Koliek en de behandeling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
minihvj
Berichten: 187
Geregistreerd: 28-12-05

Koliek en de behandeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-13 20:22

Hoi hoi mede bokkers,

Vanaf de zomer is mijn paardje al met de gezondheid in strijd. Het begon allemaal met parasieten in haar lever dat haar extreem dun maakte en ons een heel gevecht gaf om haar ook maar een kilo aan te laten komen. nu na een aantal maanden eindelijk resultaat en valt ze gelukkig niet meer af en begint langzaam op te krabbelen.

Toen een paar weken geleden heeft er iets scherps in de wei gelegen waardoor ze onder haar koot een snee heeft opgelopen, weer de dierenarts erbij hechtingen erin en loopt ze nu sinds 3 weken met verband om waardoor ze dus niet naar buiten kan door de regen.

Ze heeft nu nog een paar dagen met het verband en dan mag het eindelijk eraf. Heeft het arme dier zoveel pech dat ze er ook nog koliek bij krijgt, sinds eergisteren zijn we nu dus bezig met haar. En de koliek houd nog steeds aan ;( Ze is gevoelig voor koliek maar heeft het nog nooit zo lang gehad. Ze heeft de standaard behandelswijzen gehad advies van de dierenarts was om telkens 10 minuten te lopen en 3 kwartier rust omdat ze pijn heeft en zo vermoeid word van het lopen. Maar de vorige keer was er iemand anders die voorstander was van blijven lopen tot het los komt.
De dierenarts heeft ons uitgelegd dat het natuurlijk komt omdat ze het niet gewend is de gehele dag op stal te staan en dat als het weer veranderd de paarden minder gaan drinken. Ze is natuurlijk zo eigenwijs geweest om haar vlas te gaan eten.

Begin nu wel heel moedeloos te worden of het ooit nog goed gaat komen met haar, en mijn vraag aan jullie is of jullie ervaring hebben met koliek dat zo lang aangehouden heeft en of dat jullie het ermee eens zijn om telkens 10 minuten te lopen en 3 kwartier rust of zeggen blijven lopen tot het eindelijk op gang komt? Ander advies om positiever tegen de gehele situatie aan te gaan kijken ook heel erg welkom

Living the life


minihvj
Berichten: 187
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-13 20:33

lisahaarman schreef:
Er zijn zo veel verschillende soorten koliek.. dat maakt het heel moeilijk om de juiste manier van behandelen te weten.
Bij gaskoliek is het voor zover ik weet meestal juist wel heel goed om te laten lopen, zelfs draven, zodat de darmen goed gaan bewegen en het gas naar buiten wordt geduwd. Maar bij een verdraaiïng/verstopping is het weer slecht om te laten lopen, want dan gaan de darmen te hard knijpen waardoor de mest zich ophoopt en de pijn erger gaat worden.

Ik heb zelf altijd een flesje colosan in de kast staan. Dat is bij milde koliek, als je de darmen nog hoort werken, nooit slecht om te geven zeggen ze.

hopelijk heb je er wat aan!

groetjes


Ik zal het eens gaan opzoeken altijd handig om bij de hand te hebben, dankjewel voor de tip

Living the life

minihvj
Berichten: 187
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-13 20:34

Jackytje schreef:
Heeft je DA haar wat gegeven? Hier een koliekgevoelige Tinker merrie. Ze had deze zondag terug last van krampen en toen heeft de DA haar Buscopan gegeven. Kikkerde ze méteen van op. Hetzelfde met ons shet ruintje die gaskoliek had, bijna meteen verandering te zien..

Echter waren dit nog geen extreme koliekgevallen, mààr mijn merrie heeft 2 jaar geleden minder geluk gehad. Zij moest naar de dierenkliniek gebracht worden, DA was geweest maar geen verbetering te zien.. Haar op de trailer krijgen was naar verluid dan ook een heel gevecht. In de kliniek moest haar maag meteen leeggepompt worden, moest ze aan het infuus, etc. Was dus echt wel serieus. Dag 2 kregen we zelf telefoon dat ze geopereerd moest worden. De operatie is wel uiteindelijk niet doorgegaan

Koliek moét je ook gewoon serieus nemen (niet dat jij dat niet doet, ik bedoel in het algemeen) want voor je het weet is het voorbij. Scheelde met die van mij ook niet veel. Ik zou als je geen verbetering ziet, toch opteren naar een kliniek te gaan. Hoe moeilijk het in haar geval ook is (ivm het verband).. Succes!


Ja ze heeft pijnstillers en dat alles weer moet gaan lopen, hopelijk gaat het snel over anders zal ik inderdaad over een kliniek gaan nadenken.

Living the life

minihvj
Berichten: 187
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-13 20:45

damian23 schreef:
Je bent toch niet sinds eergisteren ieder uur 10 minuten aan het lopen met je paard? Wat voor koliek is het? Niet te lang mee blijven lopen als je paard koliek blijft houden. Ik had een koliek gevoelig paard. Die knapte na buscopan altijd direct op. Deed hij dit niet dan was het foute boel en dan was het paard op de wagen en naar de kliniek.


ja helaas wel, toen we gisteren ochtend weer in de stal kwamen en er nog steeds niks veranderd was hadden we de dierenarts er weer bij gehaald nog een keer pijnstiller warm water met glycerine en weer de hele dag gelopen. Vanochtend weer dierenarts erbij geweest pijnstiller gegeven en weer wandelen en laten rusten. Ze lijkt wel een beetje beter te gaan reageren en heeft nu al 2 kleine hoopjes ontlasting gehad.

Living the life


minihvj
Berichten: 187
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-13 21:44

damian23 schreef:
Is ze erg kramperig (veel liggen rollen)?
Paard van mijn vriendin was vorig jaar ook verstopt. Die heeft toen een paar dagen bij de dierenarts gestaan. Die kreeg een infuus en parafine. Gelukkig is de verstopping los gekomen. Die van mij is uiteindelijk op de operatietafel belandt. Daar hebben we ook een hele nacht mee gelopen. Niet ieder uur, maar iedere keer als hij weer erg kramperig werd gingnen we weer lopen. Maar dat dus nooit meer. Helpt een prik buscopan niet, dan gaan we naar de kliniek.
Sterkte.



nee de buscopan nog niet uitgeprobeerd, wel aardig kramperig, gelukkig al niet meer zo erg als vanochtend en staat er al rustiger bij.

Living the life

minihvj
Berichten: 187
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-13 21:45

Kazoo schreef:
Als de koliek al zo lang duurt, wordt het nu wel tijd dat je dierenarts je paard gaat opvoelen, om na te gaan wat de oorzaak is van de koliek. Als er een liggingsverandering van de darmen is opgetreden, heeft het geen zin om te blijven lopen en pijnstillers te blijven geven.
Als je dierenarts zelf niet durft op te voelen, dan snel door naar een goede kliniek.


Ja ze had het opgevoeld en haar buik begon op het punt van de verstopping al meer te rommelen. Dus er komt eindelijk beweging in

Living the life


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: maxie en 104 bezoekers