Merrie sterilliseren of prikpil?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
vang
Berichten: 309
Geregistreerd: 25-03-10

Merrie sterilliseren of prikpil?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-13 10:15

Beste iedereen,

mijn merrie staat te koop, en dit omdat ik haar gedrag tijdens de hengstigheid echt niet aankan. Ik krijg zelfs schrik van haar. Maar als ze niet hengstig is is ze echt mijn droompaard. De verkoop voelt niet goed aan, en ik zit me suf te piekeren of er geen andere oplossing is. En zo kwam ik uit bij sterillisatie (rechtstaand dan wel, dus geen volledige narcose) of de prikpil om de 6 maand (op een ander topic gelezen).

Graag had ik wat ervaringen van andere mensen verzameld, om zo de beste keuze te kunnen maken. Binnen twee weken komt de dierenarts, en dan bespreek ik alles met hem.

Mijn idée zou zijn: eerst één of twee jaar de prikpil testen, en bij goede resultaten voor de sterillisatie gaan.

Bedankt voor de reacties alvast!


vang
Berichten: 309
Geregistreerd: 25-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-13 11:14

Een veulentje fokken wil ik niet doen. En bovendien is het een kruising zonder papieren, dus ik wil eigenlijk ook niet dat een ander dit nog doet (er zijn in mijn ogen al genoeg paarden...) Die hormonen heb ik inderdaad nog niet uitgeprobeerd. Maar wat zijn dan precies die risico's bij een prikpil? Op lange termijn zou ik sterillisatie (of castratie) overwegen omdat dit dan gewoon een ingreep is, en je dan geen medicijnen of hormonen in hun lichaam hoeft binnen te brengen gedurende een lange (lees: hele leven) periode.
Mijn hond heb ik op 15 jarige leeftijd geadopteerd. Het is een teefje dat niet gesterilliseerd is. Als ik zie hoeveel last zij er telkens weer van heeft als ze loops is, kan ik ergens wel begrijpen dat het zo'n karakterverandering met zich meebrengt. Volgens mij is dit voor mijn merrie ook niet fijn, dus heb ik er geen problemen mee om de ingreep te laten uitvoeren. Alleen zou ik dan inderdaad wel wat garantie's willen.

vang
Berichten: 309
Geregistreerd: 25-03-10

Re: Merrie sterilliseren of prikpil?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-13 12:23

Het is niet als ik met haar rijd, ze is namelijk nog maar 3,5 en zou op haar vierde professioneel zadelmak gemaakt worden. Ze wordt echt een ander paard. Bij de dagelijkse omgang chagrijnig zijn, vooral naar de andere paarden. Ik interesseer haar op dat moment niet meer. Bij het grondwerk keert ze zich tegen mij. Ze weigert de oefeningen uit te voeren, en als ik aandring wordt ze echt boos. Ze zou zich draaien en stampen als ze kan, en ze heeft dit ook al een paar keer geprobeerd toen ik haar niet aan het touw vasthad.
Chemische castratie, wat is dit dan precies?
Bij honden is het zo'n normale zaak geworden, dus daarom zie ik er ook geen probleem in om het bij een paard een kans te geven. Alleen jammer van het prijsverschil :)

vang
Berichten: 309
Geregistreerd: 25-03-10

Re: Merrie sterilliseren of prikpil?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-13 17:07

Wel omdat het echt met periodes komt. Plots is het weer over, en even plots duikt het weer op...

vang
Berichten: 309
Geregistreerd: 25-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-13 17:11

Nikass schreef:
Zoals je het hier beschrijft zie ik het meer als een gedragsprobleem wat nog met opvoeding te maken heeft. Zo jong zou ik zeker niet al aan zoiets ingrijpends beginnen. Waarom neem je niet een paar grondwerklessen bij een professionele instructeur? Die kan je vast wel uitleggen hoe je met zulk lastig gedrag moet omgaan. Daarnaast, ik weet niet hoe lang je haar al hebt? Misschien moet jullie band ook nog versterken?


Heb ik gedaan, en het ging een tijdje goed. Tot plots haar gedrag veranderde. Ik durf haar niet aan te pakken op die momenten, omdat ze zich echt tegen me keert. Ze zou me zeker stampen, of me gewoon omver lopen als ik voor haar sta. Ik heb een keer met trillende handen haar halster los gemaakt en ben letterlijk gaan lopen, omdat ze zo verschrikkelijk chagrijnig deed...

Ik heb haar sinds vorig jaar februari, nog niet heel lang dus. We waren net een band aan het opbouwen, maar toen veranderde haar gedrag weer en kreeg ik opnieuw schrik van haar.

Ik besef wel ergens dat ik niet sterk genoeg ik mijn schoenen sta voor haar... Maar ik vind het zo moeilijk om haar te verkopen, uit vrees dat ze ergens slecht terecht komt. Daarom wil ik deze laatste (en inderdaad drastische) oplossing proberen. Volgens mij is het echt wel door haar hengstigheid, aangezien het plots komt voor een periode en dan weer weg is.

vang
Berichten: 309
Geregistreerd: 25-03-10

Re: Merrie sterilliseren of prikpil?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-13 17:23

Ja dat is inderdaad zo, maar dan blijft nog het feit dat ze zo chagrijnig doet. Dat ligt echt wel aan de hengstigheid volgens mij. Anders zou het constant zijn, toch?

vang
Berichten: 309
Geregistreerd: 25-03-10

Re: Merrie sterilliseren of prikpil?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-13 19:04

Het willen stampen is voor mij al extreem genoeg :o Het is voor mij gewoon niet meer veilig nu...
Vandaar dat ik haar te koop aangeboden heb, ik heb niet genoeg ervaring om met dir gedrag om te gaan. Maar als ik het probleem van de hengstigheid zelf kan aanpakken hoef ik haar misschien niet te verkopen. Vandaar dat ik bereid ben om prikpil te proberen.


vang
Berichten: 309
Geregistreerd: 25-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-13 20:49

Stampen of schoppen, wat ik het verschil dan? :)
Ze is nog jong, 3,5 jaar, en ik heb haar pas sinds februari. Haar gedrag is begonnen in augustus, toen ze net drie was. Een maand heeft het toen geduurd, ik durfde bijna de weide niet op. Ik heb er toen een trainer bijgehaald, maar toen die is langsgekomen was het ergste al over. Mijn paard en ik maakten goede vooruitgang, en ik dacht niet meer terug aan die nare periode. Ik had toen ook niet door dat het misschien met hegnstigheid te maken zou kunnen hebben.
Begin vorige week begon het plots opnieuw. Het eerste signaal was er toen ze mijn andere merrie gewoon aanviel zonder reden. Ze waren aan het eten, en plots vloog ze erheen, oren plat en echt bijten. Ze wilde het eten niet, want daarna liep ze gewoon terug naar haar bak. Ik toonde haar dat ik dit niet apprecieerde en had het bijna met een stamp bekocht. En van toen lukt niets meer. Gewoon volgen aan het halster wilt ze zelfs niet doen. Ze weigert oefeningen te doen en aandringen maakt haar boos.
Het hoeft voor mij niet de prikpil te zijn, maar in mijn ogen is dit niet echt iets drastisch. Maar ik sta open voor andere ideën zoals Regumate. Ik had gehoopt wat ervaringen bijeen te sprokkelen van mensen die één van de twee al geprobeerd hadden.

vang
Berichten: 309
Geregistreerd: 25-03-10

Re: Merrie sterilliseren of prikpil?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-13 09:37

Ze staat ook te koop, maar als ik sommige reactie's daarop lees dan denk ik van "oh neen, waar gaat ze nu terecht komen". Ik wil haar ook niet snel snel wegdoen, dus in tussentijd blijf ik werken om een oplossing te vinden. De afgelopen maanden ging het zo goed tussen ons.

Maar zoals de meesten hier reageren vindt iedereen sterilisatie of prikpil enorm drastisch. Maar voor mij lijkt dit niet zo erg. Iedereen laat toch ook zo'n hengst castreren? Waarom dan niet hetzelfde met een merrie? Nu zeg ik niet dat ik dit meteen zou doen, ik ga alles eerst goed bespreken met de dierenarts. En ook alle andere tips neem ik in overweging.

vang
Berichten: 309
Geregistreerd: 25-03-10

Re: Merrie sterilliseren of prikpil?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-13 09:39

Het was ook geen maand zo erg, een tweetal weken waren het ergst, de week ervoor en erna was het wat minder.

vang
Berichten: 309
Geregistreerd: 25-03-10

Re: Merrie sterilliseren of prikpil?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-13 13:06

Ik heb haar nog niet laten scannen neen. 't is een feestdag vandaag, dus heb de dierenarts ook nog niet gesproken.

vang
Berichten: 309
Geregistreerd: 25-03-10

Re: Merrie sterilliseren of prikpil?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-13 18:47

Ik hoop dat het resultaat heeft, zowel voor jou als voor je merrie. Momenteel is mijn merrie weer een erg leuk paard in de omgang, phew :)

vang
Berichten: 309
Geregistreerd: 25-03-10

Re: Merrie sterilliseren of prikpil?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-13 18:49

Ps; uit de vorige reacties bleek dat sterellisatie geen goede resultaten geeft, wel castratie. Wat wel een hele dure operatie is volgens mij. Dus dan wil je wel zeker zijn op resultaat. De vaccin kan je proberen, dan kan je nog zien. Of de knikker... Volgens mij is dit niet ingrijpend, dus kan je dit misschien opnieuw doen als de knikker eruit komt.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, GrapeshotBot, Marloezz, Yannie en 26 bezoekers