te laat met inenten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
leanneXXnona
Berichten: 937
Geregistreerd: 13-05-09
Woonplaats: uithuizen

te laat met inenten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 00:52

Hallo bokkers

Ik heb een probleem, of nouja dat denk ik...
Ik kijk net in ponylief haar boekje en Zie dat ze 5-11 al had moeten worden geënt. ..
En ik had in mn hoofd rond de 26e..
Is het erg dat ze iets later word geënt? Ze komt veder niet van het erf..

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: te laat met inenten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 02:16

Als je ergens in de toekomst wedstrijden/keuring/etc. wil doen zal hier bij controle uitsluiting volgen. Voor een boscrosspony/grasmaaier is er geen probleem.

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 02:19

Opzich niet zo heel erg. Maar als je wel ooit wedstrijden gaat rijden kunnen ze er wel over vallen. Ookal is het jaren geleden (Heeft stalgenootje eens gehad...) Maar dan moet je inenten, en zoveel dagen later weer geloof ik. Ik was door omstandigheden ook eens wat later, en de dierenarts heeft me toen uitgelegd hoe het zat. Het is natuurlijk niet zo dat ze naar een jaar patsboem weer ziek kunnen worden, alleen werkt de enting geleidelijk aan wel uit. En ze moeten gewoon een grens hebben wanneer je je pony in moet enten.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: te laat met inenten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 02:26

Medisch gezien maakt het niets uit. Voor wedstrijden/keuringen e.d. moet het entingsboekje echter geheel kloppend zijn. In dat geval moet je een nieuwe basisenting laten zetten.

Esprit4

Berichten: 802
Geregistreerd: 20-10-09
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 02:27

je kunt maar beter de basisenting opnieuw laten zetten om gezeur te voorkomen want in feite is je enting niet meer geldig

Tinky12

Berichten: 9435
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Met mijn hart in Amsterdam.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 08:09

Waar gebruik je je pony voor?Zoals hierboven al eerder gemeld is,is het enkel een probleem als je meedoet aan wedstrijden,keuringen...dat soort zaken.

Gewoon lekker boscrossen is het geen punt.

Wil je 100% zekerheid dan zul je de enting na 6 weken even moeten herhalen....maar dat moet je gewoon even overleggen met je DA

Sure_lee

Berichten: 10389
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: te laat met inenten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 08:14

Ik ben bij 1 pony van mij ook te laat met enten. Volgens de dierenarts moet ik dan de basis enting opnieuw laten zetten en dan 10 dagen later opnieuw enten. Ik ga dit wel laten doen want ik wil misschien in de toekomt wel wedstrijden gaan rijden. Maar als ze het erf verder niet afkomt zoals je zegt is het geen probleem hoor.

Lindor92
Berichten: 7000
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Re: te laat met inenten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 08:15

Vandaag laten enten, en de datum van 5 november op laten schrijven ;)

jorika1986

Berichten: 5217
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 08:18

LiiNd_Y schreef:
Vandaag laten enten, en de datum van 5 november op laten schrijven ;)


Tis niet helemaal eerlijk, maar voor die 3 dagen ben ik het ermee eens.

Sure_lee

Berichten: 10389
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: te laat met inenten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 08:20

Ja dat kan ook voor die paar daagjes haha. Bij mij is het 2 maanden dus dat gaat niet lukken denk ik ;-) Zit je bij dierenkliniek vechtdal in hardenberg?

bliver
Berichten: 3043
Geregistreerd: 23-08-07

Re: te laat met inenten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 08:28

gelijk laten enten en ff aan je dierenarts vragen of hij 5 november invult. Doen ze echt niet moeilijk over en zeker niet over die drie dagen. Je wilt niet weten hoeveel mensen er goochelen met die inentingen.
Sterker nog er zijn mensen die internationale wedstrijden rijden die hun paard nog nooit geent hebben maar die wel een keurig ingevuld fei paspoort hebben.

Deertje
Berichten: 981
Geregistreerd: 12-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 08:29

leanneXXnona schreef:
Hallo bokkers

Ik heb een probleem, of nouja dat denk ik...
Ik kijk net in ponylief haar boekje en Zie dat ze 5-11 al had moeten worden geënt. ..
En ik had in mn hoofd rond de 26e..
Is het erg dat ze iets later word geënt? Ze komt veder niet van het erf..



gewoon vragen aan de DA om paar daagjes aan te passen op het papier, gebeurd bij ons ook soms.

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 08:34

LiiNd_Y schreef:
Vandaag laten enten, en de datum van 5 november op laten schrijven ;)

Dat mag niet.... O:) :D

detos240
Berichten: 444
Geregistreerd: 21-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 08:38

Esprit4 schreef:
je kunt maar beter de basisenting opnieuw laten zetten om gezeur te voorkomen want in feite is je enting niet meer geldig


Ik heb t zelfde een keer gehad en opnieuw basisenting schijnt niet goed te zijn.
Kan de dierenarts de datum gewoon niet op de 5e zetten?

detos240
Berichten: 444
Geregistreerd: 21-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 08:39

Aukelizzy schreef:
LiiNd_Y schreef:
Vandaag laten enten, en de datum van 5 november op laten schrijven ;)

Dat mag niet.... O:) :D


Dit is inderdaat het beste. En dat het niet mag......... Er mag zoveel niet!
Je gaat toch ook niet naar wedstrijden toe.

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: te laat met inenten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 08:45

Hoe belangrijk is de enting voor jou? Doe je het echt voor jezelf of omdat je te maken hebt met reglementen?

In het eerste geval: De enting voor influenza is maar 9 maanden werkzaam, die voor tetanus 5 jaar. Voor de eerste ben je om het goed te doen toch al te laat, voor de 2e heb je nog enkele jaren de tijd.

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 09:36

@detos240. Je meent het :o? . Ik zet er niet voor niets die smilies bij....

Ibbel

Berichten: 49130
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 09:42

Sure_lee schreef:
Ik ben bij 1 pony van mij ook te laat met enten. Volgens de dierenarts moet ik dan de basis enting opnieuw laten zetten en dan 10 dagen later opnieuw enten. Ik ga dit wel laten doen want ik wil misschien in de toekomt wel wedstrijden gaan rijden. Maar als ze het erf verder niet afkomt zoals je zegt is het geen probleem hoor.


Dan moeten er wel minimaal 21 dagen tussen de twee entingen zitten, en geen 10 dagen, want dat wordt ook niet geaccepteerd. Let daar dus op, áls je het volgens de KNHS wilt doen, doe het dan wel goed. Maximaal mogen er trouwens 92 dagen tussen zitten. Grofweg 3 weken en 3 maanden dus.

Maar in het geval van de TS zeg ik ook, gewoon datum laten aanpassen. De enting is sowieso maar 9 maanden geldig, dus die 3-4 dagen maakt ook geen fluit uit voor de 'echte' bescherming. En voor de 'papieren' bescherming ga je geen twee entingen zetten als het niet hoeft.

Balou_k

Berichten: 14061
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 09:43

Ach ik ben ook wel eens een maand of twee te laat geweest volgens dierenarts kon dat geen kwaad, dus hop enting er in, sticker er in en valse datum er in. :+

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 09:48

volgens mijn DA werkt influenza 1.5 jaar
heeft het paard er niks van als het een maandje later [ te laat ] geent word

leanneXXnona
Berichten: 937
Geregistreerd: 13-05-09
Woonplaats: uithuizen

Re: te laat met inenten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 10:37

Ze is gewoon grasmaaier. Dus geen wedstrijden of zo.

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 10:42

Eens met Fjordnina!

Influenza biedt maar 8/9 maanden bescherming. Daarom stelt de FEI het ook verplicht ieder HALF jaar te enten.

Ik ga (nog) niet op wedstrijd maar laat mijn paard ook ieder half jaar enten, omdat ik het goed wil doen en de kans op influenza zo klein mogelijk wil houden. Er komen namelijk regelmatig nieuwe paarden op stal en er staan ook wedstrijdpaarden. Hij zou officieel pas in maart weer moeten wat inhoudt dat hij net de "kwaaie" maanden van het jaar zonder bescherming zit. Tja waarom ent je dan vraag ik me af.. Dan kun je beter eind van de zomer enten als je het maar 1x per jaar doet. Op dezelfde tijd als wanneer mensen hun griepspuit krijgen.

Tinky12

Berichten: 9435
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Met mijn hart in Amsterdam.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 10:43

Pffff...nergens druk om maken dan,die van mij zijn al 2 jaar niet geënt omdat ze in de periode dat de geënt moesten worden snotterig waren.Ze hebben verder geen contact met andere paarden dus ik maak mij er absoluut niet druk over. Volgend jaar maar weer eens laten doen maar dan eigenlijk enkel vanwege de tetanus,vind ik belangrijker dan de influenza.

Balou_k

Berichten: 14061
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 10:43

Starbreeze schreef:
Eens met Fjordnina!

Influenza biedt maar 8/9 maanden bescherming. Daarom stelt de FEI het ook verplicht ieder HALF jaar te enten.

Ik ga (nog) niet op wedstrijd maar laat mijn paard ook ieder half jaar enten, omdat ik het goed wil doen en de kans op influenza zo klein mogelijk wil houden. Er komen namelijk regelmatig nieuwe paarden op stal en er staan ook wedstrijdpaarden. Hij zou officieel pas in maart weer moeten wat inhoudt dat hij net de "kwaaie" maanden van het jaar zonder bescherming zit. Tja waarom ent je dan vraag ik me af.. Dan kun je beter eind van de zomer enten als je het maar 1x per jaar doet. Op dezelfde tijd als wanneer mensen hun griepspuit krijgen.


Ach mijn paard krijgt in oktober z'n spuitjes..
Mijn vorige paard heb ik een keer twee maanden te laat gedaan, hij was verkocht die mensen hebben het niet gedaan en ik kreeg hem zo terug afgeleverd.. Nooit ziek geweest en die ging overal mee naartoe en kwam veel andere paarden tegen.

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 10:51

leanneXXnona schreef:
Ze is gewoon grasmaaier. Dus geen wedstrijden of zo.

Waarom ent jij je pony? Voor het stickertje? Of om je daadwerkelijk pony te beschermen? Als het voor het stickertje is en je de enting onzin vindt, kun je het net zo goed achterwege laten als je het niet goed doet.

Wedstrijden of niet, je paard heeft gewoon kans om influenza te krijgen. Een goede dierenarts kan je hierin adviseren.

@Balou, moet iedereen zelf weten. Kans is misschien niet zo groot dat ze wat krijgen maar het kán wel. En daarom ent je (of tenminste, ik dan :)).