Endeldarmprolaps bij pony?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Klaas99
Berichten: 18
Geregistreerd: 18-10-10

Endeldarmprolaps bij pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-13 19:10

Hallo,

Wij hebben nu 3 weken geleden een nieuwe pony gekocht.
De eerste week hebben we haar in het weiland naast ons huis gehad.
Daarna hebben we haar met onze 4 andere pony's in een weiland een stukje verderop gedaan.
Maar nu kwamen we vorige week Vrijdag bij de pony's kijken, en zagen we dat bij de nieuwe pony een stuk endeldarm uitstak van wel 10 cm. ze was ook aan de diarree. We hebben haar gelijk meegenomen, op stal gezet, en de dierenarts gebeld. de dierenarts heeft het stuk darm teruggeduwd, maar de dierenarts was nog geen 10 minuten weg of het stuk endeldarm was er al weer uit. We moesten de darm, steeds met koud water afspoelen zodat het ging krimpen. Dit hielp niets. Nu een week later: De pony is nog steeds helemaal gezond, maar de darm steekt nog steeds uit, het ziet er nu heel vies uit, en er komt vocht uit. Maar de pony is toch niet ziek, en het doet haar geen pijn. Nu dacht ik dat het een endeldarmprolaps was. Kan dit vanzelf ook afsterven? Of kan de dierenarts het er misschien afhalen?

Alvast bedankt!



Klaas99
Berichten: 18
Geregistreerd: 18-10-10

Re: Endeldarmprolaps bij pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-13 21:45

Ik denk niet dat het inwendig nog vastgezet kan worden. het ziet er heel ontstoken uit.
De dierenarts heeft er verder niks van gezegd, we moesten haar alleen wel 3 dagen antibiotica geven, en met koud water afspoelen verder niets. Zou de dierenarts het stuk darm er niet af kunnen halen en dan weer dicht-hechten?
Op Google heb ik gelezen dat ze bij een slijmvlies-prolaps het wel laten afsterven door er een elastiek om te doen.

Klaas99
Berichten: 18
Geregistreerd: 18-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-13 09:21

Nikki_ schreef:
Heeft de dierenarts ook gezegd dat dit een endeldarmprolaps is of ben je zelf tot deze conclusie gekomen? Mocht de dierenarts geen specifieke diagnose aan jullie verteld hebben, dan zou ik hier nog even naar vragen en welke andere mogelijkheden er nog zijn om dit te behandelen.

De endeldarm is het laatste gedeelte van de dikke darm, wanneer deze uitsteekt is er een kans dat deze beschadigd raakt. Is hij nog verder uit gaan steken dan die 10 cm? En welke kleur heeft het? Mocht dit deel echt aan het ontsteken/afsterven zijn, dan zou deze wel verwijderd kunnen (moeten) worden. Maar ik verwacht dat dit nog niet het geval is, aangezien je dierenarts wat afwachtend lijkt te handelen.

Dat de pony diarree heeft geeft wel aan dat er iets mis is; het zou misschien kunnen komen door de prolaps, dat hierdoor de functie van de dikke darm minder effectief wordt (water absorberen/indikken van de mest) en de ontlasting daarom dunner is. Maar een paard met diarree is niet gezond.

Ik hoop dat je iets aan deze informatie hebt en ik ben erg benieuwd waarom de dierenarts op zo'n afwachtende manier lijkt te behandelen.


De dierenarts heeft niet gezegd wat het was, ik dacht zelf aan een endeldarmprolaps.
Het stuk darm is eerder kleiner dan groter geworden, ik kan eventueel wel een foto maken van het stuk darm?
De pony heeft al een week geen diarree meer, alleen in het weiland, toen we erachter kwamen dat er een stuk darm uitstak.
We denken dat ze verstopt heeft gezeten door het herfst-gras, dat ze daardoor is gaan persen, en aan de diarree is gekomen.


Klaas99
Berichten: 18
Geregistreerd: 18-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-13 20:41

Wij hebben ervaring met de kliniek dat er erg hoge rekeningen van komen, met de kans dat het nog niet goed komt. En omdat ze totaal geen pijn heeft, en verder helemaal gezond is willen we haar toch nog niet direct een spuitje geven.

Klaas99
Berichten: 18
Geregistreerd: 18-10-10

Re: Endeldarmprolaps bij pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-13 09:19

Het gaat nog steeds goed met de pony.
Ja, ik ben bijna 14 jaar, maar ik heb dit topic samen met mijn ouders gestart, dus laat ik ze alles ook lezen.
De dierenarts wilde haar ook direct nog geen spuitje geven, die wilde het ook nog even aanzien.
We zullen vandaag weer contact met de dierenarts opnemen.

Klaas99
Berichten: 18
Geregistreerd: 18-10-10

Re: Endeldarmprolaps bij pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-13 17:08

Dierenarts is vanmiddag geweest, en ze gaan haar binnenkort opereren. Dus hopen dat het weer goedkomt.
Foto heb ik verwijderd omdat we alleen maar reacties krijgen van dierenmishandeling enz.

Klaas99
Berichten: 18
Geregistreerd: 18-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-13 18:21

jesito schreef:
Is de pony al geholpen, zie net dat je online bent??


De pony is weer helemaal beter.
Nu hoop ik dat het niet weer gebeurt...

Klaas99
Berichten: 18
Geregistreerd: 18-10-10

Re: Endeldarmprolaps bij pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-13 19:13

de dierenarts zou haar gaan opereren, maar het werd steeds kleiner. De dierenarts wilde haar toen nog niet opereren, omdat het steeds kleiner werd. Nu zie je er niets meer van en het is gelukkig weer helemaal beter. De dierenarts is nog wel een paar keer geweest om te kijken hoe het ging. Ragdollcat, als u het niet geloofd kan ik eventueel volgende week een foto plaatsen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Vagabondo en 69 bezoekers