5 weken na abses

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Duijfje

Berichten: 1990
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Noord-holland

5 weken na abses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 23:39

Hi Bokkers,

Helaas weer een medisch gevalletje met mijn paardje.
Ik wil graag alleen jullie mening hierover horen.

19 okt - trof ik mijn paard met een enorm abses op zijn rechter bovenbeen. Paard kon er niet op staan en sleepte het been voort. DA was langsgekomen.

20 okt - DA heeft het abses open gemaakt en leeg gedrukt.

Het openmaken van de wond en de prut eruit halen is een hele week gedaan.
Daarna is de wond geheeld.
Advies was rust.
Rond 4 november heb ik de DA weer gebeld. Paard zijn knie bleef te dik en zijn been te warm.
DA deed buigproef en paard was stok kreupel. We kregen medicijnen waarbij het beter kon gaan met de zwelling en het been. Dit gebeurde niet.

Een week later weer de DA gebeld en het advies was om naar de kliniek te gaan.
Vandaag zijn we naar de kliniek gegaan. Ze hebben foto's en scans gemaakt. De spier in zijn been blijkt aangetast/ verplaatst te zijn door dit abses. Het abses zat op ongeveer 6 cm diepte. Verder vonden ze op de foto een gek plekje wat niet in het been hoort. Een gok is dat dit toen de wond open was erin is gegaan. Er werd verteld dat dit geen kwaad kan.

Het kan echter zijn dat het lichaam dit gaat verstoten en er weer een abses ontstaan. Echter kan dit abses ook 4 jaar laten ontstaan.

Advies nu is 3 weken stappen + beetje draven.
Hierdoor zou het beter kunnen worden.
Als het slechter wordt willen ze hem opereren...

Wat zouden jullie doen?
We zijn ongeveer een maand verder, behalve een poging tot weghaling van het abses is er nog niet echt veel veranderd.

Wat het plekje is in het been weten we niet.
Op dit moment vond de kliniek niet genoeg aanleiding om hem te opereren.
Hoe het abses is ontstaan weten we ook niet...

Duijfje

Berichten: 1990
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Noord-holland

Re: 5 weken na abses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 23:17

Niemand die hier advies over wil geven? Raad over wat hij/ zij zal doen?

cashlee

Berichten: 472
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Wijchen

Re: 5 weken na abses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 23:30

Sorry, kan je hier geen advies over geven. Wil je wel heel veel sterkte wensen!

marietje1000

Berichten: 781
Geregistreerd: 31-01-12

Re: 5 weken na abses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 21:15

Misschien wordt het tijd voor een alternatieve benadering? Ik heb goed ervaringen met homeopathie bij een oude kat met een enorm abces wat volgens de DA zeker terug zou komen (is nu meer dan 2,5 jaar geleden en niet teruggekeerd).

mazzeltje

Berichten: 4510
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Re: 5 weken na abses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 21:30

Ik zou een foto laten maken, misschien zit er wat in het been wat er niet hoort.
Splinter of botsplinter.
Dat blijft dan prutten en zweren.

kasi
Berichten: 117
Geregistreerd: 15-03-11
Woonplaats: Duitsland, Biendorf

Re: 5 weken na abses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 21:45

Ik zit hier met ongeveer hetzelfde probleem, mijn merrie heeft een week of 7 geleden een abces gehad op haar been. Het achterbeen. Het is nog steeds niet helemaal weg, en haar been is ook nog erg dik, is dat bij jouw paard ook zo? Mijn dierenarts heeft röntgenfoto's gemaakt, daar was gelukkig niks op te zien, dus ik zou ook niet kunnen zeggen of het bij jou paardje weer een beginnend abces is, zou natuurlijk wel kunnen. Na een paar weken was er, nu ik er goed over nadenk, weer een 2de abces, sinds die tijd is het rustig. En geneest de wond goed. Maar het been blijft bij die van mij dus wel dik....mijn merrie is sinds het abces open is gemaakt niet meer kreupel, maar je moet er rekening mee houden dat het nog een lange weg is, voor het helemaal genezen is!!! Geef het de tijd....het komt wel weer goed!

Duijfje

Berichten: 1990
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-13 21:51

mazzeltje schreef:
Ik zou een foto laten maken, misschien zit er wat in het been wat er niet hoort.
Splinter of botsplinter.
Dat blijft dan prutten en zweren.



Ik heb foto's en een scan laten maken dinsdag bij de kliniek.. sorry als dit niet vermeld was.

Er zit inderdaad iets in het been dat daar niet hoort. Maar de kliniek zei dat het geen bot was.

Duijfje

Berichten: 1990
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-13 21:52

kasi schreef:
Ik zit hier met ongeveer hetzelfde probleem, mijn merrie heeft een week of 7 geleden een abces gehad op haar been. Het achterbeen. Het is nog steeds niet helemaal weg, en haar been is ook nog erg dik, is dat bij jouw paard ook zo? Mijn dierenarts heeft röntgenfoto's gemaakt, daar was gelukkig niks op te zien, dus ik zou ook niet kunnen zeggen of het bij jou paardje weer een beginnend abces is, zou natuurlijk wel kunnen. Na een paar weken was er, nu ik er goed over nadenk, weer een 2de abces, sinds die tijd is het rustig. En geneest de wond goed. Maar het been blijft bij die van mij dus wel dik....mijn merrie is sinds het abces open is gemaakt niet meer kreupel, maar je moet er rekening mee houden dat het nog een lange weg is, voor het helemaal genezen is!!! Geef het de tijd....het komt wel weer goed!


De tijd geef ik hem, ik verwacht niet dat het snel opgelost is. Op de scan kan je het abses wel zien.

mazzeltje

Berichten: 4510
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Re: 5 weken na abses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 22:04

Je had het wel vermeld zie ik, ik heb er overheen gelezen, sorry.

Duijfje

Berichten: 1990
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Noord-holland

Re: 5 weken na abses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-13 22:05

Maakt niet uit, kan gebeuren!

kasi
Berichten: 117
Geregistreerd: 15-03-11
Woonplaats: Duitsland, Biendorf

Re: 5 weken na abses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 22:49

Ik hoop dat het ook snel weer beter gaat met jou paardje, ik heb van mijn hoefsmid te horen gekregen dat ik er nogwel de hele winter zoet mee ben. Nu woon ik in oost-duitsland, en zijn de winters erg lang en koud, dus voor mij zit rijden er in de wintermaanden toch niet in. Heb er dus ook weinig last van. Maar ik hoop dat het bij jou wat sneller weer de goede kant op gaat! Het kan idd zijn dat er nog een abces onder is ontstaan, wat bij de mijne ook was! Het was niet meer na te gaan waar het vandaan kwam, was wel een hele gemene bacterie waar ze 3 weken angibioticum voor heeft gehad. Mijn dierenarts heeft gezegd dat het been van mijn merrie waarschijnlijk voor altijd dikker blijft als de anderen, kan zijn dat het bij die van jou ook zo is, als de kreupelheid maar overgaat. Dat is het belangrijkste!!! Mag je jou paard al weer meer beweging geven? Dat is toch ook wel heel belangrijk, die van mij staat sinds het abces opengemaakt is weer hele dagen in het land, en dat doet haar echt goed!

Duijfje

Berichten: 1990
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Noord-holland

Re: 5 weken na abses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-13 22:58

Ja hij zou wel de paddock in mogen, maar bij ons staan ze in een redelijk grote en onrustige kudde. Dan wil ik een paard met een "raar" been daar niet tussen hebben staan. Te veel risico..
Als zijn humeur dusdanig veranderd zou zijn had ik het wel gedaan. Maar het lijkt of hij er tot nu toe vrede mee heeft.

kasi
Berichten: 117
Geregistreerd: 15-03-11
Woonplaats: Duitsland, Biendorf

Re: 5 weken na abses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 23:15

Nee, dat is dan idd niet zo verstandig. Ik heb een rustig groepje van 3, waarvan zij de middelste in de kudde is. De alfa merrie is haar moeder, dus die doet haar sowieso niks, ze zijn al hun hele leven bij elkaar. Maar als het onrustig is, en je paard is tevreden zo, dan is dat natuurlijk ook prima!

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: 5 weken na abses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 23:47

opereren...dat vreemde lichaam moet eruit.Zolang dat er in blijft zitten blijft er een ontstekingsreactie komen.

Duijfje

Berichten: 1990
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Noord-holland

Re: 5 weken na abses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-13 12:30

@kasi ja dan zou ik hem er ook bij zetten. Dan zal er niet veel gebeuren. Die van mij staat ook ergens in het midden. Maar in deze tijd van het jaar dat het wat frisser is. Zijn ze veel actiever in de paddock.

@geerke
Bedank voor je antwoord.
Ik had gevraagd waarom we hem niet meteen konden opereren, maar ze vonden niet genoeg aanleg daarvoor. Met longeren liep hij goed. Alleen met de buigproef niet. Overigens als er niks veranderd in de 3 voorgeschreven weken; dan wordt hij wel geopereerd.

kasi
Berichten: 117
Geregistreerd: 15-03-11
Woonplaats: Duitsland, Biendorf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 22:20

Nog even een vraagje: Heeft je dierenarts ook bloed afgenomen? En dus gecontroleerd op een bacterie? Het kan zijn dat je paard net als de mijne een hele gemene bacterie infectie heeft opgelopen, en dat was pas na de 2de ab-kuur over. Als dat zo is, heeft opereren weiinig zin. De dierenarts kan hooguit het nog een keer open moeten maken om de rest van de pus eruit te krijgen. En dan opnieuw dicht laten groeien. En goed schoon houden is natuurlijk belangrijk, maar dat doe je vast wel!!! Ik hoop dat het weer snel beter gaat!

speurneusc

Berichten: 5375
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 22:25

als je wond van binnenuit wil laten sluiten tubbetje oogzalf voor dieren nemen (voor katten/honden/konijn) dit in de wond spuiten tot het langzaam van binnenuit sluit, houdt de buitenkant open, als het toch dicht is en van binnen nog niet toch ff weer korstje afweken en zalf er echt in spuiten, zit ook antibiotica in en dat helpt het sluiten van binnenuit

Duijfje

Berichten: 1990
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Noord-holland

Re: 5 weken na abses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 02:19

De wond is al geheeld. Alleen zit er nog een buld op zijn been. Wat niet kleiner word. Er is inderdaad kans dat er een bacterie is. En dan zullen we weten of hij geopereerd moet worden. Als er een bacterie in zit. Zal het abses namelijk groeien.

franka75

Berichten: 11192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 02:35

Lastig hoor ik denk dat je nu alleen maar kan afwachten of het gaat groeien succes met hem