tot twee maanden en ingrijpen heeft een goed resultaat op een leeftijd van twee tot vier weken. De groeischijven rond de voorknie en sprong hebben een snelle groeifase tot vier tot zes maanden en ingrepen hebben hier nog resultaat tot twee tot vier maanden. Uiteraard geldt daarbij hoe schever het been, hoe meer er door groei gecorrigeerd moet worden en hoe eerder je ingrijpt hoe meer er gecorrigeerd kan worden.


Misschien vind je hier ook meer uitleg:

http://www.dehoefslag.nl/tip/veterinair ... ij-veulens

ramasso
Berichten: 31
Geregistreerd: 03-09-09
Woonplaats: Voorburg

Re: Graasvoet veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 00:54

Hoi Julia, die van mij is in oktober 2009 aan beide beentjes geopereerd. Hij was toen 5 maanden oud. Wij hebben toen gekozen voor de operatie zodat hij de volgende lente de opfok in zou kunnen. De operatie is spoedig verlopen en de revalidatie ook. In april 2010 kon hij met keurige voeten en zonder ijzers de opfok in. Hij heeft nu prima voeten en geen ijzers en doet het qua lopen prima. Eerlijk is eerlijk als ik niet afhankelijk was geweest van de opfok had ik hem denk ik niet laten opereren. Een operatie is niet zonder risico's. Maar om hem 3 jaar zonder vriendjes alleen op te laten groeien vond ik toen geen alternatief.

Ashley5760
Berichten: 5823
Geregistreerd: 06-01-06

Re: Graasvoet veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 00:57

graasvoet als in (richting) bokvoet?
Een keer goed laten corrigeren (natuurlijk mag hij niet kreupel lopen) en daarna zelf wekelijks of 2 wekelijks beetje raspen aan verzen kant.
Als je elke 8 weken je smid hem laat corrigeren krijgt hij elke keer een klap, vandaar dat het aan te raden is zelf met de vijl bij te houden zodat hij niet terug groeit en de keer erna zo nodig verder te corrigeren door smid.
Hebben wij vorig jaar ook met een veulen/halfjaarling gehad, prima hersteld niks meer van te zien, nooit kreupel geweest.

Julia1980
Berichten: 29
Geregistreerd: 28-10-13

Re: Graasvoet veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-13 17:45

Bedankt voor alles reacties al!

Ik weet dat opereren niet meteen zou hoeven bij een graasvoet/bokhoefje, maar omdat de groeischrijven in de benen al snel zullen sluiten hebben zowel de dierenarts als twee hoefsmeden geadviseerd om het diertje te laten opereren. Als ik op internet de foto's zie van voor en na de operatie van verschillende veulens dan zie je gewoon 2 zo goed als gelijke hoeven. Je weet dat ook meteen zeker dat je niet 2 a 3 jaar hebt lopen aanmodderen met bekappen wat wellicht toch niet het gewenste resultaat heeft. Gezien het feit dat de groeischijven al snel zullen gaan sluiten wil ik wel snel een beslissing nemen.

Ik heb verder begrepen dat de operatie geen grote risico's met zich meebrengt en het dus alleen wat tijd kost daarna voor het veulentje weer helemaal op de been is. Omdat ik het veulen nog niet gekocht heb zou ik wel kunnen onderhandelen over de prijs, dus qua kosten maak ik me niet zo druk. Vond trouwens de operatie kosten nog erg meevallen wat ik doorgekregen heb.

@Ramasso: Heeft jouw veulen na de operatie veel last gehad? Hebben ze hem eerst in een drukverband of iets gedaan? Hoe zag de revalidatie periode eruit? Stappen over het harde en verder boxrust? Na hoeveel tijd mocht hij weer wat naar buiten?

Marlies1995

Berichten: 99
Geregistreerd: 03-06-12

Re: Graasvoet veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 18:29

Ik heb een 2 jarige gekocht die een grasvoetje heeft. ze is er niet aan geopereerd omdat ze het pas op latere leeftijd kreeg. ze loopt er echter prima op! ze wordt regelmatig even bijgevijld door de hoefsmid en dat gaat prima.

silhouette

Berichten: 75
Geregistreerd: 19-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 22:31

Ik was in september zelf aanwezig tijdens de operatie aan een graasvoet. Ik heb dus gezien hoe ze het checkligament doorsneden. Voor dit veulen was er geen andere oplossing, hij liep op zijn teen.
Na de operatie werd er een schoentje opgezet, en moest er in principe 3-4 weken aan de hand gestapt worden met het veulen. Na een kleine twee weken zag het er wel goed uit en mocht het veulen in de paddock. Veulen zelf heeft er nooit last van gehad en na 4 weken is ook het schoentje eraf gegaan.
Tijdens het stappen aan de hand kon je ook iedere dag zien dat het veulen steeds beter begon te stappen.

ElanJV

Berichten: 203
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: Angeren

Re: Graasvoet veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 17:43

Operatie is echt niet altijd nodig. Merrie die ik nu rijd had dit ook, goede hoefsmid erbij en nu heeft ze twee gelijke hoeven!

ramasso
Berichten: 31
Geregistreerd: 03-09-09
Woonplaats: Voorburg

Re: Graasvoet veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 20:01

Hoi Julia, Ike heeft weinig last gehad van de operatie. Hij heeft na de operatie druk verband en ijzertjes gekregen. Het drukverband heeft hij 2 weekjes om gehad. De ijzertjes een maand of 5. In de eerste 2 weken mocht hij alleen rustig aan de hand stappen (dat rustig was niet makkelijk, maar gelukkig stond hij nog met zijn moeder die af en toe als stootkussen fungeerde). Daarna mocht hij redelijk snel de paddock weer. Van die hele periode op stal heeft hij weinig last gehad. Alhoewel hij wel heel fris was met stappen, maar dat is begrijpelijk voor een veulen. Hij is eind oktober geopereerd en het jaar daarop begin april de opfok ingegaan. Al met al is hij er super snel doorheen gekomen en heeft 2 prachtige voorvoeten. Als enige kanttekening vind ik de littekens niet mooi geworden. Hij heeft op beide benen verdikkingen, die nu 4 jaar verder wel zijn vervlakt, maar nog steeds zichtbaar zijn. Met lopen heeft hij totaal geen last.

Julia1980
Berichten: 29
Geregistreerd: 28-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 11:55

Na enkele keren overleg heeft de fokker besloten dat het het beste is om het veulentje te laten opereren.

Er zal eerst een foto worden gemaakt van de hoef om te controleren of binnenin alles goed is. Als er namelijk al iets mis zou zijn met het hoefbeen dan heeft opereren geen zin en ga ik er ook zeker niet aan beginnen.

Als de foto goed is gaan ze vervolgens opereren. Afhankelijk van de uitkomst van de operatie zal ik haar dan waarschijnlijk kopen.

Fijn om te horen ramasso dat Ike weinig last heeft gehad van de operatie.
Ik hoorde dat het normaal is dat je iets van de littekens blijft zien en dat het ook wat dikker kan blijven. Heb je toevallig een foto van de verdikkingen op de benen?
Merk je verder geen beperkingen tijdens de arbeid?

ramasso
Berichten: 31
Geregistreerd: 03-09-09
Woonplaats: Voorburg

Re: Graasvoet veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 19:34

Ik zal foto's voor je maken. Ike heeft verder geen beperkingen in het werk en al helemaal niet als hij losloopt ;-)

JamieC

Berichten: 271
Geregistreerd: 14-03-13

Re: Graasvoet veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 11:59

Ramasso, ik ben ook wel erg benieuwd naar je foto's!

Mijn veulen vormt op dit moment ook bokvoeten voor…
Bij de fokker kreeg ze 2 kg sportbrok per dag met een opfok-supplement erbij.
Ik denk dat dit even te gek geweest is, en ze hierdoor even te hard is gaan groeien waardoor haar diepe buiger op spanning is komen te staan.

Eerst naar de hoefsmid op stal geweest, deze zei dat ik zo snel mogelijk naar de kliniek moest gaan.
Toen Cees Zijp (Akersloot) opgebeld, een hoefsmid met generaties lange ervaring.
Hij zij dat zo'n operatie een hele goede oplossing lijkt, maar de paarden die hij door de jaren heen meemaakt die als veulen/jaarling die operatie hebben gehad op latere leeftijd bijna allemaal kreupel raken.
Dierenartsen zien vaak alleen het resultaat de eerste tijd, een hoefsmid ziet het op de lange termijn.

7 dec ga ik even bij hem langs, om het te laten zien.
Zal jullie up to date houden :)


JamieC

Berichten: 271
Geregistreerd: 14-03-13

Re: Graasvoet veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 21:39

Dat ziet er wel goed uit!!
Heb je ook een foto van de hoeven op een harde ondergrond?

Nathalie02

Berichten: 2443
Geregistreerd: 30-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 21:43

Als je wilt opereren kun je dat het beste nu doen.

Mijn merrie is met 5 maanden geopereerd. Is nu 4,5 jaar oud en is helemaal niks meer van te zien. Ook de revalidatie viel me alles mee. Toen het verband eraf kwam moest de veearts helemaal zoeken naar de plek. Zo snel heelde het. Ze doet alles gewoon en heeft geen centje last. :) Litteken is amper te zien.

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 23:15

JamieC schreef:
Ramasso, ik ben ook wel erg benieuwd naar je foto's!

Mijn veulen vormt op dit moment ook bokvoeten voor…
Bij de fokker kreeg ze 2 kg sportbrok per dag met een opfok-supplement erbij.
Ik denk dat dit even te gek geweest is, en ze hierdoor even te hard is gaan groeien waardoor haar diepe buiger op spanning is komen te staan.

Eerst naar de hoefsmid op stal geweest, deze zei dat ik zo snel mogelijk naar de kliniek moest gaan.
Toen Cees Zijp (Akersloot) opgebeld, een hoefsmid met generaties lange ervaring.
Hij zij dat zo'n operatie een hele goede oplossing lijkt, maar de paarden die hij door de jaren heen meemaakt die als veulen/jaarling die operatie hebben gehad op latere leeftijd bijna allemaal kreupel raken.
Dierenartsen zien vaak alleen het resultaat de eerste tijd, een hoefsmid ziet het op de lange termijn.

7 dec ga ik even bij hem langs, om het te laten zien.
Zal jullie up to date houden :)

inderdaad het lijkt me op lange termijn niets. Als ik het goed begrijp ts dan is het veulen nog niet van jou, maar wil je het gaa kopen als de operatie geslaagd is? Goede raad koop een gezond veulen, dan is er nog genoeg kans dat er de komende jaren vanalles gebeurd, nu al een kopen die niet 'goed' is, is iets waar ik zelf niet aan zou beginnen.

Julia1980
Berichten: 29
Geregistreerd: 28-10-13

Re: Graasvoet veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 23:14

Hoi allemaal,

sorry voor de late reactie. Even druk geweest en dan komt bokt een beetje op de achtergrond he ;).
We hebben foto's op de kliniek laten maken en daaruit kwam dat het een graasvoet is die het beste operatief verholpen kan worden.
Ik heb gevraagd naar de effecten op lange termijn en de kliniek geeft aan dat de lange termijn gevolgen eigenlijk niet anders kunnen zijn dan met de behandeling die bestaat uit het telkens bekappen.
Het uiteindelijke resultaat is namelijk hetzelfde (pezen die opgerekt worden waardoor de hoef minder stijl wordt), waarbij het resultaat bij een operatie van een graasvoet die vrij heftig is veel meer gelijke hoeven en een gelijke stand geeft dan wanneer je aan blijft modderen met proberen om het met bekappen goed te krijgen.
De kliniek geeft ook aan dat ze alleen opereren als ze dat de beste oplossing vinden en vinden dat het dier genoeg kans heeft op volledig herstel. Ook is er bij deze vorm geen belemmering voor het lopen in de sport later.
Er is dan ook besloten om de operatie door te zetten, dat zal deze week plaatsvinden in verband met de leeftijd van het veulen. Volgens de artsen is het nu het beste moment en moeten we niet langer wachten.

Het zal de komende dagen/weken dus even spannend worden maar ik houd jullie op de hoogte als jullie dat fijn vinden.

de koop is nog niet definitief en zal pas gesloten worden als het veulen naar behoren herstelt na de operatie.
Ik waardeer al jullie input en ook de adviezen om een veulen te kopen wat "gezond"is. Ik ben me er van bewust dat dit wel een puntje is, maar een graasvoet heeft verder niets met de kwaliteit van het veulen te maken. Ze heeft dit gekregen door een "verkeerde" voorkeurshouding bij het grazen en is niet met deze afwijking geboren.
Ik wil verder nog niet te veel loslaten over de herkomst van het veulen en de fokker, maar wil laten weten dat het een speciaal paard is, waardoor ik er ook van overtuigd ben dat we er met zijn allen uitkomen.

JamieC

Berichten: 271
Geregistreerd: 14-03-13

Re: Graasvoet veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 11:04

Wil je misschien voor en na foto's maken Julia? :)
Ben erg benieuwd hoe snel je resultaat ziet en hoe erg het nu nog is!

ramasso
Berichten: 31
Geregistreerd: 03-09-09
Woonplaats: Voorburg

Re: Graasvoet veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 00:15


Julia1980
Berichten: 29
Geregistreerd: 28-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-13 21:29

Hey allemaal,

na een paar heftige dagen weer even tijd om te bokken.

Zoals ik in mijn vorige bericht al aangaf is de beslissing genomen om te opereren omdat de foto's goed waren. Het veulen is afgelopen woensdag geopereerd en naar omstandigheden gaat het aardig.
Ze hebben na de operatie een drukverband aangelegd en dat afgelopen vrijdag laat in de middag verschoond. Wondje ziet er goed uit en het is niet heel erg opgezwollen. De arts heeft naar de stand gekeken en zei dat het veulen nu twee zo goed als gelijke stand/hoeven heeft. Operatie tot nu toe dus een prima resultaat.

Het lopen gaat redelijk moeizaam. Zal ook niet handig zijn met het verband plus het feit dat het check ligament is doorgehaald en dat natuurlijk ook zijn uitwerking heeft. De fokker heeft haar zaterdag weer op mogen halen en ze staat nu op verplichte boxrust. Ze mag de eerste week 2 keer per dag een stukje van circa 100 meter per keer stappen op het harde. Dit is nodig om de pezen weer sterk te maken. Voor de rest gewoon op stal.

Ik geloof dat er wel wat foto;s zijn gemaakt van haar hoeven voor en na de operatie, maar die heb ik nog niet. Verder wil ik die ook pas plaatsen wanneer het veulen eventueel van mij gaat worden.