Merrie sterilliseren of prikpil?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xElienx

Berichten: 7849
Geregistreerd: 22-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 21:14

vang schreef:
Het willen stampen is voor mij al extreem genoeg :o Het is voor mij gewoon niet meer veilig nu...
Vandaar dat ik haar te koop aangeboden heb, ik heb niet genoeg ervaring om met dir gedrag om te gaan. Maar als ik het probleem van de hengstigheid zelf kan aanpakken hoef ik haar misschien niet te verkopen. Vandaar dat ik bereid ben om prikpil te proberen.


Stampen of schoppen?

Vertoont ze di gedrag pas sinds kort en zit er een regelmaat is? Zie je haar ook hengstig?

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 21:28

vang schreef:
Het willen stampen is voor mij al extreem genoeg :o Het is voor mij gewoon niet meer veilig nu...
Vandaar dat ik haar te koop aangeboden heb, ik heb niet genoeg ervaring om met dir gedrag om te gaan. Maar als ik het probleem van de hengstigheid zelf kan aanpakken hoef ik haar misschien niet te verkopen. Vandaar dat ik bereid ben om prikpil te proberen.


En is dat altijd zo extreem geweest, of in de loop der jaren erger geworden? Sluipend, doordat je het nooit helemaal goed aangepakt hebt..

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 21:43

Ik zou starten met laten scannen van de baarmoeder om te kijken of daar misschien iets niet in orde is wat dit gedrag kan veroorzaken.
Mocht dit niet het geval zijn zou ik haar een periode op de regumate zetten om te kijken of het gedrag dan verandert in positieve zin.

Als dat zo is weet je zeker dat het met de hengstigheid te maken heeft.
Je zou haar dan voorlopig op de regumate kunnen houden of andere stappen kunnen ondernemen in overleg met je dierenarts.

vang
Berichten: 309
Geregistreerd: 25-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-13 21:49

Stampen of schoppen, wat ik het verschil dan? :)
Ze is nog jong, 3,5 jaar, en ik heb haar pas sinds februari. Haar gedrag is begonnen in augustus, toen ze net drie was. Een maand heeft het toen geduurd, ik durfde bijna de weide niet op. Ik heb er toen een trainer bijgehaald, maar toen die is langsgekomen was het ergste al over. Mijn paard en ik maakten goede vooruitgang, en ik dacht niet meer terug aan die nare periode. Ik had toen ook niet door dat het misschien met hegnstigheid te maken zou kunnen hebben.
Begin vorige week begon het plots opnieuw. Het eerste signaal was er toen ze mijn andere merrie gewoon aanviel zonder reden. Ze waren aan het eten, en plots vloog ze erheen, oren plat en echt bijten. Ze wilde het eten niet, want daarna liep ze gewoon terug naar haar bak. Ik toonde haar dat ik dit niet apprecieerde en had het bijna met een stamp bekocht. En van toen lukt niets meer. Gewoon volgen aan het halster wilt ze zelfs niet doen. Ze weigert oefeningen te doen en aandringen maakt haar boos.
Het hoeft voor mij niet de prikpil te zijn, maar in mijn ogen is dit niet echt iets drastisch. Maar ik sta open voor andere ideën zoals Regumate. Ik had gehoopt wat ervaringen bijeen te sprokkelen van mensen die één van de twee al geprobeerd hadden.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 21:51

Maar heb je haar al laten scannen om te kijken of er soms iets aan de hand is in de baarmoeder?
Mijn merrie moest eerst onderzocht worden voor ik haar op de regumate mocht zetten...

Blitz22

Berichten: 758
Geregistreerd: 29-05-13

Re: Merrie sterilliseren of prikpil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 21:54

ik weet niet hoe het met paarden zit maar dan zou je even kunnen overlegen met je dierenarts... die kan je goed uitleggen the do and don't....

ik rade bij mensen met honden aan om eerst de pil te proberen... kijken of dat werkt want werkt dat niet dan heeft een castratie ook geen nut en dan is het alleen zonde van je geld en van je hond om de ingreep wel te doen... als je een hond castreerd dan worden ze meestal dikker en kunnen ze vachtproblemen krijgen en gedragsproblemen....

maar net zoals ik zeg ik weet niet hoe dat met paarden zit....

xElienx

Berichten: 7849
Geregistreerd: 22-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 21:56

een gezonde merrie is geen maand hengstig :n Ik zou haar sowieso eens goed na laten kijken. misschien zit er wel een cyste op dr eierstok of iets.
Dat ze uitvalt tegen andere paarden kan ook te maken hebben met de leeftijd. Mogelijk doet ze een greep naar de macht.
Maar in geen geval is het gedrag tegenover jouw acceptabel en dus belangrijk om consequent aan te pakken

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 21:57

daarom raadde ik ook aan, eerst scannen en dan regumate, als ze op de regumate reageren weet je in ieder geval dat het met de hengstigheid te maken heeft...

ik begreep trouwens ook van mijn dierenarts dat het zelfs zo kan zijn bij ernstig ingeslepen gedrag dat merries het kunnen blijven doen ook als alles is verwijderd, omdat het 'in het systeem' van de merrie zit...

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 22:02

Ik bedoelde ook niet verschil tussen stampen/schoppen. Maar meer verandering in gedrag of het altijd zo extreem is geweest.
Wat ik zou doen is een afspraak maken bij holistisch dierenarts, zoals eerder al genoemd in topic. En daarnaast iemand zoeken die je kan helpen om steviger in je schoenen te staan qua leiderschap. Ook als je dit hormonaal oplost, zal het gedrag wat moeten slijten en zul jij ook weer wat vertrouwen terug moeten krijgen(denk ik).

Jinks
Berichten: 326
Geregistreerd: 05-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 22:13

Mijn Merrie van 3 was continue hengstig, drukte zelfs de DA en de hoefsmid plat tegen de muur.

Heb toe regumate gekregen van de DA, maar dat mag je maar beperkt voeren.

Ik heb nu bronscure van VSM. 15 druppels 's morgens en 15 druppels in de avond op een stukje bruin brood.

Ze heeft nergens meer last van. Het komt soms voor dat een merrie hormoonstoringen heeft.

Sterilisatie is een grote risicovolle ingreep. Daar zou ik niet voor kiezen.

Jinks
Berichten: 326
Geregistreerd: 05-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 22:14

Mijn Merrie van 3 was continue hengstig, drukte zelfs de DA en de hoefsmid plat tegen de muur.

Heb toe regumate gekregen van de DA, maar dat mag je maar beperkt voeren.

Ik heb nu bronscure van VSM. 15 druppels 's morgens en 15 druppels in de avond op een stukje bruin brood.

Ze heeft nergens meer last van. Het komt soms voor dat een merrie hormoonstoringen heeft.

Sterilisatie is een grote risicovolle ingreep. Daar zou ik niet voor kiezen.

michiemuis

Berichten: 306
Geregistreerd: 02-07-08
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 22:25

Als ik dit zo lees+de reacties, zou ik heel snel je merrie fysiek goed na laten kijken. Dit is geen hengstigheids probleem, je merrie is echt niet zo lang hengstig, je zou max een 1,5 week last moeten hebben en daarna paar weken niet meer.

Daarnaast denk ik echt dat het een leiderschapsprobleem is. Je hebt je paardje nog niet zo lang en het is een jong paardje, die hebben nou eenmaal hun ups en downs en als je ze daarbij niet goed ondersteund/ leiderschap bied dan gaat het fout.

De kans is groot, als ik het zo lees, dat als je de ingreep doet, het gedrag blijft. Zoek eerst een goed uit wat de oorzaak is, want een grote ingreep doen bij een paard terwijl je niet eens zeker weet of het wel de oorzaak is, dat is niet eerlijk tegen over je paard.

Als laatst snap ik een ding niet, je geeft duidelijk aan dat je schrik van haar hebt en je stampen al extreem vind, maar waarom zoek je dan niet een paardje die beter bij je past. Verkoop van een paard is altijd moeilijk, maar je moet wel eerlijk tegen over je paard zijn en zoals het nu overkomt, lijkt het alsof je haar niet wilt verkopen omdat je het moeilijk vind haar weg te doen, maar je kan haar niet de leiderschap bieden op de momenten dat ze "'extreem'' gedrag vertoont. Naar mijn mening is dat niet heel eerlijk naar je paard toe. Probeer eerst een goede instructrice, die je helpt met grondwerk, vraag om een eerlijke mening naar wat zij ziet/denkt en als het niet helpt of ze denkt dat de klik/ leiderschap er niet is, dan zal ik je adviseren om een paardje te zoeken waarmee je wel een klik hebt en een paardje die minder leiderschap nodig heeft dan dit paard en een goed nieuw baasje zoeken die je paardje de leiderschap kan geven die je paardje nodig heeft.

vang
Berichten: 309
Geregistreerd: 25-03-10

Re: Merrie sterilliseren of prikpil?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 10:37

Ze staat ook te koop, maar als ik sommige reactie's daarop lees dan denk ik van "oh neen, waar gaat ze nu terecht komen". Ik wil haar ook niet snel snel wegdoen, dus in tussentijd blijf ik werken om een oplossing te vinden. De afgelopen maanden ging het zo goed tussen ons.

Maar zoals de meesten hier reageren vindt iedereen sterilisatie of prikpil enorm drastisch. Maar voor mij lijkt dit niet zo erg. Iedereen laat toch ook zo'n hengst castreren? Waarom dan niet hetzelfde met een merrie? Nu zeg ik niet dat ik dit meteen zou doen, ik ga alles eerst goed bespreken met de dierenarts. En ook alle andere tips neem ik in overweging.

vang
Berichten: 309
Geregistreerd: 25-03-10

Re: Merrie sterilliseren of prikpil?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 10:39

Het was ook geen maand zo erg, een tweetal weken waren het ergst, de week ervoor en erna was het wat minder.

Solleke_Noah

Berichten: 11079
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Re: Merrie sterilliseren of prikpil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 10:42

vang: ik denk omdat een sterilisatie voor een merrie een veel zwaardere ingreep is dan castratie voor een hengst :) (beetje zoals bij honden ook, teefje wordt echt geopereerd, reu is gewoon knip de ballen weg). En omdat het veel voorkomender is dat een hengst onhandelbaar wordt door z'n hormonen, dan een merrie. Wat niet betekent dat het kan meespelen bij Fiji he! Er zijn veel merries die zuurder worden als ze hengstig zijn.

Snap wel dat je het super moeilijk vindt haar te verkopen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 11:00

Mijm merrie van 14 is ook altijd extreem hengstig. Ze veranderd dan van een lieve relaxte merrie in een bijna gevaarlijk paard. Ik heb haar een poosje op regumate gehad en dat werkte super. Nu de dagen korter worden en de hengstigheid minder ben ik over gestapt op Puur Hormoon Balans. Van het voorjaar ga ik kijken hoe het dan gaat en anders ga ik de prikpil proberen. Overigens is het bij mijn paard gekomen na een mislukte dracht {vruchtje in vroeg stadium verworpen}. Vanaf die tijd zijn haar hormonen van slag. Vaak doet een kuurtje tegumate wonderen om de boel weer in balans te krijgen. Prijzig, maar zeker de moeite waard,vooral omdat je aangeeft dat ze buiten de hengstigheid om jouw droompaard is.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 13:16

maar heb je haar nu al laten scannen om te zien of er misschien iets zit in de baarmoeder waar ze mogelijk last van heeft?
daarna kun je haar in overleg een tijdje op de regumate zetten om te kijken of dat verschil maakt

vang
Berichten: 309
Geregistreerd: 25-03-10

Re: Merrie sterilliseren of prikpil?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 14:06

Ik heb haar nog niet laten scannen neen. 't is een feestdag vandaag, dus heb de dierenarts ook nog niet gesproken.

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 19:42

Momenteel gaan wij de 3e winter in dat mijn merrie haar cyclus uit balans is.
Enkel alleen zodra de winter begint, begint ook de ellende. Chagerijnig (grote verandering qua gedrag) en haar grootste probleem is het continu beetjes plassen waardoor zij een huidinfectie krijgt aan haar billen.
Al twee winters wassen wij haar met Betadine, zo nu en dan een kuur omdat het te gek word.
Laten scannen, bleek pollifolikelsyndroom te hebben op de regumate gezet wat niet hielp. Antibiotica kuur, lijf na laten kijken, accupunctuur/osteopaat etc.
Vandaag kwam een andere dierenarts en die vertelde dat er nog twee opties zijn een knikker inbrengen ( begin ik persoonlijk niet aan omdat je te vaak hoort dat deze eruit komt ) of een vaccin geven.
Het heet improvac en word normaal gebruikt bij beren (varkens).
Mijn dierenarts heeft eerder zo'n patient gehad en toen overlegd met de kliniek in Gent.
Echter nog nooit een paard mee behandelt omdat deze mensen graag nog wilden fokken.
Dit is het risico dat de cyclus niet normaal meer op gang komt.

Hij gaat nogmaals informeren voor mij in Gent, want zo is het voor mijn merrie geen doen.
Ze zit zich zelf in de weg.
Wij gaan dus voor 99 % dit vaccin proberen.

edit; nog een optie zou sterilliseren zijn ( vind ik een lastige, mijn merrie staat hier met pensioen zou bij de vorige eigenaar eigenlijk naar de slager gaan).

vang
Berichten: 309
Geregistreerd: 25-03-10

Re: Merrie sterilliseren of prikpil?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-13 19:47

Ik hoop dat het resultaat heeft, zowel voor jou als voor je merrie. Momenteel is mijn merrie weer een erg leuk paard in de omgang, phew :)

vang
Berichten: 309
Geregistreerd: 25-03-10

Re: Merrie sterilliseren of prikpil?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-13 19:49

Ps; uit de vorige reacties bleek dat sterellisatie geen goede resultaten geeft, wel castratie. Wat wel een hele dure operatie is volgens mij. Dus dan wil je wel zeker zijn op resultaat. De vaccin kan je proberen, dan kan je nog zien. Of de knikker... Volgens mij is dit niet ingrijpend, dus kan je dit misschien opnieuw doen als de knikker eruit komt.

Evelienepien

Berichten: 3304
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 19:55

Ben zelf geen merrie mens om die reden :o .
Maar wat ik me echt afvraag: waarom meteen zo heftig :o? ?
Er worden al div middeltjes als tip gegeven, die ookal kunnen helpen. Nog vb hiervan is poedertje van Groene Os. Wie weet los je het daarmee al groot gedeelte mee op en als je dan nog goede begleider hebt, is misschien heel je probleem opgelost omsat deze je kan helpen met het opvoedkundig + rijkundig gedeelte...
Iig succes ermee :D

Agnes75
Berichten: 2615
Geregistreerd: 10-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 20:02

Vraag bij een sterilisatie/castratie naar de effecten. Mogelijk gaat je merrie in de overgang met nadelige gevolgen (?). Verder herken ik veel gedrag wat je beschrijft als typisch merriegedrag, ik kijk er niet van op, veel merries zijn prikkelbaar in die periode, je moet gewoon niet over je heen laten lopen. Na de hengstigheid zijn ze dan alleen maar liever. Mocht je haar toch verkopen en je wilt weer een ander paard dan is het wellicht verstandig om voor een ruin te kiezen.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 22:19

Mijn merrie draait volledig door tijdens de hengstigheid, in de zin van panisch zijn, over gefixeerd zijn op dingen die ze ziet en dan volledig doordraaien, zowel in de paddock/wei als met rijden etc...

Ze heeft een paar jaar doorlopend op de regumate gestaan met zeer goed resultaat, maar naar verloop van tijd onstaat gewenning en moet je de dosis steeds gaan verhogen.
Op dezelfde hoeveelheid ging ze er dus 'doorheen' en begon alle ellende weer opnieuw...

Mijn dierenarts raadde toen ook aan om de eierstokken te laten verwijderen en heeft contact gehad met Utrecht hierover.
Daar gaven ze aan dat merries met heel extreem gedrag dit niet eens altijd kwijt raken als de eierstokken verwijderd zijn, dan worden alsnog soort hengstig met bijbehorend gedrag.
Ook kan het gedrag al zo ingeslepen zijn dat het echt in het paard zelf zit en dan krijg je het ook niet weg met verwijderen van de eierstokken.

Injecties met Improvac 'leggen de boel stil' als het ware, alsof de eierstokken eruit zijn.
Na enige twijfel heb ik besloten om dit te proberen omdat ik iets moest, we konden zo niet verder...
Afgelopen zomer heeft ze de 2 injecties Improvac gehad.
Dit zijn heftige injecties die je niet moet onderschatten!
Beide keren is mijn merrie een aantal dagen echt ziek er van geweest, ze kreeg enorme zwelling, koorts en kon nauwelijks lopen...
De 2e keer hebben we de injectie daarom gecombineerd met pijnstillers.

Ik merk wel verschil bij mijn merrie, ze is denk niet zo rustig als op de regumate, maar wel veel stabieler dan zonder.
De gekke pieken waarbij ze echt doordraaide zijn er af.
Ze blijft bereikbaar en ik durf en kan weer steeds meer met haar doen.
Voor ons is het 't dus zeker waard geweest, maar denk er goed over na of je er aan wilt beginnen.
Het kan ook de vruchtbaarheid beïnvloeden.