Probleempaard ontwormen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 22:59

Sorry, maar lijkt me typisch gevalletje van jammer van je trauma, maar zonder deze spuit ben je er volgend jaar niet meer. Zou niet klooien met door het voer, want wie weet komt dan maar de halve dosis binnen. Dus verzamel maar een paar poppetjes om je heen en stop die spuit erin. ;)


Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 23:00

Ps. Dat schuren met de staart duidt meer op aarswormen, net als de wormen in de mest... Zitten er gele puntjes om de anus? Daar werkt Pyrantel tegen, maar ook dat zit in een spuit...
Laatst bijgewerkt door Sientje op 12-11-13 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 23:08

Die Equarell-pillen zijn op basis van ivermectine, en laten spoelwormen daar nou juist vaak resistent op zijn gebleken. ;) Maar zijn het wel spoelwormen TS? Heb je het ergens laten onderzoeken?


Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 23:37

Desi_2409 schreef:
Ivermectine is ook met een injectie (in de spier) door de dierenarts toe te dienen, miss is dat een optie.


Als je dan het risico dat je paard ter plekke dood neer valt voor lief wilt nemen... zou dat een optie kunnen zijn. Ivermectine is bij paarden, in tegenstelling tot koeien of schapen, eigenlijk alleen maar oraal 'veilig' toe te dienen... Bovendien is dus de werking van ivermectine bij spoelwormen zeker niet gegarandeerd, en bij aarsmaden trouwens ook niet.

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 23:47

lailapri schreef:
Eerst uitzoeken welke wormen.

klikt als aarsmaden, idd gele vlekjes om anus en soms op staart. Ontwormen helpt hier maar matig tegen en dan met name de mannetjes die je pakt. Dit omdat ze in einde van darm leven en niet door lijf reizen. Wat wel heel belangrijk is, is hygiëne. Eieren gaan volgens de experts dood van gewone handzeep dus regelmatig onder staart schoonmaken (ik deed babydoekje), maar ook de omgeving. Ik sprayde elke week alle pleinen en stallen met handzeep en water is nieuwe gifspuit en eens per maand alles goed met borstel erbij. Dus er zit veel werk aan, maar beste kun je overleggen met dierenarts en eerst bekijken wat nodig is en dan de opties bekijken. Evt pasta door slobber. Evt met wat geurend iets als sinaasappel olie of een appel geraspt. Maar dat scheelt per paard.


Is dat niet een beetje een overkill mbt aarsmaden? Op onze stal werd ons hengstje besmet door een pony van buitenaf... Was met 1x pyrantel klaar hoor. ;)

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 00:07

Hoop vooral dat je een mestmonster gaat inleveren bij een dierenarts of lab... ;)

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 00:08

Maxielover schreef:
Desi_2409 schreef:
Ivermectine is ook met een injectie (in de spier) door de dierenarts toe te dienen, miss is dat een optie.


Ivermectine enting lijkt me niet verstandig, hiervan is bekend dat deze als bijwerking koliek kunnen veroorzaken ! Ik ken een pony bij wie dat gebeurd is.



Opmerkelijke tip van iemand die 'in het vak' zit. Is bij paarden inderdaad echt niet verstandig om te doen, qua denkbaar scenario valt koliek van voorbijgaande aard nog wel mee...
Laatst bijgewerkt door Sientje op 13-11-13 00:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 00:18

janderegelaa schreef:
Er is ook bijna geen dierenarts die het wil spuiten. Het moet heel langzaam en dan nog heb je de kans dat je paard dood neer valt.


:j

Er zullen nog wel wat 'algemene'/landbouwhuisdieren-dierenartsen zijn die dat dan ook bij een paard toedienen... etc. En koeien en schapen kunnen er echt prima tegen. Heb beide lopen. Maar 't is beter als het in geval van paard gewoon niet gebeurt.

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 00:59

Aphrodite001 schreef:
Ivermectine injecteren bij paarden is verboden, dus een fatsoenlijke DA zal dat niet doen.
Bovendien ben ik nu de enige die de pony kan benaderen, dus zou ook geen optie zijn.
Toen ik haar kocht (ophaalde) had ik er een DA bij om haar te sederen om halster om te doen en haar te transporteren (en meteen chippen, enten en ontwormen, maar volgens de DA moest ik niet ontwormen), maar dat werd een vreselijk drama. Ik ga dus niet voor elke ontworming een DA inschakelen.
Over voeding vind ik geen optie, omdat paarden zelfs 'lekkere' pasta's niet lusten en je er dus geen controle hebt over hoeveel er binnen komt en onderdoseren kan leiden tot resistentie.
Het zijn per se spoelwormen, zoveel kennis heb ik er wel van. Aarsmaden zijn kleiner en komen in Nederland nauwelijks voor. Vooralsnog heb ik al een pluk van die viezerikken in een potje, dus zal ze zeker nog aan de DA laten zien.
Ik ga dus voor de pillen of korrels en zal daarnaar informeren.


Aarsmaden komen juist bij veulens/jaarlingen heus wel voor in NL, maar zijn qua schade relatief onschuldig. Zou als ik jou was, voor het geval het wel spoelwormen zijn (of misschien wel allebei) niet te gek lang wachten met het laten beoordelen door een dierenarts. Als in: zou ik morgen doen. Als het echt spoelwormen zijn, kan je jonkie daar lelijk stuk van gaan van binnen. ;)

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 23:37

Tuurlijk, weer pramox geadviseerd en gekocht zonder te kijken naar de werkende bestanddelen. Werkt niet tegen aarsworm, en is spoelworm in behoorlijke mate resistent tegen. Eerlijk gezegd, snap ik dit advies niet... Aan een opgefokt paard sedatie geven trouwens ook niet, vandaar dat het waarschijnlijk nodig was meerdere keren te spuiten bij het ophalen. ;)

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 00:59

tamary schreef:
Niet de paarden maar de wormen zijn resistent :) . En als die resistent zijn tegen ivermectine dan zal dat tegen broertje moxidectine ook het geval zijn. Al heb ik het vermoeden dat er pyrantel of fenbendazol moet staan. Resistentie tegen ivermectine zal er best zijn, maar zo hoog nog niet, dan zagen we de ellende wel in het nieuws op bokt.

Combi Moxidectine en Praziquantel is trouwens ook niet door de fabrikant getest of die veilig te geven is. Apart wel, samen niet.

Onderzoeken over werkzaamheid ivermectine tegen spoelwormen en aarsmaden zijn trouwens gepubliceerd en die was slecht, pyrantel of fenbendazol werkt veel beter. De resistentie problemen gaan over bloedworm (strongyliden) niet over de andere wormensoorten.

DA heeft helaas ook in die 7 jaar niet genoeg tijd om alles te leren over elk mogelijk medicijn en diersoort. Daarnaast is de advies en uitgifte functie voor ontwormingen pas recent een taak voor DA's geworden. Tot een paar jaar terug waren dit vrij verkrijgbare middelen en waren de adviezen erg basic. Tijd voor nodige bijscholing is er niet altijd en daarnaast lopen de meningen uiteen.


Dank u!

En mijn info komt niet via Google maar van luitjes die nog wat langer dan 7 jaar hebben gestudeerd. Was dat trouwens maar waar, dat er iets anders op Google te vinden was dan het reclame-verhaal van de farmaceut, die deze spuit heel voordelig aan dierenartsen aanbiedt... ;)

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 18:04

tamary schreef:
Niet de paarden maar de wormen zijn resistent :) . En als die resistent zijn tegen ivermectine dan zal dat tegen broertje moxidectine ook het geval zijn. Al heb ik het vermoeden dat er pyrantel of fenbendazol moet staan. Resistentie tegen ivermectine zal er best zijn, maar zo hoog nog niet, dan zagen we de ellende wel in het nieuws op bokt.

Combi Moxidectine en Praziquantel is trouwens ook niet door de fabrikant getest of die veilig te geven is. Apart wel, samen niet.

Onderzoeken over werkzaamheid ivermectine tegen spoelwormen en aarsmaden zijn trouwens gepubliceerd en die was slecht, pyrantel of fenbendazol werkt veel beter. De resistentie problemen gaan over bloedworm (strongyliden) niet over de andere wormensoorten.

DA heeft helaas ook in die 7 jaar niet genoeg tijd om alles te leren over elk mogelijk medicijn en diersoort. Daarnaast is de advies en uitgifte functie voor ontwormingen pas recent een taak voor DA's geworden. Tot een paar jaar terug waren dit vrij verkrijgbare middelen en waren de adviezen erg basic. Tijd voor nodige bijscholing is er niet altijd en daarnaast lopen de meningen uiteen.


Ik haal een eerder door mij de hemel in geprezen quote nog maar even aan, want bleek over een zinnetje heen te hebben gelezen. Die resistentie gaat júist niet over bloedwormen en wel over spoelwormen. Én juist over ivermecine. (Heb dit de schrijver ook per pb verteld, is gelezen maar nog geen reactie of aanpassing in het oorspronkelijke bericht gezien). Om het gemakkelijk leesbaar te houden, kies ik voor een linkje via Google: http://www.wormbestrijding.nl/paard_worm03.html. Juist vanwege die resistentie, vind ik het advies voor een ongeteste ivermectine-praziquantel-combinatie, waarmee je ook lintworm bestrijdt, heel bijzonder. Dat zou je dus voor zowel spoel- als aarswormen, niet voorgeschreven moeten krijgen. En bovendien is die spuit niet getest op jonkies, oudjes, zieken, zwakken, etc...

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 23:01

Hoop voor je dat deze spoelwormen wel op ivermectine/moxidectine reageren. Aan de praziquantel die ook in de spuit zit, heb je sowieso niks in geval van spoelwormen. Maar goed, mijn eerdere bezwaren tegen deze spuit, heb ik eerder al tegen wil en dank uitgelegd. Zag dat veel anderen ook een andere wormenkuur adviseerden.
Check je vanavond/vannacht nog even hoe de kleine het doet? Want er is echt wel een heftige spuit in gegaan, die niet is getest op jonkies. ;) En wanneer ga je het volgende mest- of bloedmoster laten afnemen?

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 23:45

geerke schreef:
ik hoop voor je dat hij geen koliek krijgt door een afgestorvenwormverstopping(nieuw woord)
Heb je ervaring met het ontwormen van jonge dieren met een ernstige wormbesmetting? :7


Zou echt maar ffies goed opletten de komende 48 uur, wie weet wat er allemaal los komt. En gezien het feit dat je geen ervaring hebt met jonkies met een besmetting... Zou het zo kunnen zijn dat jij denkt dat het spoelwormen zijn in de mest, terwijl dat miss wel aarswormen zijn, en je in beide gevallen beter een andere spuit had kunnen toedienen.

Dier kan intussen ook wel heel vol zitten met ingekapselde kleine rode bloedwormpjes, en heel ziek worden van de spuit die je vanavond hebt gegeven. Mij zit het in elk geval niet lekker.

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 00:45

Maar als je dan zo veel ervaring hebt, waarom stop je er dan een moxidectine-spuit in als je zeker weet dat het om spoelwormen gaat? Dat die fokker had ontwormd kan best waar zijn, maar als 'ie een middel heeft gebruikt waar die spoelwormen resistent tegen zijn, zie je die wormen dus nog steeds. En geef jij vervolgens een ivermectine-variant, waar die wormen dus mogelijk resistent tegen zijn. Nogmaals ik hoop echt het beste voor je jonkie, anders zou ik niet de moeite nemen te blijven posten...

En héb je überhaupt een mestonderzoek laten uitvoeren, of meen je dit echt met je blote oog te herkennen en heb je de wormenkuur telefonisch besteld?

Lees nou eens deze quote van Het Woud, want makkelijk via Google te vinden... ;) http://www.wormbestrijding.nl/paard_worm03.html

Resistentie bij spoelwormen
Onderzoek aan de faculteit Diergeneeskunde In Utrecht heeft aangetoond dat 63% van de spoelwormen aanwezig bij Nederlandse veulens resistent zijn tegen ivermectine, het actieve bestanddeel in veel gebruikte wormkuren als bijvoorbeeld: Eraquell, Eqvalan, Noromectine en Equimectine. Het is van groot belang om te weten of ook uw veulens te maken hebben met resistente spoelwormen. Laat hiervoor een mestonderzoek onderzoek uitvoeren.

Bestrijding van spoelwormen
De bestrijding berust vooral op het laag houden van het aantal eitjes dat via de mest van besmette paarden op de weide komt én op het voorkomen van schade door spoelwormen aan darmen, longen en lever. De meeste infecties zien we bij veulens van 4 maanden en ouder.

Controleer bij veulens vanaf 4 maanden ongeveer elke 2 maanden of er spoelwormeneitjes in de mest aanwezig zijn. Bij een positief mestonderzoek ontwormen met een product gebaseerd op pyrantel of fenbendazole. Beide middelen werken slechts tegen de volwassen eitjes leggende wormen, niet tegen zich ontwikkelende larven.

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 22:44

Nebuko schreef:
Bestaan idd meerdere vormen van toedienen... Pasta, tabletten en injectie zijn de vaakst gebruikte volgens mij. Ik zou gewoon eens met de dierenarts overleggen. En gaat trainen met een lege spuit en appelmoes. Maar dat heeft voor op korte termijn nu geen nut natuurlijk.


Eens met overleggen met dierenarts, dat altijd. Maareh... Injectie? Bij een paard? Met welk middel dan...?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Alenthe05, IASCrawler, Rijsa, SabrinaB, wiifke en 74 bezoekers