Endeldarmprolaps bij pony?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Klaas99
Berichten: 18
Geregistreerd: 18-10-10

Endeldarmprolaps bij pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-13 19:10

Hallo,

Wij hebben nu 3 weken geleden een nieuwe pony gekocht.
De eerste week hebben we haar in het weiland naast ons huis gehad.
Daarna hebben we haar met onze 4 andere pony's in een weiland een stukje verderop gedaan.
Maar nu kwamen we vorige week Vrijdag bij de pony's kijken, en zagen we dat bij de nieuwe pony een stuk endeldarm uitstak van wel 10 cm. ze was ook aan de diarree. We hebben haar gelijk meegenomen, op stal gezet, en de dierenarts gebeld. de dierenarts heeft het stuk darm teruggeduwd, maar de dierenarts was nog geen 10 minuten weg of het stuk endeldarm was er al weer uit. We moesten de darm, steeds met koud water afspoelen zodat het ging krimpen. Dit hielp niets. Nu een week later: De pony is nog steeds helemaal gezond, maar de darm steekt nog steeds uit, het ziet er nu heel vies uit, en er komt vocht uit. Maar de pony is toch niet ziek, en het doet haar geen pijn. Nu dacht ik dat het een endeldarmprolaps was. Kan dit vanzelf ook afsterven? Of kan de dierenarts het er misschien afhalen?

Alvast bedankt!

tamary

Berichten: 29173
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Endeldarmprolaps bij pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 20:37

DA terug laten komen en anders richting kliniek. Afsterven wil je echt niet hebben, want het is 1 lange slang en als daar een stuk van afsterft zit er een gat in wat inwendige lekkage kan geven. Misschien kan het inwendig vastgezet worden, maar ook dat moet de DA beslissen. Het zo laten is in elk geval geen optie, het hoort daar nl niet en kan daar dus niet goed tegen.

troi
Berichten: 17003
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Endeldarmprolaps bij pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 20:41

Volgens mij heb je gelijk en is dit idd een prolaps. En dat is knap ernstig, als het erbuiten blijft hangen gaat je paard simpelweg dood.. Wat een wazige dierenarts dat hij min of mee zijn schouders ophaalt en niet terug komt. Of begrijp ik dat niet helemaal goed ?
Ik zou direct die DA bellen en eisen dat hij komt. Niet afwachten hoor!

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Endeldarmprolaps bij pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 20:45

Inderdaad, het is niet niks en het dier kan er serieus problemen mee krijgen en zelfs eraan sterven.

Waarom lieten jullie het zo? had de dierenarts gezegd dat als het weer naar buitenkomt dat jullie het kunnen aankijken en afwachten hoe het gaat?

Klaas99
Berichten: 18
Geregistreerd: 18-10-10

Re: Endeldarmprolaps bij pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-13 21:45

Ik denk niet dat het inwendig nog vastgezet kan worden. het ziet er heel ontstoken uit.
De dierenarts heeft er verder niks van gezegd, we moesten haar alleen wel 3 dagen antibiotica geven, en met koud water afspoelen verder niets. Zou de dierenarts het stuk darm er niet af kunnen halen en dan weer dicht-hechten?
Op Google heb ik gelezen dat ze bij een slijmvlies-prolaps het wel laten afsterven door er een elastiek om te doen.

callum
Berichten: 2783
Geregistreerd: 06-09-10

Re: Endeldarmprolaps bij pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 21:56

Uhm als hij dat al kwn doen houd dan rekening met een enorme rekening. Waarom je pony zo lang laten lopen mrt een darm uitwenidg en niet een andere dierenarts laten komen. Heel snel naar de dierenarts en hopen dat het goed komt

troi
Berichten: 17003
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Endeldarmprolaps bij pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 22:17

Het zal verwijderd kunnen worden, maar dat doen ze vast niet bij jou in de stal (en een elstiekje is eeheel slecht idee..). Nog los van de vraag hoe ver de darm in de insteking gegaan is.. ik begrijp echt niet dat de da zo nonchalant hier mee omgaat. Ik zou woest zijn!

zap

Berichten: 7230
Geregistreerd: 29-01-07

Re: Endeldarmprolaps bij pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 22:24

Is dit serieus? Sorry dat ik het vraag. Maar ik vind het heel erg raar dat jouw dierenarts er zo mee om gaat. Opladen en naar een kliniek zou ik doen! En niet volgende week, maar zo snel mogelijk.

Niet zelf gaan knutselen met elastiekjes! Zowiezo kan je niet zomaar een stuk darm afbinden (waar moet de poep dan heen?).

Nikki_
Berichten: 1470
Geregistreerd: 01-02-04

Re: Endeldarmprolaps bij pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 18:41

Heeft de dierenarts ook gezegd dat dit een endeldarmprolaps is of ben je zelf tot deze conclusie gekomen? Mocht de dierenarts geen specifieke diagnose aan jullie verteld hebben, dan zou ik hier nog even naar vragen en welke andere mogelijkheden er nog zijn om dit te behandelen.

De endeldarm is het laatste gedeelte van de dikke darm, wanneer deze uitsteekt is er een kans dat deze beschadigd raakt. Is hij nog verder uit gaan steken dan die 10 cm? En welke kleur heeft het? Mocht dit deel echt aan het ontsteken/afsterven zijn, dan zou deze wel verwijderd kunnen (moeten) worden. Maar ik verwacht dat dit nog niet het geval is, aangezien je dierenarts wat afwachtend lijkt te handelen.

Dat de pony diarree heeft geeft wel aan dat er iets mis is; het zou misschien kunnen komen door de prolaps, dat hierdoor de functie van de dikke darm minder effectief wordt (water absorberen/indikken van de mest) en de ontlasting daarom dunner is. Maar een paard met diarree is niet gezond.

Ik hoop dat je iets aan deze informatie hebt en ik ben erg benieuwd waarom de dierenarts op zo'n afwachtende manier lijkt te behandelen.

Klaas99
Berichten: 18
Geregistreerd: 18-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-13 09:21

Nikki_ schreef:
Heeft de dierenarts ook gezegd dat dit een endeldarmprolaps is of ben je zelf tot deze conclusie gekomen? Mocht de dierenarts geen specifieke diagnose aan jullie verteld hebben, dan zou ik hier nog even naar vragen en welke andere mogelijkheden er nog zijn om dit te behandelen.

De endeldarm is het laatste gedeelte van de dikke darm, wanneer deze uitsteekt is er een kans dat deze beschadigd raakt. Is hij nog verder uit gaan steken dan die 10 cm? En welke kleur heeft het? Mocht dit deel echt aan het ontsteken/afsterven zijn, dan zou deze wel verwijderd kunnen (moeten) worden. Maar ik verwacht dat dit nog niet het geval is, aangezien je dierenarts wat afwachtend lijkt te handelen.

Dat de pony diarree heeft geeft wel aan dat er iets mis is; het zou misschien kunnen komen door de prolaps, dat hierdoor de functie van de dikke darm minder effectief wordt (water absorberen/indikken van de mest) en de ontlasting daarom dunner is. Maar een paard met diarree is niet gezond.

Ik hoop dat je iets aan deze informatie hebt en ik ben erg benieuwd waarom de dierenarts op zo'n afwachtende manier lijkt te behandelen.


De dierenarts heeft niet gezegd wat het was, ik dacht zelf aan een endeldarmprolaps.
Het stuk darm is eerder kleiner dan groter geworden, ik kan eventueel wel een foto maken van het stuk darm?
De pony heeft al een week geen diarree meer, alleen in het weiland, toen we erachter kwamen dat er een stuk darm uitstak.
We denken dat ze verstopt heeft gezeten door het herfst-gras, dat ze daardoor is gaan persen, en aan de diarree is gekomen.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Re: Endeldarmprolaps bij pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 09:33

Waarom zo lang wachten voor je met zoiets naar een proffesionele kliniek rijd.
Daar hoefde ik geen minuut over te denken, opladen en gaan.
Vorige week hadden jullie al op een kliniek moeten zijn, daar weten mensen wat ze moeten doen en kunnen zo nodig operatief ingrijpen.
Dus op naar de kliniek en hopen dat het goed komt, dat je pony nog gezond is, is eerder een wonder maar dat kan ook zo veranderen.

zap

Berichten: 7230
Geregistreerd: 29-01-07

Re: Endeldarmprolaps bij pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 22:32

Ik vind het ook wel echt onbegrijpelijk dat jullie een pony met een stuk darm eruit gewoon laten lopen hoor. Is er ondertussen al weer een keer een (andere) dierenarts bijgekomen?

Dit soort dingen zijn toch niet om aan te kijken als het echt prolaps is :n. Ik ben wel benieuwd naar een foto, maar ik hoop eigenlijk dat je het dier eens goed na laat kijken door een dierenarts met verstand.

Klaas99
Berichten: 18
Geregistreerd: 18-10-10

Re: Endeldarmprolaps bij pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 17:51


joketje

Berichten: 274
Geregistreerd: 21-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 17:51

Die is al aan het afsterven... Zo snel mogelijk naar een kliniek ermee.

zap

Berichten: 7230
Geregistreerd: 29-01-07

Re: Endeldarmprolaps bij pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 18:03

Kom op zeg... Is dit echt serieus? Kan me ook niet voorstellen dat de pony er geen last van heeft :n

chanicha

Berichten: 12150
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 19:04

Toen ik bij de AID werkte en wij kregen hier een melding over, werd er gelijk een inspecteur heen gestuurd. Ik vind dit van zo'n slechte verzorging getuigen dat Als ik zou weten waar hij staat ikzelf instanties had ingelicht. Dit is zeer zeker onthouden van de nodige zorg dus ook strafbaar.

bliver
Berichten: 3043
Geregistreerd: 23-08-07

Re: Endeldarmprolaps bij pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 19:12

Als het er mooi roze uitzag dan was het niet zon probleem maar dit ziet er niet gezond uit. En het feit dat de darm naar buiten komt geeft aan dat er inwendig nog meer aan de hand is waardoor de darm naar buiten word gedrukt. Richting DA ermee!

callum
Berichten: 2783
Geregistreerd: 06-09-10

Re: Endeldarmprolaps bij pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 20:24

Oh my lord echt hoor ga naar een dierenarts of laat iemand de diernebescherming bellen dit kan echt niet. Schandalig gewoon

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 20:29

Ik zou dit pony maar heeeeel rap opladen en naar een kliniek rijden hoor!
Anders hoeft het straks niet meer.

Klaas99
Berichten: 18
Geregistreerd: 18-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 20:41

Wij hebben ervaring met de kliniek dat er erg hoge rekeningen van komen, met de kans dat het nog niet goed komt. En omdat ze totaal geen pijn heeft, en verder helemaal gezond is willen we haar toch nog niet direct een spuitje geven.

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 20:45

Klaas99 schreef:
Wij hebben ervaring met de kliniek dat er erg hoge rekeningen van komen, met de kans dat het nog niet goed komt. En omdat ze totaal geen pijn heeft, en verder helemaal gezond is willen we haar toch nog niet direct een spuitje geven.

Ja en als het knapt en de darminhoud lekt naar binnen heb je spijt als haren op je hoofd en een grote doffe ellende.
Of direct de spuit er in of je schakelt een kliniek in, andere opties heb je niet.
Paarden kosten geld en dit is zo'n risico waarvan je denkt 'hoevaak gebeurt het nou?', of je laat opereren of iets is altijd nog aan jezelf!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Endeldarmprolaps bij pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 20:46

Ik zou hier ook een expert naar laten kijken, aankijken zou ik iig niet doen.

BAStable

Berichten: 851
Geregistreerd: 26-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 20:51

Oef.. mijn dierenarts zei een keer dat er maar één echt spoedgeval was (sterven op dood) en dat is een prolaps uterii (uit het lichaam stekende baarmoeder). Zo'n rectumprolaps is enigszins vergelijkbaar en echt alles behalve gezond! Waarschijnlijk is er al infectie aan de buitenkant, dit kan naar binnen slaan met een dood paard tot gevolg.
Paarden zijn al gevoelig met darmen, maar dit vind ik toch behoorlijk sneu voor het paardje.. Ik hoop dat ze hier überhaupt nog iets aan kunnen doen.. Dit kan vervelend gaan zwellen met verstoppingen etc. Heb je het paard zíén mesten? Waarschijnlijk gaat dit niet pijnloos.

bliver
Berichten: 3043
Geregistreerd: 23-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 20:53

Klaas99 schreef:
Wij hebben ervaring met de kliniek dat er erg hoge rekeningen van komen, met de kans dat het nog niet goed komt. En omdat ze totaal geen pijn heeft, en verder helemaal gezond is willen we haar toch nog niet direct een spuitje geven.


taj dan wacht tot ie doodgaat ook prima

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 22:15

Klaas99 schreef:
Wij hebben ervaring met de kliniek dat er erg hoge rekeningen van komen, met de kans dat het nog niet goed komt. En omdat ze totaal geen pijn heeft, en verder helemaal gezond is willen we haar toch nog niet direct een spuitje geven.



Paarden kosten nou eenmaal geld zeker als ze ziek worden, mensen overigens ook.
Maar dit is echt mishandeling, op het moment dat het gaat ontsteken, krijgt de pony veel pijn.
Denk nou eens na voor er paarden aangeschaft worden, als je niet wil dat het geld gaat kosten.