[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

[Info] Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 08:37

Omdat het door moeten spitten van meer dan 500 pg, mij erg uit de keel begint te hangen, heb ik de stoute
schoenen aangetrokken, voor het maken van een centraal topic.

Nu ben ik zelf nog best een groentje wat Cushing betreft, maar ook net een jack russel, ik bijt mij zelf net zo
hard vast in de materie, maar ik heb absoluut niet de wijsheid in pacht en hoop dus op al jullie inbreng!

Er zijn hier geen artsen aanwezig, maar (helaas) ervaringsdeskundigen en ik vind het vooral bewonderenswaardig van
de mede posters in het Cushing topic die hun paard al verloren zijn aan deze rotziekte, juist nog de moeite nemen om
ons allemaal te informeren. Houd het dus vriendelijk en gezellig (ik weet het, foute woordkeuze) en vooral respectvol
naar elkaar toe, we zitten tenslotte allemaal in hetzelfde schuitje...


Centraal Topic Cushing/PPID.
Afbeelding

De ziekte van Cushing (PPID pituitary pars intermedia dysfunction) is een afwijking in de productie
van cortisol die leidt tot symptomen als een vacht met lange haren en verslechterde conditie.
De ziekte is vernoemd naar de Amerikaanse neurochirurg Harvey Cushing (1869-1939) die de ziekte
als eerste beschreef in 1932. De ziekte van Cushing - ook wel het syndroom van Cushing genoemd,
komt voor bij mensen en dieren, waaronder paarden.

De oorzaak van de ziekte van Cushing is de overmatige aanmaak van stresshormonen (o.a. ACTH) in het
middendeel van de hypofyse.

De hypofyse heeft onder andere als taak om op grond van de concentratie cortisol in het bloed stimulerende
of remmende signalen af te geven naar de bijnier. De bijnier is een klein orgaantje dat, zoals de naam al
doet vermoeden, vlakbij de nier ligt en zorgt voor de productie van glucocorticosteroïden (hierna kortweg
aangeduid als cortisol). Is het gehalte cortisol in het bloed te laag, dan zal de hypofyse het hormoon
ACTH afgeven waardoor de bijnier wordt aangezet om meer cortisol te produceren. Bij een hoge concentratie
cortisol in het bloed zal de hypofyse juist minder ACTH produceren.


SYMPTOMEN:

Onderstaande symptomen "kunnen" voorkomen bij een paard met PPID. Vooralsnog bestaat er nog geen relatie met betrekking
tot erg hoge ACTH waardes en het vertonen van veel symptomen, andersom, dus wel te hoog maar niet extreem ACTH waarde
en veel symptomen, of andersom is allemaal mogelijk.
Wel is mij opgevallen dat de jonge patienten, vaak een ander gedrag vertonen; boos en soms zelfs aggresief gedrag, para achtige
stress, tegenover de neerslachtige depressie van de oudere patienten...

Lang, dik, krullend haar (hypertrichosis)
Verhaart niet of slecht in het voorjaar
Veel drinken en plassen (PU/PD)
Vermageren ondanks goed eten en veel voeren
Te dik blijven, ondanks dieten
Terugvallen in de bespiering, vooral op de rug (hangrug)
Vetophoping onder de buik (hangbuik), schouders, billen en op de manenkam
Vetbultjes boven de ogen
Hoefabcessen
Hoefbevangenheid
Tandproblemen
Hart- en bloedsomloopproblemen (soms kunnnen ze omvallen), epeleptische aanvallen
Hardnekkige infecties
Diarree
Gewrichtproblemen, Osteoporose
Niet (goed) willen eten, door maagzweren of verdunnen van het maagslijmvlies, stress
Zweten zonder oorzaak
Last van parasieten
Schuren
Zweren in de mond
Insuline resistentie
Algehele malaise; paard ziet er depressief uit, doffe vacht en ogen
Verminderd immuunsysteem
Verdikte klieren bij de kaak
Vruchtbaarheidsproblemen, bij merries: moeilijk drachtig worden.

DIAGNOSE:
Afbeelding

[VN] Nieuwe richtlijnen voor diagnosticeren van Cushing (PPID)

Om erachter te komen of je paard de ziekte van Cushing heeft, kun je naast op de uiterlijke symptomen afgaan, ook een
aantal tests doen. Geen van deze test geeft 100% zekerheid of je paard inderdaad de ziekte van Cushing heeft en omdat sinds
Oktober 2012 de ACTH-test als nieuwe standaard is ingevoerd en zeer betrouwbaar, wil ik het bij deze houden.

ACTH-test.
Men neemt bloed af en bepaald daarin de hoeveelheid ACTH.
Om het om te rekenen: \
pg/ml = pmol/L ÷ 0.220
pmol/L = pg/mL x 0.220

Referentiewaarden Andy Durham*
Positief boven ·
November - juli >29 pg/ml* (>6,7 pmol/L) ·
Augustus - oktober >47 pg/ml* (>10,5 pmol/L)

Dit is het referentiekader, met 10 aan weerszijden van de ATCH waarden:
20 - 40 pg/ml Nov-Jul afgeleid van grenswaarde-------------------- > 29
37 - 57 pg/ml Aug-Oct (Seasonal rise) afgeleid van grenswaarde ---------------- > 47

Handig schema
Abstract
Elevated concentrations of plasma adrenocorticotrophic hormone (ACTH) in horses with pituitary disturbances are often associated with dysfunction of the pituitary’s pars intermedia. The majority of such animals exhibit an increased susceptibility to laminitis, particularly during the autumn. The 24 h plasma ACTH profiles of horses with pituitary pars intermedia dysfunction (PPID), and those of matched controls, were determined in March, June, September and December. Differences in ACTH concentrations between the groups were significant (P < 0.0001), regardless of photoperiod, and persisted throughout the 24 h cycle in all seasons. ACTH concentrations were significantly higher in September and December than in March and June in both groups of animals. Cosinor analysis of the data indicated that the amplitude of changes was season-independent but higher (P = 0.0441) in PPID horses and that a significant interaction (P = 0.0096) existed between body condition (control versus PPID) and season of peak ACTH response. There were significant, but opposite, phase-shift differences in June and September. These results suggest that ACTH has a role as a biomarker of equine PPID providing that appropriate ‘cut-off’ values are used at different times of the year.

Afbeelding
Zuo-Yen Lee, Robert Zylstra, Susan J.A. Haritou, 2003


PROGNOSE EN BEHANDELING:
Afbeelding

De ziekte van Cushing is een ongeneeslijke ziekte, wel kun je Cushing draaglijk maken voor je paard.
De behandeling bij de ziekte van Cushing ligt bij het gebruik van medicatie.
Voordat er beslist wordt of er begonnen wordt met medicatie, moet je een aantal dingen op een rijtje zetten: de kosten
van de behandeling en in wat voor conditie je paard is.
Alle geregistreerde medicatie is schreeuwend duur en omdat de Prascend blijkbaar het nieuwe standaard middel is en
er nu ook bekend is gemaakt dat Prascend dus erg goed kan werken bij de aan Cushing gerelateerde HB, beperk ik mij wederom
tot dit medicijn...

Prascend®
Prascend® is het eerste officiële geregistreerde medicijn voor behandeling van paarden. Het is een kleine, rechthoekige roze pil in de vorm van 1 mg tabletten. Elke tablet bevat 1,0 mg pergolide. Sinds de registratie van dit medicijn wordt door dierenartsen niet meer het generieke humane recept voor pergolide uitgeschreven. De Prascend is verkrijgbaar via de dierenarts. Het loont de moeite om diverse dierenartsen te vragen naar de kosten want er zijn prijsverschillen!

Ondanks het advies van B.I. en vele DA's om te starten met 1mg = 1 hele tablet prascend, raden wij dit ten zeerste af! Onze ervaring is toch echt dat het veel prettiger werkt te starten met een lagere dosis. Dit omdat een hoge start doseringen ernstige bijwerkingen kan geven. Daarom is het advies het volgende schema aan te houden: Startdosis shetlander: 1/8e tablet, verhogen na 5/6 dagen tot 1/4e tablet, etc. tot dat je aan de gewenste dosering komt. (meeste shetlanders staan uiteindelijk op een halve tablet). Startdosis paard: 1/4e tablet, verhogen na 5/6 dagen tot 1/2 tablet, etc. tot dat je aan de gewenste dosering komt. Houd rekening met een terugval qua bijwerkingen tussen week 2 en 4.

De formule om de hoeveelheid pergolide in mg te berekenen is 0,002 x gewicht van paard in kilo. Bv. wanneer jouw paard 500 kg weegt, dan is de formule 0,002 x 500 kilo paard = 1mg = 1 hele pil. vergeet niet dat dit de uiteindelijke dosis is, dus het is altijd aan te raden om rustig op te bouwen.

PREVENTIE:
Afbeelding

Zoals al eerder is gezegd zal geen behandeling de ziekte van Cushing genezen. De eigenaar van het paard met de ziekte
van Cushing moet goed letten op de gezondheid van het paard en preventieve behandeling om mogelijk symptomen te
kunnen voorkomen. Hieronder staan een aantal punten waar de eigenaar op kan letten:

Stress vermijden: door de hormonen die in de war zijn, hebben paarden met Cushing makkelijker last van veel stress.
Als dit voorkomen kan worden is dat alleen maar beter.
Een ‘thuis’ bieden waar het paard zich fijn voelt.
Aan een vast ritme houden, om stress te vermijden.
Het paard scheren als het zomer is en het paard zijn wintervacht niet kwijt kan raken, in de winter een deken gebruiken
als dat nodig is.
De huid en vacht goed controleren en verzorgen om huidproblemen te voorkomen.
De hoeven in goede conditie houden, de hoefsmid regelmatig laten komen.
Het gebit minstens één keer per jaar laten controleren.
Een strak ontwormschema aanhouden.
Een geschikt dieet voor het paard aanbieden (zetmeel- en suikerarm).
De ziekte van Cushing betekent niet het einde van het paardenleven, wel is het een ziekte waar veel aandacht en kosten
in gaan zitten, zonder dat het paard genezen kan worden. Daarom moet de eigenaar ook altijd in het achterhoofd houden
eerlijk tegenover het paard te blijven en euthanasie te laten plegen als het niet meer gaat…


SUPPLEMENTEN EN HANDIGE EXTRA'S:

Monnikspeper
Hoewel het nog niet is bewezen, dat dit helpen kan bij PPID, denk ik persoonlijk, dat als je onderstaande product beschrijving
naast PPID - stress - hormonen - veelal merries - etc. legt, het helemaal zo gek nog niet klinkt...

Afbeelding

Meer over Monnikspeper
100% natuurlijk monnikspeper kruid
Onze monnikspeper is 100% puur en natuurlijk, zonder toevoegingen. Wij gebruiken het volledige kruid, waardoor je
zeker bent van de krachtige wisselwerking tussen de verschillende inhoudsstoffen in monnikspeper, dit in tegenstelling
tot extracten.

Monnikspeper voor de vrouw
Monnikspeper is een echt kruid voor vrouwen. Het is een krachtig kruid voor de typische vrouwelijke klachten voor de
menstruatie. Ook vermindert het prikkelbaarheid en stemmingswisselingen bij de vrouw.

Voor brave monniken?
Monnikspeper staat bekend als een kruid voor vrouwen. Het schijnt wel de seksuele appetijt bij de man te verminderen.
Soms handig om in huis te hebben? Vandaar ook de naam monnikspeper. Monniken zouden het vroeger gebruikt hebben
om zichzelf in de hand te kunnen houden. Bij vrouwen heeft dit overigens niet dit effect.

Toepassingen van monnikspeper
voor een goede maandelijkse periode
bij prikkelbaarheid
voor een goede gemoedstoestand

Ook hier hebben de fabrikanten handig op ingespeeld door o.a. Provarium Breeding aan te bieden. PB = pure monnikspeper
van 40+ euro per potje. Ik voel mij altijd nogal bekocht, als ik bedenk dat ik de pure monnikspeper bij bv gekruid.com kan kopen
voor 7,99 per 500 gram...

Magnesium
Ook van de magnesium is niet bewezen dat het helpt bij PPID/I.R./HB, maar ik zweer erbij.
Ik heb alleen ervaring met onderstaande producten, maar hoop dat dit door jullie word aangevuld met duidelijke info van de
andere varianten;

http://thenaturallyhealthyhorse.com/cat ... -minerals/
klik op de titel en het artikel opent zich...

Magnesium chelaat van Paard Natuurlijk, werkt prima maar erg duur...
http://WWW.Paardnatuurlijk.nl vind je de rekensom voor de dosering.

Magnesium Oxide-Griess van de Welkoop, eten die van mij erg graag en ik word vooral vrolijk van de prijs; 20 kg voor nog geen 15 euro...
Moeite met bestellen? gebruik volgende codes;
172215 - productcode van de firma Agrifirm
8713062061507 - barcode

Komt ie, de rekensom van Keet:
Paard heeft behoefte aan 0,015(basis)/0,030(werkend) gram magnesium per kilo lichaamsgewicht. Zie http://www.voervergelijk.nl/kennisbank/ ... -mineralen
Dan kan je uitrekenen hoeveel hij per dag zou moeten krijgen.

De magnesium van de Welkoop bevat 54,5% magnesium.
Mijn pony's wegen ongeveer 200 kilo per stuk -> 200 x 0,030 = 6 gram magnesium per dag. Dat betekent dus dat ik plusminus 14 gram moet voeren per dag om aan die behoefte te komen.

Voor jouw paard:
550kg x 0,03 = 16,5 gram magnesium per dag. Betekend dat je ongeveer het dubbele daarvan zou moeten voeren om aan de behoefte te voldoen. Tussen de 30 en 35 gram dus :) 5 x 6 a 7 gram = 30 tot 35 gram.

LET OP! dit klinkt als erg veel, maar de Griess is veel zwaarder dan bv de Chelaat van PN, op zicht is het om en nabij gelijk...

Enichea
Afbeelding
Is een natuurlijke weerstandsversterker.
Ik gebruik bv de tabletten van het kruidvat en anderen zweren bij de druppeltjes echinaforce en zo zijn er vast nog veel meer...

Vitamine E
Gaat vaak samen met Seleen, maar Seleen overdoseren kan gevaarlijk zijn, dus als je niet weet of paard tekorten heeft aan Seleen, zoek dan naar de supplementen zonder...
Kruidvat heeft Vit. E capsules in olie, zonder seleen.

Mijn hoofd is helemaal leeg nu, dus ik wacht met smart op al jullie aanvullingen!


BRONNEN, REFERENTIES EN VOETNOTEN:

http://www.auvadviesdigitalenieuwsbrief ... eaf7&id=45
http://home.wanadoo.nl/hildernisse/Gezo ... ushing.htm
↑ 3,0 3,1 3,2 3,3 3,4 3,5 3,6 3,7 http://www.gddeventer.com/Paard/Voor%20 ... -symptomen
http://www.gddeventer.com/Paard/Voor%20 ... essie-Test
http://www.gddeventer.com/Paard/Voor%20dierenarts/PPID/
http://www.gddeventer.com/Paard/Voor%20 ... ulatietest
http://www.recoveryeq.com/cushings_syndrome_pro.htm
Laatst bijgewerkt door SayaJones op 14-05-18 16:29, in het totaal 7 keer bewerkt
Reden: Informatie toegevoegd.

kking

Berichten: 1005
Geregistreerd: 24-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 08:42

Even zo dan kan ik vanavond op gemak lezen.
Hier een paard met ppid wat net bekend is.

Anoniem

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 08:45

Sterkte!

Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 08:50

Ik ben hier aanwezig!!! Goede opening, veel duidelijkheid.

Josefien

Berichten: 2737
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Heijen (L)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 08:50

Daar zijn we weer, fijn dat je een nieuw topic hebt gemaakt! ik heb als aanvulling nog wel wat maar nu geen tijd, betreft voedingssupplementen die natuurlijk zijn en die het gebruik van medicijnen ondersteunen zoals o.a probiotica voor de darmen

Josefien

Berichten: 2737
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Heijen (L)

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 08:51

@batlow graag pb please!

Anoniem

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 08:54

Thanks dames! vond het best een gewaagde aktie van mijzelf eigenlijk, maar ben niet ontevreden over het resultaat, maar alle aanvullingen en inbreng is hard nodig hoor!! dus graag!

Anoniem

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 08:55

Josefien, ze heeft ook de 1 mg tabletten, balen he!

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 09:18

Goed gedaan!
Het enige dat even anders moet dat ik zo snel zie, zijn de procenten bij de afkapwaardes acth. Het is gewoon 10 aan weerszijde :D

Anoniem

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 09:22

Bedoel je zo?

Nammie

Berichten: 1672
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 09:25

Wat is slim , even pb'en over aanvullingen?

Trouwens Ohjajoh; super gedaan!!!!! *\o/* *\o/* *\o/*

Anoniem

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 09:28

Van mij mag het juist allemaal open en bloot hoor Nammie, ken der ook nooit gezeik van kommen... (niet dat wij dat krijgen zullen hoor) enne Thanks!

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 09:28

ohjajoh6 schreef:
Bedoel je zo?

+:)+ :D

Oh en meer een vraag, is het echt een verophoping onder de buik?
Bij de mijn bijv leek de buik wat te hangen (door de rugspieren die minder sterk waren?) Hierdoor zag je geen vet maar juist een wat bolle buik met ribbetjes. Ik zie dit bij veel cushingpaardjes (als de door de vacht de ribben uberhaupt kunt zien hè?!)

Nammie

Berichten: 1672
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 09:35

Ik zou de epilepsie veranderen in epileptiforme aanvallen.
En als extra symptoom; slechte wond heling.

Ben op zich blij dat je hebt weggelaten dat het vooral bij oudere paarden voorkomt , merrie's ,en de reeks bepaalde rassen , want inmiddels is in het oude topic wel gebleken dat alle rassen , sexes , en leeftijden het kunnen krijgen.

uhhhh , van mij mag er achter de 10 , ook nog pg/ml :o

Anoniem

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 09:39

Krijg de Pest! Ik mag niet meer wijzigen....

Nammie

Berichten: 1672
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 09:49

Misschien even overleggen met een modje?

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 10:01

Ja modje lief aankijken. Dan mag het meestal nog wel :j

Idifix

Berichten: 1133
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 10:22

Focussed schreef:
Idifix: Je paard krijgt niet toevallig Ventipulmin?


Ik veronderstel dat dat medicatie is, nee hij staat voorlopig op nog geen enkele medicatie aangezien hij nog steeds door de da geen volwaardig erkend cushing paard is. Maar in mijn ogen is het bijna onmogelijk dat hij het niet is dus.

suusje1996
Berichten: 74
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 10:26

Ahh super een nieuw topic! Die andere kon ik inderdaad ook niet meer volgen!
Super duidelijk gedaan :-)

Mijn pony heeft ook cushing, hij krijgt 1x per dag 1 tabletje pergolide en daar doet hij het echt super goed op. Laatst weer de ppid test laten doen hier kwam 124 uit wat normaal gesproken wat ik begreep 47? moet zijn. Maar de dierenarts zij dat dit super netjes wat voor een cushing pony die echt super in zijn vachtje zit

diana1
Berichten: 2147
Geregistreerd: 15-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 10:34

Ook ik meld mij hier.
Super gedaan Ohjajoh +:)+

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 10:46

suusje1996 schreef:
Ahh super een nieuw topic! Die andere kon ik inderdaad ook niet meer volgen!
Super duidelijk gedaan :-)

Mijn pony heeft ook cushing, hij krijgt 1x per dag 1 tabletje pergolide en daar doet hij het echt super goed op. Laatst weer de ppid test laten doen hier kwam 124 uit wat normaal gesproken wat ik begreep 47? moet zijn. Maar de dierenarts zij dat dit super netjes wat voor een cushing pony die echt super in zijn vachtje zit

Ik vind het nog wel wat hoog, maar het belangrijkste is dat jij ziet dat jouw paard zich goed voelt en er goed uit ziet. Is zijn haar en weerstand op orde? Niet extra zweten? Geen bultjes boven de ogen?

Mijne had een waarde van 33 (andere prikperiode) maar werd helaas toch bevangen ondanks dieet etc..

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 11:05

Hier een oude pony van over de 30 jaar die het heeft. Nooit getest maar het kan eigenlijk niet missen. Is een heel typisch Cushing beeld en ze heeft heel veel van bovengenoemde verschijnselen.
Ze heeft volgens mij wel 9 levens want elke keer dat ik dacht dat het over en uit was, knapte ze weer op. Nu zit ze helaas ook in een dip, laten we hopen dat ze er weer bovenop komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 11:10

Hihi, dank u dames, ben er stiekem best een beetje groos op, valt mij iig ook niet tegen...
En ik heb mezelf maar even getemd en om hulp gevraagd bij mod. dus even afwachten maar...
En ik vind dat ook zo vreemd he aan Cushing... Het ene paard heeft verhoudingsgewijs een veel lagere acth waarde, maar veel meer symptomen en andersom, is echt geen peil op te trekken, toch?

Anoniem

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 11:11

Sterkte Suzanne F. Krijgt ze wel medicijnen? Als het toch overduidelijk is, hoeft daar toch geen duur bloedonderzoek aan vooraf te gaan, lijkt mij?

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 11:15

Aanvullingen:

1. Linkverwijzing naar het eerdere centrale topic invoegen voor hen die het oude topic willen teruglezen en in de titel van het huidige topic "deel 2" vermelden. Bovendien moet je de mod vragen het eerdere topic nu te sluiten.

2. Een belangrijk punt wat je over het hoofd gezien hebt, is de startdosering van Prascend De meeste DA's volgen bij de start van de medicatie de voorschriften van de fabrikant: 1 mg. Veel paarden reageren sterk op deze hoge dosering o.a. door lethargisch gedrag en verlies van eetlust. Beter is het om de eerste 3-5 dagen met een lagere dosering te beginnen ( bv een kwart of half tablet) en dat vervolgens op te bouwen. Blijven er ondanks een opbouw in de dosering problemen, dan kan het paard ondersteund worden door een adaptogeen kruidenmiddel genaamd APF, verkrijgbaar bij Pardoes Aurora. http://www.pardoes-aurora.nl/pardoesbes ... phrase=apf

3. Zelfs als er medicatie gegeven wordt, is het zaak met enige regelmaat het ACTH gehalte in het bloed te laten controleren. Daaruit kan blijken dat de gegeven dosering omhoog moet, of verminderd kan worden. Na de start van de medicatie is het verstandig na circa 3 maanden nog eens bloed te laten trekken. Er wordt overigens op meerdere manieren ACTH gemeten: met pg en nmoll - van de laatste zal ik de juiste cijfers doorgeven.

4. Voeding is een essentieel onderdeel van het in conditie houden van het paard met PPID; niet alleen moet er gezocht worden naar voer dat wienig zetmeel en simpele suikers bevat; men dient ook op te letten dat het ijzergehalte in het voer zo laag mogelijk is. Een hoog ijzergehalte veroorzaakt oxidatieve stress in het lichaam, bindt ook bepaalde mineralen die essentieel zijn en veroorzaakt orgaanschade.
Naast een laag ijzergehalte is ook Vitamine E, maar vooral ook Omega 3 van belang. Omega 3 is ontstekingsremmend en vind je in lijnzaad - hiervoor kun je bij de graanhandel geel lijnzaad zien te krijgen en dagelijks circa 40 gram (voor een paard van 500kg) geven: het beste is om dit in gemalen vorm te geven - een electrisch koffiebonenmachientje is daar goed voor te gebruiken.
In Engeland en de USA, waar het PPID onderzoek veel verder gevorderd is, wordt groot belang gehecht aan het in balans zijn van de voeding en dan met name de onderlinge balans van de mineralen.
Het is aan te bevelen om hooi op inhoud te laten testen: zowel de BLGG Wageningen , maar ook bv de dierenartsenpraktijk van Wim de Leeuw "Biomentor" kan dit onderzoek verrichten: http://www.biomentor.org/

Wat mij overigens wel wat stoort is dat je je openingspost nogal persoonlijk maakt en de "ik" vorm gebruikt. Een openingspost hoort de juiste algemene info te geven en daarbij zijn jouw persoonlijke ervaringen minder van belang.

Wijzigingen kunnen door de mod aangebracht worden, dat kun je zelf niet meer doen.