Peesscan. Hoe gaat dat in z'n werk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Peesscan. Hoe gaat dat in z'n werk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-13 00:20

Vanavond was de veearts er voor mijn paard. Paard is sinds gisteren fiks kreupel, dat was eerst een eind opgeknapt en vanavond was het ineens erger geworden. Ik denk eigenlijk dat het iets met een pees of een band is, in elk geval geen hoefzweer. Veearts kon uiteraard geen diagnose stellen (in de plenzende regen en duisternis) en heeft metacam gegeven zodat mijn paardje met wat minder pijn door het weekend komt. Morgen gaat hij in de bandages, en dan maar kijken of en hoe hij opknapt.

En uiteraard binnenkort maar eens een scan van z'n voet. Om te kijken wat het is, en wat mij betreft vooral om uit te sluiten dat het een fractuur of ander botprobleem is. Veearts heeft een mobiel scangebeuren. Voor mij en voor paard wordt dat voor het eerst. Hoe gaat dat, zo'n scan? Duurt het lang, wat moet mijn paard ervoor doen, wat voor soort tastbaar resultaat krijg je? Een soort plaatje stel ik me voor? Hoe veel kan ik daar als leek op zien?


Tammy_

Berichten: 5265
Geregistreerd: 20-09-10
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 00:24

Mijn pony is gescand op de kliniek, omdat zij geen mobiel scanapparaat hebben. Het beentje wordt zo kort mogelijk opgeschoren, en moet tijdens de scan goed stil blijven dus kan het paard een praam om of een roesje krijgen. Afhankelijk van hoe snel ze iets zien kan de scan een aantal minuten duren. Je ziet de streepjes van de pezen lopen, als er duidelijk iets zit kan je dat als leek ook zien als een soort vlek op de pees/band. Als er iets heel kleins zit is het lastiger om te zien, bij mij moest de DA het in ieder geval aanwijzen omdat het maar zo'n klein plekje was.
Een fractuur zie je niet op een scan geloof ik, daar moet je foto's voor laten maken.

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-13 00:35

Okee, dus als een soort echo? Stilstaan kan hij erg goed, ook onder normale omstandigheden. Momenteel komt hij nauwelijks vooruit.

Foto's... ik weet niet of dat ook meteen kan. Ga ik navragen! En even het al bestaande topic doorspitten :)

Dank jullie wel!

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Peesscan. Hoe gaat dat in z'n werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 00:42

Pees scan is inderdaad gewoon een echo, meestal vrij snel gedaan. Je ziet er inderdaad geen bot of bot problemen op, daar zijn röntgenfotos voor nodig. :)

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-13 00:44

Dat klinkt ook wel logisch van die foto's :)*

Echo heb ik wel eens gezien, bij een ander van mijn dieren en bij mijzelf. Ik snap nu wat ik me erbij moet voorstellen. Dank je wel!

MissDonna

Berichten: 8103
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Zuidschermer

Re: Peesscan. Hoe gaat dat in z'n werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 00:05

min oude merrie werd wel verdoofd met een roesje, vor de veiligheid van de DA. Verder stelt t weinig voor hoor een scan. Maar ik vond het wel fijn gaan toen. En kost trouwens ook niet veel ik betaalde totaal per bezoek meen 88 euro. ikwas dan wel in de kliniek zelf

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-13 13:02

Nogmaals dank voor de info. Ik wilde de scan om te weten of mijn paard iets aan een pees en/of band heeft. Inmiddels heb ik besloten in ieder geval niet op korte termijn zo'n scan te laten doen. Dit vanwege het verloop van zijn kreupelheid en omdat een abces in z'n been veel waarschijnlijker is in combinatie met de rest van zijn ziektebeeld. Het been is ook niet dik of warm. Er is een middel naar mij onderweg wat 'm moet gaan helpen om dat abces op te lossen. Als het dat niet blijkt te zijn komt er alsnog een scan :)

MissDonna

Berichten: 8103
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Zuidschermer

Re: Peesscan. Hoe gaat dat in z'n werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 13:21

mijn oude merrie was ook bijna niets aan te zien, en en hele lichte hups in der loop. bleek vocht in der pees te zijn. je kan het idd even aankijken, maar bij twijfel zou ik niet te lang door lopen zo,

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-13 13:33

Het is niet bepaald een lichte hups, eigenlijk meer een paard op 3 benen. Aankijken doe ik ook zeker niet, nu heeft hij pijnbestrijding en als het goed is kan ik morgen meteen met de behandeling beginnen :)

MissDonna

Berichten: 8103
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Zuidschermer

Re: Peesscan. Hoe gaat dat in z'n werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 13:37

gelukkig heb ik te vlug gelezen, sorry :o

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-13 13:40

Dat kan iedereen overkomen :) Ik wil eerst kijken of het inderdaad een abces is, zoiets heeft hij nog nooit gehad. Als hij niet verbetert gaan we voor de pees.

Ashley5760
Berichten: 5823
Geregistreerd: 06-01-06

Re: Peesscan. Hoe gaat dat in z'n werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 04:27

Weet je zeker dat het geen hoefzweer is?
Plotseling op 3 benen staan (en geen enkel teken van verbetering 3 dagen erna) is meestal hoefzweer.
Been is niet dik of warm zeg je, heb je de hoef gevoeld? (Helemaal rondom en onderkant hij kan ooit heel plaatselijk maar warm zijn). Anders even met visiteer tang eroverheen. Altijd goedkoper dan meteen vanalles geven of laten komen

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-13 08:08

Dat is juist het gekke: binnen 24 uur liep hij spectaculair beter! Zonder pijnstillers toen nog. En een paar uur later (kleine 30 uur nadat hij kreupel was geworden), terwijl hij aan het lopen was, werd het ineens weer veel erger. Veel erger dan in het begin. Hij ging toen ook ineens steeds liggen, en naar z'n been happen.

Ik vind dat ook niet passen bij een zweer of abces. De bekapper zegt dat 't wel kan, en die heeft er meer verstand van dan ik :D Ik denk wel dat 't hoger zit dan z'n hoef. Hoef is niet warm, en zelfs toen mijn paard nog maar net kreupel was kon mijn stalgenoot zonder problemen aan z'n hoef komen. Maar als je die hoef draait steigert hij en draait hij op z'n achterbenen weg. Dus ik denk dat 't hoger zit, koot of kogel. Mijn paard heeft ook nooit wat in z'n hoeven. Als er ergens wat mis is kun je dat bij de meeste paarden terugzien in de hoeven, maar bij die van mij niet. bij hem komen problemen er op een andere manier uit.

Mijn ruin heeft al een tijd een afvalstoffenprobleem (korsten en bulten in z'n huid, heel veel jeuk, pompen en hij is er zelfs van gaan hoesten) Daar wordt hij voor behandeld. Degene die 'm onder behandeling heeft vond het het meest logisch dat hij er nu, om één of andere reden, een acuut afvalprobleem bij is gekomen. Wanneer de lever overbelast is, zoals bij mijn paard, proberen paarden afvalstoffen kwijt te raken via de huid, longen of het bewegingsapparaat :j Het is daardoor aannemelijk dat er nu ergens een ophoping van afvalstoffen (= abces) in z'n been zit. En hij krijgt nu middelen die 'm ondersteunen om dat op te lossen.

Als het een kapotte pees of band is zou z'n been warm moeten zijn, en zou er een zwelling moeten zitten. Daar is geen sprake van. Alleen de eerste paar uur was het bij z'n knie ietsjes warmer (compensatie?) Met een kapotte pees zou hij ook niet binnen 24 uur weer op z'n normale tempo (hoewel weliswaar erg kreupel) in het rond moeten lopen. Mijn stalgenoot vertelde dat hij die middag zelfs töltend richting z'n brokken kwam gerend (het is een IJslander)

Dus ik denk dat 't eerder een abces is dan een peesprobleem. En als het toch een pees is kan ik toch niet veel anders doen dan nu: pijnstiller wanneer hij die nodig heeft en wachten tot 't weer goed groeit. Zo is dat vorige keer (aan ander been) ook weer helemaal goed gekomen. Maar het beeld was toen heel anders.

bliver
Berichten: 3043
Geregistreerd: 23-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 08:20

Jouw idee dat een ontsteking niet warm word is verkeerd. Het word juist warm. Hou je zijn temperatuur bij??? Dat is ook een indicatie dat er ergens een ontsteking zit.

Je zegt dat hij pas reageert als je aan de hoef draait dan denk ik eerlijk gezegd niet dat het een abces is. Ook door het verhaal dat jij zegt dat ie eerst weer even beter liep en toen weer slechter. Dat past niet bij een ontsteking. Ik zou als ik jou was toch even een kliniek opzoeken en een foto van zn been laten maken als hij zo heftig reageert op dat draaien. Ik denk dan toch eerder aan zn bot of een pees.

Ik hoop voor jou en je paardje dat het gauw over is

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-13 08:26

Hij vindt 't sowieso vervelend als je iets aan z'n linkervoorhoef doet, bekappen is met dat been ook altijd drama. Maar hij reageerde er nu extra lomp op.

Waar zeg ik dat het bij een onsteking niet warm wordt? Ik schrijf juist dat ik denk dat het niks aan z'n pees is doordat het niet warm is. Pezen voelen ook niet raar aan, er zitten geen hobbels, en aan het ene been zijn ze niet harder dan aan het andere. Benen zijn ook gelijke temperatuur.

bliver
Berichten: 3043
Geregistreerd: 23-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 08:30

abces = ontsteking word ook gewoon warm. Je zei dat je dacht aan abces omdat zn been niet warm is en dat dat bij een peesprobleem wel het geval is.

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-13 08:38

Ik denk eigenlijk wel dat een abces wat dieper ligt dan een pees.
Laatst bijgewerkt door Koper op 12-11-13 08:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Peelie

Berichten: 13415
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Peesscan. Hoe gaat dat in z'n werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 08:46


smurffie

Berichten: 11127
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 08:47

Maar als hij dat been altijd al lastig vind denk ik eerder aan een oude blessure die is gaan rommelen.

Ik zou inladen naar de kliniek en foto's+ scan laten maken. Als het wel de pees is en je behandeld niet optijd is er geen behandeling meer mogelijk. Hetzelfde geld voor breuken.

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-13 08:52

smurffie schreef:
Maar als hij dat been altijd al lastig vind denk ik eerder aan een oude blessure die is gaan rommelen.

Ik denk ook dat er al een tijdje wat aan het rommelen was. Alleen dan geen pees. Zo'n dramatische verslechtering vanwege een pees kan ik me eigenlijk alleen voorstellen tijdens belasting (en hij had toen hij kreupel werd al dagen niks gedaan) of door heel dramatisch verstappen oid. Ook dat laatste lijkt me niet waarschijnlijk: hij is heel behendig met z'n voeten (ik rijd trail met 'm) en hij is erg visueel ingesteld. Hij ziet dingen gewoon op tijd als ze in de weg liggen, hij heeft me al vaker verbaasd hoe ontzettend handig en lenig hij nog op het laatste moment kan uitwijken voor iets.

Wat denk jij dan dat de mogelijkheden zouden zijn voor behandeling aan een pees of breuk smurffie?

Peelie, dank je wel voor je post. Ik vind het sowieso interessant om zulke topics te lezen :) Ga ik later doen, moet nu naar werk.

N0a
Berichten: 4770
Geregistreerd: 11-02-07

Re: Peesscan. Hoe gaat dat in z'n werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 09:09

Bij een peesblessure kan de pees nog verder aftakelen tot ongeveer14 dagen nadat de behandeling gestart is. Het kan dus wel degelijk verslechteren. Dik/warm hoeft ook absoluut niet. Toch denk ik hier meer aan de banden of iig in de kogel. Ook hiervoor moet je een scan laten maken. Behandeling zal vochtafdrijvers en pijnstilling bevatten. Absolute Box rust raden ze ook vaak aan. Daarnaast kun je extra supplementen geven ter ondersteuning.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Peesscan. Hoe gaat dat in z'n werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 11:03

Als ik heel eerlijk moet denk ik niet aan een ontsteking (of abces, want dat is precies t zelfde maar dan ingekapseld), ook niet aan een pees probleem, maar aan een fissuur...

Ik zou m per direct opladen en foto's laten maken van zijn voet...

kimmie1

Berichten: 2342
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Peesscan. Hoe gaat dat in z'n werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 11:15

In dat geval kwam er nu per direct een dierenarts ter plekke om rontgenfotos te nemen en/of de boel te stabiliseren voor het paard op transport ging.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Peesscan. Hoe gaat dat in z'n werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:22

Ligt er aan, dier loopt er nu al aantal dagen mee rond, kreupelheidsverschijnselen passen bij fissuur. Vraag is alleen waar, hoefbeen is stabiel genoeg, hoger op passen.

Maar inderdaad je hebt gelijk, dierenarts met mobiele röntgen direct laten komen is een betere optie.