Zomereczeem vragen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Zomereczeem vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 16:03

Kheb sindskort samen met mn lief een merrie.
Super lief en makkelijk dier.

De merrie heeft een lichte vorm van zomereczeem.
Het is niet extreem, maar heeft wel deze zomer (bij de vorige eigenaren) haar manen er af geschuurd.
Daar heeft ze haar deken bijna niet op gehad (Zeer bosrijke omgeving)

Wij wonen in een open omgeving, waar de wind altijd waait, maar niet bij de zee.
Binnen een straal van 300 meter, enkele bomen.

Nu kwamen we ergens achter....

Meisje zit vol met schilfers. Vooral in de manen, en haar staart en op sommige delen van het lichaam.

Nu moet ze dus last hebben van de knutmug. Maar....Ik zit ook in twijfel over eiwitten.
Ze krijgt per dag een handje basisbrok (voor de lekker) van havens en soms hebben ze horsefood.

1. Wat kan ik gaan beginnen met die schilvers? Wassen.....? Nu....? Want het wordt kouder, ze kan op stal en heeft wel een zweetdeken.
2. Zoja, wat voor shampoo, heb hier namelijk berkenteer shampoo liggen.
3. Voeding? Kan daar ook een oorzaak van zijn. Want muggen zijn nu wel weg, maar heb toch het idee....dat ze nog wel ietwat schuurt, of kan dat komen door de schilvers?
4. wachten tot voorjaar, paard goed wassen, meteen onder de dekens zetten en zo eiwitloos mogelijke voeding bieden?

En welke voeding geven jullie je paard met zomereczeem??

Nu had ik wat gelezen over knoflook, zeewier, en uien....
Maar aangezien wijzelf erg sceptisch zijn, beginnen we niet overal meteen aan...

Jullie ervaringen, en voor de bovenstaande vragen graag een mening.

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 16:15

Toen mijn paard geschoren werd hebben we hem ook gewassen, dus je kan hem wassen, maar kies bij voorkeur wel een minder koude en regenachtige dag uit.
Misschien zijn het alleen de schilvers, en is het geen eczeem :).
Zet hem wel onder een zweetdeken en uit de wind. Geef hem bijvoorbeeld lekker hooi om hem bezig te houden :).

tamary

Berichten: 29183
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Zomereczeem vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 16:41

Uienfamilie is giftig voor paarden. Met enkel een handje brok zou ik eerst naar een goede mineralenkorrel gaan kijken, want in enkel gras zit niet genoeg.

Schilfers willen nog wel eens weg gaan na keertje inmasseren met klitwortellotion (cylinderfles met paarse dop van kruidvat, staat bij de shampoo's en is eigenlijk voor mensen met roos).

Hoe is ze verder? Ontwormingschema, gewicht, mest goed, gedrag?

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 17:03

tamary schreef:
Uienfamilie is giftig voor paarden. Met enkel een handje brok zou ik eerst naar een goede mineralenkorrel gaan kijken, want in enkel gras zit niet genoeg.

Schilfers willen nog wel eens weg gaan na keertje inmasseren met klitwortellotion (cylinderfles met paarse dop van kruidvat, staat bij de shampoo's en is eigenlijk voor mensen met roos).

Hoe is ze verder? Ontwormingschema, gewicht, mest goed, gedrag?


Klitwortellotion...Okee, die ga ik ff uit elkaar trekken, klit- wortel- lotion? Die ga ik opzoeken...
Uien zijn dus giftig....? Ohduss, mij is verteld dat t goed is voor de haren, worden ze sterker van.
Kheb nog niets gebruikt, op basisbrok na.

Ze heeft een mineralen blok, een rooie van de Welkoop van 10 kg. De eerste weeg lebberde ze het ding helemaal uit. Nu lebbert ze af en toe nog.
Ze is kalm, werklustig, wakker, fris, jong, goed in de vacht zelf verder, gewicht mocht nog 5 a 10 kg erbij, en vooral bespiering. Gewicht komt langzaam, en bespiering komt helemaal goed gelukkig :D
Ontwormingschema doen we vanuit de DA, dus kan ik niets over zeggen.
Mest uitstekend, goed hard, geen diaree, maar wel onverteerde dingen (licht aan de tanden, spencer komt daarvoor)
Qua gedrag, ja....Lief, kalm, werklustig fris en ontzettend klevend naar andere paarden. Maar dat is kwestie van lessen, tijd en training.

Hoeven zijn goed, goed hard, ook de stralen zelfs met dit weer.
Tandvlees is mooi roze.
Geen last van rommel in de ogen.
En ontzettend vaak Hengstig.

Euwm....wat wil je nog meer weten?

Ik PB je straks wel voor de foto's van Gisteren :D

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 20:58


maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Zomereczeem vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 21:02

Dankjewel...Ik zal ff doorlezen