Merrie sterilliseren of prikpil?

Moderators: petraaken, A_nouk, C_arola, Nicole288, Dyonne, SayaJones, Apple, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 11:19

Voor de sterilisatie zou ik even contact opnemen met je dierenarts. Niet alle klinieken zijn bereidt dit te doen namelijk. De prikpil zou je kunnen overwegen, maar ik weet dat daar wel wat risico's aan zitten bij bijvoorbeeld katten. Weet niet in hoeverre dat ook bij paarden zo is.

Voor een gezond paard is de sterilisatie op zich niet zo 'zwaar' , de rekening alleen wel. Als je eerst wilt kijken wat het effect zou kunnen zijn is de prikpil vast goedkoper. Zeker als het mogelijk is dat je haar daarna alsnog wilt verkopen. Zelf zou ik liever een merrie willen kopen dan een gesteriliseerde zodat je eventueel er nog een veulentje mee kan fokken.

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 12:08

Dat kan idd staand, alleen is het dus erg kostbaar. En niet alle klinieken kunnen/willen het doen.

caroline_max

Re: Merrie sterilliseren of prikpil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 14:37

Ik wist niet dat het om zo'n jonge merrie gaat :D. Maar omdat het paard te koop staat zou ik eerst voor de andere opties gaan. Steriliseren kan dan later alsnog als je dat toch wilt.

In mijn geval heeft de merrie al meerdere veulens gegeven (zonder problemen), en zijn de problemen pas ontstaan toen er géén veulen meer kwam. Merrie veranderde toen in een levensgevaarlijke waak-moeder tov een jonger dier. Dan is sterilisatie uiteindelijk de beste optie in mijn ogen. (en we hebben daarvoor idd die speciale druppels, voedingssupplementen en holistische behandeling geprobeerd)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie