Rare bobbel onder de knie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lightbeam
Berichten: 29
Geregistreerd: 03-11-13

Rare bobbel onder de knie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 23:06

hallo medebokkers!

Helaas heb ik zaterdag geconstateerd dat er iets niet echt klopt aan het voorbeen van mijn paard.
Hij heeft vlak onder zijn knie een verdikking, erg hard ( beetje als een bot, zo hard ), niet warm of verder iets bijzonders. Ik heb foto´s gemaakt, helaas zijn ze donker maar je kunt het er wel op zien. dit heeft ze bij haar andere been niet, en het hoort hier ook niet. Graag jullie mening wat dit kan zijn? Op de stenen lijkt ze wat last de hebben van dit been, maar dit kan ook nog door het bekappen komen

http://i44.tinypic.com/x361b4.png
http://s791.photobucket.com/user/hannabanjer/media/image1_zpsd36ac5f1.png.html

Sorry voor mijn slechte tekenkunsten. Mijn muis werkte niet echt mee

mazzeltje

Berichten: 4510
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Re: Rare bobbel onder de knie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 23:10

Lijkt een schieffel.

Lightbeam
Berichten: 29
Geregistreerd: 03-11-13

Re: Rare bobbel onder de knie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 23:14

ze is 8, en het is de eerste keer dat ik het bij haar zie, dus het kan niet komen door de groei. Wat kan een andere oorzaak er van zijn?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 23:15

Dat is een schiefel. Dat kan komen van een trap van een ander paard bijvoorbeeld. Ze loopt lastig omdat pezen er langs lopen. Vroeger deden ze een verse schiefel met een deegroller maar dat zal ik je nu maar niet aanraden:-)

setteke

Berichten: 3506
Geregistreerd: 05-11-09
Woonplaats: Onder zeeniveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 23:17

Een schiefel kan ook komen door stoten. Kan altijd ontstaan, zowel bij jongere als oudere paarden.

mijnlieverd

Berichten: 1230
Geregistreerd: 13-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 23:17

Lijkt mij ook een schiefel, miss heeft ze zichzelf aangetikt?

Lightbeam
Berichten: 29
Geregistreerd: 03-11-13

Re: Rare bobbel onder de knie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 23:24

Oplossingen? Of alleen te operatieg te verwijderen?

mijnlieverd

Berichten: 1230
Geregistreerd: 13-07-05

Re: Rare bobbel onder de knie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 23:26

Als zij er last van heeft, lijkt t mij verstandig om contact op te nemen met je da...

Lightbeam
Berichten: 29
Geregistreerd: 03-11-13

Re: Rare bobbel onder de knie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 23:30

Ik merk verder niks aan haar als ik eraan zit ofzo, wel dat ze er iet wat gevoelig op loopt op de stenen, wat ook nog van het bekappen kan komen. Onder het rijden heeft ze er geen last van ( niet aanzienelijk of voelbaar )

setteke

Berichten: 3506
Geregistreerd: 05-11-09
Woonplaats: Onder zeeniveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 23:30

Operatief wordt niet vaak gedaan.
Als ze er kreupel aan zijn, wel even een DA raadplegen.

Als ze niet kreupelen eraan, bandageer ik zelf het liefst met een onderlap en een hele goede gel of klei. Maar dan moet je wel kunnen bandageren en een goed product gebruiken, anders heb je kans dat je blistert.

Het liefst als het net gebeurd is en het bandageren zeker een week volhouden (iedere dag opnieuw en afspuiten tussendoor). En wel beweging geven, stappen op het harde bijvoorbeeld.

Ik heb daar goede ervaringen mee, maar er zullen vast meerdere ideeën over zijn.

mijnlieverd

Berichten: 1230
Geregistreerd: 13-07-05

Re: Rare bobbel onder de knie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 00:12

Je weet zeker dat ze het sinds zaterdag pas heeft?
Weet niet of je dan nu al te laat bent, maar anders zou je eventueel iets bij de da kunnen halen, wat er iig voor zorgt dat de onstekingreactie van het botvlies verminderd..maar ik zou dat gewoon even overleggen met je da..Mijn veulen had ook 2 schiefels, dat wel door t te snel groeien en toen heb ik van de da iets gekregen om erop te smeren om de ontstekingsreactie te verminderen.

Lightbeam
Berichten: 29
Geregistreerd: 03-11-13

Re: Rare bobbel onder de knie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-13 00:40

Nee dit weet ik niet heel zeker, maar na het rijden poets ik altijd de benen ivm modder dus dan zou het me eerder opgevallen moeten zijn

Jet

Berichten: 11981
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 01:08

Ik vind het been onder de plek die je aangeeft ook niet helemaal zuiver. Ik zou toch in de loop van de week maar eens een dierenarts erbij halen, dan wel eentje die goed met paarden(letsel) bekend is. Ikzelf zou denken als het pas sinds zaaterdag zo is, dat het toch een peesblessure kan zijn en daar meot je heel voorzichtig mee zijn. Ik kan er natuurlijk naast zitten, maar beter een keer te vaak de DA dan een keer te weinig en straks met een paard zitten dat af en aan kreupel is en dat nooit meer goed geneest.